© Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
Ο ελληνόκτητος εφοπλισμός παραμένει υπερδραστήριος και μέσα στο 2025. Εμβληματικές συμφωνίες, επέκταση σε άλλους τύπους πλοίων, spin-off εταιρείες στη Wall Street, αγορές second hand πλοίων και ναυπηγήσεις συνθέτουν το μωσαϊκό των κινήσεων που έγιναν το α’ τρίμηνο του έτους.
ΤEN
H Tsakos Energy Navigation (ΤEN) του δρος Νίκου Τσάκου προχώρησε σε μια εμβληματική επένδυση με την παραγγελία ναυπήγησης εννέα shuttle δεξαμενόπλοιων μεταφοράς πετρελαίου συνολικής αξίας 1,3 δισ. δολαρίων στα ναυπηγεία Samsung Heavy Industries. Θα έχουν χωρητικότητα 158.000 dwt και δυναμικό σύστημα πρόωσης δύο μονάδων και αναμένεται να παραδοθούν μεταξύ 2027-2028. H Petrobras, αναγνωρίζοντας την ανάγκη για σύγχρονα δεξαμενόπλοια με χαμηλό περιβαλλοντικό αποτύπωμα, επένδυσε στη ναύλωση αυτών των πλοίων, τα οποία θα χρησιμοποιηθούν για την εξερεύνηση και εκμετάλλευση νέων ενεργειακών πεδίων
Diana
Η Diana Shipping επεκτείνει τις δραστηριότητές της στην αγορά των LPG carriers, με στρατηγική συνεργασία με την κοινοπραξία Ecogas Holding A.S. Μέσω αυτής της συνεργασίας, η Diana Shipping κατέχει το 80% σε δύο υπό ναυπήγηση LPG carriers χωρητικότητας 7.500 κυβικών μέτρων, ενώ υπάρχει η δυνατότητα παραγγελίας δύο επιπλέον. Η παράδοση του πρώτου πλοίου αναμένεται το α’ τρίμηνο του 2027 και του δεύτερου το δ’ τρίμηνο της ίδιας χρονιάς.
Euroholdings
Ολοκληρώθηκε η απόσχιση της Euroholdings Ltd. από τη Euroseas Ltd. και από τις 18 Μαρτίου διαπραγματεύεται στην αμερικανική κεφαλαιαγορά με το σύμβολο EHLD. Η νέα εταιρεία, συμφερόντων Αριστείδη Πίττα, αρχίζει με στόλο που αποτελείται από δύο παλαιότερα containerships της Euroseas, τα «Joanna» και «Aegean Express». Η κίνηση αυτή αποσκοπεί στη δημιουργία περαιτέρω αξίας για τους μετόχους, επιτρέποντας στην κάθε εταιρεία να χαράξει τη δική της επενδυτική στρατηγική. Ο κ. Πίττας έχει πλέον τρεις εταιρείες εισηγμένες στην αμερικανική χρηματαγορά, με τη EuroDry να ολοκληρώνει την τριάδα.
Star Bulk
Ο Τζον Φρέντρικσεν, μια iconic προσωπικότητα της διεθνούς ναυτιλίας μέσω της ιδιωτικής του εταιρείας Famatown Finance, ανακοίνωσε ότι απέκτησε ποσοστό 10,07% στην εισηγμένη στην αμερικανική χρηματιστηριακή αγορά Star Bulk, που έχει επικεφαλής τον Πέτρο Παππά, ο οποίος σχολίασε την αγορά ως κίνηση εμπιστοσύνης προς την εταιρεία της οποίας ηγείται. Ο Νορβηγός tycoon, έχοντας βαθιά γνώση της ναυτιλίας και του χρηματιστηρίου, ακολουθεί πλέον την τακτική να επενδύει σε ναυτιλιακές εταιρείες ως μικρομέτοχος και να βγάζει κέρδη χωρίς να έχει το βάρος της διαχείρισής τους.
Brave Maritime
Η Brave Maritime Corp. του ομίλου Βαφειά συνεχίζει να αγοράζει φορτηγά πλοία. Μετά τα 18 φορτηγά πλοία όλων των μεγεθών, αγόρασε τρία Kamsarmax, ένα από ελληνικών συμφερόντων εταιρεία και δύο από ιαπωνικών συμφερόντων, με συνολικό κόστος 55 εκατ. δολαρίων. Οι τρεις αγορές ανεβάζουν τον αριθμό των φορτηγών πλοίων που απέκτησε ο όμιλος τα τελευταία τρία χρόνια στα 20. Ο συνολικός στόλος του ομίλου (Brave Maritime Corp., Stealth Maritime Corp., StealthGas Inc., Imperial Petroleum Inc. & C3Is Inc.) φτάνει μετά τις νέες αγορές στα 98 πλοία και τα 5,5 εκατομμύρια τόνους dwt.
Global Ship Lease
Η ναυτιλιακή εταιρεία Global Ship Lease (GSL), συμφερόντων Γιώργου Γιουρούκου, προχώρησε σε πώληση τριών μεγάλης ηλικίας πλοίων της και στην αγορά τεσσάρων second hand (μεταχειρισμένα) μικρότερης ηλικίας τα οποία ανήκουν στην κατηγορία των μεσαίων και μικρότερων πλοίων. Η GSL, εισηγμένη στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης, επιβεβαίωσε την πώληση τριών παλαιότερων πλοίων συνολικής αξίας 54,5 εκατ. δολαρίων, ποσό που υπερβαίνει κατά πολύ τη συνδυασμένη λογιστική αξία τους, η οποία ανέρχεται σε 24,9 εκατ. δολάρια.
Castor Maritime Inc.
Η Castor Maritime Inc., συμφερόντων Πέτρου Παναγιωτίδη, προχώρησε σε σημαντικές στρατηγικές κινήσεις στον ναυτιλιακό τομέα ενισχύοντας τη θέση της στην αγορά. Πρόσφατα η εταιρεία ολοκλήρωσε την πώληση δύο φορτηγών πλοίων τύπου Panamax αντί συνολικού ποσού 28 εκατ. δολαρίων και ενός πλοίου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων αντί 19,3 εκατ. δολαρίων.
Μετά τις τελευταίες εξελίξεις, ο στόλος της Castor Maritime περιλαμβάνει 13 πλοία, συνολικής χωρητικότητας 0,9 εκατομμυρίων dwt. Στο μεταξύ, προχωρούν οι διαδικασίες για την εισαγωγή της θυγατρικής της Τοrο Corp., Robin Energy Ltd. στην κεφαλαιαγορά της Νέας Υόρκης. Η διανομή των νέων κοινών μετοχών αναμένεται να ολοκληρωθεί στις 14 Απριλίου, με στόχο την ένταξη στο Nasdaq Capital Market.
Επίσης, ο κ. Παναγιωτίδης ετοιμάζει να βάλει στη Wall Street και τρίτη εταιρεία. Πρόκειται για τη Robin Energy η οποία θα διαθέτει το δεξαμενόπλοιο Handysize «Wonder Mimosa» (36.718 dwt, ναυπήγησης 2006), το οποίο αποσχίζεται από τον στόλο της Toro. Παράλληλα, η Toro θα διατηρήσει τέσσερα πλοία LPG, συνολικής χωρητικότητας 56.534 dwt.
Οι μέτοχοι της Toro, η οποία είναι εισηγμένη στο Nasdaq, θα λάβουν μία κοινή μετοχή της Robin Energy για κάθε οκτώ μετοχές της Toro που κατέχουν. Η ημερομηνία καταγραφής των δικαιούχων έχει οριστεί για τις 7 Απριλίου.
Load Line Marine
Με δύο φορτηγά πλοία second hand ενισχύει τον στόλο της η Load Line Marine, συμφερόντων Γιώργου Σουραβλά. Το συνολικό κόστος ανέρχεται σε 19,2 εκατ. δολάρια. Η ελληνικών συμφερόντων εταιρεία τους τελευταίους 12 μήνες απέκτησε οκτώ φορτηγά πλοία με τιμές που κυμάνθηκαν μεταξύ 10-14 εκατ. δολαρίων, με το συνολικό κόστος να ξεπερνά τα 100 εκατ. δολάρια. Το προηγούμενο έτος αγόρασε έξι φορτηγά πλοία συνολικού κόστους περίπου 80 εκατ. δολαρίων.
Performance
Η εισηγμένη στη Wall Street Performance Shipping, συμφερόντων Αλίκης Παληού, υπέγραψε συμφωνία πώλησης και επαναμίσθωσης για το προαναγγελθέν νεότευκτο LR2/Aframax δεξαμενόπλοιο.
Η συμφωνία αυτή ολοκληρώνει τη χρηματοδότηση για τα τρία νέα LNG-ready, με φίλτρα καταλυτών (scrubber-fitted), LR2 πλοία μεταφοράς προϊόντων/αργού πετρελαίου, χωρητικότητας περίπου 114.000 dwt το καθένα, τα οποία αναμένεται να παραδοθούν στην εταιρεία τους προσεχείς Αύγουστο και Σεπτέμβριο και τον Ιανουάριο του 2026. Το ποσό της χρηματοδότησης μέσω bareboat ανέρχεται σε 45 εκατ. δολάρια.
Phoenix Register
Μετά από μια λεπτομερή και εκτενή αξιολόγηση από τη Διοίκηση Θαλάσσιας Ασφάλειας (MSA) της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας, ο ελληνικών συμφερόντων νηογνώμονας Phoenix Register of Shipping S.A. (PHRS) έλαβε έγκριση για την ίδρυση και λειτουργία υποκαταστήματος στην Κινγκντάο. Πρόκειται για σημαντικό παγκόσμιο θαλάσσιο κόμβο, που κατατάσσεται στην 4η θέση παγκοσμίως σε όγκο φορτίου λόγω της στρατηγικής του θέσης απέναντι από τη Νότια Κορέα και της εύκολης προσβασιμότητάς του για πλοία όλων των τύπων και μεγεθών.
Η PHRS διατηρεί εκτεταμένο δίκτυο γραφείων και επιθεωρητών παγκοσμίως, εξασφαλίζοντας άμεση και αποτελεσματική υποστήριξη για τα πλοία υπό την εποπτεία της. Η εταιρεία ιδρύθηκε το 2000 από ομάδα ναυπηγών και έχει εξελιχθεί σε κορυφαίο ελληνικό οργανισμό πιστοποίησης με ισχυρή παγκόσμια παρουσία. Μάλιστα έχει αποκτήσει σημαντικές εγκρίσεις από μεγάλες ναυτιλιακές αρχές, όπως ο Παναμάς, η Λιβερία, το Παλάου, ο Αγιος Χριστόφορος και Νέβις και η Ελλάδα, καλύπτοντας πλοία υπό εθνική νομοθεσία.
Διαβάστε ακόμη
Χρηματιστήριο: Τα νέα φορολογικά κίνητρα που «ξεκλειδώνουν» ευκαιρίες
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα