Η έλευση του κορωνοϊού στην Ελλάδα λειτούργησε σαν αναγκαστικός επιταχυντής στη διαδικασία ψηφιακού μετασχηματισμού του κράτους για το 2020.

Από τη στιγμή που ελήφθη η απόφαση να μείνουν όλοι στο σπίτι ως απαραίτητη συνθήκη για να ξεπεραστεί η υγειονομική κρίση ήρθε  και η εφαρμογή των υπηρεσιών εκσυγχρονισμού.

Πρόκειται για μία προσπάθεια να εξέλθει η χώρα από την ύφεση λόγω κορωνοϊού με πιο γρήγορους ρυθμούς, «χτυπώντας» τη γραφειοκρατία, όπως μεταδίδει το AP.

Περισσότερες από 500 υπηρεσίες είναι πλέον διαθέσιμες μέσω μιας νέας διαδικτυακής πύλης, το gov.gr, που κυκλοφόρησε στις 21 Μαρτίου κατά τη διάρκεια των μέτρων lockdown. Ο Κυριάκος Πιερρακάκης, υπουργός ψηφιακής διακυβέρνησης, δήλωσε στο Associated Press ότι ελπίζει να προσθέσει τουλάχιστον 200 ακόμα υπηρεσίες έως το τέλος του έτους – περίπου μία υπηρεσία την ημέρα.

Μέχρι σήμερα, οι υπηρεσίες κυμαίνονται από τη λήψη ιατρικών συνταγών μέσω διαδικτύου και την υποβολή αρχιτεκτονικών σχεδίων για οικοδομικές άδειες έως και την υποβολή αίτησης για κρατική βοήθεια για πρώην καταδίκους.

«To gov.gr Μοιάζει με μία γέφυρα. Όταν την κτίζεις μετά δεν την γκρεμίζεις. Το gov.gr είναι μια ψηφιακή υποδομή, που αντιπροσωπεύει το κράτος, είναι το κράτος, και το αγκάλιασαν οι πολίτες, όπως και οι επιχειρήσεις. Είμαστε απόλυτα πεπεισμένοι πως ήρθε για να μείνει» τονίζει ο Κυριάκος Πιερρακάκης.

«Σκεφτείτε απλοποιήσεις στην καθημερινή ζωή: Με τη γέννηση ενός παιδιού μέχρι τον Φεβρουάριο χρειαζόταν να επισκεφτούν οι γονείς 5 διαφορετικές υπηρεσίες για να λάβουν τον ΑΜΚΑ του παιδιού» είπε ο υπουργός. Αυτό τώρα «συμβαίνει αυτόματα εντός του νοσοκομείου, και οι γονείς ειδοποιούνται με SMS…Κάνουμε αυτό το παράδειγμα παντού».

Έχοντας στην πλάτη της ήδη μια χρηματοπιστωτική κρίση, η Ελλάδα αναμένεται να υποστεί τη χειρότερη ύφεση μεταξύ των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης φέτος από τον αντίκτυπο του COVID-19 στον τουρισμό και σε άλλους βασικούς τομείς της χρεωμένης οικονομίας της.

Οι δαπάνες της Γενικής Κυβέρνησης ανήλθαν στο 6,8% επί του ΑΕΠ πριν από την παγκόσμια χρηματοπιστωτική κρίση -10 χρόνια πίσω-, περίπου δηλαδή στο διπλάσιο του μέσου όρου της ΕΕ, σύμφωνα με εκτιμήσεις του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης.

Υπό την πίεση των δανειστών, η Ελλάδα ψηφιοποίησε τις υπηρεσίες της δημόσιας και της φορολογικής της διοίκησης, αλλά έθεσε όλες τις υπηρεσίες των πολιτών σε μια ενιαία διαδικτυακή «στέγη» για πρώτη φορά πριν από επτά εβδομάδες.

Ο Κ. Πιερρακάκης, 36 ετών, ειδικευμένος στο Χάρβαρντ και στο MIT για τη χρήση της τεχνολογίας στη δημόσια πολιτική, αναφέρει ότι η ψηφιακή μεταρρύθμιση της Ελλάδας εμπνέεται από εκείνα τα μέλη της ΕΕ που κατέχουν τα πρωτόλεια στην ηλεκτρονική διακυβέρνηση.

«Ο στόχος μας είναι η Εσθονία, όπου εκεί οι πολίτες μπορούν να κάνουν τα πάντα εκτός από τρία πράγματα στο διαδίκτυο: να παντρευτούν, να χωρίσουν και να αγοράσουν ένα σπίτι», είπε. «Ελπίζουμε ότι μπορούμε να επιτύχουμε μια παρόμοια ψηφιακή ισορροπία προσθέτοντας και ενσωματώνοντας περισσότερες υπηρεσίες, τη μία μετά την άλλη τους επόμενους μήνες».

Μέχρι το καλοκαίρι, η Ελλάδα στοχεύει να δημιουργήσει ένα νέο νομικό πλαίσιο για τους κατοίκους της ώστε να έχουν έναν Ενιαίο Αριθμό Πολίτη ενώ ταυτόχρονα θα απαγορευτεί η χρήση της επικοινωνίας μέσω φαξ στη δημόσια διοίκηση.

Μια πρόκληση σχετικά με τα παραπάνω είναι ότι η Ελλάδα έχει ένα από τα χαμηλότερα ποσοστά διασύνδεσης πολιτών στο διαδίκτυο ανάμεσα στις χώρες της ΕΕ. Συγκεκριμένα η χρήση του διαδικτύου στα νοικοκυριά έφτανε το 72% το 2018, αν και η χρήση σε συνολικό επίπεδο αυξήθηκε ραγδαία την τελευταία δεκαετία.