Περισσότερες προσεγγίσεις πλοίων λιμάνια με λιγότερο όμως φορτίων, χαμηλότερες προσδοκίες για τον όγκο φορτίου το επόμενο έτος, σταθερή αισιοδοξία γύρω από την κρουαζιέρα και την επιβατική κίνηση, αξιοσημείωτη αύξηση των ελλείψεων οδηγών φορτηγών, μετατοπίσεις στη συνδεσιμότητα των αφρικανικών χωρών στη ναυτιλία τακτικών γραμμών και βελτιωμένη συνδεσιμότητα στη Νοτιοανατολική Ασία, τη Λατινική Αμερική και την Καραϊβική και τη Μεσόγειο Θάλασσα διαπιστώνουν οι αναλυτές της πέμπτης έκδοσης του World Ports Tracker για το 2ο τρίμηνο του 2023, που δημοσίευσε η IAPH.

Οι συνδιευθυντές της PortEconomics, Theo Notteboom και Θάνος Πάλλης, είναι οι συντάκτες του IAPH World Ports Tracker που περιλαμβάνεται στην ανάλυση του δείκτη συνδεσιμότητας της UNCTAD-MDST Liner Shipping Connectivity Index (LSCI) πάνω στα δεδομένα της έρευνας του IAPH και στα δεδομένα επιδόσεων των λιμένων εμπορευματοκιβωτίων της S&P Global.

Το δεύτερο τρίμηνο του 2023 σημείωσε απότομη αύξηση του αριθμού των προσεγγίσεων φορτηγών πλοίων σε όλες τις λιμενικές περιοχές σε σύγκριση με το δεύτερο τρίμηνο του 2022. Ωστόσο, σε ετήσια βάση, τα μέσα μεγέθη των κλήσεων παρουσιάζουν έντονη μείωση σε όλες τις λιμενικές περιοχές.

Ο συν-συγγραφέας καθηγητής Theo Notteboom σχολίασε:

“Τα λιμάνια σε όλο τον κόσμο είναι, κατά μέσο όρο, λιγότερο αισιόδοξα από ό,τι πριν από μισό χρόνο σχετικά με την αναμενόμενη εξέλιξη της εμπορευματικής κίνησης κατά τους επόμενους δώδεκα μήνες. Αυτό ισχύει ιδιαίτερα για τη Βόρεια Αμερική και τη Βόρεια Ευρώπη, όπου περίπου τα δύο τρίτα των ερωτηθέντων βλέπουν τον όγκο των TEU να παραμένει στάσιμος ή ακόμη και να μειώνεται ελαφρώς τους επόμενους δώδεκα μήνες”.

Στις αγορές επιβατών, το μερίδιο των λιμένων που ανέφεραν αύξηση των προσεγγίσεων κρουαζιερόπλοιων παρέμεινε αρκετά σταθερό σε σύγκριση με το τέταρτο τρίμηνο του 2022, ενώ το μερίδιο αυτό μειώθηκε από 49% σε 32% για τις προσεγγίσεις πλοίων. Το μερίδιο των λιμένων που προβλέπουν αύξηση στις κινήσεις επιβατών κρουαζιέρας τους επόμενους δώδεκα μήνες μειώθηκε ελαφρώς από 77% τον Μάρτιο του 2023 σε 68% τον Σεπτέμβριο του 2023.

Σε ετήσια βάση, η παραγωγικότητα των λιμένων το β’ τρίμηνο του 2023 αυξήθηκε σε πέντε από τις εννέα παγκόσμιες περιοχές. Η σημαντικότερη αύξηση του μέσου όρου των λιμενικών κινήσεων ανά ώρα καταγράφηκε στη Βόρεια Αμερική (+29% σε σύγκριση με το β’ τρίμηνο του 2022), ακολουθούμενη από τη Βορειοανατολική Ασία (+20%), την Αφρική (+10%) και τη Βόρεια Ευρώπη (+9%).

Αυτή η πέμπτη έκδοση του World Ports Tracker, για πρώτη φορά, ενσωματώνει στοιχεία της UNCTAD σχετικά με τον Δείκτη Συνδεσιμότητας της Ναυτιλίας Τακτικών Γραμμών (LSCI). Ο δείκτης LSCI αποσκοπεί στην καταγραφή του επιπέδου ενσωμάτωσης στο υφιστάμενο δίκτυο τακτικών γραμμών με τη μέτρηση της συνδεσιμότητας των τακτικών γραμμών. Μπορεί να υπολογιστεί σε επίπεδο χώρας και λιμένα. Ο LSCI μπορεί να θεωρηθεί ως υποκατάστατο της προσβασιμότητας στο παγκόσμιο εμπόριο μέσω του δικτύου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Όσο υψηλότερος είναι ο δείκτης, τόσο ευκολότερη είναι η πρόσβαση σε ένα παγκόσμιο σύστημα θαλάσσιων εμπορευματικών μεταφορών εμπορευματοκιβωτίων υψηλής χωρητικότητας και συχνότητας και η αποτελεσματική συμμετοχή στο διεθνές εμπόριο, ιδίως για τα βιομηχανικά προϊόντα.

Η χώρα ή ο λιμένας που έλαβε την υψηλότερη βαθμολογία κατά το έτος αναφοράς 2006 λαμβάνει την τιμή 100, η οποία χρησιμεύει ως σημείο αναφοράς για την απόδοση τιμής σε άλλους λιμένες και χώρες.

Η σύγκριση του δείκτη LSCI το β’ τρίμηνο του 2023 με την ίδια περίοδο του 2022 καταδεικνύει τις σημαντικές αλλαγές που σημειώθηκαν κατά το τελευταίο έτος στην υποσαχάρια Αφρική, όπου νέες χώρες αναδεικνύονται μεταξύ των καλύτερα συνδεδεμένων στην περιοχή, και τις σημαντικές (δηλαδή διψήφιες ποσοστιαίες) βελτιώσεις του δείκτη LSCI που σημειώθηκαν στη Νοτιοανατολική Ασία (με ορισμένες εξαιρέσεις), στη Λατινική Αμερική και την Καραϊβική και στη Μεσόγειο.

Ο δείκτης LSCI βελτιώθηκε σε μικρότερο βαθμό στη Βορειοανατολική Ασία και τη Βόρεια Αμερική. Κάποιες εσωτερικές μετατοπίσεις υπάρχουν στη Βόρεια Ευρώπη, την περιοχή όπου οι αλλαγές συμβαίνουν με βραδύτερο ρυθμό. Στην Ωκεανία και τον Ειρηνικό, οι βελτιώσεις του δείκτη LSCI ήταν οριακές.

Η κατάσταση βελτιώθηκε περαιτέρω για τις διατροπικές μεταφορές εμπορευματοκιβωτίων με σιδηροδρομικές μεταφορές και φορτηγίδες, ενώ το ποσοστό των λιμένων που αντιμετωπίζουν καθυστερήσεις στις μεταφορές με φορτηγά το δεύτερο τρίμηνο του 2023 παραμένει σε μονοψήφιο ποσοστό. Ωστόσο, η κατάσταση όσον αφορά τη διαθεσιμότητα οδηγών φορτηγών παρουσιάζει σημαντική επιδείνωση σε σύγκριση με το 4ο τρίμηνο του 2022.

Ο συν-συγγραφέας καθηγητής Θάνος Πάλλης σχολίασε: “Περίπου το 45% του συνόλου των λιμένων που απάντησαν αναφέρει τώρα προβλήματα διαθεσιμότητας οδηγών φορτηγών σε σύγκριση με το 29% το 4ο τρίμηνο του 2022. Το ποσοστό αυτό ξεπερνά τώρα ακόμη και το 37% που καταγράφηκε το γ’ τρίμηνο του 2022 και το 40% του β’ τριμήνου του 2022. Η υποσαχάρια Αφρική είναι η μόνη περιοχή όπου τα προβλήματα διαθεσιμότητας οδηγών φορτηγών είναι μικρότερης σημασίας. Στη Νοτιοανατολική Ασία & Ωκεανία τα τρία τέταρτα των λιμένων που απάντησαν επισημαίνουν κάποιο επίπεδο έλλειψης οδηγών φορτηγών”.

Όσον αφορά στην αποθηκευτική ικανότητα στην ενδοχώρα, παρατηρείται μια γενική βελτίωση συνολικά στη διαθεσιμότητα αποθηκευτικών χώρων για φορτία σε εμπορευματοκιβώτια. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, το 25% των λιμένων αναφέρει αύξηση ή σημαντική αύξηση στη χρήση των εγκαταστάσεων αποθήκευσης και διανομής για εμπορευματοκιβώτια, ενώ ένα επιπλέον 5% ανέφερε μικρή αύξηση.

Διαβάστε ακόμα

Δύο σενάρια για επιβολή ειδικού περιβαλλοντικού τέλους

Πώς θα δοθεί φέτος το επίδομα θέρμανσης

Ο Κικίλιας και το Μαξίμου, ο ΣΥΡΙΖΑ στον αστερισμό του Bob (του μάστορα), το παρεάκι της κονόμας και ο Ιρλανδός γαιοκτήμων του Πόρτο Χέλι

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ