Εκτίναξη δείχνουν τα πρώιμα στοιχεία από τις τράπεζες για τις ηλεκτρονικές πληρωμές στην αγορά τον  Μάιο, αμέσως μετά την επανεκκίνηση της εστίασης και του λιανεμπορίου. Αναπότρεπτα το ενδιαφέρον στρέφεται στην εσωτερική ζήτηση αλλά και στις καταθέσεις που μπορεί να δώσουν άμεσο καύσιμο στην οικονομία.

«Τα χειρότερα είναι πίσω μας! Λίγο αν βοηθήσουν ο τουρισμός και ένα μέρος τουλάχιστον από τα 24 δισ. ευρώ καταθέσεις που σωρεύτηκαν στην πανδημία, η επόμενη μέρα των μέτρων στήριξης δεν θα κρύβει λουκέτα και ντόμινο απολύσεων», λένε παράγοντες στο οικονομικό επιτελείο που μίλησαν στο «business stories».  

Με βάση πληροφορίες του «b.s.», το στοίχημα αυτό φαίνεται να βγαίνει.

Τα πρώτα στοιχεία για τον Μάιο δείχνουν αύξηση ζήτησης και πληρωμών με κάρτες ή άλλα τραπεζικά μέσα σε κλάδους όπως:

■ βενζινάδικα
■ εστίαση
■ καφέ
■ ποτά
■ ζαχαροπλαστεία
■ λιανική τροφίμων
■ λογιστές
■ pet shops
■ πωλήσεις και επισκευές ποδηλάτων
■ συνεργεία αυτοκινήτων
■ τηλεπικοινωνίες
■ λογαριασμούς ρεύματος, ενέργειας, τηλεφωνίας.

Η τάση αυτή ξεκίνησε και πριν από το Πάσχα, καθώς οι ηλεκτρονικές συναλλαγές του Απριλίου εμφανίζονται κατά 20% ανεβασμένες σε σχέση με εκείνες του ίδιου μήνα του 2019 (βέβαια,  πέρυσι τον Απρίλιο δεν λειτουργούσε τίποτε επειδή υπήρχε lockdown). Η τάση για αναβαλλόμενη ζήτηση φάνηκε έτσι και πριν από το άνοιγμα της αγοράς. Εν συγκρίσει με δύο χρόνια πριν, καταγράφονται και κλάδοι με αύξηση εισπράξεων έως και 200% μέσω τραπέζης!

Η πραγματική απώλεια τζίρου και η πορεία ανάκαμψης θα αποκαλύπτονται σταδιακά έως τον Ιούλιο, αφού υποβληθούν οι δηλώσεις ΦΠΑ στα τέλη κάθε μήνα από Μάιο και μετά. Ωστόσο, λόγω της καραντίνας και των εξ αποστάσεως πωλήσεων ή και για λόγους αυτοπροστασίας των πολιτών εξαιτίας της πανδημίας, οι ηλεκτρονικές και εξ αποστάσεως πληρωμές γνωρίζουν εκρηκτική άνοδο τόσο στην Ελλάδα όσο και διεθνώς.

Και η χώρα μας ακολουθεί την τάση που καταγράφεται και πανευρωπαϊκά, όπου σχεδόν έως και το 75% των πληρωμών γίνεται πλέον ανέπαφα, χωρίς να αλλάζει χέρια η κάρτα. Η μεγαλύτερη αύξηση ηλεκτρονικών συναλλαγών (κατά 200% τον Απρίλιο) καταγράφεται σε πωλήσεις fast food και delivery.

Ωστόσο οι ακραίες τιμές ενδεχομένως υποκρύπτουν άλλες αιτίες και όχι αύξηση πωλήσεων. Οπως ότι από τη νεαρή πελατεία ή και για τις μικρής αξίας παραδόσεις στο σπίτι δεν γίνονταν μέχρι πρότινος πληρωμές με κάρτες ή μέσω τραπέζης.

Αντίστοιχα και στα κρεοπωλεία της γειτονιάς, όπου καταγράφεται αύξηση 180%, προ πανδημίας οι κάρτες δεν ήταν το πιο διαδεδομένο μέσο πληρωμής για λογαριασμούς κάτω των 20 ή 30 ευρώ.

Από την άλλη, λόγω των περιορισμών που επεβλήθησαν, καταγράφεται σημαντική μετατόπιση αγορών και αύξηση των ηλεκτρονικών πληρωμών σε πλειάδα κλάδων οι οποίοι δείχνουν ενίσχυση εσόδων.

Για παράδειγμα, κλάδοι που φαίνεται ότι ευνοήθηκαν και είχαν αύξηση εισπράξεων μέσω τραπεζών ήταν:

■ Οι κάβες ποτών (αύξηση 89%) επειδή ήταν κλειστά τα μπαρ, οι ταβέρνες και τα ουζερί.
■ Τα καταστήματα πώλησης ηλεκτρονικών υπολογιστών και software με αύξηση 72%, λόγω της αύξησης των αναγκών για τηλεκπαίδευση, τηλεργασία κ.λπ.
■ Τα σούπερ μάρκετ με αύξηση 52%, που δείχνει και μεγάλη αύξηση του τζίρου, καθώς η χρήση τραπεζικών μέσων πληρωμής ήταν ευρύτατα διαδεδομένη ήδη από τα προηγούμενα χρόνια.
■ Τα βιβλιοπωλεία με αύξηση 50%, λόγω της ανάγκης για ψυχαγωγία εντός της κατοικίας.

Η ένδυση ενηλίκων κινήθηκε πτωτικά, και συγκεκριμένα καταγράφηκε πτώση των ηλεκτρονικών συναλλαγών κατά 20%, ενώ στα εμπορικά καταστήματα μείωση κατά 60%.

Διαβάστε ακόμη:
Κομισιόν – Έκθεση Αξιολόγησης: Έως Μάρτιο αντί για Αύγουστο τα εκκαθαριστικά του νέου ΕΝΦΙΑ
«Ρύθμιση Σταϊκούρα»: Πώς και ποιοι θα πάρουν 420 δόσεις και κούρεμα οφειλής έως 80% 
Τουρισμός για όλους: Ποιοι θα κάνουν δωρεάν διακοπές – Οδηγός για αιτήσεις, vouchers