Σε ένα εξαιρετικά φορτισμένο γεωπολιτικό περιβάλλον, ο κινεζικός ναυτιλιακός κολοσσός Cosco επιχειρεί να διασφαλίσει ρόλο-κλειδί σε μία από τις μεγαλύτερες συμφωνίες εξαγοράς λιμένων των τελευταίων ετών, ζητώντας συμμετοχή και δικαίωμα βέτο στην κοινοπραξία που θα αποκτήσει 43 λιμάνια παγκοσμίως – μεταξύ αυτών και δύο κομβικά λιμάνια στη Διώρυγα του Παναμά.

Η συμφωνία, που φέρει την υπογραφή της Global Infrastructure Partners (θυγατρική της BlackRock) και της Terminal Investment της MSC, αφορά την εξαγορά λιμενικών εγκαταστάσεων από την Hutchison Ports του Χονγκ Κονγκ, ιδιοκτησίας του μεγιστάνα Λι Κα Σινγκ. Αν και η συμφωνία είχε ουσιαστικά κλειδώσει από την άνοιξη, το Πεκίνο άσκησε ισχυρές πιέσεις, καθιστώντας σαφές ότι θα μπλόκαρε τη διαδικασία εάν δεν συμμετείχε η Cosco στο σχήμα.

Τελικά, σύμφωνα με πηγές που επικαλείται το Bloomberg, η Cosco πέτυχε την είσοδό της στην κοινοπραξία και διεκδικεί πλέον εξουσίες που θα της επιτρέπουν να παρεμβαίνει σε κρίσιμες αποφάσεις, όπως η δυνατότητα βέτο, ειδικά όταν πρόκειται για ζητήματα που θεωρεί ότι επηρεάζουν τα κινεζικά στρατηγικά συμφέροντα.

Η συμμετοχή της Cosco στη διαχείριση των λιμένων του Παναμά –πέρασμα στρατηγικής σημασίας μεταξύ Ατλαντικού και Ειρηνικού– έχει προκαλέσει νέα ένταση μεταξύ Ηνωμένων Πολιτειών και Κίνας. Αμερικανοί αξιωματούχοι εκφράζουν ανοιχτά την ανησυχία τους για τον ενδεχόμενο έλεγχο κρίσιμων θαλάσσιων υποδομών από το Πεκίνο.

Ο Ρεπουμπλικανός βουλευτής Τζον Μούλεναρ, επικεφαλής της Επιτροπής του Κογκρέσου για θέματα Κίνας, έστειλε επίσημη επιστολή σε υψηλόβαθμο αξιωματούχο του Παναμά, προειδοποιώντας ότι «η εμπλοκή της Cosco ή οποιασδήποτε άλλης κινεζικής κρατικής εταιρείας στους λιμένες της Διώρυγας θα συνιστά απαράδεκτο κίνδυνο για την εθνική ασφάλεια τόσο των ΗΠΑ όσο και του Παναμά».

Το Πεκίνο, από την πλευρά του, έχει επιβάλει σειρά περιορισμών στη Hutchison, καλώντας τις κρατικές κινεζικές επιχειρήσεις να παγώσουν κάθε συναλλαγή με την εταιρεία του Λι Κα Σινγκ, εντείνοντας τις πιέσεις ώστε να διασφαλιστεί η συμμετοχή της Cosco στο deal.

Η προθεσμία για την ολοκλήρωση των διαπραγματεύσεων λήγει την Κυριακή 27 Ιουλίου, ενώ οι λεπτομέρειες της συμφωνίας αναμένεται να ανακοινωθούν τον Σεπτέμβριο. Παρά την αβεβαιότητα, η είδηση της κινεζικής εμπλοκής οδήγησε τη μετοχή της Cosco σε άνοδο 4,1% στο Χονγκ Κονγκ και 2,4% στη Σαγκάη.

Η Cosco, με ήδη ισχυρή παρουσία σε λιμένες-κλειδιά σε Ευρώπη, Ασία και Αφρική, συνεχίζει να ενισχύει τη θέση της στον παγκόσμιο χάρτη των θαλάσσιων μεταφορών, πυροδοτώντας ωστόσο νέες γεωπολιτικές εντάσεις, καθώς η παγκόσμια ναυτιλία μετατρέπεται σε πεδίο σκληρού ανταγωνισμού μεταξύ υπερδυνάμεων.

Διαβάστε ακόμη

Κερδίζουν μερίδια στα «Αirbnb» οι προορισμοί σε Βόρεια και Ανατολική Ευρώπη – Η θέση της Ελλάδας (γραφήματα)

Πού μπορεί να φτάσει το bitcoin; Οι εκτιμήσεις και οι προτάσεις των αναλυτών

Ozzy Osbourne: Ένας heavy metal billionaire – Η περιουσία που άφησε πίσω του ο «Πρίγκιπας του Σκότους»

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα