Η πυρηνική ενέργεια, αν και παραδοσιακά συνδεδεμένη με κινδύνους και πολιτικές αντιπαραθέσεις, επιστρέφει στο προσκήνιο ως μια πολλά υποσχόμενη λύση για το ενεργειακό μέλλον της ναυτιλίας. Σε μια εποχή όπου η παγκόσμια ζήτηση για καθαρές και σταθερές μορφές ενέργειας αυξάνεται ραγδαία, η τεχνολογία των μικροαντιδραστήρων και η αξιοποίηση του θορίου φέρνουν νέες προοπτικές. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, η τοποθέτηση του Συμεών Παληού, ενός από τους πλέον καταξιωμένους εκπροσώπους της ελληνικής και διεθνούς ναυτιλίας, κατά την πρόσφατη ομιλία του στο Propeller Club του Πειραιά,  φωτίζει μια διαφορετική, περισσότερο ρεαλιστική και τεχνολογικά ώριμη προσέγγιση στο θέμα. Με έμφαση στην καινοτομία, την ασφάλεια και τη βιωσιμότητα,  έθεσε επί τάπητος μια ιδέα που μέχρι πρότινος φάνταζε μακρινή: την εισαγωγή πυρηνικής ενέργειας στην εμπορική ναυτιλία. Όπως επεσήμανε  στ ο περιθώριο της ομιλίας του  «και τα αμερικανικά αεροπλανοφόρα αλλά και τα υποβρύχια μέχρι σήμερα χρησιμοποιούν ουράνιο και σίγουρα στο μέλλον θα χρησιμοποιούν θόριο εμπλουτισμένο με ουράνιο».

Η βάση πάνω στην οποία στήριξε την τοποθέτηση του ο Συμέων Παληός είναι η ακόλουθη:

Οι μικροαντιδραστήρες που χρησιμοποιούν εμπλουτισμένο ουράνιο και θόριο αποτελούν μια καινοτόμο λύση για την παροχή ενέργειας σε εμπορικά πλοία. Είναι πολύ μικρότεροι από τους παραδοσιακούς πυρηνικούς αντιδραστήρες και προσφέρουν υψηλή ενεργειακή πυκνότητα — δηλαδή μπορούν να παρέχουν μεγάλη ποσότητα ενέργειας για πολλά χρόνια χωρίς ανάγκη ανεφοδιασμού.

Το θόριο και το ουράνιο που χρησιμοποιούνται είναι εμπλουτισμένα, αλλά όχι κατάλληλα για την κατασκευή όπλων, επομένως ο κίνδυνος εξάπλωσης πυρηνικών όπλων είναι σημαντικά μειωμένος. Αυτοί οι αντιδραστήρες μπορούν να κατασκευαστούν σε εργοστάσια, να μεταφερθούν έτοιμοι και να εγκατασταθούν απευθείας στα πλοία. Όταν εξαντληθεί το καύσιμό τους, ολόκληρη η μονάδα μπορεί να αντικατασταθεί με έναν νέο αντιδραστήρα, ενώ ο προηγούμενος επιστρέφεται στο εργοστάσιο για επαναγέμιση. Αυτό το σύστημα ονομάζεται «plug-and-play», καθώς δεν απαιτεί μεγάλη υποδομή ή περίπλοκες εργασίες συναρμολόγησης.

Το πρόβλημα, ωστόσο, είναι κυρίως πολιτικό: οι μικροαντιδραστήρες αντιμετωπίζουν σημαντικά ρυθμιστικά εμπόδια, καθώς η διαδικασία έγκρισής τους από τις κρατικές αρχές μπορεί να διαρκέσει έως και 10 χρόνια, λόγω έλλειψης πολιτικής πίεσης για αλλαγή. Δεν υπάρχει σήμερα ισχυρή κινητήρια δύναμη για την επιτάχυνση των διαδικασιών αυτών, γεγονός που καθυστερεί την υιοθέτηση αυτής της τεχνολογίας.

Όταν όμως αυξηθεί η πίεση λόγω της ραγδαίας ανόδου των τιμών του πετρελαίου εξαιτίας της μείωσης της παγκόσμιας προσφοράς, τότε η ανάγκη για εναλλακτικές λύσεις θα γίνει επιτακτική. Σε εκείνη τη στιγμή, η μετάβαση στην πυρηνική ενέργεια θα είναι αναπόφευκτη, και μέσα σε μόλις τρία χρόνια, ο κόσμος θα στραφεί μαζικά σε αυτήν, καθώς αποτελεί τη μόνη λύση που είναι σταθερή, εξαιρετικά άφθονη, καθαρή και θα γίνει και οικονομική.

Η τοποθέτηση

Κατά τη διάρκεια της εκτενούς και ιστορικά πλούσιας ομιλίας του στο Propeller Club, ο Συμεών Παληός έκανε ιδιαίτερη αναφορά στην πυρηνική ενέργεια, τονίζοντας πως βρισκόμαστε πλέον μπροστά σε μία νέα, πιο ασφαλή και βιώσιμη εποχή όσον αφορά τη χρήση της. Η παρέμβασή του στο συγκεκριμένο θέμα ξεχώρισε καθώς συνδύασε τη ναυτιλιακή τεχνογνωσία με τις εξελίξεις στην ενέργεια και την τεχνολογία, προβάλλοντας την ανάγκη προσαρμογής και αξιοποίησης καινοτομιών για το μέλλον της ναυτιλίας και της κοινωνίας ευρύτερα.

Ανέφερε πως ενώ στο παρελθόν η πυρηνική ενέργεια βασιζόταν κυρίως στο ουράνιο, σήμερα υπάρχουν εξελιγμένες τεχνολογίες που επιτρέπουν τη χρήση θορίου, ενός στοιχείου που προσφέρει πολλαπλά πλεονεκτήματα. Πιο συγκεκριμένα, εξήγησε πως:

Το θόριο, όταν εμπλουτίζεται με ουράνιο, σχηματίζει άλατα του θορίου που δεν εκπέμπουν ραδιενέργεια, κάτι που το καθιστά πολύ πιο ασφαλές.
Τα κατάλοιπα της πυρηνικής ενέργειας με θόριο αποθηκεύονται πολύ ευκολότερα, περιορίζοντας έτσι τους κινδύνους και το περιβαλλοντικό αποτύπωμα.

Η νέα αυτή τεχνολογία θα βασίζεται σε μικρούς πυρηνικούς αντιδραστήρες (modular reactors), που προσφέρουν μεγαλύτερη ευελιξία και ασφάλεια, ιδίως για εφαρμογές σε πλοία ή μικρές περιοχές.

Αν και δεν εστίασε αποκλειστικά σε ναυτιλιακές εφαρμογές, η τοποθέτησή του συνδέθηκε έμμεσα με το μέλλον της ναυτιλίας σε σχέση με την ενεργειακή μετάβαση. Εξήρε τη σημασία του εκσυγχρονισμού των μηχανών και της μετάβασης από τις μηχανές εσωτερικής καύσης σε πιο καθαρές και αποδοτικές λύσεις, με την πυρηνική ενέργεια να αποτελεί βασικό κομμάτι αυτής της πορείας.

Ο Συμεών Παληός συνδύασε την αναφορά του στην πυρηνική ενέργεια με ένα ευρύτερο μήνυμα περί τεχνολογικής εξέλιξης και τεχνητής νοημοσύνης, τονίζοντας ότι δεν πρέπει να τις φοβόμαστε. Ανέφερε ότι η ιστορία έχει αποδείξει πως για κάθε θέση εργασίας που χάνεται λόγω αυτοματισμού ή νέων τεχνολογιών, δημιουργούνται 1,7 νέες θέσεις, παραμένοντας σταθερός στην πεποίθηση πως η πρόοδος φέρνει ευκαιρίες.

Η τοποθέτηση του κ. Παληού για την πυρηνική ενέργεια αντικατοπτρίζει μία ρεαλιστική και ταυτόχρονα οραματική στάση: αποδοχή της τεχνολογικής εξέλιξης με προϋπόθεση τη σωστή αξιοποίησή της. Η πυρηνική ενέργεια, ειδικά με τη χρήση θορίου, σύμφωνα με τον ίδιο, αποτελεί ένα από τα ασφαλέστερα, αποδοτικότερα και πιο καθαρά εργαλεία για το μέλλον, τόσο στην ενέργεια όσο και, δυνητικά, στη ναυτιλία. Παράλληλα, δεν παραλείπει να υπενθυμίσει πως τα αμερικανικά αεροπλανοφόρα και υποβρύχια ήδη λειτουργούν με πυρηνική ενέργεια, δείχνοντας τον δρόμο που ενδέχεται να ακολουθήσει και η εμπορική ναυτιλία.

Διαβάστε ακόμη

Εlpedison: Νέα στρατηγική και όνομα από Σεπτέμβριο – Σε αναμονή της έγκρισης της ΡΑΑΕΥ για την εξαγορά της από την HelleniQ Energy

Πώς θα μπει τάξη στο ιδιωτικό χρέος – Τι συζήτησαν το οικονομικό επιτελείο και οι servicers – Oι νέοι στόχοι

Αυξήσεις μισθών και αναδρομικά από Ιούνιο για 40.000 δημοσίους υπαλλήλους

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα