Ναυτιλία

Προκηρύχθηκε ο διαγωνισμός για τoν Σκαραμαγκά – Ισχυρό ενδιαφέρον ΗΠΑ για τα ναυπηγεία

  • Μηνάς Τσαμόπουλος


Το ενδιαφέρον είναι μεγάλο με τον πρώτο λόγο να έχουν οι Αμερικάνοι οι οποίοι μέσω της ΟΝΕΧ μετά το Νεώριο πήραν το πλειοψηφικό πακέτο της Ελευσίνας και τώρα θέλουν να ολοκληρώσουν την τριάδα

Προκηρύχθηκε ο πλειοδοτικός διαγωνισμός για την πώληση των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά τον οποίο διενεργεί ο ειδικός διαχειριστής ο δημόσιος διαχειριστής.

Οπως ανακοίνωσε το υπ. Οικονομικών «Εκκινεί σήμερα ο διεθνής διαγωνισμός για την ιδιωτικοποίηση των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, του μεγαλύτερου Ναυπηγείου της χώρας αλλά και ολόκληρης της περιοχής της ανατολικής Μεσογείου. Πρόκειται για το δεύτερο περιουσιακό στοιχείο υπό ειδική διαχείριση μετά την ΕΛΒΟ, αρμοδιότητας του Υπουργείου Οικονομικών, που βαίνει προς αξιοποίηση.

Η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, σταθερά προσηλωμένη στο μεταρρυθμιστικό της έργο, εξυγιαίνει και επαναδραστηριοποιεί σημαντικές επιχειρήσεις με χρόνια προβλήματα, με στόχο την επίτευξη υψηλής και διατηρήσιμης ανάπτυξης και τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας».

Το ενδιαφέρον είναι μεγάλο με τον πρώτο λόγο να έχουν οι Αμερικάνοι οι οποίοι μέσω της ΟΝΕΧ μετά το Νεώριο πήραν το πλειοψηφικό πακέτο της Ελευσίνας και τώρα θέλουν να ολοκληρώσουν την τριάδα.

Όπως είχε αποκαλύψει το ΝΜ, το θέμα τέθηκε στην ελληνική κυβέρνηση , “έπεσε στο τραπέζι” από τον Μάικλ Πομπέο.

Και δεν είναι η πρώτη φορά. Η αμερικανική κυβέρνηση κάνει μελετημένες κινήσεις. Πριν από δύο χρόνια ο υπουργός Εμπορίου των ΗΠΑ Γούιλμπουρ Ρος και μέλος του Development Financial Corporation (DFC) είχε επισκεφθεί τη ΔΕΘ, όπου τιμώμενη χώρα ήταν οι ΗΠΑ. Τότε είχε αναφερθεί μεταξύ άλλων στο ενδιαφέρον του αμερικανικών συμφερόντων Όμιλου ONEX για την εξαγορά των ναυπηγείων Ελευσίνας και Σκαραμαγκά. Το πρώτο βήμα έγινε με την Ελευσίνα.

Οι Τούρκοι βλέπουν το μαύρο σύννεφο να τους έρχεται αφού ήδη χάνουν πλοία λόγω της Σύρου όμως το κακό θα το πάθουν όταν αρχίσει να λειτουργεί η Ελευσίνα και η οικονομική καταστροφή της ναυπηγικής τους βιομηχανίας όταν δημιουργηθεί η τριάδα με τις εγκαταστάσεις του Σκαραμαγκά.

Η επένδυση κρατικών επενδυτικών κεφαλαίων στα ναυπηγεία της Ελευσίνας, από τις ΗΠΑ μέσω του DFC που είναι ο κρατικός οργανισμός χρηματοδότησης αμερικανικών στρατηγικών επενδύσεων στο εξωτερικό έστειλε ξεκάθαρο μήνυμα και για τον Σκαραμαγκά.

Σύμφωνα με οικονομικούς αναλυτές η επένδυση στην Ελευσίνα είναι πολύ μεγάλη αφού ακόμη και μετά το κούρεμα των χρεών αυτά θα είναι ύψους 260 με 270 εκατομμυρίων ευρώ. Για να καλυφθούν τα χρέη και να αρχίσει να αποδίδει η επένδυση, χρειάζεται η ΟΝΕΧ ζωτικό χώρο, ώστε να φέρει περισσότερα και μεγαλύτερα πλοία και να ανεβάσει τον τζίρο της. Ο ζωτικός αυτός χώρος είναι τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά.

Σε πρώτη φάση, όπως είναι σε θέση να γνωρίζει ότι υπήρξε ενδιαφέρον για τις δύο μεγάλες κτιστές δεξαμενές των ναυπηγείων που είναι ανενεργές. Η μία είναι χωρητικότητας 250.000 τόνων και η άλλη 500.00 τόνων, η μεγαλύτερη στο είδος της στην Ανατολική Μεσόγειο ενώ συγκαταλέγεται στις μεγαλύτερες διεθνώς.

Σε πρώτη φάση η ελληνική κυβέρνηση απάντησε στην ΟΝΕΧ ότι δεν πωλούνται ξεχωριστά από το Ναυπηγείο.

Η προθεσμία για την υποβολή δεσμευτικών προσφορών που θα συνοδεύεται από την κατάθεση εγγυητικής επιστολής προσδιορίστηκε για τις 27 Νοεμβρίου με την κατάθεση εγγυητικής επιστολής.

Αποκλείεται όποιο εταιρικό σχήμα ή πρόσωπο είχε σχέση με τους προηγούμενους μετόχους των Ναυπηγείων. Ο Σκαραμαγκάς θα πουληθεί σε δύο κομμάτια. Η Εταιρεία Ακινήτων Δημοσίου θα είναι υπεύθυνη για την πώληση της δεξαμενής 5 και της χερσαίας ζώνης και ηε δική διαχείριση για τις υπόλοιπες εγκαταστάσεις.

Σύμφωνα με πληροφορίες ενδιαφέρον θα εκδηλώσει και η ολλανδικών συμφερόντων Damen Shipyards Group.

Τις τελευταίες ημέρες κυκλοφόρησαν σενάρια ότι το αμερικανικό σχήμα που ενδιαφέρεται για τα ναυπηγεία του Σκαραμαγκά δεν είναι το σχήμα ONEX-DFC άλλα κάποιοι άλλο. Αξιωματούχοι των ΗΠΑ, όπως είχε αποκαλύψει το ΝΜ το χαρακτήρισαν “ως προσπάθεια να προκληθεί σύγχυση” και ξεκαθάρισαν ότι το μόνο αμερικανικών συμφερόντων επενδυτικό σχήμα είναι το ΟΝΕΧ-DFC.

Μάλιστα αναρωτήθηκαν “μεγαλοφώνως”: “Πως γίνεται οι Ολλανδοί να έχουν την Damen, οι Γάλλοι τη Naval οι Ισπανοί τη Navantia, οι Ιταλοί τη Fincantieri και η Ελλάδα να μην έχει και αυτή έναν ναυπηγικό κολοσσό για να μπορέσει να διακριθεί στον διεθνή ανταγωνισμό”.

Η ΟΝΕΧ είναι ήδη ο μεγαλύτερος πρεσβευτής της χώρας στις διεθνείς αγορές μέσω του Νεωρίου.