Του Κωστή Πλάντζου
 
Με πρόστιμο 100% θα χρεωθούν όσοι ιδιοκτήτες ΙΧ αυτοκινήτων ή μοτοσυκλετών αμελήσουν να εξοφλήσουν μέχρι και σήμερα τα τέλη κυκλοφορίας του 2019. Απόψε λήγει  παράταση που ανακοινώθηκε την παραμονή της Πρωτοχρονιάς για την διορία πληρωμής και από αύριο τα τέλη θα καταβάλλονται στο διπλάσιο κόστος.
 
Αντιστοίχως θα πρέπει να σπεύσουν σήμερα για να καταθέσουν τις πινακίδες τους και όσοι επιθυμούν να αποφύγουν να πληρώσουν τέλη κυκλοφορίας για το 2019. Αν δεν προλάβουν, θα εντοπιστούν σε διασταύρωση της ΑΑΔΕ για τα οχήματα που παραμένουν σε κυκλοφορία αλλά δεν έχουν πληρωθεί τα τέλη κυκλοφορίας.
 
Όσοι καταθέσουν πάντως τις πινακίδες αλλά σχεδιάζουν να τις πάρουν ξανά πίσω μέσα στη χρονιά πληρώνοντας λιγότερα, πρέπει να γνωρίζουν ότι η επιλογή τους ενέχει  ρίσκο. Και αυτό διότι, σε αντίθεση με πέρυσι, η ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών δεν έχει προαναγγείλει ακόμα επισήμως ότι θα ισχύσει ξανά η πληρωμή τελών κυκλοφορίας «με το μήνα».
 
Και σε αυτήν την περίπτωση επίσης, δεν είναι βέβαιον πότε ακριβώς θα ξεκινήσει η σχετική διαδικασία διάθεσης των τελών με μειωμένο τίμημα. Τι σημαίνει πρακτικά αυτό; Ότι μπορεί να στερηθούν το αυτοκίνητό τους σε περίοδο που «πόνταραν» πως θα το έχουν ξανά διαθέσιμο πχ για κάποιο ταξίδι στο τριήμερο της Καθαράς Δευτέρας ή το Πάσχα και την Πρωτομαγιά.
 
Από την άλλη πάντως, στο υπουργείο Οικονομικών αναμένουν να δουν την είσπραξη από τα τέλη κυκλοφορίας του 2019 για να εξετάσουν τυχόν αλλαγές στον σχεδιασμό του όλου συστήματος.  Μεταξύ των εισηγήσεων που έχουν ήδη γίνει, είναι η αύξηση ή ακόμη και διπλασιασμός των κλιμακίων κυβισμού για τον υπολογισμό των τελών κυκλοφορίας. Σήμερα η κλίμακα υπολογισμού των τελών βάσει κυβισμού περιλαμβάνει 11 κλιμάκια τα οποία συνήθως περιλαμβάνουν 200 έως 330 κυβικά. Αυτό όμως οδηγεί και σε απότομες αυξήσεις τελών, για διαφορά λίγων κυβικών: πχ ένα αυτοκίνητο 1.357 κυβικών βαρύνεται με τέλη 135 ευρώ ενώ ένα ΙΧ με 1.359 κυβικά πληρώνει τέλη 255 ευρώ, δηλαδή διπλάσια!
 
Από την άλλη, έχουν υπάρξει και εισηγήσεις για «τέλη κυκλοφορίας με το χιλιόμετρο», που πρακτικά οδηγούν και σε αύξηση των φόρων στα καύσιμα, αντί για την εφάπαξ πληρωμή του ετήσιου τέλους. Άλλες προτάσεις πάλι, συστήνουν μείωση των τελών κυκλοφορίας αλλά αύξηση των τελών ταξινόμησης, ιδιαίτερα λόγω της εισαγωγής αυξημένου αριθμού νέων οχημάτων στην κυκλοφορία μετά από μια δεκαετία μεγάλης κρίσης στην αγορά αυτοκινήτου.