Παρά τον γηρασμένο παγκόσμιο στόλο, τη «σκιώδη» χωρητικότητα και τα αυξημένα τονο-μίλια η ναυλαγορά των δεξαμενόπλοιων παραμένει σφιχτή αν και οι παραγγελίες ναυπήγησης είναι πολλές.
Η έκθεση της Xclusiv Shipbrokers αποτυπώνει μια αγορά που δεν κρίνεται από τους απόλυτους αριθμούς πλοίων, αλλά από την πραγματικά διαθέσιμη χωρητικότητα, την ηλικιακή δομή του στόλου και τη γεωγραφία των ροών πετρελαίου.
Η παγκόσμια αγορά δεξαμενόπλοιων κλείνει το 2025 με έναν βαθμό διαρθρωτικής στενότητας που δεν μπορεί να αποτυπωθεί απλώς μέσα από τους συνολικούς αριθμούς του στόλου. Σύμφωνα με την ανάλυση της Xclusiv Shipbrokers, ο παγκόσμιος στόλος δεξαμενόπλοιων άνω των 10.000 dwt αριθμεί σήμερα 7.861 πλοία, συνολικής χωρητικότητας 709 εκατ. dwt, με μέση ηλικία τα 13,7 έτη. Το κρίσιμο στοιχείο, ωστόσο, δεν είναι το μέγεθος αλλά η κατανομή: 2.226 πλοία, δηλαδή σχεδόν το 28% του στόλου, βρίσκονται στην ηλικιακή ζώνη των 16–20 ετών, ενώ σχεδόν 1.000 δεξαμενόπλοια έχουν ήδη ξεπεράσει τα 21 έτη.
Η αγορά λειτουργεί, ουσιαστικά, με έναν γηρασμένο «κορμό» τη στιγμή που οι εμπορικές αναταράξεις, οι κυρώσεις και η αυξανόμενη ζήτηση για μεταφορές μεγάλων αποστάσεων ωθούν τα επίπεδα χρησιμοποίησης υψηλότερα. Αυτή η υποκείμενη ευθραυστότητα συνάντησε μέσα στο 2025 ένα περιβάλλον ενισχυμένων θεμελιωδών μεγεθών. Μετά από ένα ασταθές ξεκίνημα, τα crude και product tankers ανέκτησαν δυναμική, καθώς η αύξηση του στόλου παρέμεινε περιορισμένη.
Οι περισσότερες νέες παραδόσεις εντοπίστηκαν στα μεγέθη MR2 και Aframax/LR2, ωστόσο οι προσθήκες αυτές ήταν μικρές σε σχέση με τις διαρθρωτικές απώλειες χωρητικότητας. Μόνο ελάχιστα μεγάλα δεξαμενόπλοια αργού εντάχθηκαν στον στόλο, την ώρα που ένα αξιοσημείωτο μέρος της χωρητικότητας κατευθύνθηκε σε καθεστώς κυρώσεων ή σε λεγόμενες «σκοτεινές» δραστηριότητες.
Τα πλοία αυτά –περίπου 1.000 πλέον σε όλες τις κατηγορίες δεξαμενόπλοιων– σπάνια επιστρέφουν στις συμβατικές αγορές. Λειτουργούν με χαμηλή αποδοτικότητα, συχνά σε πολυσταδιακά ταξίδια ή ακόμη και ως ημιμόνιμες μονάδες αποθήκευσης, μειώνοντας την πραγματικά διαθέσιμη προσφορά ρυθμιζόμενης χωρητικότητας πολύ κάτω από το θεωρητικό μέγεθος του στόλου.
Την ίδια στιγμή, η ζήτηση σε όρους τονο-μιλίων ενισχύθηκε έντονα. Οι εισαγωγές αργού της Κίνας αυξήθηκαν περίπου κατά 5% σε ετήσια βάση, με σαφή στροφή προς φορτία μεγαλύτερων αποστάσεων από τον Ατλαντικό, τη Λατινική Αμερική και τον Κόλπο των ΗΠΑ. Οι λειτουργίες των διυλιστηρίων παρέμειναν σε υψηλά επίπεδα, η αναπλήρωση αποθεμάτων επιταχύνθηκε στο δεύτερο εξάμηνο και η αλλαγή κυβέρνησης στις ΗΠΑ αναζωπύρωσε τις προσδοκίες για νέα αύξηση της αμερικανικής παραγωγής. Η αγορά προεξόφλησε υψηλότερους όγκους εξαγωγών από τις ΗΠΑ, στηρίζοντας τις μεταφορές αργού μεγάλων αποστάσεων καθ’ όλη τη διάρκεια του τέταρτου τριμήνου.
Παράλληλα, η εικόνα του βιβλίου παραγγελιών αποκαλύπτει την έναρξη ενός πολυετούς κύκλου ανανέωσης και όχι μιας κερδοσκοπικής επέκτασης. Το παγκόσμιο orderbook δεξαμενόπλοιων περιλαμβάνει πλέον 1.238 πλοία, που αντιστοιχούν στο 15,7% του στόλου σε αριθμό μονάδων και στο 16,7% σε όρους dwt, σημαντικά υψηλότερα από το 13,7% που καταγραφόταν έναν χρόνο πριν. Τα Suezmax εμφανίζουν τον υψηλότερο λόγο orderbook προς στόλο σε dwt (20,3%), ακολουθούμενα από τα μικρά δεξαμενόπλοια (19,4%), τα VLCC (16,7%) και τα Aframax/LR2 (16,5%).
Η πραγματική πίεση, ωστόσο, δεν προέρχεται από το orderbook, αλλά από τη γήρανση του στόλου. Μόνο το 2026 περίπου 580 δεξαμενόπλοια θα ξεπεράσουν τα 25 έτη ηλικίας, ενώ έως το 2028 σχεδόν 1.030 πλοία θα έχουν περάσει αυτό το όριο. Την ίδια περίοδο αναμένονται περίπου 1.200 νεότευκτα. Το συμπέρασμα είναι σαφές: η καθαρή αύξηση της χωρητικότητας δύσκολα θα συμβαδίσει με τη φυσική απόσυρση πλοίων. Ορισμένοι τομείς, όπως τα Handy/MR1 και τα Panamax/LR1, εμφανίζουν ιδιαίτερα απότομες καμπύλες γήρανσης, με προβλέψεις που θέλουν πάνω από το ήμισυ του στόλου τους να έχει ηλικία άνω των 21 ετών έως το 2029.
Οι μακροοικονομικές συνθήκες ενισχύουν περαιτέρω αυτή τη στενότητα. Οι πρώιμες εκτιμήσεις για την ισορροπία πετρελαίου στις αρχές του 2026 δείχνουν ένα σημαντικό πλεόνασμα παραγωγής, που θα μπορούσε να ωθήσει το Brent στην περιοχή των 55–60 δολαρίων το βαρέλι. Ιστορικά, ένα τέτοιο περιβάλλον ευνοεί τη δημιουργία πλωτής αποθήκευσης και τις ευκαιριακές αγορές. Αν επαληθευτεί η πρόβλεψη του IEA για πλεόνασμα πολλών εκατομμυρίων βαρελιών ημερησίως, η αναπλήρωση αποθεμάτων και οι προμήθειες μεγάλων αποστάσεων αναμένεται να παραμείνουν ισχυρές, στηρίζοντας τη ζήτηση σε τονο-μίλια και το νέο έτος.
Έτσι, παρά την άνοδο του orderbook και το κύμα παραδόσεων που έρχεται το 2026, η αγορά δεξαμενόπλοιων εισέρχεται στο νέο έτος με σαφείς διαρθρωτικούς περιορισμούς. Ο γηρασμένος στόλος, οι αναποτελεσματικότητες της «σκιώδους» χωρητικότητας και η ισχυρή ζήτηση μεταφορών μεγάλων αποστάσεων συνεχίζουν να υπερισχύουν των θεωρητικών αυξήσεων της προσφοράς. Για ακόμη μία χρονιά, όπως καταλήγει η Xclusiv Shipbrokers, η αγορά δεν θα καθοριστεί από το πόσα πλοία υπάρχουν, αλλά από το πόσα είναι πραγματικά διαθέσιμα.
Διαβάστε ακόμη
Μια Αμερικανίδα στο τιμόνι της BP: Ποια είναι η πρώτη γυναίκα CEO σε πετρελαϊκό κολοσσό
Επέκταση με διεθνές αποτύπωμα από την Alpha Bank – Πιθανό το υψηλότερο μέρισμα για το 2025
Λονδίνο: Η επιτομή της πολυτέλειας σε ένα ρετιρέ στο Mayfair που πωλείται για 45 εκατ. ευρώ
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.