Το καλοκαίρι του 2025 βρήκε τη ναυλαγορά ξηρού φορτίου να κινείται σε δύο «ταχύτητες». Τα μεγάλα πλοία Capesize συνέχισαν να δείχνουν έντονη αστάθεια, χωρίς να καταφέρουν να εδραιώσουν τα κέρδη τους για τρίτη συνεχόμενη χρονιά. Αντίθετα, τα Panamax, Supramax και Handysize έκλεισαν τον Αύγουστο στα υψηλά τους, επιβεβαιώνοντας τη σταθερότητα και την ανθεκτικότητα που έχουν δείξει τα τελευταία καλοκαίρια.

Καθοριστικό ρόλο έπαιξαν και οι εξελίξεις στην κινεζική αγορά άνθρακα, όπου οι διακυμάνσεις στην εγχώρια παραγωγή αναζωπύρωσαν τη ζήτηση για θαλάσσιες μεταφορές, στηρίζοντας ιδιαίτερα τα μικρότερα μεγέθη πλοίων.
Οι αναλυτές του ναυλομεσιτικού οίκου Xclusiv Shipbrokers κάνουν  απολογισμό της ναυλαγοράς ξηρού φορτίου. Όπως τονίζουν, «η περίοδος Ιουνίου – Αυγούστου λειτουργεί συχνά ως βαρόμετρο για τη ζήτηση και θέτει τον τόνο για το τελευταίο τρίμηνο κάθε χρονιάς».

Από το 2023 μέχρι σήμερα, η εικόνα ήταν τριπλή: έντονη μεταβλητότητα στα Capesize, σταθερότητα με διακυμάνσεις στα Panamax, ενώ τα μικρότερα μεγέθη (Supramax και Handysize) έδειξαν αξιοσημείωτη αντοχή.

Capesize

Το καλοκαίρι του 2023, η αγορά Capesize ξεκίνησε αδύναμα αλλά ανέκαμψε εντυπωσιακά, με τους ναύλους να διπλασιάζονται μέχρι τον Αύγουστο. Το 2024, το μοτίβο ήταν διαφορετικό: τα πλοία ξεκίνησαν δυνατά αλλά έχασαν το μεγαλύτερο μέρος των κερδών τους μέχρι το τέλος της περιόδου. Το 2025 η ιστορία επαναλήφθηκε. Όπως σημειώνουν οι αναλυτές, «για τρίτο συνεχόμενο καλοκαίρι τα μεγαλύτερα πλοία της αγοράς δεν κατάφεραν να εδραιώσουν τα κέρδη τους, αφήνοντας πίσω μια εικόνα μεταβλητότητας».

Panamax

Αντίθετα, τα Panamax είχαν φέτος πιο θετική πορεία. Ξεκίνησαν τον Ιούνιο του 2025 στα 10.000 δολάρια/ημέρα και έκλεισαν τον Αύγουστο σχεδόν στα 16.800 δολάρια/ημέρα, στο υψηλότερο σημείο της περιόδου. «Οι ιδιοκτήτες βρήκαν φέτος ένα πιο σταθερό και ενθαρρυντικό περιβάλλον», τονίζει η Xclusiv.

Supramax & Handysize

Τα μικρότερα πλοία αποδείχθηκαν για ακόμα μία φορά οι πιο ανθεκτικοί “παίκτες”. Τα Supramax ξεκίνησαν το καλοκαίρι του 2025 στα 12.000 δολάρια/ημέρα και έκλεισαν στα 18.400 δολάρια/ημέρα, στο υψηλότερο επίπεδο των τελευταίων ετών. Τα Handysize ακολούθησαν ανοδική πορεία, φτάνοντας επίσης σε εποχικό υψηλό. «Οι κατηγορίες αυτές συνεχίζουν να αποτελούν τη ραχοκοκαλιά σταθερότητας στη ναυλαγορά», υπογραμμίζουν οι αναλυτές.

Ο ρόλος της Κίνας

Η ανάλυση της Xclusiv επισημαίνει και τον καθοριστικό ρόλο της Κίνας. Η εγχώρια παραγωγή άνθρακα αυξήθηκε στο πρώτο μισό του 2025, περιορίζοντας τις εισαγωγές. Ωστόσο, τα προβλήματα στην εξόρυξη λόγω βροχοπτώσεων και κυβερνητικών περιορισμών το καλοκαίρι επανέφεραν την ανάγκη για εισαγόμενο φορτίο. Αυτό έδωσε ώθηση στα Panamax και στα μικρότερα μεγέθη, ενώ τα Capesize δεν κατάφεραν να ακολουθήσουν με τον ίδιο ρυθμό.

Όπως καταλήγουν οι αναλυτές:

«Το καλοκαίρι του 2025 επιβεβαίωσε για ακόμη μια φορά ότι σε ένα ασταθές περιβάλλον για τα Capesize, οι αλλαγές στη ζήτηση άνθρακα από την Κίνα εξακολουθούν να στηρίζουν τα μικρότερα μεγέθη, τα οποία διατηρούν τον ρόλο τους ως πυλώνας σταθερότητας της ναυλαγοράς ξηρού φορτίου».

Διαβάστε ακόμη

Φωτοβολταϊκά: Τα ευρωπαϊκά αεροδρόμια επενδύουν στην ηλιακή ενέργεια

Mega deal της ρωσικής Gazprom με την Κίνα για νέο αγωγό φυσικού αερίου

WonderWall Patra: Νέα ιδιωτική φοιτητική εστία στην Πάτρα

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα