Το επείγον προγράμμα συναλλαγών (αγοράς ομολόγων) πανδημίας (Pepp pandemic Emergency purchase programme) έχει ένα συνολικό ποσό 750 δισ. ευρώ και θα διεξαχθεί τουλάχιστον μέχρι το τέλος του 2020.

Συνδυασμένο, με το υφιστάμενο πρόγραμμα συναλλαγών, ύψους 20 δισ. ευρώ το μήνα, και το πρόσθετο ποσό των 120 δισ. που ανακοινώθηκε την περασμένη εβδομάδα, η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα θα αγοράζει κατά μέσο όρο 115 δισ. ευρώ μηνιαίως, και συνολικά 1 τρισ. 50 εκατ. ευρώ.

Το βήμα ροής συναλλαγών αυτού του μήνα υπερβαίνει σημαντικά το ανώτατο ποσό συναλλαγών των 80 δισ. ευρώ, κάτω απο άλλα προγράμματα.

Το πρόγραμμα Pepp θα στοχεύει τόσο σε κρατικά όσο και ιδιωτικά assets (ομόλογα), αλλά η ΕΚΤ άλλαξε το καθεστώς των επιλέξιμων assets σε δυο διαστάσεις. Οι συναλλαγές με το Pepp θα επεκταθούν σε ελληνικά ομόλογα ( χρεόγραφα). Επιπρόσθετα, μη χρηματοοικονομικά εμπορικά ομόλογα αποτελεσματικής πιστοληπτικής ποιότητας θα περιληφθούν στο πρόγραμμα εταiρικού τομέα συναλλαγών (Cspp) επεκτείνοντας το εύρος των επιλέξιμων assets κάτω απο τα προγράμματα APP και Pepp.

Πόσος χώρος υπάρχει στo πλαίσιo των ορίων; H EKT απέφυγε είτε το τυπικό όριο 33% επι των ομολόγων ή την κεφαλαιακή κατανομή μεταξύ των χωρών, που ισχύει μεταξύ των χωρών.

Δεδομένων αυτών το pepp είναι εξοπλισμένο με ευελιξία σχετικά με το χρονικό προφίλ, την σύνθεση του asset και την γεωγραφική κατανομή των συναλλαγών.

Eνω οι αποκλίσεις απο το κεφαλαιακό όριο πιθανόν είναι προσωρινές για νομικούς λόγους, σκεπτόμαστε ότι, η ΕΚΤ θα υιοθετήσει μια ελαστική έννοια του χρόνου και θα επιτρέψει επίμονες και μεγάλες αποκλίσεις, τουλάχιστον κατά την διάρκεια των καθαρών συναλλαγών του Pepp.

Για την Ιταλία και Γαλλία, αυτό θα είναι περισσότερο απο το διπλάσιο ποσό χρέους 370 δις και 440 δισ., ενω ένα μεγάλο ποσό θα δοθεί και για την Ισπανία. Η ΕΚΤ έχει αφήσει ένα ανοικτό παράθυρο το όριο να ξεπεράσει το 50%, αλλά αυτό δεν σημαίνει περαιτέρω χαλάρωση για τα ιταλικά ομόλογα

Πόσο αποτελεσματικό θα είναι το πρόγραμμα Pepp σαν μια κρατική υποστήριξη ( backstop); Για να εκτιμήσεις αν το πρόγραμμα μπορεί αποτελεσματικά για τις ανάγκες δημόσιας χρηματοδότησης ως επακόλουθο του σοκ του ιου, έχουμε ως σημείο αναφοράς κρατικές εκδόσεις με πιθανές συναλλαγές απο την ΕΚΤ. Στο βασικό σενάριο, τα ελλείμματα χρέους στις τέσσερις μεγαλύτερες χώρες κυμάινονται απο 0,8% της Γερμανίας σε 5,7% της Ιταλίας. Σε αντίθεση, στο δυσμενές σενάριο τα ποσά αυτά διπλασιάζονται. Σ ΄ένα αλλο σενάριο υποθέτουμε ότι, η ΕΚΤ παρεκκλίνει απο το κεφαλαιακό όριο και κάνει όσο περισσότερες συναλλαγές μπορεί σε Ιταλία και Ισπανία.

Ποιά είναι τα νομικά ρίσκα των παραμέτρων της ποσοτικής χαλάρωσης; Κατά την άποψη της Goldman sachs, οι προσωρινές προσαρμογές στο κεφαλαιακό όριο ή οι μόνιμες αλλαγές των ορίων έκδοσης ή εκδότη περιλαμβάνουν νομικά ρίσκα. Οι περιορισμοί στις συναλλαγές ήταν μια αντίδραση στις νομικές ανησυχίες του Γερμανικού Συνταγματικού Δικαστηριου, αλλά και του ευρωπαϊκού δικαστηρίου

Θα είναι το Pepp αρκετό; Δεδομένου του μεγάλου μεγέθους και της ευελιξίας, αναμένουμε ότι, το Pepp θα βοηθήσει στην σταθεροποίηση των ρίσκων στο κρατικό χρέος της Νότιας Ευρώπης. Βλέπουμε το πρόγραμμα ως ένα αποτελεσματικό εργαλείο για να σταματήσει την σημαντική πίεση στα ομόλογα της περιφερειακής Ευρωπης. Γι αυτό ίσως δεν είναι αρκετό να σταθεροποιήσει την αγορά κρατικού χρέους σε ακραία σενάρια.