Η αγορά των crude tankers τον Σεπτέμβριο κατέγραψε απότομη άνοδο, με τα ναύλα να φτάνουν σε υψηλά πολλών ετών. Όπως εξηγεί στο Allied Market Report ο Νίκος Ταγκούλης, αναλυτής του ναυλομεσιτικού οίκου INTERMODAL, «οι εισαγωγές αργού από την Ασία, τροφοδοτούμενες από ροές USG–Asia και ενισχυμένες από stockpiling ενόψει χειμώνα, ώθησαν σημαντικά τη ζήτηση σε ton-miles».
Η αυξημένη κινητικότητα έθεσε πίεση στην προσφορά VLCCs, με αποτέλεσμα «η ενεργή διαθεσιμότητα στόλου να περιοριστεί, καθώς αυξήθηκαν οι φορτώσεις μεγάλων αποστάσεων». Παράλληλα, όπως επισημαίνει ο Ταγκούλης, η εικόνα επιβαρύνεται από δομικούς παράγοντες: «Ο στόλος VLCC παραμένει γηρασμένος, με μέσο όρο ηλικίας τα 13 έτη, ενώ περίπου το 20% των χωρητικοτήτων έχει ξεπεράσει τα 20 χρόνια». Το βιβλίο παραγγελιών παραμένει ασθενές, με αναλογία 12,3% έναντι ιστορικού μέσου όρου 18%.
Στην Κίνα, οι εισαγωγές αργού αυξήθηκαν τον Σεπτέμβριο κατά 6,5% σε ετήσια βάση, κυρίως από τη Μέση Ανατολή αλλά και από Βραζιλία, Δυτική Αφρική και Ρωσία. «Η άνοδος αυτή», σημειώνει ο κ. Ταγκούλης, «δεν προκύπτει τόσο από εγχώρια κατανάλωση όσο από στρατηγικό stockpiling λόγω ανταγωνιστικών τιμών». Το Πεκίνο, ωστόσο, αντιμετωπίζει προκλήσεις: υπερβάλλουσα διυλιστική ικανότητα, χαμηλότερη κατανάλωση καυσίμων λόγω της μετάβασης στην ηλεκτροκίνηση και αυξημένες πιέσεις συμμόρφωσης στις μικρές ανεξάρτητες εταιρείες («teapots»). Έτσι, οι προοπτικές για τα επόμενα χρόνια δείχνουν μετριοπαθή αύξηση εισαγωγών – 2% το 2025 και μόλις 1% το 2026.
Αντίθετα, η Ινδία εμφανίζει ανθεκτικότητα. Οι εισαγωγές αυξήθηκαν 8% τον Σεπτέμβριο, με το ένα τρίτο να αφορά ρωσικό αργό υπό πλαφόν. Η χώρα ενισχύει τη διυλιστική δραστηριότητα και αυξάνει τις εξαγωγές προϊόντων. «Οι εξαγωγές diesel εκτοξεύθηκαν κατά 23% τον Αύγουστο, ενώ συνολικά τα καλοκαιρινά φορτία αυξήθηκαν 15%», αναφέρει ο Ταγκούλης. Παράλληλα, η πολιτική για αυξημένο ποσοστό αιθανόλης στα καύσιμα (20%) απελευθερώνει επιπλέον ποσότητες για εξαγωγές.
Η οικονομική δυναμική ενισχύει περαιτέρω τη ζήτηση. Ο ΟΟΣΑ αναθεώρησε την πρόβλεψη για το 2025 στο 6,7% από 6,3%, στηρίζοντας την προοπτική ισχυρής κατανάλωσης και εισαγωγών. «Η Ινδία προβάλλει πλέον ως ο πιο σταθερός μοχλός στήριξης της αγοράς των crude tankers», τονίζει ο Ταγκούλης.
Η επόμενη μέρα για τα VLCCs
Συνολικά, η Ασία παραμένει ο βασικός πυλώνας ζήτησης, αλλά με διαφοροποιημένο προφίλ: «Η Κίνα στηρίζεται κυρίως σε stockpiling, κάτι που γεννά αβεβαιότητα για τη διάρκεια της ζήτησης. Η Ινδία, αντίθετα, εμφανίζει βιώσιμη κατανάλωση και εξαγωγική ώθηση», υπογραμμίζει ο αναλυτής.
Η εικόνα αυτή αφήνει ανοιχτό το ερώτημα: βρισκόμαστε μπροστά σε μια βραχυπρόθεσμη έξαρση ή σε έναν πιο διατηρήσιμο κύκλο ανόδου για τα crude tankers;
Διαβάστε ακόμη
Σημαντικές αυξήσεις έως και 90% στα τιμολόγια ρεύματος τον Οκτώβριο
Universal και Warner βρίσκονται κοντά στην επίτευξη συμφωνιών για την τεχνητή νοημοσύνη
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.