«Μόνο στο Δέλτα του Φαλήρου, οι ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες που έχουν έδρα εκεί ελέγχουν σχεδόν 900 πλοία». Με αυτές τις λίγες λέξεις, απλά και λιτά, ο Συμεών Παληός περιέγραψε τη δύναμη της Ελληνικής Ναυτιλίας που παραμένει παγκόσμια δύναμη.

Ο πρόεδρος και ιδρυτής του ναυτιλιακού ομίλου Diana και αντιπρόεδρος του Ιδρύματος «Μαρία Τσάκος» μίλησε την περασμένη Τρίτη στα εγκαίνια της έκθεσης «Ερχόμεθα προς την Θάλασσαν – 90 χρόνια δράσης του περιοδικού Ναυτικά Χρονικά» που φιλοξενείται στις εγκαταστάσεις του Ιδρύματος Μαρία στη Χίο. Η σύνθεση του ακροατηρίου ήταν από νέους και νέες που θέλουν εργαστούν στη ναυτιλιακή βιομηχανία είτε στα πλοία είτε στα γραφεία.

Έκανε αναφορά στην ιστορική διαδρομή της ελληνικής ναυτιλίας. «Στις αρχές του 20ου αιώνα μαζεύονταν για παράδειγμα πέντε συγγενείς, ένωναν τις δυνάμεις του και αγόραζαν προς εκμετάλλευση, ένα πλοίο» είπε χαρακτηριστικά περιγράφοντας την αρχή της δημιουργίας του ελληνικού ναυτιλιακού θαύματος.

Ακολούθησε η καταστροφή του ελληνικού εμπορικού στόλου στη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου τα πλοία του οποίου συμμετείχαν σε νηοπομπές από τα γερμανικά υποβρύχια. Σαν το Φοίνικα οι Έλληνες αναδύθηκαν από τις στάχτες τους με την αγορά των «100 συν 10 Λίμπερτι», όπως επεσήμανε ο Συμεών Παληός που απέκτησαν με την εγγύηση του ελληνικού δημοσίου και τα οποία έδωσαν το έναυσμα για να μεγαλουργήσει και πάλι η ελληνική ναυτιλία.

Στο σημείο αυτό ο σημαντικός Έλληνας πλοιοκτήτης και επιχειρηματίας, που συνεχίζει την χιώτικη ναυτιλιακή παράδοση, έβαλε στο κάδρο την ναυτιλιακή χρηματοδότηση και τον ρόλο που διαδραματίζει:

«Στις ημέρες μας η κατάσταση και οι συνθήκες έχουν αλλάξει ως προς τα μεγέθη. Αντί για τους πέντε συγγενείς-συνεταίρους, πλέον μέσω της αμερικανικής χρηματιστηριακής αγοράς, μπορείς να έχεις συνεταίρους από όλο τον κόσμο».

Στην αποστροφή του λόγου του αναφέρθηκε στις δυνατότητες της ελληνικής χρηματιστηριακής αγοράς όσον αφορά την άντληση κεφαλαίων μέσω αυτού από τη ναυτιλιακή βιομηχανία:

«Το Ελληνικό Χρηματιστήριο δεν έχει αυτή τη δυνατότητα. “Δεν παίζει” για έναν και μοναδικό λόγο.  Δεν έχει όλο τον κόσμο από πάνω του. Όλο το ελληνικό Χρηματιστήριο δεν πιάνει τον τζίρο που έχει μια εταιρεία στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης. Τα μεγάλα χρηματιστήρια δεν είναι περισσότερα από τρία, το εξής ένα, της Νέας Υόρκης».

Είπε ακόμη: – Για τις τεχνολογικές εξελίξεις: «Το 1964 στο πανεπιστήμιο υπήρχε ένας υπολογιστής, ο οποίος έπιανε μια έκταση 28 στρεμμάτων, και ήταν ένα εκατ. φορές πιο αδύνατος σε επιδόσεις σε σχέση με ένα σημερινό smart phone». Επεσήμανε δε στο νεανικό ακροατήριο πως παρά την ταχεία εξέλιξη της τεχνολογίας και των συνεπειών της στην αγορά εργασίας, η νέα γενιά θα πρέπει να παραμένει αισιόδοξη και δραστήρια, καθώς για κάθε θέση εργασίας που χάνεται λόγω των τεχνολογικών καινοτομιών, δημιουργούνται περισσότερες από 1 νέες θέσεις, καλώντας τους να παραμείνουν δραστήριοι.

Για την αντιμετώπιση των κρίσεων: Για τον τρόπο που κάποιος μπορεί να αντιμετωπίσει τις κρίσεις στην αγορά ανέφερε ένα παράδειγμα με πρωταγωνίστρια μια αρκούδα που ετοιμάζεται να κυνηγήσει δύο κυνηγούς:

«Ο πρώτος μόλις τη βλέπει σταματάει για να βάλει αθλητικά παπούτσια. Ο φίλος του τον ρωτάει αν πιστεύει ότι με τα αθλητικά παπούτσια η αρκούδα δεν θα καταφέρει να τον προλάβει. Για να πάρει την απάντηση εμένα δεν θα με πιάσει. Θα πιάσει εσένα, ενώ εγώ θα ξεφύγω» είπε και τόνισε: «Στις κρίσεις ο τελευταίος που θα αντέξει τα παίρνει όλα».

Εκτός από τον Συμεών Παληός, μίλησε και η Ελένη Θανοπούλου καθηγήτρια του Τμήματος Ναυτιλίας & Επιχειρηματικών Υπηρεσιών του Πανεπιστημίου Αιγαίου, ενώ τη συζήτηση συντόνισε ο δρ. Ηλίας Μπίσιας, Διευθυντής των Ναυτικών Χρονικών και της Isalos.net.

Τους συμμετέχοντες καλωσόρισε στους φιλόξενους χώρους του Ιδρύματος «Μαρία Τσάκος» ο διευθυντής του Μιχάλης Μπελέγρης.

Η Ελένη Θανοπούλου επεσήμανε, στο πλαίσιο της συζήτησης, τις -συχνά καταστροφικές- συνέπειες που έχουν οι υπέρ του δέοντος προσδοκίες των επενδυτών, οδηγώντας συχνά σε παράτολμες κινήσεις και αποφάσεις. Ωστόσο, φάνηκε ιδιαίτερα αισιόδοξη για την προσαρμοστικότητα και την ικανότητα των Ελλήνων της θάλασσας να μετατρέπουν τις κρίσεις σε ευκαιρίες. Υπενθύμισε μάλιστα ότι σε περιόδους κατήφειας και οικονομικής συρρίκνωσης, ειδικά η ναυτιλιακή αγορά, πρέπει να μη λησμονεί τη ρήση «Έχε πληρώματα καλά, τα δάνεια πληρωμένα,»

Στην εναρκτήρια εκδήλωση, στην οποία παρευρέθηκαν και παρακολούθησαν ο βουλευτής Χίου κ. Ανδρέας Μιχαηλίδης, ο δήμαρχος Χίου κ. Σταμάτης Κάρμαντζης, ο δήμαρχος Οινουσσών κ. Γεώργιος Δανιήλ, ο Λιμενάρχης Χίου αντιπλοίαρχος Λ.Σ. Παντελής Βατούσης, ο Διοικητής της ΑΕΝ Χίου Αντιπλοίαρχος Λ.Σ. Ιωάννης Μάργαρης, η κοσμήτορας της Σχολής Επιστημών της Διοίκησης του Πανεπιστημίου Αιγαίου καθ. Μαρία Λεκάκου, ο αντιπρόεδρος των Ιδρυμάτων Πατέρα κ. Ευάγγελος Πατέρας και ο διευθυντής τους στρατηγός (ε.α.) Δημήτριος Ντζόϊδος, ο πρόεδρος της Ναυτιλιακής Λέσχης Χίων καπτ. Αντώνιος Πιτσιλός, στελέχη της ναυτιλιακής βιομηχανίας, καθώς και πλήθος φοιτητών του Τμήματος Ναυτιλίας & Επιχειρηματικών Υπηρεσιών του Πανεπιστημίου Αιγαίου, της ΑΕΝ Χίου και του «Ιδιωτικού μη κερδοσκοπικού Ναυτικού Λυκείου TEENS – Τσάκος Ελληνικά Εκπαιδευτήρια Ναυτικών Σπουδών».

Η έκθεση

Η έκθεση «Ερχόμεθα προς τη Θάλασσα, 90 χρόνια δράσης του περιοδικού Ναυτικά Χρονικά παρουσιάζει την εξέλιξη της ελληνικής Ναυτιλίας μέσα από τις σελίδες του περιοδικού. Αποτελεί προσπάθεια που γίνεται για πρώτη φορά και αναδεικνύει τα σημαντικότερα κομβικά σημεία που επηρέασαν και μετεξέλιξαν τη ναυτιλία των Ελλήνων μέχρι τη σημερινή εποχή.

Βασική πηγή αυτής της αφήγησης είναι το πλούσιο και ανέκδοτο αρχειακό υλικό των Ναυτικών Χρονικών. Η φιλοξενία της έκθεσης στο Ίδρυμα «Μαρία Τσάκος» στη Χίο αποτυπώνει τη δέσμευση των εκδοτών για συστηματική και ενεργή παρουσία στους σύγχρονους ναυτότοπους της Ελλάδας, ενώ αντανακλά το σεβασμό της δημοσιογραφικής οικογένειας προς αρθρογράφους με συνεχή παρουσία στις σελίδες του περιοδικού. Ειδικότερα, ο Πρόεδρος του Ιδρύματος «Μαρία Τσάκος» και Επίτιμος Γενικός Γραμματέας του ΙΜΟ, ναύαρχος Ευθύμιος Μητρόπουλος αποτελεί τον αρχαιότερο αρθρογράφο του περιοδικού που αποτυπώνει τις σκέψεις και απόψεις του εδώ και 7 δεκαετίες στις σελίδες των Ναυτικών Χρονικών. Ο καπτ. Παναγιώτης Τσάκος, ιδρυτής του Ομίλου Τσάκου, αρθρογραφεί συστηματικά από το 1978 και αποτελεί έναν από τους πρώτους υποστηρικτές της επανέκδοσης του περιοδικού το 1998.

Διαβάστε ακόμη:

Οικογένεια Αγγελόπουλου: Νέα ανατροπή με «μυστικές διαθήκες» και ακύρωση των πλειστηριασμών για τη σύζυγο του Κων. Αγγελόπουλου και την κόρη της

BofA: Στα $110/βαρέλι ενδέχεται να βρεθεί το Brent το 2023 λόγω Ρωσίας

Γιώργος Προκοπίου στο Newmoney: Σε ένα με ενάμιση μήνα υπολογίζεται η μεταβίβαση των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά