Αλλάζοντας την αγοραστική τους συμπεριφορά οι Έλληνες καταναλωτές προσπαθούν να αντιμετωπίσουν τον υψηλό πληθωρισμό, βλέποντας τις ανατιμήσεις σε μια σειρά προϊόντων να περιορίζουν το διαθέσιμο εισόδημά τους.

Όπως προκύπτει από τα μέχρι στιγμής δεδομένα, οι πολίτες στρέφονται σταδιακά σε αγαθά, τα οποία προσφέρονται με έκπτωση ή μειωμένη τιμή, σε μια προσπάθεια να περιορίσουν τον αντίκτυπο του πληθωρισμού, ο οποίος για τον Ιανουάριο σκαρφάλωσε στο 5,5% (με βάση στοιχεία της Eurostat.

Όπως εξηγεί, μιλώντας στο ΑMΠΕ, ο Γεώργιος Μπάλτας, καθηγητής του Τμήματος Μάρκετινγκ & Επικοινωνίας του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών και διευθυντής Μεταπτυχιακών Σπουδών, κάθε φορά που αυξάνονται οι τιμές και υποχωρεί η αγοραστική δύναμη, το ενδιαφέρον των καταναλωτών επικεντρώνεται στο κόστος των προϊόντων.

Αυτό σημαίνει ότι οι τιμές και οι προσφορές αναβαθμίζονται ως κριτήρια επιλογής προϊόντων και υπηρεσιών από τους καταναλωτές, σπεύδει να προσθέσει. «Ο συνδυασμός πανδημίας και ακρίβειας επέφερε βίαια και αποφασιστικά τον παράγοντα του κόστους των προϊόντων και των υπηρεσιών στο προσκήνιο» εξηγεί, μεταξύ άλλων.

Σε πρόσφατες έρευνες αγοραστικής συμπεριφοράς, τις οποίες διεξήγαγε  το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, ως σημαντικότερα κριτήρια επιλογής προϊόντων αναδεικνύονται η ποιότητα, η τιμή, οι προσφορές και η προέλευση. Επομένως, σύμφωνα με τον καθηγητή του ΟΠΑ, το κόστος των προϊόντων όπως διαμορφώνεται από τιμές και τις προσφορές, έχει καθοριστικό ρόλο στις επιλογές των καταναλωτών και αυτός ο ρόλος ενισχύεται μέσα σε συνθήκες ακρίβειας και οικονομικής στενότητας.

Πολλοί προμηθευτές επώνυμων καταναλωτικών προϊόντων προτιμούν τη στρατηγική των περιοδικών προσφορών, οι οποίες οδηγούν σε μειωμένη τελική τιμή για τον καταναλωτή.

Οι πιο συχνές προσφορές

«Στην ελληνική αγορά βλέπουμε προσφορές που παρουσιάζονται συχνά με μορφή έκπτωσης τιμής (μείον 50%) ή με μορφή δωρεάν ποσότητας (2 τεμάχια στην τιμή του 1). Με βάση την κλασσική οικονομική ανάλυση, η προσφορά που οδηγεί σε απλή χρηματική έκπτωση είναι περισσότερο συμφέρουσα για τον καταναλωτή από μία ισοδύναμη προσφορά που οδηγεί σε περισσότερο προϊόν. Η απλή χρηματική έκπτωση αυξάνει το πραγματικό εισόδημα του καταναλωτή, διότι αντιστοιχεί σε καθαρή μείωση της λιανικής τιμής του προϊόντος» αναφέρει ο κ. Μπάλτας.

Στην ελληνική αγορά, κατά κύριο λόγο, προσφορές και προωθητικές ενέργειες πραγματοποιούν τα επώνυμα καταναλωτικά προϊόντα. Οι καταναλωτές που επωφελούνται περισσότερο είναι εκείνοι που ψωνίζουν συχνότερα και είναι συνεπώς πιθανότερο να βρίσκουν τα προϊόντα που θέλουν σε προωθούμενες τιμές.

Διαβάστε ακόμα:

Έρχονται deals ύψους 3 δισ. ευρώ το 2022, σχεδόν 2% πρόσθετο ΑΕΠ για φέτος

Μητσοτάκης: Εκλογές το 2023 – Στοχευμένα μέτρα στήριξης για τους πιο αδύναμους

Τα οφέλη από τη μόνιμη κατάργηση της εισφοράς αλληλεγγύης για όλους