search icon

Οικονομία

Χατζηδάκης: 400 εκατ. δολάρια από το Ταμείο Ανάκαμψης για τα προγράμματα κατάρτισης

Ti είπε ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Κωστής Χατζηδάκης, στη διαδικτυακή ημερίδα «Επαναστάτες Χωρίς Παιδεία» από την Ελληνοαμερικανική Ένωση

«Μέχρι το φθινόπωρο θα πέσουν στην αγορά 400 εκατ. δολάρια από το Ταμείο Ανάκαμψης για προγράμματα κατάρτισης. Επίσης, θα γίνει παρουσίαση και ψήφιση νομοσχεδίου για την κατάρτιση, με αρχές την πιστοποίηση, την αξιολόγηση και την αξιοποίηση πόρων. Είναι υποχρέωσή μας να μην καθυστερήσουμε άλλο», είπε ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Κωστής Χατζηδάκης στη διαδικτυακή ημερίδα «Επαναστάτες Χωρίς Παιδεία» από την Ελληνοαμερικανική Ένωση.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με ανακοίνωση της Ελληνοαμερικανικής Ένωσης, ο Κ. Χατζηδάκης ανέφερε πως δεν πρέπει να υποτιμούμε την πρόοδο που έχει κάνει η χώρα μας όλα αυτά τα χρόνια, λέγοντας πως η Ελλάδα είναι 32η στον δείκτη Human Development ανάμεσα σε 189 χώρες.

Ο ίδιος πρόσθεσε: «Δεν γίνεται να διασπαθίζονται άλλο τα ευρωπαϊκά κονδύλια και να έχουμε τέτοια ποσοστά ανεργίας. Δεν θέλουμε απλά να διαθέσουμε πόρους, αλλά να τους αξιοποιήσουμε κατάλληλα».

Από την πλευρά του ο υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, αρμόδιος για θέματα Ανώτατης Εκπαίδευσης, Άγγελος Συρίγος, ανέφερε ότι το πρόβλημα στον τομέα της Παιδείας ξεκινά από τις συνεχείς ριζικές αλλαγές: «Ζούμε σε μία κοινωνία με εντελώς διαφορετική αίσθηση της ευθύνης. Δεν είναι κακό να γίνονται αλλαγές στον τομέα της εκπαίδευσης και μάλιστα την τελευταία δεκαετία έχουν γίνει προσπάθειες για αλλαγές στον τομέα της παιδείας που θα μας φέρουν στα πρότυπα των ευρωπαϊκών χωρών», είπε τονίζοντας ότι η κοινωνία εξακολουθεί να ζητά αλλαγές στον τομέα της εκπαίδευσης.

«Το πολιτικό σύστημα είναι καθρέφτης της κοινωνίας μας. Το κρίσιμο δεν είναι να ψηφίζεις πρωτοποριακούς νόμους, αλλά πρωτοποριακούς νόμους που μπορούν εφαρμοστούν στην πράξη. Πρέπει να έχουμε στα υπόψη μας ότι είμαστε εξαιρετικά συντηρητική κοινωνία και “αντιπαθούμε” τις αλλαγές. Η πολιτική ηγεσία οφείλει να πιέζει για αλλαγές. Δεν υπάρχουν μαγικοί νόμοι που να έχουν μέσα μόνο καλές διατάξεις. Οι μεταρρυθμίσεις δεν γίνονται με έναν νόμο και ένα άρθρο, χρειάζονται συνεχείς αλλαγές, ώστε να μπορέσουν να πραγματοποιηθούν στην πράξη», επεσήμανε ο κ. Συρίγος, προσθέτοντας πως η ΕΤΑΕ και η δημιουργία ξενόγλωσσων πανεπιστημιακών προγραμμάτων καθίστανται χρήσιμα εργαλεία, ώστε να δοθεί στα ελληνικά πανεπιστήμια η ευκαιρία να «ανοίξουν τα φτερά τους». Παράλληλα, τόνισε πως χρειάζεται εκσυγχρονισμός του ΔΟΑΤΑΠ, ενώ συμπλήρωσε ότι δυστυχώς στη χώρα μας οι εφαρμοσμένες επιστήμες και οι τέχνες χαρακτηρίζονται ως υποδεέστερες άλλων επιστημών.

Μάλιστα, ο υφυπουργός ανέφερε πως το πρόβλημα για αυτούς που τελειώνουν τα ελληνικά πανεπιστήμια είναι οι εξαιρετικά χαμηλές αμοιβές, η αναντιστοιχία προσόντων και το πρόβλημα της υπερεκπαιδευμένης απασχόλησης.

Ο διοικητής και πρόεδρος ΔΣ του ΟΑΕΔ Σπύρος Πρωτοψάλτης δήλωσε πως οι εξελίξεις που συμβαίνουν σε όλα τα επίπεδα απαιτούν ανάπτυξη και εξέλιξη δεξιοτήτων. Πλέον, όπως ανέφερε ο ίδιος, υπάρχουν οι πόροι, οι πρωτοβουλίες και τα εργαλεία για να προχωρήσει η χώρα σε μεταρρυθμίσεις. «Ο νέος ΟΑΕΔ θα καταβάλει οποιοδήποτε προσπάθεια για να γίνουν πράξη αυτές οι μεταρρυθμίσεις στον τομέα της εργασίας. Για πρώτη φορά θα πρέπει να αντιμετωπίσουμε τη χρόνια ελλειμματική διασύνδεση του χώρου της εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας. Αυτό που μετρά περισσότερο στην εποχή της 4ης Βιομηχανικής Επανάστασης είναι το ανθρώπινο δυναμικό. Θα επενδύσουμε στην κατάρτιση με έναν τρόπο που θα εξασφαλίσει ότι θα υπάρξει αποτέλεσμα και θα αξιοποιηθούν σωστά οι πόροι».

Η Ελλάδα χαμηλά στη συμμετοχή σε προγράμματα κατάρτισης

Ο Λεωνίδας Κόσκος, πρόεδρος στην Ελληνοαμερικανικής Ένωσης, ανέφερε ότι στόχος της εκδήλωσης είναι να ανοίξει τη δημόσια συζήτηση για τη μετά κορωνοϊό εποχή και να τονιστεί η ανάγκη για σχηματισμό κεφαλαίου γνώσης και ενδυνάμωση του ανθρωπίνου κεφαλαίου, που είναι οι δύο βασικές προϋποθέσεις της ανάπτυξης.

Επιπλέον, ο κ. Κόσκος πρόσθεσε ότι η αποτελεσματικότερη μέθοδος για την αναβάθμιση των επαγγελματικών δεξιοτήτων είναι η κατάρτιση στη δουλειά (on the job training) και η κατάρτιση από συνάδελφο (συνεργασία peer-to-peer), ώστε ο χώρος δουλειάς να γίνει και χώρος εκπαίδευσης -ένα διαφορετικό σχολείο.

Από την πλευρά του ο πρόεδρος Εκτελεστικής Επιτροπής του ΣΕΒ Ευθύμιος Βιδάλης ανέφερε πως πρέπει να γίνει καλύτερη κατάρτιση των εργαζομένων και τόνισε ότι μία στις τρεις επιχειρήσεις στην Ελλάδα δυσκολεύεται να βρει ανθρώπινο δυναμικό με τις δεξιότητες που χρειάζονται. Η χώρα μας παραμένει χαμηλά στην συμμετοχή σε προγράμματα κατάρτισης – επανακατάρτισης. Αυτά που είναι πιο απαραίτητα από ποτέ είναι οι κατάλληλες πολιτικές, η αξιοποίηση πόρων, η επένδυση στις δεξιότητες και ο προσανατολισμός στο βαθμό σύνδεσης της εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας.

Το 3% των επιχειρήσεων αξιοποιεί την τεχνητή νοημοσύνη

Στη συνέχεια, ο Τάκης Αθανασόπουλος frm MO, Toyota Motor Corporation, EVP & COO Toyota Motor Europe, ομότιμος καθηγητής, Πανεπιστήμιο Πειραιώς, δήλωσε πως καθίσταται επιτακτική η αξιοποίηση των σημαντικών δυνατοτήτων που προσφέρει η τεχνητή νοημοσύνη στην εποχή μας.

Ανέφερε, επίσης, πως η χώρα μας βρίσκεται σε χαμηλά επίπεδα τεχνολογικής ετοιμότητας: «Μόλις το 3% των επιχειρήσεων στην Ελλάδα αξιοποιεί λύσεις τεχνητής νοημοσύνης έναντι του 45% παγκοσμίως, σύμφωνα με έρευνα του ΣΕΒ που πραγματοποιήθηκε τον Δεκέμβριο. Επιπλέον, η τεχνητή νοημοσύνη δεν περιλαμβάνεται δυστυχώς στην επενδυτική ατζέντα των επιχειρήσεων στην Ελλάδα. Αν ενδιαφερόμαστε για την τύχη των επόμενων γενεών θα πρέπει να λάβουμε και τα απαραίτητα μέτρα, ώστε η χώρα μας να ανέβει στο τρένο της 4ης Βιομηχανικής Επανάστασης. Η μεταφορά στη χώρα μας καλών πρακτικών άλλων προηγμένων χωρών θα επιτρέψει να ξεδιπλωθούν δυνατότητες και χαρακτηριστικά που κρύβουμε μέσα μας, όπως συμβαίνει όταν οι Έλληνες βρεθούν σε προηγμένα οικονομικά και κοινωνικά περιβάλλοντα», είπε κλείνοντας ο κ. Αθανασόπουλος.

Από την πλευρά της, η Μαρία Φουντά, γενική διευθύντρια Marketing ΝΑ Ευρώπης για την Google, δήλωσε πως έρευνα της McKinsey αναφέρει ότι μία 5ετία τεχνολογικής εξέλιξης πραγματοποιήθηκε μέσα σε 8 μήνες. Σύμφωνα με την κ. Φουντά, 90 εκατ. εργαζόμενοι στο προσεχές μέλλον θα πρέπει να αποκτήσουν νέες δεξιότητες, ώστε να ανταπεξέλθουν στο ολοένα μεταβαλλόμενο εργασιακό περιβάλλον. «Η Google προσφέρει εδώ και χρόνια προγράμματα κατάρτισης και εκπαίδευσης εργαζομένων. Η ζήτηση για τα εκπαιδευτικά προγράμματα της Google έφτασε το 300% την περίοδο που διανύουμε. Εκπαιδεύσαμε σε δεξιότητες περισσότερο από 40.000 ανθρώπους, καθώς και πολλούς επιχειρηματίες και ανθρώπους που αναζητούν εργασία. Το 64% των επιχειρήσεων που συμμετείχαν στα προγράμματα είδαν αλλαγές στην εργασία τους και το 26% των ατόμων δήλωσε ότι ανέπτυξε τις δεξιότητες του. Επίσης, τα Google Career Certificates προσέφεραν μία πληθώρα τομέων σε νέες γνώσεις και δεξιότητες στους εργαζόμενους», τόνισε.

Ο ιδρυτής και πρόεδρος του kariera.gr, Θεόφιλος Βασιλειάδης, ανέφερε ότι παρά τις δυσκολίες του τελευταίου χρόνου οι ελληνικές επιχειρήσεις φαίνονται έτοιμες να μπουν σε μια νέα εποχή: «Η προσαρμοστικότητα είναι από τις πρώτες δεξιότητες που πρέπει να διαθέτει τόσο ο εργαζόμενος, όσο και η επιχείρηση. Επιπλέον, η διαχείριση της αβεβαιότητας καθίσταται πολύ σημαντική στο μάνατζμεντ, ενώ πρέπει να κατανοήσουμε ότι η γνώση χρήσης τεχνολογικών εργαλείων είναι απαραίτητη για όλους ανεξαιρέτως τους εργαζόμενους».

«Η αλήθεια είναι ότι πλέον δεν δίνεται τόσο μεγάλο βάρος στις σπουδές που έχει κάνει κάποιος, αλλά στις δεξιότητες που ο ίδιος διαθέτει και φροντίζει να εξελίσσει», δήλωσε ο Πλούταρχος Ρήγας, διευθυντής τομέα Εκπαίδευσης, Microsoft Ελλάδας, Κύπρου και Μάλτας. «Η Microsoft ανακοίνωσε τον Σεπτέμβριο το GR for GRowth, όπου 100.000 άνθρωποι θα εκπαιδευτούν σε ψηφιακές δεξιότητες μέχρι το 2025. Το πλάνο αυτό είναι πενταετές και πιστεύω πως μπορούμε να ξεπεράσουμε τον στόχο των 100.000 ατόμων, αλλά η ουσία είναι να γίνει κάτι πρακτικό που να έχει αποτέλεσμα στις μέρες μας».

Εν συνεχεία, ο πρόεδρος και γενικός διευθυντής του Εθνικού Ινστιτούτου Εργασίας και Ανθρώπινου Δυναμικού, Αριστοτέλης Βαβουγυιός, τόνισε πως η τεχνολογία παραγωγής και το ανθρώπινο κεφάλαιο είναι δύο σημαντικοί τομείς της 4ης Βιομηχανικής Επανάστασης και πως όσο πιο υψηλή είναι η ψηφιακή επάρκεια μιας επιχείρησης, τόσο θετικότερη είναι η προσδοκία για την πορεία της τον επόμενο χρόνο.

Ο πρόεδρος του Ινστιτούτου Επαγγελματικού Προσανατολισμού και Σταδιοδρομίας Αντώνης Γκορτζής υπογράμμισε ότι το ινστιτούτο έχει σαν αποστολή την προσέγγιση των νέων, αλλά και ανθρώπων κάθε ηλικίας και προέλευσης προκειμένου να αποκτήσουν αυτοπεποίθηση, ώστε να μπορούν να θέτουν και να πραγματοποιούν ρεαλιστικούς στόχους στη ζωή τους.

Οι επιχειρήσεις επενδύουν στην ανάπτυξη δεξιοτήτων των εργαζομένων

Η διαδικτυακή συζήτηση έκλεισε με δύο τοποθετήσεις σχετικά με τις κοινωνικές δεξιότητες. Η διευθύντρια Γραφείου Επαγγελματικής Ανάπτυξης και Σταδιοδρομίας του Hellenic American College Δρ. Σοφία Πρωτόπαπα σημείωσε ότι αυτή τη στιγμή δεν υπάρχουν μοντέλα καταγραφής και αξιολόγησης δεξιοτήτων στην Ελλάδα στον εκπαιδευτικό τομέα, ενώ ανέφερε πως «δυστυχώς, η πανδημία και η τηλεκπαίδευση στάθηκαν εμπόδιο στην ανάπτυξη δεξιοτήτων των μαθητών και το κομμάτι των κοινωνικών δεξιοτήτων έμεινε πίσω».

Από την πλευρά της η Λήδα Σγουράκη, Regional Manager της Randstad Hellas, ανέφερε πως έρευνα της Randstad αποκάλυψε τη σημαντικότητα των κοινωνικών δεξιοτήτων και πώς αυτές μπορούν να συνεχίσουν να εξελίσσονται από τον άνθρωπο καθόλη τη διάρκεια της ζωής του. Μάλιστα, το 70% των εργοδοτών πιστεύει πως η επένδυση στις κοινωνικές δεξιότητες θα βοηθήσει τους εργαζόμενους να ανταπεξέλθουν σε ένα συνεχώς μεταβαλλόμενο περιβάλλον. Το 57% των εργοδοτών θεωρεί πως η επένδυση σε αυτό αποδίδει αξία στην επιχείρηση και 77% των εργαζομένων είπαν πως τα προγράμματα για τις δεξιότητες ήταν χρήσιμα.

Βέβαια, όπως είπε, το τοπίο είναι αρκετά θολό σχετικά με το πώς οι επιχειρήσεις καταγράφουν τις δεξιότητες των εργαζομένων. Προσαρμοστικότητα και επικοινωνία είναι οι σημαντικότερες δεξιότητες που εν τέλει αναζητά μια επιχείρηση σήμερα. Για να καταφέρει ένας οργανισμός να διακρίνει αυτές τις δεξιότητες σε έναν εργαζόμενο, πρέπει να είναι αρκετά ώριμος και να διαθέτει ένα αξιόπιστο σύστημα καταγραφής. Μάλιστα, η πανδημία και κυρίως η τηλεργασία ανέδειξαν πολύ σοβαρά το θέμα της δεξιότητας στην επίλυση προβλημάτων.

Διαβάστε ακόμη

Αυτοτελή φορολόγηση των αναδρομικών εξετάζει το ΥΠΟΙΚ

ΕΕ: Έρχονται νέοι «πράσινοι» φόροι στα καύσιμα

TikTok: Αγωγή-μαμούθ εναντίον του – Γιατί θα μοιράσει χιλιάδες ευρώ σε παιδιά της Ευρώπης

 

Exit mobile version