Η κυριαρχία και η σημαντικότητα της ελληνόκτητης ναυτιλίας στην παγκόσμια θαλάσσια βιομηχανία  επιβεβαιώνεται συνεχώς όχι μόνο με βάση τα στοιχεία του στόλου και της χωρητικότητας αυτού αλλά και με βάση στελέχη της που κατέχουν σημαντικές θέσεις  σε θεσμούς οι οποίοι διαδραματίζουν καταλυτικό  ρόλο στη δημιουργία θεσμικού πλαισίου.

Η Lloyd’s List δημοσίευσε τις Top 10 προσωπικότητες που έχουν σημαντικότατη επιρροή στην αλλαγή κανονισμών για τη ναυτιλία  ή των οποίων οι πράξεις  επηρεάζουν απευθείας  τη συγκεκριμένη βιομηχανία.

Στην 6 η θέση της λίστας αυτής βρίσκεται το όνομα του Σωτήρη Ράπτη. Στέλεχος με τεράστια διεθνή εμπειρία σε θέματα κανονισμών, με προϋπηρεσία στις Βρυξέλλες  στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο σε θέματα Περιβάλλοντος  και σήμερα  Διευθυντής Περιβάλλοντος της Ένωσης Ευρωπαίων Εφοπλιστών- European Community Shipowners’ Associations( ECSA). Εκπροσωπεί 19 Ενώσεις  εφοπλιστών από 19 κράτη ελέγχοντας το 40% του παγκόσμιου εμπορικού στόλου  και διαδραματίζει καίριο ρόλο στις αλλαγές που γίνονται ή επιχειρούνται στην ΕΕ.

Στην πρώτη θέση είναι οι Ursula von der Leyen-Frans Timmermans και Adina Vălean της ΕΕ European Commission και ακολουθούν: 

2. Ο Kitack Lim, γενικός γραμματέας του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού-International Maritime Organization

3. Ο  Li Tianbi,  του  China’s Water Transport Bureau

4. Οι  Daniel Maffei και  Rebecca Dye, της US Federal Maritime Commission

5.  Οι Esben Poulsson και  Guy Platten, του Διεθνοιύς Ναυτιλαιού Επιμελητηρίου  International Chamber of Shipping

6.  Ο Σωτήρης Ράπτης της European Community Shipowners’ Associations (ECSA)

7.Η  Sabrina Chao  45η πρόεδρος  της BIMCO -(Baltic and International Maritime Council) της μεγαλύτερης ναυτιλιακής Ένωσης παγκοσμίως

8. Ο Erik Woodhouse, deputy assistant secretary  at the US State Department’s bureau of economic and business affairs

9. Green movemen -Μη κυβερνητική οργάνωση

10.Nick Brown, ο πρώτος εκλεγμένος πρόεδρος του IACS -International Association of Classification Societies -Διεθνής Ένωση Νοηγνωμόνων

Στο πλαίσιο της δέσμης μέτρων «Fit for 55», η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δημοσίευσε στα μέσα του περασμένου Ιουλίου  δύο προτάσεις για την απεξάρτηση της ναυτιλίας από τον ορυκτό άνθρακα: την ένταξη της ναυτιλιακής βιομηχανίας στο Σύστημα Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών της ΕΕ (EU ETS) και την πρόταση FuelEU Maritime.

Οι προτάσεις αποσκοπούν στην επιτάχυνση της ενεργειακής μετάβασης. Υπάρχουν όμως αρκετά θέματα προς συζήτηση αφού η ναυτιλιακή βιομηχανία έχει τις επιφυλάξεις της για την αποτελεσματικότητα των προτεινόμενων μέτρων.

«Οι προτάσεις του κλιματικού πακέτου έχουν τεθεί ήδη σε διαβούλευση στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και στο Συμβούλιο. Η ευρωπαϊκή νομοθετική διαδικασία έχει ξεκινήσει και τα δύο αυτά όργανα θα εξετάσουν τα επόμενα χρόνια τις προτάσεις. Θα προτείνουν αλλαγές και θα αποφασίσουν τις τελικές ρυθμίσεις των προτάσεων. Η διαφάνεια είναι όρος απαραίτητος για την ποιότητα των νομοθετικών προτάσεων. Είναι σημαντικό να θέσουμε σε κίνηση το δημόσιο διάλογο, να εντοπίσουμε δυσαρμονίες και αντιφάσεις και να καταθέσουμε συγκεκριμένες αντιπροτάσεις» επισημαίνει ο Στέλιος Ράπτης.

Σχολιάζοντας τις προτάσεις της Κομισιόν για τη Ναυτιλία επισημαίνει τα προβληματικά σημεία : 

“Οι νέες προτάσεις μεταξύ των οποίων η ένταξη της ναυτιλίας στο Ευρωπαϊκό Σύστημα Εμπορίας Εκπομπών (EU ETS)-καθορίζει ένα ανώτατο όριο για τις συνολικές εκπομπές – και η FuelEU Maritime που εισάγει ρυθμίσεις για τις εκπομπές ναυτιλιακών καυσίμων, στοχεύουν στην επίτευξη των κλιματικών στόχων.

Μία διεθνής απάντηση σε επίπεδο ΙΜΟ, που είναι η αρχή του ΟΗΕ αρμόδια για το παγκόσμιο ρυθμιστικό πλαίσιο της ναυτιλίας, θα ήταν πιο αποτελεσματική. Οι ευρωπαϊκές προτάσεις και οι φιλόδοξοι στόχοι τους θα μπορούσαν να έχουν θετική συμβολή.

Ωστόσο, η συνοχή μεταξύ των διαφορετικών προτάσεων του κλιματικού πακέτου είναι όρος απαραίτητος τόσο για την μείωση των εκπομπών όσο και για την εξασφάλιση της ανταγωνιστικότητας της ευρωπαϊκής ναυτιλίας. Η πρόταση FuelEU Maritime, ωστόσο, δεν φαίνεται να κινείται προς αυτή την κατεύθυνση υπονομεύοντας πάνω από όλα τους περιβαλλοντικούς στόχους που η ίδια θέτει” και συνεχίζει:

«Η FuelEU Maritime επιχειρεί να ρυθμίσει τις εκπομπές των καυσίμων (fuel standard) που χρησιμοποιούνται από τα πλοία. Αν και η πρόταση εισάγει υποχρεωτικούς στόχους για τη χρήση καθαρότερων καυσίμων, έχει επικριθεί σκληρά τόσο από τους φορείς της ναυτιλίας όσο και από περιβαλλοντικές οργανώσεις, οι οποίες πρόσφατα τη χαρακτήρισαν καταστροφική για το κλίμα. Παρότι ο γενικός στόχος της πρότασης που αφορά στη διάθεση νέων καθαρότερων καυσίμων είναι ευπρόσδεκτος, οι ρυθμίσεις της δεν φαίνεται να είναι σε συνοχή με τις υπόλοιπες προτάσεις του πακέτου και με τους γενικότερους ευρωπαϊκούς κλιματικούς στόχους. Η πρόταση θα είναι δύσκολο να εφαρμοστεί  και μπορεί να οδηγήσει σε χάος αφού  οι ευρωπαϊκές αρχές δεν θα μπορούν να ελέγξουν τους προμηθευτές καυσίμων εκτός Ευρώπης». 

Διαβάστε ακόμη:

Ο νομπελίστας Ντέιβιντ Καρντ στο newmoney: «Το μεγαλύτερο πρόβλημα στην Ελλάδα είναι η χαμηλή παραγωγικότητα»

Οι μνηστήρες του Marina Tower, ο σύμβουλος του Αερολιμένα, το ομόλογο της Noval και το… χαρτάκι ΦΒΜΕΖΖ 

ΒΙΟΚΕΡ: Πώς «έσβησε» μια από τις μεγαλύτερες μονάδες παραγωγής κεριών στη χώρα