Ναυτιλία

Βασίλης Δημητριάδης: «Οι κυρώσεις κατά της Ρωσίας θα διώξουν πλοία από τα ευρωπαϊκά νηολόγια» (pic)

  • Μηνάς Τσαμόπουλος



Ο υφυπουργός Ναυτιλίας της Κύπρου μιλά για τις προκλήσεις της ναυτιλίας, το επίπεδο συνεργασίας με την Ελλάδα, τις επιπτώσεις του πολέμου και για την έναρξη της ακτοπλοϊκής σύνδεσης Λεμεσού - Πειραιά έπειτα από 21 χρόνια

Η κυπριακή ναυτιλία αποτελεί βασικό συνεργάτη της ελληνικής τόσο στην Ε.Ε. όσο και στα διεθνή fora – και δη στον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΙΜΟ). Το νηολόγιό της είναι ανάμεσα σε εκείνα που επιλέγουν οι Ελληνες πλοιοκτήτες για να εγγράψουν πλοία τους.

Η ελληνόκτητη ναυτιλία ελέγχει πάνω από το 50% του ευρωπαϊκού στόλου, έχοντας εγγεγραμμένα στο νηολόγιό της 570 πλοία συνολικής χωρητικότητας 59,6 εκατομμυρίων τόνων dw, 209 στο κυπριακό, συνολικής χωρητικότητας 14,4 εκατομμυρίων τόνων και 658 στο μαλτέζικο νηολόγιο, συνολικής χωρητικότητας 62,6 εκατομμυρίων τόνων dw.

Για το επίπεδο συνεργασίας με την Ελλάδα, τις προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει η ναυτιλία, τις επιπτώσεις του πολέμου στην Ουκρανία, τα φορολογικά κίνητρα για πιο «πράσινα» πλοία αλλά και για την έναρξη, έπειτα από 21 χρόνια, της ακτοπλοϊκής σύνδεσης Λεμεσού – Πειραιά, μίλησε στο «business stories» ο υφυπουργός Ναυτιλίας της Κύπρου Βασίλης Δημητριάδης.

Τον συναντήσαμε στην πρεσβεία της Κύπρου στην Αθήνα.

– Σε ποιο επίπεδο βρίσκονται σήμερα οι σχέσεις Ελλάδας – Κύπρου όσον αφορά τη ναυτιλία;

Η σχέση με την Ελλάδα και σε επίπεδο κυβερνήσεων όσον αφορά τη ναυτιλία αλλά και σε επίπεδο βιομηχανίας είναι άριστες. Εχουμε κοινές στοχεύσεις και κοινή πορεία πλεύσης όσον αφορά τον τρόπο αντιμετώπισης των προκλήσεων για τη ναυτιλία τόσο σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ενωσης όσο και σε επίπεδο ΙΜΟ. Γιατί, κακά τα ψέματα, είμαστε οι δύο χώρες που έχουμε έναν πλούτο εμπειρογνωμοσύνης και τεχνογνωσίας στον τομέα και πρέπει να βγούμε μπροστά, να επικοινωνήσουμε μια καλύτερη εικόνα της ναυτιλίας τόσο σε ευρωπαϊκό όσο και σε παγκόσμιο επίπεδο.

– Για την Κύπρο τι σημαίνει η ναυτιλία;

Για την Κύπρο, που έχει πρόβλημα εισβολής και κατοχής, το ότι η σημαία μας κυματίζει σε πάνω από 1.100 ποντοπόρα πλοία ανά την υφήλιο είναι και θέμα οντότητας. Η ναυτιλία είναι από τις πιο σημαντικούς πρεσβευτές της Κύπρου στο εξωτερικό.

– Σε οικονομικό επίπεδο;

Η συνεισφορά της ναυτιλίας στην κυπριακή οικονομία ανέρχεται στο 7% του ΑΕΠ. Εχουμε στην Κύπρο πάνω από 280 ναυτιλιακές εταιρείες, γεγονός που καθιστά τη χώρα το μεγαλύτερο κέντρο πλοιοδιαχείρισης στην Ευρώπη και το τρίτο μεγαλύτερο στον κόσμο. Είναι, επίσης, τρίτη σε πλοιοκτησία στην Ευρώπη και 11η στον κόσμο. Θεωρώ ότι είναι ένας σημαντικός τομέας.

– Οι συζητήσεις που γίνονται στην Ε.Ε. για τις κυρώσεις σε βάρος της Ρωσίας έφτασαν και σε 6ο πακέτο που αφορά το ρωσικό πετρέλαιο και τα υπό κοινοτική σημαία πλοία. Ωστόσο, στο τέλος της ημέρας η Ε.Ε. αμβλύνει το πακέτο κυρώσεων στις εξαγωγές ρωσικού πετρελαίου για να μην πληγεί η ευρωπαϊκή ναυτιλία. Ποια η θέση σας απέναντι στην πολιτική αυτή;

Εμείς είχαμε θέσει αυτό το θέμα και στη διάρκεια των συζητήσεων για το 5ο πακέτο κυρώσεων, όταν η Κομισιόν πρότεινε μεγάλης κλίμακας κυρώσεις για να απαγορεύσει τον κατάπλου σε ευρωπαϊκά λιμάνια όχι μόνο στα πλοία με ρωσική σημαία, αλλά και στα υπό ρωσική διαχείριση, ρωσική πλοιοκτησία και ρωσικών συμφερόντων ναυλωτή.
Είμαστε από τα κράτη που αναδείξαμε την ιδιαιτερότητα της ναυτιλίας και υποστηρίζουμε ότι οι κυρώσεις θα πρέπει να μείνουν μόνο στα ρωσικής σημαίας πλοία για να μπορεί να είναι ενιαία εφαρμόσιμες. Διαφορετικά είναι πολύ δύσκολο για τις λιμενικές αρχές να εντοπίζουν το ρωσικό πλοίο. Η θέση η δική μας είναι ότι δεν μπορεί να έχουμε απαγορεύσεις σε πλοία ευρωπαϊκής σημαίας -μη ρωσικής- να εμπορεύονται με τη Ρωσία γιατί απλούστατα όλα αυτά τα πλοία θα φύγουν από τις ευρωπαϊκές σημαίες-νηολόγια θα πάνε σε σημαίες τρίτες και θα μπορούν απρόσκοπτα να κάνουν εμπόριο με τη Ρωσία.

Θεωρούμε ότι τέτοιες προτάσεις, ιδιαίτερα σε αυτό το μέτρο, αντιβαίνουν στην αρχή που πρέπει να διέπει τις κυρώσεις. Και η αρχή είναι ότι οι κυρώσεις στη χώρα που στοχεύεις να πλήξεις θα πρέπει να είναι μεγαλύτερες από από τις επιπτώσεις εις βάρος σου. Αυτό το μέτρο με τις κυρώσεις στο ρωσικό πετρέλαιο δεν θα έχει το προσδοκώμενο αποτέλεσμα για τις χώρες της Ευρώπης.

ro-pax M/V DALEELA

– Σε ένα ναυτιλιακό και εμπορικό περιβάλλον που μεταλλάσσεται με γρήγορους ρυθμούς, σε ποιες κινήσεις έχει προβεί η Κύπρος ώστε να γίνει πιο ανταγωνιστική;

Τα τελευταία χρόνια η Κύπρος και ιδιαίτερα ο τομέας της ναυτιλίας με τις προκλήσεις και της κρίσης της πανδημίας, της πράσινης μετάβασης, ακόμα και τώρα με το Ουκρανικό, έχει δείξει ανθεκτικότητα. Ως υφυπουργείο, έχουμε διαμορφώσει ένα πλαίσιο, μια στρατηγική, από τον Οκτώβριο του 2021, ώστε η κυπριακή ναυτιλία να είναι ανθεκτική στις κρίσεις και να παραμείνει ανταγωνιστική.
Είναι ένα στρατηγικό όραμα που απαρτίζεται από 35 στοχευμένες δράσεις μέσα από τους πυλώνες της εξωστρέφειας, της προσαρμοστικότητας και της αειφορίας.

– Πείτε μας για τους σκοπούς των δράσεων αυτών.

Υλοποιούμε τώρα πολλές από αυτές τις δράσεις με σκοπό να γίνουμε πιο αποτελεσματικοί, να εκμεταλλευτούμε την ψηφιακή τεχνολογία για να γίνουμε πιο άμεσοι, να εξυπηρετούμε τη ναυτιλιακή κοινότητα, αλλά και να σταθούμε δίπλα στη ναυτιλιακή βιομηχανία στη δύσκολη πορεία που αφορά την απανθρακοποίηση του τομέα. Θεωρώ ότι έχουμε κάνει πάρα πολύ σημαντικά βήματα.
Για παράδειγμα, στο θέμα της απανθρακοποίησης έχουμε δώσει φορολογικά κίνητρα, εγκεκριμένα από την Ε.Ε., τα οποία δίνουν ξεκάθαρα την πρόθεσή μας να βοηθήσουμε τον τομέα.

– Πιο αναλυτικά, τι σημαίνει αυτό;

Οποια πλοία μειώνουν τις εκπομπές του διοξειδίου του άνθρακα πέρα από το προβλεπόμενο όριο που ορίζει ο ΙΜΟ θα τυγχάνουν 30% φορολογικής έκπτωσης στον φόρο χωρητικότητας. Το ίδιο ισχύει για όσα πλοία χρησιμοποιούν αποθειωμένα καύσιμα.
Αυτό είναι πρόγραμμα που θα μπορούσαν να το χρησιμοποιήσουν και τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα γιατί τώρα το μεγαλύτερο θέμα που απασχολεί τις τράπεζες είναι τι θεωρείται πράσινο για να το χρηματοδοτήσουν. Και σε αυτή την προσπάθεια θεωρώ ότι είναι πολύ σημαντική η δική μας αυτή παρέμβαση για τη μετάβαση στην πράσινη ναυτιλία.
Επίσης, έχουμε διαμορφώσει στην Κύπρο ένα πρόγραμμα με το όνομα RISE (Research Innovation Shipping Environment), το οποίο μέσα από κρατικά κονδύλια είμαστε δίπλα στις ναυτιλιακές εταιρείες αν έχουν ώριμα καινοτόμα σχέδια που συμβάλλουν στην αυτοματοποίηση του τομέα είτε στην πράσινη μετάβαση να τα βοηθήσουμε και με κρατική επιδότηση.

– Μαθαίνω ότι το υφυπουργείο είναι πολύ δραστήριο και όσον αφορά τον ψηφιακό μετασχηματισμό.

Πράγματι, όσον αφορά τον ψηφιακό μετασχηματισμό, έχουμε εξασφαλίσει κονδύλια από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας της Ε.Ε. για να πάμε σε πλήρη ψηφιοποίηση του υφυπουργείου Ναυτιλίας και των υπηρεσιών.
Εντός του έτους θα έχουμε μια εφαρμογή για τα κινητά, μέσω της οποίας θα μπορούν όλοι να εξυπηρετούνται, να αιτούνται ό,τι θέλουν από το υφυπουργείο είτε είναι πιστοποιητικά είτε εγγραφή του πλοίου ψηφιακά στο κυπριακό νηολόγιο άμεσα.

– Ας περάσουμε στο θέμα της ακτοπλοϊκής σύνδεσης Κύπρου – Ελλάδας από τις 19 Ιουνίου.

Πρόκειται για μεγάλη ευκαιρία προώθησης του θαλάσσιου τουρισμού μεταξύ της Κύπρου και της Ελλάδας. Δεν πανηγυρίζουμε. Το λέμε εγχείρημα και όχι επίτευγμα.
Πρέπει να το αγκαλιάσει ο κόσμος. Είναι ευκαιρία για τους Ελλαδίτες να επισκεφθούν τους συγγενείς τους στην Κύπρο που ανέρχονται σε περίπου 50.000-60.000.

– Η γραμμή επιδοτείται από την κυπριακή κυβέρνηση ή υπάρχουν και ευρωπαϊκά κονδύλια;

Υπήρξε μια σύγχυση στο θέμα αυτό. Ξεκαθαρίζω ότι η γραμμή είναι πλήρως επιδοτούμενη με χρήματα της κυπριακής κυβέρνησης μετά από άδεια που έδωσε η Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ε.Ε., διότι θεωρήθηκε ως υπηρεσία δημόσιου συμφέροντος, έχοντας και εποχιακό χαρακτήρα.
Εστιάζουμε στους μήνες Απρίλιο – Μάιο μέχρι Σεπτέμβριο – Οκτώβριο, όπου εκτιμήσαμε ότι εντοπίζεται η περισσότερη ζήτηση τόσο από τους αδελφούς Ελλαδίτες όσο και από τους Κύπριους.

– Θα μπορούσε το πλοίο να πιάνει κάποιον ενδιάμεσο ελληνικό προορισμό στο δρομολόγιό του, όπως  τη Ρόδο ή την Κρήτη;

Οχι, γιατί αυτό αντίκειται στην ευρωπαϊκή νομοθεσία για θέματα ανταγωνισμού με τις ελληνικές εσωτερικές θαλάσσιες συγκοινωνίες. Αν εντάσσαμε ενδιάμεσο σταθμό, θα ήμασταν υποχρεωμένοι λόγω των ενωσιακών κανόνων να αφαιρούσαμε ένα σημαντικό ποσό από την επιδότηση γιατί θα παρεμβαίναμε στην εσωτερική ναυσιπλοΐα της Ελλάδος. Πάντως υπάρχει σκέψη να επεκταθεί και στο Ισραήλ και έχω κάνει πολλές επαφές.
Γιατί η γραμμή πρέπει να είναι βιώσιμη όταν κάποια μέρα σταματήσει να επιδοτείται από την κυπριακή κυβέρνηση. Γιατί η Ε.Ε. μας έχει βάλει ξεκάθαρη ρήτρα ότι η επιδότηση δεν μπορεί να είναι πέρα των έξι ετών.
Η βιωσιμότητα αυτής της γραμμής πιστεύω ότι θα ενισχυθεί εάν ο μεταφορέας επεκταθεί και στο Ισραήλ. Είναι μικρή η απόσταση με την Κύπρο, ενώ ούτε η Ελλάδα έχει θαλάσσια σύνδεση με το Ισραήλ. Υπάρχει και η προοπτική του θρησκευτικού τουρισμού.
Οπότε ίσως από του χρόνου ενταχθεί στο δρομολόγιο και το Ισραήλ. Αυτό το κομμάτι δεν θα είναι επιδοτούμενο, όμως, γιατί δεν θεωρείται ευρωπαϊκό δρομολόγιο.

Η γραμμή Λεμεσός – Πειραιάς

Η επιδότηση για τα επόμενα τρία χρόνια ανέρχεται στο συνολικό ποσό των 16,5 εκατ. ευρώ.
Το πλοίο που θα εκτελεί το δρομολόγιο είναι τύπου ro-pax M/V DALEELA σημαίας Κύπρου, το οποίο διαχειρίζεται η εταιρεία Scandro Holding Ltd.
Το πλοίο θα αποπλεύσει στις 12 το μεσημέρι της Κυριακής 19 Ιουνίου από τη Λεμεσό και θα καταπλεύσει στο λιμάνι του Πειραιά στις 18.00 της Δευτέρας 20 Ιουνίου.
Τέσσερα δρομολόγια μετ’ επιστροφής θα πραγματοποιηθούν τον Ιούνιο, οκτώ τον Ιούλιο, επτά τον Αύγουστο και τρία τον Σεπτέμβριο.
Tον Ιούνιο θα κάνει τέσσερα δρομολόγια μετ’ επιστροφής, τον Ιούλιο οκτώ, τον Αύγουστο επτά και τον Σεπτέμβριο τρία. Το ταξίδι διαρκεί 30 ώρες. Το πλοίο είναι το επιβατηγό/ro-pax M/V DALEELA υπό κυπριακή σημαία, ναυπηγήσεως 1991.

Eχει μεταφορική ικανότητα 400 επιβατών σε:

■ 38 καμπίνες 1ης κλάσης (110 επιβάτες)
■ 68 καμπίνες 2ης κλάσης (180 επιβάτες)
■ 110 αεροπορικές θέσεις.

Εχει επίσης μεταφορική ικανότητα 100 οχημάτων.
Τα κόστη μεταφοράς μετ’ επιστροφής κυμαίνονται από 160,42 ευρώ για VIP θέση, 76,42 ευρώ για αεροπορική θέση και 203,44 ευρώ για οχήματα έως πέντε μέτρα.
Το πλοίο διαθέτει εστιατόριο, καφετέρια και ιατρείο. Σε περίπτωση βλάβης, η εταιρεία θα πρέπει να μεριμνήσει για εφεδρικό μέσα σε 15-20 ημέρες, διαφορετικά αφαιρείται ένα μεγάλο ποσό της επιδότησης.

Διαβάστε ακόμη: 

Σε εγρήγορση οι αρχές: Διαβεβαιώσεις για επάρκεια τροφίμων, φόβοι όμως για την ακρίβεια (πίνακας)

Ζαν Κριστόφ Μπαμπέν στο newmoney: Γιατί ο οίκος Bulgari επιστρέφει στις ελληνικές «ρίζες» του (pics) 

Γκάλοπ της Marc για το «ΘΕΜΑ»: Στο 10,3% το προβάδισμα της Νέας Δημοκρατίας (γράφημα)