Η Black Friday 2021 έφτασε και οι έμποροι ελπίζουν να δουν τον τζίρο τους να αυξάνεται, ενώ από την πλευρά τους οι καταναλωτές που θα σπεύσουν να αγοράσουν αυτό που εδώ και καιρό θέλουν,  ευελπιστούν ότι θα πετύχουν την καλύτερη δυνατή τιμή.

Πάντως μέχρι χθες η αγορά κινούνταν υποτονικά. «Τα μέτρα δυσκολεύουν ακόμα περισσότερο τους καταναλωτές» αναφέρουν έμποροι, τονίζοντας παράλληλα ότι η μόνη κίνηση που παρατηρείται είναι στα e-shops των καταστημάτων με ηλεκτρονικά είδη.

Όσον αφορά τις προσφορές στα περισσότερα προϊόντα είναι της τάξεως των 50%, ενώ σε αρκετές περιπτώσεις οι τιμές σε επώνυμα προϊόντα η έκπτωση φτάνει ακόμη το 80%. Υπενθυμίζεται ότι οι προσφορές ουσιαστικά θα «κλείσουν» το βράδυ της Κυριακής και τη Δευτέρα θα ξημερώσει η «cyber Monday».

Οι ηλεκτρονικές συσκευές, τα smartphones και τα laptops είναι και προϊόντα που γνωρίζουν την μεγαλύτερη ζήτηση και προσελκύουν τον μεγαλύτερο ενδιαφέρον σύμφωνα με έρευνα του ΣΕΠΕ (Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Πληροφορικής & Επικοινωνιών Ελλάδας), ενώ  οι 2 στους 10 καταναλωτές στην Ελλάδα δηλώνουν ότι προτίθενται να ξοδέψουν φέτος τουλάχιστον 50% περισσότερα, κυρίως σε φυσικά καταστήματα, αφού πέρυσι ήταν σε καραντίνα οι ίδιοι και η αγορά σε lockdown.

Με την επισκεψιμότητα των πελατών να είναι περιορισμένη, το αγοραστικό ενδιαφέρον σε σύγκριση με το 2019 που ήταν ανοιχτά τα καταστήματα, έχει μειωθεί κατά 20%. Μοναδική εξαίρεση αποτελούν οι ηλικίες 15 – 25 ετών, όπου πραγματοποιούν αγορές μέσω Ίντερνετ στην κατηγορία των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών.

Επιφυλακτικοί οι καταναλωτές

Στην Ελλάδα των περίεργων φαινομένων στην αγορά, με τους επιτήδειους να κάνουν την εμφάνισή τους, όλη αυτή η διαδικασία συνοδεύεται από επιφυλάξεις και απαιτείται, περισσότερο από ποτέ ενδελεχής έρευνα, καταναλωτική υπευθυνότητα και σιγουριά ότι πράγματι αυτό που προσφέρεται ως ευκαιρία, έκπτωση και με τιμή στα όρια ή και κάτω του κόστους είναι όντως έτσι.

Η μέρα αυτή είναι μία μεγάλη, ευχάριστη, ειδικά εάν πετύχει κανείς αυτό που θέλει, περιπέτεια. Πριν την πανδημία η εικόνα την ημέρα της Black Friday ήταν ουρές έξω από καταστήματα, εμπορικοί δρόμοι γεμάτοι κόσμος και γενικά μία πόλη στο πόδι, που πηγαίνει πάνω κάτω αναζητώντας τον… «θησαυρό» – ενίοτε και χωρίς εισαγωγικά.
Όμως αυτή η Black Friday, λόγω των υγειονομικών μέτρων και των ελέγχων που πρέπει να γίνονται πριν ο καταναλωτής εισέλθει στο κατάστημα, ίσως είναι διαφορετική.

Άλλωστε τις προηγούμενες ημέρες των προσφορών οι ουρές έξω από τα καταστήματα είχαν να κάνουν περισσότερο με τον χρόνο που απαιτείται ένας πελάτης να δείξει το πιστοποιητικό εμβολιασμού του και την ταυτότητα του πριν ο υπάλληλος του επιτρέψει να μπει.

Στην Ελλάδα τα πράγματα είναι γενικώς πιο συγκρατημένα: Και σε τιμές και σε προϊόντα και σε προσέλευση κόσμου.

Οι εκπτώσεις, λένε οι ψύχραιμοι παρατηρητές της αγοράς, φθάνουν συνήθως και το πολύ μέχρι το 50%, ενώ σε ελάχιστες περιπτώσεις αγγίζουν το 70%. Ακόμα κι όταν οι τιμές εμπεριέχουν καλές εκπτώσεις, δεν αγγίζουν επ’ ουδενί αυτές των ΗΠΑ όπου η αξία χιλιάδων προϊόντων εξοβελίζεται ακόμη και στο 80% της αρχικής.

Πέντε τρόποι για να αποφύγετε τις πλασματικές προσφορές

Η Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας, προτείνει την τήρηση πέντε κανόνων που διασφαλίζουν ότι οι καταναλωτές δεν θα πέσουν θύματα «προσφορών»:

Να κάνουν έρευνα αγοράς και να ελέγχουν όχι μόνο την τιμή (αρχική και νέα) αλλά και την ποιότητα των προϊόντων. Επίσης να αναζητούν στο διαδίκτυο την τιμή του προϊόντος που πρόκειται να επιλέξουν βάσει κωδικού ή αριθμού μοντέλου, ώστε να είναι βέβαιοι ότι η τιμή που έχουν εντοπίσει είναι η πιο συμφέρουσα.

Να οριοθετήσουν τις ανάγκες τους και να προγραμματίσουν με λίστα τις αγορές που πρόκειται να κάνουν, οι οποίες θα συμβαδίζουν με τον προσωπικό ή οικογενειακό τους προϋπολογισμό αποφεύγοντας αλόγιστες δαπάνες.

Να ενημερωθούν για τις λεπτομέρειες και τους όρους της συναλλαγής τους όταν αγοράζουν προϊόντα με δόσεις. Ιδίως για αγορές με πιστωτική κάρτα, να είναι πάντα ενημερωμένοι για τους όρους και τις προϋποθέσεις της συγκεκριμένης αγοράς.

Τα προϊόντα πρέπει να φέρουν την αρχική τιμή και την τιμή προσφοράς (όχι το ποσοστό έκπτωσης). Προσοχή!
Στις προσφορές συχνά αναγράφεται ότι δεν γίνονται αλλαγές, γι’ αυτό εάν μετανιώσετε, δεν έχετε τη δυνατότητα αλλαγής.

Να ζητάνε πάντα την απόδειξη για τα προϊόντα που έχουν αγοράσει. Σε περίπτωση που το προϊόν είναι ελαττωματικό και θελήσουν να το επιστρέψουν ή να το αλλάξουν, η επίδειξη της απόδειξης είναι απαραίτητη.

Διαβάστε ακόμα:

Υπερχρεωμένα νοικοκυριά: 420 δόσεις στις τράπεζες, 240 στο δημόσιο και κούρεμα 80%

«Grand Chalet»: Το «στοιχειωμένο» στολίδι των βορείων προαστίων (pics)

Folli Follie: Τα επόμενα βήματα μετά την πώληση του Μινιόν