Οικονομία

Επιστρεπτέα 6: Έως 16 Μαρτίου οι αιτήσεις – Ξεκινούν πληρωμές για 350.000 επιτηδευματίες

  • Κωστής Πλάντζος


Θα λάβουν κατ' ελάχιστον 500 ή 1.000 ευρώ - Οι πληρωμές για τους περισσότερους αναμένονται να γίνουν στα τέλη της εβδομάδος - Και νέοι δικαιούχοι στη διανομή μισού δισ. ευρώ

«Στην πηγή να πιουν νερό» πλησιάζουν πλέον περίπου 350.000 επιχειρήσεις και ελεύθεροι επαγγελματίες, από τους συνολικά 721.396 που έκαναν αίτηση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για συμμετοχή στη διανομή των 500 εκατ. –και κάτι παραπάνω- που μοιράζει η 6η Επιστρεπτέα Προκαταβολή. Τις επόμενες ώρες ξεκινούν στο MyBusinessSupport αιτήσεις εκταμίευσης των ποσών, προκειμένου να πληρωθούν οι δικαιούχοι.

Στη φάση αυτή προστίθενται νέοι δικαιούχοι και νεοσύστατες επιχειρήσεις (έως και τέλη 2020). Χαμηλώνει επίσης και το ελάχιστο όριο τζίρου, από 300 στα 200 ευρώ, εξέλιξη που στόχο έχει να διευκολύνει αρκετούς που ξεκίνησαν με δυσκολίες μέσα στην πανδημία, αποκλείοντας όμως εταιρίες «ζόμπι» χωρίς αντικείμενο.

«Εκτός νυμφώνος» θα μείνουν επίσης τουλάχιστον 200.000 υποψήφιοι οι οποίοι, όπως οι ίδιοι δήλωσαν, είχαν αύξηση τζίρου εν μέσω πανδημίας, ή πολύ μικρή πτώση των εσόδων τους κάτω του 20% έναντι του 2019.

Οι πληρωμές για τους περισσότερους αναμένονται να γίνουν στα τέλη της εβδομάδος. Μαζί με αυτό το μισό δισ. που θα διατεθεί, οι 6 Επιστρεπτέες θα έχουν δώσει συνολικά 7,3 δισεκατομμύρια ευρώ σε πάνω από 550.000 επιχειρήσεις και ελ. Επαγγελματίες, ενώ ήδη έχει ανοίξει στο my business support η εφαρμογή για τις αιτήσεις της επόμενης Επιστρεπτέας 7, με κριτήριο την πορεία των εσόδων και του μηνός Φεβρουαρίου.

Δείτε ΕΔΩ όλη την υπουργική απόφαση

Τα κριτήρια

Τα ακριβή πόσα και πού ακριβώς θα δοθούν, ξεκαθαρίζει από σήμερα, η νέα κοινή υπουργική απόφαση των κ.κ. Χρ. Σταϊκούρα – Θ. Σκυλακάκη – Απ. Βεσυρόπουλου και Α. Γεωργιάδη. Αυτή ορίζει ποιοι και πώς θα λάβουν τα τουλάχιστον 500 ή 1.000 ευρώ κάθε δικαιούχος, αναλόγως εάν έκλεισε με κρατική εντολή ή όχι η επιχείρηση, το πόσα άτομα απασχολεί ως προσωπικό, ή με βάση τον μαθηματικό που υπολογίζει το μέγεθος του πλήγματος που υπέστη.

Συγκεκριμένα η νέα απόφαση προβλέπει τα εξής κριτήρια:

1. να παρουσιάζουν μείωση του κύκλου εργασιών τους κατά 20,00% τουλάχιστον σε σχέση με τον κύκλο εργασιών αναφοράς και επιπλέον ο κύκλος εργασιών αναφοράς είναι μεγαλύτερος από διακόσια (200) ευρώ.

2. Επιπλέον των ανωτέρω κριτηρίων, οι επιχειρήσεις που έχουν κάνει έναρξη εργασιών πριν την 1η Ιανουαρίου 2018 και δεν άνοιξαν υποκατάστημα από την 1η Δεκεμβρίου 2019 έως και την 31η Δεκεμβρίου 2020, για να είναι επιλέξιμες πρέπει να μην παρουσιάζουν αύξηση του κύκλου εργασιών το έτος 2020 συνολικά σε σχέση με το έτος 2019.

Ύψος Επιδότησης

Η ενίσχυση δεν μπορεί να είναι κατώτερη των ακόλουθων ορίων:

α) Για τις επιχειρήσεις που είτε έχουν ενεργό κύριο ΚΑΔ στις 04.01.2021 έναν από τους περιγραφόμενους στο Παράρτημα IV, ή των οποίων τα ακαθάριστα έσοδα ενεργού κατά την 04.01.2021 ΚΑΔ δευτερεύουσας δραστηριότητας από τους περιγραφόμενους στο Παράρτημα IV, όπως αυτά προκύπτουν από την αρχική δήλωση φόρου εισοδήματος φορολογικού έτους 2019, είναι μεγαλύτερα από τα ακαθάριστα έσοδα που αντιστοιχούν στον κύριο ΚΑΔ στις 04.01.2021:

αα) χίλια (1.000) ευρώ για επιχειρήσεις δικαιούχους που δεν απασχολούσαν κανένα εργαζόμενο κατά την 1η Ιανουαρίου 2021,

ββ) δύο χιλιάδες (2.000) ευρώ για επιχειρήσεις δικαιούχους που απασχολούν έναν (1) έως πέντε (5) εργαζόμενους με σχέση εξαρτημένης εργασίας την 1η Ιανουαρίου 2021,

γγ) τέσσερις χιλιάδες (4.000) ευρώ για επιχειρήσεις δικαιούχους που απασχολούν άνω των πέντε (5) εργαζομένων και έως είκοσι (20) εργαζομένους με σχέση εξαρτημένης εργασίας την 1η Ιανουαρίου 2021,
δδ) οχτώ χιλιάδες (8.000) ευρώ για επιχειρήσεις δικαιούχους που απασχολούν άνω των είκοσι (20) εργαζομένων με σχέση εξαρτημένης εργασίας την 1η Ιανουαρίου 2021.

β) Για τις λοιπές επιχειρήσεις η ενίσχυση που προκύπτει από την παρ. 1 του παρόντος άρθρου δεν μπορεί να είναι κατώτερη των πεντακοσίων (500) ευρώ.

3. Με την επιφύλαξη των προϋποθέσεων του άρθρου 5 της παρούσας, η ενίσχυση που προκύπτει από τις παρ. 1 και 2 του παρόντος άρθρου δεν δύναται να υπερβαίνει το ποσό των πενήντα χιλιάδων (50.000) ευρώ. Ειδικά για τις ατομικές επιχειρήσεις που δεν απασχολούσαν κανένα εργαζόμενο κατά την 1η Ιανουαρίου 2021 και δεν διαθέτουν ταμειακή μηχανή, η ενίσχυση που προκύπτει από τις παρ. 1 και 2 του παρόντος άρθρου δεν δύναται να υπερβαίνει το ποσό των χιλίων (1.000) ευρώ.

Επιπλέον Προϋποθέσεις

1. Σε περίπτωση που είναι αρνητικός ο ο κύκλος εργασιών Ιανουαρίου 2021, όπως έχει δηλωθεί στην ειδική πλατφόρμα «myBusinessSupport», θεωρείται για σκοπούς της παρούσας ίσος με μηδέν. Το ίδιο ισχύει και στη περίπτωση που τα ακαθάριστα έσοδα Ιανουαρίου 2021 είναι αρνητικά.

2. Ειδικά οι επιχειρήσεις που έχουν κάνει έναρξη εργασιών από την 1η Δεκεμβρίου 2019 έως και την 31η Ιανουαρίου 2020, καθώς και από την 1η Σεπτεμβρίου 2020 έως και την 31η Δεκεμβρίου 2020, και οι οποίες είτε έχουν ενεργό κύριο ΚΑΔ στις 04.01.2021 έναν από τους περιγραφόμενους ως πληττόμενους (στο Παράρτημα V που και αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της παρούσας), ή των οποίων τα ακαθάριστα έσοδα ενεργού κατά την 04.01.2021 ΚΑΔ δευτερεύουσας δραστηριότητας από τους περιγραφόμενους στο Παράρτημα V, όπως αυτά προκύπτουν από την αρχική δήλωση φόρου εισοδήματος φορολογικού έτους 2019, είναι μεγαλύτερα από τα ακαθάριστα έσοδα που αντιστοιχούν στον κύριο ΚΑΔ στις 04.01.2021, είναι επιλέξιμες ανεξαρτήτως του κύκλου εργασιών τους ή των ακαθάριστων εσόδων τους.

3, Κατ’ εξαίρεση, οι επιχειρήσεις που έχουν ενεργό κύριο ΚΑΔ στις 04.01.2021, τον ΚΑΔ 92.00 «Τυχερά παιχνίδια και στοιχήματα εκτός από Υπηρεσίες τυχερών παιχνιδιών», καθώς και όλες τις κατηγορίες εξαψήφιων και οκταψήφιων ΚΑΔ που περιλαμβάνονται σε αυτόν, εξαιρουμένων των ΚΑΔ 92.00.11 «Υπηρεσίες τυχερών παιχνιδιών τραπεζιού», ΚΑΔ 92.00.14 «Υπηρεσίες τυχερών παιχνιδιών σε απευθείας (on-line) σύνδεση» και 92.00.21 «Υπηρεσίες στοιχημάτων σε απευθείας (on-line) σύνδεση» ή των οποίων τα ακαθάριστα έσοδα ενεργού κατά την 04.01.2021 ΚΑΔ δευτερεύουσας δραστηριότητας από τους ως άνω ΚΑΔ, όπως αυτά προκύπτουν από την αρχική δήλωση φόρου εισοδήματος φορολογικού έτους 2019, είναι μεγαλύτερα από τα ακαθάριστα έσοδα που αντιστοιχούν στον κύριο ΚΑΔ στις 04.01.2021 και οι οποίες άλλαξαν καθεστώς υπαγωγής στο ΦΠΑ (ήταν υποκείμενες σε ΦΠΑ και έγιναν μη υποκείμενες ή απαλλασσόμενες ή το αντίστροφο) εντός των ετών 2019 ή 2020, είναι επιλέξιμες ανεξαρτήτως του κύκλου εργασιών τους ή των ακαθάριστων εσόδων τους.

Επιπλέον οι επιχειρήσεις πρέπει να πληρούν τις κάτωθι προϋποθέσεις, κατά περίπτωση:

α) Εφόσον αιτούνται ενίσχυσης δυνάμει του Προσωρινού Πλαισίου, να μην έχουν στη διάθεσή τους προηγούμενη ενίσχυση η οποία έχει κηρυχθεί ασυμβίβαστη με απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, και επιπλέον,
αα) οι μεγάλες και μεσαίες επιχειρήσεις να μην ήταν προβληματικές κατά την έννοια του Κανονισμού υπ’ αρ. 651/2014 στις 31 Δεκεμβρίου 2019, και
ββ) οι μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις, όπως ορίζονται στην παρ. 9 του άρθρου 2 της παρούσας, κατά τη στιγμή χορήγηση της ενίσχυσης:
i) να μην υπάγονται σε συλλογική πτωχευτική διαδικασία και
ii) να μην έχουν λάβει ενίσχυση διάσωσης και δεν έχουν ακόμη αποπληρώσει το δάνειο ή λύσει τη σύμβαση εγγύησης και να μην έχουν λάβει ενίσχυση αναδιάρθρωσης και υπόκεινται ακόμη σε σχέδιο αναδιάρθρωσης.
Ο έλεγχος της εν λόγω προϋπόθεσης γίνεται και σε επίπεδο ενιαίας επιχείρησης.
β) Εφόσον αιτούνται ενίσχυσης δυνάμει του Κανονισμού de minimis, πρέπει να μην δραστηριοποιούνται στην πρωτογενή παραγωγή γεωργικών προϊόντων, ή στους τομείς της αλιείας και της υδατοκαλλιέργειας. Επιχειρήσεις που έχουν μικτή δραστηριότητα, ήτοι δραστηριοποιούνται σε κάποιον από τους εν λόγω μη επιλέξιμους για ενίσχυση τομείς, και επίσης σε τομέα επιλέξιμο για ενίσχυση βάσει του Κανονισμού (ΕΕ) υπ’ αρ. 1407/13, δύναται να λάβουν ενίσχυση στο πλαίσιο της παρούσας δυνάμει του εν λόγω Κανονισμού για την επιλέξιμη δραστηριότητά τους, με τις εξής προϋποθέσεις:

Ο Αλγόριθμος

Το τελικό ύψος της ενίσχυσης προσδιορίζεται τυποποιημένα με μαθηματικό τύπο, ως ακολούθως:

α) Για τις επιχειρήσεις που είναι υποκείμενες σε ΦΠΑ:
Ενίσχυση = [(Κύκλος εργασιών αναφοράς – κύκλος εργασιών μηνός Ιανουαρίου 2021) X ποσοστιαία διαφορά εκροών εισροών] – [αποζημιώσεις εργαζομένων σε αναστολή] όπου:

αα) Ο κύκλος εργασιών μηνός Ιανουαρίου 2021 και ο κύκλος εργασιών αναφοράς, όπως ορίζονται στην παρούσα απόφαση. Σε περίπτωση που ο κύκλος εργασιών Ιανουαρίου 2021, όπως έχει δηλωθεί στην ειδική πλατφόρμα «myBusinessSupport» είναι αρνητικός, θεωρείται για τους σκοπούς υπολογισμού της ενίσχυσης ίσος με μηδέν.

ββ) Η ποσοστιαία διαφορά εκροών εισροών ισούται με το συνολικό κύκλο εργασιών ΦΠΑ (κωδικός 312 δήλωσης ΦΠΑ) του έτους 2019 αφαιρουμένου του συνόλου φορολογητέων εισροών (κωδικός 367 δήλωση ΦΠΑ) του έτους 2019, διαιρεμένου με το συνολικό κύκλο εργασιών ΦΠΑ του έτους 2019. Σε περίπτωση που η ποσοστιαία διαφορά εκροών εισροών είναι μικρότερη του 10% ή ο συνολικός κύκλος εργασιών ΦΠΑ του έτους 2019 είναι μηδενικός, θεωρείται ίση με 10%. Σε περίπτωση που η ποσοστιαία διαφορά εκροών εισροών είναι μεγαλύτερη του 60%, θεωρείται ίση με 60%.

γγ) Οι αποζημιώσεις εργαζομένων σε αναστολή, αναφέρονται στις αποζημιώσεις ειδικού σκοπού που αναλογούν στους εργαζομένους της επιχείρησης οι οποίοι βρίσκονταν σε προσωρινή αναστολή σύμβασης εργασίας, από 1η Ιανουαρίου 2021 έως 31η Ιανουαρίου 2021, σύμφωνα με τις δηλώσεις εργοδοτών όπως τηρούνται στο πληροφοριακό σύστημα ΕΡΓΑΝΗ. Οι αποζημιώσεις υπολογίζονται ανά επιχείρηση σε μηνιαία βάση, ως το ποσοστό των ημερών του Ιανουαρίου 2021 που ήταν σε αναστολή εργασίας κάθε εργαζόμενος, πολλαπλασιαζόμενο με 534.

β) Για τις επιχειρήσεις που δεν είναι υποκείμενες σε ΦΠΑ ή είναι υποκείμενες και απαλλασσόμενες από το ΦΠΑ:
Ενίσχυση = [(Ακαθάριστα έσοδα αναφοράς – Ακαθάριστα έσοδα μηνός Ιανουαρίου 2021) X ποσοστιαία διαφορά εσόδων – εξόδων] – [αποζημιώσεις εργαζομένων σε αναστολή] όπου:

αα) Τα ακαθάριστα έσοδα μηνός Ιανουαρίου 2021 και τα ακαθάριστα έσοδα αναφοράς, όπως ορίζονται στην παρούσα απόφαση. Σε περίπτωση που τα ακαθάριστα έσοδα Ιανουαρίου 2021, όπως έχουν δηλωθεί στην ειδική πλατφόρμα «myBusinessSupport» είναι αρνητικά, θεωρούνται για τους σκοπούς υπολογισμού της ενίσχυσης ίσα με μηδέν.

ββ) Η ποσοστιαία διαφορά εσόδων εξόδων ισούται με τα ακαθάριστα έσοδα (κωδικός 047 δήλωσης Ε3) του έτους 2019 αφαιρουμένων των εξόδων του έτους 2019, διαιρεμένων με τα ακαθάριστα έσοδα του έτους 2019. Ως έξοδα λογίζονται τα συνολικά έξοδα (κωδικός 580 δήλωσης Ε3) μειούμενα κατά το ποσό των παροχών σε εργαζομένους (κωδικός 581 δήλωσης Ε3) και των διάφορων λειτουργικών εξόδων κατά το μέρος που αφορά δαπάνες ενοικίου (κωδικός 585 α/α 14 της ηλεκτρονικής δήλωσης Ε3). Σε περίπτωση που η ποσοστιαία διαφορά εσόδων εξόδων είναι μικρότερη του 10% ή τα συνολικά ακαθάριστα έσοδα του έτους 2019 είναι μηδενικά, θεωρείται ίση με 10%. Σε περίπτωση που η ποσοστιαία διαφορά εσόδων εξόδων είναι μεγαλύτερη του 60%, θεωρείται ίση με 60%.

γγ) Οι αποζημιώσεις εργαζομένων σε αναστολή, αναφέρονται στις αποζημιώσεις ειδικού σκοπού που αναλογούν στους εργαζομένους της επιχείρησης οι οποίοι βρίσκονταν σε προσωρινή αναστολή σύμβασης εργασίας, από 1η Ιανουαρίου 2021 έως 31η Ιανουαρίου 2021, σύμφωνα με τις δηλώσεις εργοδοτών όπως τηρούνται στο πληροφοριακό σύστημα ΕΡΓΑΝΗ. Οι αποζημιώσεις υπολογίζονται ανά επιχείρηση σε μηνιαία βάση, ως το ποσοστό των ημερών του Ιανουαρίου 2021 που ήταν σε αναστολή εργασίας κάθε εργαζόμενος, πολλαπλασιαζόμενο με 534.

Σε όλες τις υποπεριπτώσεις των περιπτώσεων της παρούσας παραγράφου, για τον υπολογισμό των ποσοστιαίων διαφορών εκροών-εισροών ή εσόδων-εξόδων, κατά περίπτωση, διενεργείται στρογγυλοποίηση στο πρώτο ποσοστιαίο δεκαδικό ψηφίο.

Διαβάστε ακόμη:

Ελλάκτωρ: Εντός της εβδομάδας οι αποφάσεις για την έκτακτη γενική συνέλευση

Ψηφιοποίηση Υποθηκοφυλακείων: Πότε ξεκινά ο διαγωνισμός των άνω των 300 εκατ. – Οι πρώτοι ενδιαφερόμενοι

Κούρεμα ενοικίων: Κόπηκαν από τις αποζημιώσεις 110.000 αιτήσεις

Απόρρητο Απόρρητο