Σε ενέργειες για τη συνέχιση της περαιτέρω ανάπτυξης της κρουαζιέρας  τα επόμενα χρόνια  θα προχωρήσει η κυβέρνηση. Η αύξηση κατά 15% της επιβατικής κίνησης το 2019 σε σύγκριση με το 2018 είναι ένα σημάδι θετικό αλλά τα περιθώρια είναι  τεράστια.

Αυτό επεσήμαναν χθες οι υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Γιάννης Πλακιωτάκης και ο υπουργός Τουρισμού Χάρης Θεοχάρης, οι οποίοι, μαζί με την πρόεδρο του ΕΟΤ, Άντζελα Γκερέκου, έδωσαν τα ο παρών στη Γενική Συνέλευση της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων η οποία πραγματοποιήθηκε στο κρουαζιερόπλοιο Celestyal Crystal που ήταν ελλιμενισμένο στον Πειραιά.

Ο Γιάννης Πλακιωτάκης  επεσήμανε ότι στόχος είναι να γίνουν τα ελληνικά λιμάνια homeport από όπου θα ξεκινάνε και θα καταλήγουν οι κρουαζιέρες με τους επιβάτες να έρχονται νωρίτερα στη  χώρα και  να παραμένουν σε αυτή μετά την ολοκλήρωση της κρουαζιέρας όπως συμβαίνει συνήθως. Τα περισσότερα έσοδα  στην κρουαζιέρα έρχονται από το homeporting, επεσήμανε ο ΥΝΑ και προσέθεσε ότι χωρίς homeporting δεν υπάρχει ανάπτυξη  της κρουαζιέρας.

Επίσης υπογράμμισε ότι μέσα στο 2020 θα προκηρυχθούν διεθνείς διαγωνισμοί για τα 10 περιφερειακά λιμάνια που είναι Ανώνυμες Εταιρείες και  μπορούν να γίνουν και λιμάνια κρουαζιέρας.

Αίσθηση προκάλεσε η τοποθέτηση του τραπεζίτη και  Γενικού Γραμματέα της  Ένωσης Τραπεζικών και Χρηματοοικονομικών Στελεχών της Ελληνικής Ναυτιλίας, Γιώργου Ξηραδάκη:

«Είναι ντροπή για τη  χώρα μας  που δεν έχουμε κρουαζιερόπλοια με ελληνική σημαία. Και έχουμε μπροστά μας μία φοβερή πρόκληση η οποία δεν είναι μπλε αλλά είναι πράσινη. Έχουμε την πρόκληση της πράσινης ανάπτυξης της Ευρώπης με κάποια τρισεκατομμύρια που είναι να πέσουν τόσο στη στεριά όσο και στη θάλασσα. Μέσω αυτών των χρημάτων πρέπει αν δούμε πραγματικά πώς εμείς θα μπορέσουμε να επαναδραστηριοποιήσουμε τα ναυπηγεία μας να δημιουργήσουμε πράσινα ναυπηγεία και να μπορέσουμε να κάνουμε πλοία πράσινα τα οποία θα αντικαταστήσουν τα υπάρχοντα» και συνέχισε:

«Μην ξεχνάτε ότι από δύο-τρεις μικρές οικογένειες  δημιουργήθηκε η παγκόσμια αγορά της  κρουαζιέρας και αυτές οι οικογένειες ήταν ελληνικές. Και αυτοί είμαστε ακόμη εδώ, Υπάρχουν άνθρωποι που μπορούν να επαναφέρουν  την ελληνική κρουαζιέρα στο προσκήνιο.  Να ξέρετε κύριοι υπουργοί, κύριε Πλακιωτάκη, κύριε Θεοχάρη,  ότι η λύση είναι η ενεργοποίηση των πράσινων ταμείων γα να μπορέσουμε να έχουμε τη νέα κρουαζιέρα του κόσμου και όχι μόνο της Ελλάδος».

Ο Κωστάκης Λοϊζου εκτελεστικός πρόεδρος του Ομίλου Louis  επεσήμανε με τη σειρά του:

«Δυστυχώς την ελληνική σημαία την είχαμε για χρόνια  αλλά αναγκαστήκαμε να την υποστείλουμε. Είναι όνειρο ζωής να μπορέσουμε  μία ημέρα να υπάρχουν οι συνθήκες για να έχουμε  την ελληνική σημαία να κυματίζει περήφανα σε πλοία μας και όχι μόνο δικά μας. Χρειάζονται να γίνουν πολλά για αυτό το θέμα. Ελπίζω μελλοντικά η ελληνική σημαία να είναι  σημαία που να κυματίζει  περήφανα σε πολλά κρουαζιερόπλοια όπως  σήμερα κυματίζει για παράδειγμα η σημαία της Μάλτας. Γιατί όχι της Ελλάδας;»

Στην ομιλία του, ο πρόεδρος της ΕΕΚΦΝ, Θεόδωρος Κόντες, μεταξύ άλλων, τόνισε:

«Κάνοντας τον απολογισμό του έτους που πέρασε 2019, θα μπορούσαμε να πούμε ότι, τα κύρια χαρακτηριστικά ήσαν η, σε ικανοποιητικό βαθμό δραστηριότητα της κρουαζιέρας στους Ελληνικούς προορισμούς. Ευχόμεθα στη σταθεροποίηση της κατάστασης στην ευρύτερη περιοχή της ανατολικής Μεσογείου, ώστε να υπάρξει περαιτέρω ανάπτυξη στα αμέσως προσεχή έτη. Στα θετικά θα πρέπει κανείς να αναφέρει την τάση συνεχούς ανάπτυξης του κλάδου με παραγγελίες νέων κρουαζιεροπλοίων ποικίλων μεγεθών, γεγονός που επιβεβαιώνει τη συνεχή ανοδική πορεία με μια σταθερή ποσοστιαία αύξηση του αριθμού των επιβατών σε παγκόσμιο επίπεδο, κάτι που εδραιώνεται στη συνείδηση εκείνων που προτιμούν να απολαύσουν τις διακοπές τους πάνω σε ένα πολυτελές κρουαζιερόπλοιο, είτε διότι έχουν εμπειρίες από προηγούμενες κρουαζιέρες, είτε διότι επιχειρούν κάτι τέτοιο για πρώτη φορά» και προσέθεσε:

«Η προσέλκυση των κρουαζιερόπλοιων στους Ελληνικούς λιμένες, δεν εξαρτάται μόνο από τη Νομοθετική ρύθμιση που έγινε για το cabotage, αλλά έχει και άλλες διαστάσεις, όπως για παράδειγμα:

i.     Την εσωτερική κατάσταση από πλευράς εργασιακής ειρήνης στους λιμένας, καθώς και στον παράγοντα ασφάλεια – security.
ii.    Την ομαλότητα στην ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου.
iii.   Τη σταθερή πολιτική που σχετίζεται με την τουριστική ναυτιλία και τον τουρισμό γενικότερα.
iv.   Τις υποδομές στους λιμένες και τα αεροδρόμια, που θα μπορούσαν να εξυπηρετήσουν άνετα και με ασφάλεια τα κρουαζιερόπλοια και τους με αυτά μεταφερομένους επιβάτες – τουρίστες.
v.    Το δίκτυο αεροπορικών απ’ ευθείας συνδέσεων με μακρινές χώρες – υπερατλαντικές πτήσεις.
vi.   Την τιμολογιακή πολιτική των λιμένων, καθώς και αυτήν που αφορά τα τέλη αεροδρομίων.
vii.  Ακόμα, παράγων που βοηθάει στην ανάπτυξη της κρουαζιέρας είναι η επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου.

»Ήδη η CELESTYAL έχει οργανώσει επέκταση της τουριστικής περιόδου με το παρόν πλοίο.

»Θα ήθελα να τονίσω ότι, η κρουαζιέρα είναι ο περισσότερο σύνθετος κλάδος της επιβατηγού ναυτιλίας με πληθώρα θεμάτων στην λειτουργία των επιχειρήσεων και των πλοίων, εμπλέκει δε και απασχολεί στον κύκλο αυτό και μονάδες που συγκροτήθηκαν αποκλειστικά για να προσφέρουν υπηρεσίες με επιτυχία, όπως η περίπτωση των Ενώσεων Λεμβούχων, των πλοηγών, των ρυμουλκών κ.α.»

Ο Δήμαρχος Πειραιά  Γιάννης Μώραλης από την πλευρά του είπε ότι στον Πειραιά φτάνουν ένα εκατομμύριο τουρίστες, χωρίς όμως να αποκομίζει οφέλη η πόλη διαχρονικά, αναφέροντας πως δεν  φταίει η Αθήνα και η Ακρόπολη, αλλά το γεγονός ότι η πόλη και οι εμπλεκόμενοι φορείς δεν είχαν προετοιμαστεί ποτέ για να υποδέχονται τουρίστες. «Ο Πειραιάς  αποτελούσε  εδώ και δεκαετίες πέρασμα και όχι προορισμό και για να αλλάξει αυτό χρειάζεται προγραμματισμός, χρόνος και σκληρή δουλειά. Πρέπει να υλοποιηθούν οι κατάλληλες σημαντικές υποδομές από την κεντρική διοίκηση, να αλλάξουν νοοτροπίες και να γίνουν συνεργασίες και συνέργειες πολλών φορέων. Ο Πειραιάς έχει τη δυνατότητα και θα ωφεληθεί τα επόμενα χρόνια  από την κρουαζιέρα», τόνισε ο Δήμαρχος.

Στη συνέχεια,  επεσήμανε ότι ο Πειραιάς δεν μπορεί να  γίνει λιμάνι εκκίνησης χωρίς ξενοδοχεία, με επιβαρυμένο κυκλοφοριακό και ακατάλληλους δρόμους, ενώ σημείωσε ότι με την έλευση του μετρό το 2022  θα αλλάξει προς το καλύτερο η λειτουργία της πόλης.

Ο Δήμαρχος Πειραιά ανέφερε στη συνέχεια πως το μεγάλο αίτημα προς την κυβέρνηση, για το οποίο θα πιέσουν και οι δύο βαθμοί Αυτοδιοίκησης και όλη η πόλη, είναι η βελτίωση του κυκλοφοριακού, καθώς πρόκειται για μείζον θέμα τόσο για την κρουαζιέρα, όσο και για την εύρυθμη λειτουργία της πόλης. Μάλιστα, σημείωσε χαρακτηριστικά: «Η μόνη εφικτή λύση και χωρίς μεγάλο κόστος για τη βελτίωση του κυκλοφοριακού είναι η υπογειοποίηση της παραλιακής οδού από τον σταθμό του Φαλήρου μέχρι το λιμάνι του Πειραιά, ώστε να έχουμε μεγαλύτερους δρόμους που οδηγούν στο λιμάνι.

»Πιστεύω πως η κυβέρνηση πρέπει να αντιμετωπίζει τον Πειραιά ως την πόλη με το μεγάλο λιμάνι της χώρας και χαίρομαι που βλέπω  ότι ο Πρωθυπουργός μιλάει για την ανάπτυξη, για τη γαλάζια ανάπτυξη  στον Πειραιά, για τη μεγάλη επένδυση της COSCO. Ο Πειραιάς είναι πλέον επίκεντρο των εξελίξεων και του επενδυτικού ενδιαφέροντος, άρα πρέπει οι υποδομές της πόλης μας να ολοκληρωθούν και να αυξηθούν  και στο πλαίσιο αυτό χρειάζονται μεγάλες παρεμβάσεις από την  κεντρική διοίκηση».