Το ξημέρωμα της 13ης Νοεμβρίου στις Βρυξέλλες έμοιαζε με μια συνηθισμένη μέρα για να συνεδριάσει το ECOFIN. Στην ατζέντα του το Συμβούλιο Yπουργών Οικονομικών της Ε.Ε. είχε την αναθεώρηση της Ευρωπαϊκής Οδηγίας για τους φόρους στα ενεργειακά προϊόντα. Υπογείως, όμως, εκτυλισσόταν εδώ και εβδομάδες μια μάχη που απειλούσε να τινάξει στον αέρα την οικονομία, τον τουρισμό, την αγροτική παραγωγή και την κοινωνική συνοχή στη χώρα μας. Η σύγκρουση είχε ξεκινήσει ουσιαστικά από τη στιγμή που οι υπουργοί Οικονομικών της Ε.Ε. πήραν στα χέρια τους την πρόταση-σοκ της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η οποία αφορούσε την αναθεώρηση της Οδηγίας Φορολόγησης της Ενέργειας (ETD), με στόχο να επιβάλει «πράσινους» ευρω-φόρους και κατάργηση των φοροαπαλλαγών στα καύσιμα για τη ναυτιλία, την αεροπλοΐα και τη γεωργία -και όχι μόνο- ως μέρος της στρατηγικής μετάβασης στο «Fit for 55».

Σενάριο καταστροφής

Αν η αρχική πρόταση περνούσε ως έχει, οι συνέπειες για την Ελλάδα θα ήταν δυσβάσταχτες δημιουργώντας ένα πρωτοφανές κύμα ακρίβειας, ειδικά στα νησιά. Σε συνδυασμό, μάλιστα, με την ένταξη των πλοίων στο Σύστημα Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών, οι προοπτικές θα ήταν ζοφερές:

1)  Για τις μετακινήσεις και μεταφορές στα νησιά

Με την πρόταση για επιβολή ελάχιστου φόρου 0,90 ευρώ ανά Gigajoule στα ναυτιλιακά καύσιμα η σωρευτική επιβάρυνση στα λειτουργικά κόστη των ακτοπλοϊκών θα ήταν έως 45% ή 50% σε βάθος δεκαετίας, προκαλώντας επιβάρυνση που, σύμφωνα με μελέτη του ΙΟΒΕ, θα έφτανε στα 320 εκατ. ευρώ ετησίως. Η αύξηση αυτή στο λειτουργικό κόστος εν συνεχεία θα μετακυλιόταν στο επιβατικό κοινό, οδηγώντας σε αύξηση τιμής εισιτηρίου τουλάχιστον 10%-15% αρχικά και σταδιακά μέχρι 45% ή και 50%, μόνο και μόνο από την επιβολή των αυξήσεων στα καύσιμα.

2) Για τον κλάδο των αερομεταφορών

Η φορολόγηση της κηροζίνης θα σήμαινε καπέλο 20% στον τουρισμό. Η πρόταση απαιτούσε ελάχιστο φόρο 10,75 ευρώ ανά Gigajoule, που αντιστοιχεί σε περίπου 0,38 ευρώ ανά λίτρο επιπλέον φόρο. Το επιπλέον κόστος θα αύξανε την τιμή των αεροπορικών εισιτηρίων κατά 10%-20%, μειώνοντας δραματικά την ανταγωνιστικότητα της χώρας.

3) Για αγρότες και μεταφορείς

Η πρόταση δεν σταματούσε εκεί, καθώς:
■ Στο αγροτικό πετρέλαιο καταργούσε τη δυνατότητα πλήρους φοροαπαλλαγής επιβάλλοντας ελάχιστο φόρο 0,03-0,04 ευρώ ανά λίτρο και αυξάνοντας έτσι το κόστος παραγωγής προϊόντων και τροφίμων.
■ Στο ντίζελ μεταφορών προέβλεπε κάθε χρόνο αυξήσεις βάσει τιμαριθμικής αναπροσαρμογής οδηγώντας σε αυτόματες μελλοντικές αυξήσεις φόρου και ανεβάζοντας προοπτικά το κόστος τόσο σε ολόκληρη την εφοδιαστική αλυσίδα όσο και στις υπηρεσίες.

Τα τρία «όχι» Πιερρακάκη

Μέσα σε αυτό το κλίμα, η Αθήνα κινήθηκε αποφασιστικά. Προτού καν μπει στην αίθουσα της συνεδρίασης ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κυριάκος Πιερρακάκης εξέφρασε στις κάμερες τη διαφωνία του για τις αυξήσεις σε ναυτιλιακά καύσιμα, καύσιμα αεροπλοΐας και το αγροτικό πετρέλαιο. Δήλωσε, δε, ότι η Ελλάδα ζητά δεκαετή εξαίρεση σε αυτά τα τρία μέτρα. «Δεν είμαστε διατεθειμένοι να συζητήσουμε τίποτε λιγότερο», τόνισε.
Αργότερα, στην ομιλία του κατά τη συνεδρίαση ο υπουργός αναγνώρισε μεν τους κλιματικούς στόχους, αλλά υποστήριξε ότι η πράσινη μετάβαση δεν μπορεί να γίνει εις βάρος της εδαφικής συνοχής και της βιωσιμότητας των κρατών-μελών, υπογραμμίζοντας τους στρατηγικής σημασίας λόγους της ελληνικής άρνησης.

Διαβάστε ακόμη

Το RRF κλείνει τον κύκλο του: Πώς η Άμυνα γίνεται ο νέος μοχλός πιστωτικής επέκτασης

Ρύθμιση χρεών με ψηφιακό εξωδικαστικό μηχανισμό – Τα οφέλη

Πώς οι Τραμπ έχασαν $1 δισ. από το πρόσφατο sell-off των κρυπτονομισμάτων

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα