Σημάδια έντονης κόπωσης εξακολουθεί να παρουσιάζει η εγχώρια ζήτηση χάλυβα στην Κίνα, σύμφωνα με την τελευταία ανάλυση του ναυλομεσιτικού οίκου Xclusiv Shipbrokers, προκαλώντας προβληματισμό για τη βραχυπρόθεσμη πορεία της μεγαλύτερης παγκοσμίως αγοράς χάλυβα. Τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία για τον Μάιο του 2025 καταγράφουν πτώση 12,3% σε ετήσια βάση στην φαινομενική κατανάλωση χάλυβα, ως αποτέλεσμα της διαρκούς αδυναμίας στον τομέα των κατασκευών και της γενικότερης βιομηχανικής δραστηριότητας.

Η μέση ημερήσια κατανάλωση διαμορφώθηκε στα 2,44 εκατομμύρια μετρικούς τόνους – μείωση 4,3% σε σύγκριση με τον Απρίλιο – αγγίζοντας τα χαμηλότερα επίπεδα από την έναρξη της κρίσης στην αγορά ακινήτων το 2021. Συσσωρευτικά, η κατανάλωση χάλυβα το πρώτο πεντάμηνο του 2025 υποχώρησε κατά 3,9% έναντι της αντίστοιχης περιόδου του 2024 και καταγράφει πτώση 16,6% σε σχέση με το 2021, έτος κορύφωσης του κινεζικού real estate boom.

Η παραδοσιακή καλοκαιρινή επιβράδυνση στον κατασκευαστικό κλάδο αναμένεται να επιδεινώσει περαιτέρω τη ζήτηση τους μήνες Ιούνιο και Ιούλιο. Παράλληλα, εκφράζονται ανησυχίες για ασθενέστερη εποχική ανάκαμψη τον Αύγουστο και Σεπτέμβριο, καθώς η εκτίναξη των εξαγωγών χάλυβα νωρίτερα μέσα στο έτος (λόγω φόβου επιβολής δασμών) έχει «μεταφέρει» τη ζήτηση του δεύτερου εξαμήνου στο πρώτο.

Ενώ η εγχώρια κατανάλωση μειώνεται, η παραγωγή χάλυβα σημείωσε μικρή αύξηση τον Ιούνιο, ενισχυμένη από ισχυρές εξαγωγικές παραγγελίες και τη βελτίωση των περιθωρίων κέρδους λόγω μειωμένου κόστους πρώτων υλών. Ωστόσο, αυτή η απόκλιση μεταξύ παραγωγής και κατανάλωσης εντείνει τις πιέσεις στα αποθέματα και τις τιμές, συντηρώντας τις ανισορροπίες στην αγορά.

Παράλληλα, σημαντικές αλλαγές καταγράφονται και στις ροές εισαγωγών άνθρακα, με την Κίνα και την Ινδία να στρέφονται προς άνθρακα υψηλής θερμογόνου δύναμης. Οι εισαγωγές χαμηλής και μέσης θερμικής αξίας από την Ινδονησία έχουν μειωθεί κατά 12,3% (Κίνα) και 14,3% (Ινδία) στο πεντάμηνο, λόγω ενισχυμένου ανταγωνισμού από την Μογγολία και τη Νότια Αφρική. Οι νέες αυτές πηγές προσφέρουν καλύτερο ενεργειακό αποτύπωμα και ανταγωνιστικότερες τιμές, εν μέσω καθοδικής πορείας των διεθνών τιμών άνθρακα.

Αυτή η στροφή μεταβάλλει τον χάρτη των θαλάσσιων μεταφορών: η υποχώρηση των ινδονησιακών φορτίων πλήττει τη ζήτηση για μικρότερα bulkers στις παραδοσιακές γραμμές της Νοτιοανατολικής Ασίας, ενώ οι αυξημένες μεταφορές άνθρακα από Μογγολία και Νότια Αφρική ενισχύουν τα routes μακρινών αποστάσεων, αυξάνοντας τις απαιτήσεις για Panamax και Supramax πλοία στον Ειρηνικό και τον Ινδικό Ωκεανό.

Οι παραπάνω εξελίξεις δημιουργούν διττό αντίκτυπο στη ναυλαγορά ξηρού φορτίου. Από τη μία, η μείωση των εισαγωγών σιδηρομεταλλεύματος στην Κίνα – εξαιτίας της χαμηλής ζήτησης χάλυβα – περιορίζει τη δραστηριότητα των Capesize πλοίων και εντείνει τις πιέσεις στα ναύλα του μεγαλύτερου αυτού segment. Από την άλλη, οι μεταβολές στα πρότυπα εμπορίου άνθρακα και η αύξηση της ζήτησης για πλοία μεσαίου μεγέθους (Panamax/Supramax) δημιουργούν θετικές προοπτικές, κυρίως λόγω της αύξησης των ton-miles, ακόμη κι αν οι συνολικοί όγκοι είναι μικρότεροι.

Σύμφωνα με την Xclusiv, το αμέσως επόμενο διάστημα διαμορφώνεται ως κρίσιμο για την πορεία των ναύλων. Η περαιτέρω επιβράδυνση στην κινεζική ζήτηση χάλυβα, σε συνδυασμό με ενδεχόμενες εμπορικές εντάσεις και περιοριστικά μέτρα στις εξαγωγές, δημιουργεί ένα περιβάλλον υψηλής μεταβλητότητας, που απαιτεί στρατηγικό σχεδιασμό και προσαρμοστικότητα από τους πλοιοκτήτες και τους ναυλωτές.

Διαβάστε ακόμη

Πλειστηριασμοί: Τι «κληρώνει» για Καρούζο στην Κηφισιά και ΕΝΚΛΩ στη Νάουσα (pics)

Αρχίζουν οι επιστολές Τραμπ για δασμούς 10% – 70%

ΟΤΕ Εstate: Ο «αφανής» γίγαντας των ακινήτων με ακίνητα αξίας 1,23 δισ. ευρώ

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα