Σαφές μήνυμα προς τους συνδικαλιστές ότι θα συγκρουστεί εάν χρειαστεί μαζί τους προκειμένου το ελληνικό νηολόγιο να γίνει πιο ανταγωνιστικό έστειλε σήμερα το μεσημέρι από τη Ναυτιλιακή Λέσχη Πειραιά, ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Γιάννης Πλακιωτάκης, μιλώντας σε πλοιοκτήτες, εκπροσώπους της κυβέρνησης και στελέχη της ελληνικής ναυτιλιακής κοινότητας.

Είναι γνωστό ότι οι Έλληνες πλοιοκτήτες προκειμένου να γράψουν περισσότερα πλοία στο ελληνικό νηολόγιο ζητούν οι συμβάσεις εργασίας, τα μισθολόγια, των κατώτερων πληρωμάτων, (από ανθυποπλοίαρχο και κάτω και από τρίτο μηχανικό και κάτω), να εναρμονιστούν με τα μισθολόγιο του ITF, της διεθνούς ναυτεργατικής σύμβασης που ισχύει και είναι χαμηλότερα από τα ελληνικά. Όπως υποστηρίζουν οι εφοπλιστές, μόνο τότε θα γίνει ανταγωνιστικό το ελληνικό νηολόγιο αφού το μισθολογικό είναι το 55% του κόστους λειτουργίας μίας ναυτιλιακής εταιρείας.

Πιο συγκεκριμένα ο Γιάννης Πλακιωτάκης είπε:

«Επειδή χρόνια μιλάμε για ενίσχυση της ελληνικής σημαίας και ενίσχυση του ελληνικού νηολογίου αυτό πρέπει να γίνει πράξη. Τα στοιχεία είναι ανησυχητικά. Από τα 4.705 εμπορικά ελληνόκτητα πλοία άνω των 3.000 gross tonnage χωρητικότητας, μόνο τα 605 φέρουν την ελληνική σημαία. Και από αυτά, μόνος του ένας πλοιοκτήτης, ο Γιάννης Αγγελικούσης αντιπροσωπεύει το 20% της ελληνικής σημαίας. Θέλω να συγχαρώ και τον καπετάν Παναγιώτη Τσάκο αλλά και όλους όσοι φέρουν την ελληνική σημαία σε πλοία τους. Η Ελληνική σημαία σημαίνει στρατηγική επιλογή, ενίσχυση των ελληνικών αξιών, αρχών, πολιτισμού, ιστορίας Εμείς πρέπει να δημιουργήσουμε ανταγωνιστικό νηολόγιο» και συνέχισε εξαπολύοντας «βέλη»:

«Και ανταγωνιστικό νηολόγιο σημαίνει καταρχήν να μειώσουμε τη γραφειοκρατία, να δημιουργήσουμε πλαίσιο θεσμικό ανάλογο με άλλα ανταγωνιστικά νηολόγια. Και ναι, αν χρειαστεί σε αυτή τη φάση θα συγκρουστούμε. Διότι δεν μπορούμε να στερούμε ειδικά σε επίπεδο κατωτέρων πληρωμάτων την εργασία σε παιδιά τα οποία είτε είναι άνεργα είτε δεν μπορούν να βρουν άλλη επαγγελματική διέξοδο.

Άρα πρέπει να καταξιώσουμε το ναυτικό επάγγελμα σε μία χώρα κατ’ εξοχήν ναυτιλιακή η οποία επί δεκαετίες παραμένει πρώτη παγκόσμια δύναμη. Δεν μπορούμε να στερούμε εργασία σε αυτά τα παιδιά επειδή κάποιοι για δικούς τους λόγους (το θέλουν) και δεν ξέρω τι εκπροσωπούν αυτοί όλα αυτά τα χρόνια, διότι στην ποντοπόρο ναυτιλία δεν εκπροσωπείται πλέον ο συνδικαλισμός. Αυτή είναι η πραγματικότητα. Αν χρειαστεί να συγκρουστούμε θα συγκρουστούμε προς όφελος των νέων παιδιών που αναζητούν ποιοτική εργασία». Και προσέθεσε:

« Το 10% των ελληνόκτητων πλοίων έχει επιλέξει το κυπριακό νηολόγιο και 751 το νηολόγιο της Μάλτας. Αυτός είναι ο πρώτος μας στρατηγικός στόχος. Είμαστε σε επαφή και με τα θεσμικά όργανα της Ναυτιλίας.

Αυτό συνδέεται άμεσα και με την ενίσχυση της ναυτικής εκπαίδευσης. Θα αντιμετωπίσουμε ολιστικά το ζήτημα με έναν νόμο πλαίσιο. Αναβάθμιση της εκπαίδευσης για να προσελκύσουμε νέους αξιωματικούς αλλά και κατώτερα πληρώματα.

Φανταστείτε ότι 70% των εκπαιδευτικών στις Ναυτικές Ακαδημίες είναι ωρομίσθιοι. Δεν μπορεί αν συνεχιστεί αυτό. Πρέπει να προσληφθούν μόνιμοι εκπαιδευτικοί στις ΑΕΝ. Πρέπει η εκπαίδευση να συμβαδίζει με τις νέες τεχνολογίες και δεδομένα.

Επίσης θα δώσουμε λύση και στο θέμα της ιδιωτικής εκπαίδευσης».

Το ελληνικό νηολόγιο

Το ελληνικό νηολόγιο είναι το 8ο μεγαλύτερο στον κόσμο. Πρώτη δύναμη στην παγκόσμια κατάταξη είναι ο Παναμάς και ακολουθούν τα Νησιά Μάρσαλ, η Λιβερία, το Χονγκ Κόνγκ και η Σιγκαπούρη.

Ο στόλος με ελληνική σημαία είναι δεύτερος στην ΕΕ (σε όρους χωρητικότητας dwt) με πρώτη τη Μάλτα και τρίτη την Κύπρο.

Τα ελληνόκτητα πλοία είναι μοιρασμένα σε 41 νηολόγια. Τα περισσότερα είναι εγγεγραμμένα στο νηολόγιο της Λιβερίας και των Νησιών Μάρσαλ σε ποσοστό 19%.

Το ελληνικό νηολόγιο είναι στην τρίτη θέση προτίμησης των Ελλήνων πλοιοκτητών με 17% μαζί με τη Μάλτα που έχει επίσης το 17%. Παρ’ όλα αυτά το ελληνικό νηολόγιο παραμένει πρώτο με βάση τη χωρητικότητα με ποσοστό 21,8% του συνόλου του ελληνόκτητου στόλου.

Ακολουθούν ο Παναμάς με 9%, η Κύπρος με 7% και οι Μπαχάμες με 6%.