Ενα χαρτοφυλάκιο περιουσιακών στοιχείων σε κρίσιμες υποδομές και δραστηριότητες της χώρας βγάζει προς πώληση το αμέσως προσεχές διάστημα η κυβέρνηση για να προσελκύσει το ενδιαφέρον Ελλήνων και ξένων επενδυτών, με στόχο την αποκόμιση εσόδων που θα συμβάλουν σε ένα επιτυχημένο turnaround της ελληνικής οικονομίας και θα αρχίσουν να γεμίζουν τα άδεια ταμεία των ιδιωτικοποιήσεων.

Ισχυρός σύμμαχος του πρωθυπουργού αλλά και των συναρμόδιων υπουργών στο μεγάλο επενδυτικό κάλεσμα είναι οι σημαντικές νομοθετικές πρωτοβουλίες και παρεμβάσεις του τελευταίου διμήνου που δίνουν το στίγμα για την αλλαγή πορείας της χώρας και ενισχύουν το νέο πολιτικό αφήγημα που έχει ως στόχο να μεγιστοποιήσει τα οφέλη από τις ιδιωτικοποιήσεις και να δημιουργήσει ένα success story για την Ελλάδα.

Στο πλαίσιο αυτό ενεργοποιούνται άμεσα οι διαδικασίες για την πώληση στρατηγικού ποσοστού στα Ελληνικά Πετρέλαια με πωλητή το Δημόσιο, την ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ, για την οποία το αρμόδιο υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας θα ακολουθήσει διαφορετική γραμμή στο μοντέλο πώλησης σε σχέση με τον προηγούμενο διαγωνισμό, ενώ γρήγορες προμηνύονται και οι εξελίξεις για την πώληση του 30% της Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ).

Μένει να οριστικοποιηθεί η πολιτική γραμμή για την ιδιωτικοποίηση της Εγνατίας, που σέρνεται επί επτά έτη, αλλά και η τύχη των ΕΛΤΑ, για τα οποία η πρόσφατη αναφορά του πρωθυπουργού στη ΔΕΘ ενισχύει τα σενάρια που θέλουν την κυβέρνηση να προκρίνει ένα σχέδιο εξυγίανσης με απώτερο σκοπό, σε δεύτερο χρόνο, τη συνεργασία με ιδιώτες.

Συμφωνία με τον Λάτση για τα ΕΛΠΕ

Τα ΕΛΠΕ μπορούν να θεωρηθούν ένα από τα πετράδια του στέμματος στο νέο πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων, μολονότι η συμφωνία των μετόχων κατεβάζει τον πήχη της μεγάλης ιδιωτικοποίησης, αφού ουσιαστικά η πώληση αφορά μειοψηφικό ποσοστό. Σύμφωνα με πληροφορίες, το Δημόσιο προσανατολίζεται στην εκχώρηση από 15%-20% του ποσοστού του (σήμερα ελέγχει το 35,48% των μετοχών των ΕΛ.ΠΕ.) με στόχο την αποκόμιση εσόδων άνω από 500 εκατ. ευρώ. Η Paneuropean Oil & Industrial Holdings θα διατηρήσει τη συμμετοχή της, που ανέρχεται σε 45,47%, με επικρατέστερο μέχρι στιγμής σενάριο η συναλλαγή να γίνει μέσω Χρηματιστηρίου με τη διαδικασία του book building. Αυτό προϋποθέτει άμεσα την έναρξη road show στο εξωτερικό μέσω συμβούλων που θα προσλάβει το ΤΑΙΠΕΔ.

Η πλευρά Λάτση μετά και τη μερική πώληση του μεριδίου του Δημοσίου καθίσταται πανίσχυρη στην πετρελαϊκή εταιρεία, η οποία φέρεται να βρίσκεται κάτω από τα ραντάρ ισχυρών επενδυτικών funds.

Νέος νόμος για τη ΔΕΠΑ

Παρελθόν αποτελεί το σχέδιο διχοτόμησης της ΔΕΠΑ που είχε προκρίνει η προηγούμενη πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΝ. Οι διαδικασίες, σύμφωνα με αξιωματούχους της κυβέρνησης, προβλέπουν την οριστικοποίηση του σχεδιασμού μέχρι τα τέλη του μήνα, με στόχο την αναθεώρηση του νόμου για τον ιδιοκτησιακό διαχωρισμό της εταιρείας μέσα στον Οκτώβριο. Πληροφορίες αναφέρουν ότι βασικός κορμός της ιδιωτικοποίησης παραμένει η σύσταση δύο εταιρειών στον τομέα της εμπορίας (ΔΕΠΑ Εμπορίας) και των υποδομών (ΔΕΠΑ Υποδομών).

Οπως αναφέρουν αρμόδιες πηγές, έχει ήδη προχωρήσει η αποτίμηση των περιουσιακών στοιχείων του ομίλου και έχουν γίνει οι σχετικές μελέτες για το πώς θα προχωρήσει ο διαχωρισμός των διαθεσίμων και των αποθεματικών, πώς θα μετακινηθεί το προσωπικό κ.ά. Για τη ΔΕΠΑ Υποδομών μελετάται η πώληση πλειοψηφικού πακέτου 66% στα πρότυπα του ΔΕΣΦΑ. Ο προηγούμενος σχεδιασμός προέκρινε τη διατήρηση πλειοψηφικού πακέτου στο Ελληνικό Δημόσιο. Αντίστοιχα, για τη ΔΕΠΑ Εμπορίας, σε έναν διαγωνισμό που θεωρείται ότι θα αναδιατάξει τον χάρτη στη λιανική αγορά ρεύματος και φυσικού αερίου λόγω της πώλησης της πρώην ΕΠΑ Αττικής και με δυνάμει πανίσχυρους μνηστήρες (Edison, ΕΛ.ΠΕ., Κοπελούζος, Μυτιληναίος κ.ά.), δρομολογείται η πώληση του 100% και όχι του 50,1% των μετοχών που πρότεινε το προηγούμενο σχέδιο.

Στο χαρτοφυλάκιο με τα ασημικά του Δημοσίου προστίθεται η πώληση του 30% του ΔΑΑ, με την υποβολή των δεσμευτικών προσφορών να τοποθετείται στις 29 Οκτωβρίου.

Σε ό,τι αφορά την Εγνατία, η πολιτική κατεύθυνση είναι να αλλάξουν οι όροι της παραχώρησης προ όφελος του Δημοσίου. «Αυτό σημαίνει μια συμφωνία τύπου ΣΔΙΤ που το Δημόσιο θα επωφεληθεί από τα έσοδα των διοδίων», αναφέρουν πηγές κοντά στο έργο.

Ο υπουργός Υποδομών Κώστας Καραμανλής δήλωσε στη Βουλή ότι παρά τον προβληματικό χαρακτήρα της η παραχώρηση του δρόμου θα συνεχιστεί. Ωστόσο στην αγορά των κατασκευών εκτιμούν ότι το έργο δεν βγαίνει όπως έχει σχεδιαστεί. Αναθεώρηση προβλέπεται και στην τιμολογιακή πολιτική, καθώς οι ανατιμήσεις των διοδίων, όπως σχεδιάστηκαν από την προηγούμενη κυβέρνηση, εκτινάσσουν εξωπραγματικά το κόστος.

Σχέδιο εξυγίανσης για τα ΕΛ.ΤΑ.

Αποφασισμένη να κλείσει τις βαθιές πληγές εμφανίζεται η κυβέρνηση και στην περίπτωση των Ελληνικών Ταχυδρομείων, μιας από τις πλέον προβληματικές ΔΕΚΟ μετά τη ΔΕΗ. Την εποπτεία των ΕΛ.ΤΑ. έχει αναλάβει ο νέος υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκος Πιερρακάκης, ο οποίος σε συνεργασία με τον πρόεδρο Πολυχρόνη Γριβέα προετοιμάζουν ένα δραστικό σχέδιο εξυγίανσης.

Η προηγούμενη κυβέρνηση περιορίστηκε στις ταμειακές ενισχύσεις των ΕΛ.ΤΑ. για την καθολική υπηρεσία (παροχή ταχυδρομικών υπηρεσιών στους κατοίκους όλης της χώρας), «καίγοντας» 90 εκατ. ευρώ που ήταν τα χρήματα των αποζημιώσεων για την περίοδο 2012-2018. Τα χρήματα αυτά κάλυπταν τις λειτουργικές ανάγκες της επιχείρησης αλλά διατηρούσαν τα ταμειακά ελλείμματα. Τα ΕΛ.ΤΑ. είναι αδύνατο, όμως, να επιβιώσουν χωρίς νέα κονδύλια. Με βάση τον ισολογισμό 2018 έχουν αρνητικά ίδια κεφάλαια 70 εκατ. ευρώ και συνεχίζουν να παράγουν ζημιά 8 εκατ. ευρώ τον μήνα. Ωστόσο για πρώτη φορά θα παρουσιάσουν ένα καθαρό ισολογισμό πλήρως αναμορφωμένο με βάση τα Διεθνή Λογιστικά Πρότυπα.

Τα ΕΛ.ΤΑ. διεκδικούν αποζημιώσεις 155 εκατ. από την καθολική υπηρεσία και επιπλέον 30 εκατ. από την παροχή άλλων υπηρεσιών προς το Δημόσιο. Εκτιμάται από στελέχη του Οργανισμού ότι αν δοθούν τα χρήματα αυτά έστω και τμηματικά, τότε μπορούν να μπουν οι βάσεις για να ξεκινήσει το σχέδιο εξυγίανσης.

Αρμόδιες πηγές αναφέρουν ότι εν αντιθέσει με τη ΔΕΗ, που πρέπει να περιορίσει το μερίδιό της στην αγορά, τα ΕΛ.ΤΑ. αποτελούν μια κρατική επιχείρηση που δεν έχει τέτοιου είδους περιορισμούς. Αντιθέτως, όπως λένε, μπορεί να μεγαλώσει αποτελώντας μελλοντικά ένα πραγματικό success story μιας από τις πιο προβληματικές επιχειρήσεις της χώρας.

Από τον σχεδιασμό δεν μπορεί να απουσιάζει ένα πρόγραμμα εθελουσίας 2.000 υπαλλήλων, σφράγισμα 1.400 καταστημάτων, ο μετασχηματισμός αλλά και ο εκσυγχρονισμός της εταιρείας. Πρόκειται για μέτρα αναγκαία για τη διασφάλιση της βιωσιμότητάς της επιχείρησης, τα οποία είχαν επισημανθεί στην πρόσφατη μελέτη της PricewaterhouseCoopers, αλλά η προηγούμενη κυβέρνηση τα έβαλε στο συρτάρι για να αποφύγει το πολιτικό κόστος.