Ιδιαίτερα θετική εξέλιξη για τους κανόνες ναυτιλιακής χρηματοδότησης σε ευθυγράμμιση με τις θέσεις του Ευρωπαϊκού εφοπλισμού σημειώθηκε στα θεσμικά όργανα της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ) την 26η Ιουνίου 2023.

«Οι νέοι κανόνες επιτρέπουν στις Ευρωπαϊκές τράπεζες να εφαρμόζουν προτασιακού καθεστώς για την χρηματοδότηση των πλοίων χαρακτηρίζοντας την ρητά  ως «εξειδικευμένο δανεισμό (specialised lending )/ object finance» όταν θα υπολογίζονται οι συντελεστές κινδύνου και γενικότερα οι κεφαλαιουχικές απαιτήσεις (άρθρο 122 a ). Το αποτέλεσμα της νέας νομοθεσίας είναι ότι οι τράπεζες θα μπορούν να δανείζουν την ναυτιλία  με πιο ανταγωνιστικούς όρους ότι μέχριτώρα» επισημαίνει στο newmoney η  Δρ Άννα Μπρεδήμα, Σύμβουλος Ευρωπαϊκής Ναυτιλιακής Πολιτικής της  Κυπριακής Ένωσης Πλοιοκτητών και εξηγεί:

«Τα ευρωπαϊκά θεσμικά όργανα (Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο / Συμβούλιο Υπουργών ) υιοθέτησαν τροποποιήσεις στον Κανονισμο και την Οδηγία  (CRR , CRD) περί κεφαλαιουχικών απαιτήσεων ( Capital requirements )»  κατά την εφαρμογή της Συμφωνιας Basel  ΙΙΙ απο την ΕΕ.

Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με την νέα συμφωνία, η χρηματοδότηση των πλοίων  χαρακτηρίζεται ως «object finance» και τα πλοία δύνανται να χρηματοδοτηθούν με παράγοντα κινδύνου 80%  αντί για 100% ή υψηλότερο. Ο νέος παράγοντας κινδύνου θα εφαρμόζεται μέχρι το 2032. Η Ευρωπαϊκή Τραπεζική Αρχή (ΕΒΑ) θα επανεξετάσει τους παράγοντες κινδύνου και θα υποβάλει αναφορά προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή το 2030 με δυνατότητα να τροποποιηθεί ο Κανονισμός CRR από το 2031».

Ιστορικά, επί μια εικοσαετία η ΕCSA- Ευρωπαϊκή Ένωση Εφοπλιστικών Ενώσεων επιδίωκε το ανωτέρω αποτέλεσμα με διαρκείς παραστάσεις  και σειρά υπομνημάτων στα θεσμικά όργανα σε όλα τα επίπεδα.

O Γενικός Γραμματέας της  Ένωσης, Σωτήρης Ράπτης χαιρέτισε την πρόσφατη αυτή εξέλιξη τονίζοντας:  «Ο στρατηγικός ρόλος της ναυτιλίας για την εξασφάλιση της ενέργειας, του επισιτισμού και της εφοδιαστικής αλυσίδας της ΕΕ πρέπει να αναγνωρισθεί από τους κανόνες της χρηματοδότησης».

Αυτό όμως είναι το πρώτο βήμα. Η Άννα Μπερδήμα αναφέρει:

«Θα απαιτηθεί η ευκολότερη πρόσβαση της ευρωπαϊκής ναυτιλίας,προσαρμοσμένη στις ιδιαιτερότητες της λειτουργίας της , σε μια  σειρά δανειακών εργαλείων (financing) και επιδοτήσεων (funding) προκειμένου να διασφαλισθεί η  ανταγωνιστικότητα της έναντι των διεθνών ανταγωνιστών της που δρουν απρόσκοπτα σε σχέση με το ευρωπαϊκό καθεστώς» και προσθέτει:

«Για να ολοκληρωθεί η νέα νομοθεσία θα απαιτηθούν επίσημες αποφάσεις του Συμβουλίου Υπουργών και της Ολομέλειας του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου μέσα στους προσεχείς μήνες στο πλαίσιο της νομοθετικής διαδικασίας της συναπόφασης με προοπτική οι νέες ρυθμίσεις να τεθούν σε ισχύ το 2024.

Το σημαντικό είναι ότι η πρόσφατη απόφαση δημιουργεί πλέον ένα καθεστώς μη αναστρέψιμο. Αποτελεί επίσης το προανάκρουσμα θετικών μελλοντικών εξελίξεων αφ’ ενός σε αναγνώριση του στρατηγικού ρόλου της ευρωπαϊκής ναυτιλίας και αφ ´έτερου της ενίσχυσης της ώστε να ανταποκριθεί στις διαρκώς αυξανόμενες απαιτήσεις της ενοριακής νομοθεσίας για την ενεργειακή μετάβαση της  ναυτιλίας στην διαδικασία της ανθρακοποίησης (decarbonisation)».

Διαβάστε ακόμη

«Ασανσέρ» o πληθωρισμός και τον Ιούνιο – Ξεκινά η μάχη κατά της ακρίβειας

Intrakat: Ανέλαβε νέο έργο ύψους $382,7 εκατ. στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα

Όμιλος Ιατρικού Αθηνών: Οι νέες επενδύσεις και το «παράθυρο» για εξαγορές (pic)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ