search icon

Οικονομία

Οι νέες παρεμβάσεις για την ακρίβεια – Την ερχόμενη εβδομάδα η πρώτη υπουργική απόφαση

Ποιοι βρίσκονται στο μικροσκόπιο - Προβληματισμένοι οι παράγοντες της αγοράς για τον τρόπο υλοποίησης των μόνιμων μέτρων που αφορούν την τιμολόγηση των προϊόντων – Τι θα γίνει με τις προσφορές - Μητσοτάκης: Θα πάρουμε κι άλλα μέτρα για την ακρίβεια αν χρειαστεί

Με την πίεση του χρόνου ώστε να υπάρξουν όσο το δυνατόν πιο γρήγορα αποτελέσματα στη μάχη κατά της ακρίβειας, η ηγεσία και τα στελέχη του υπ. Ανάπτυξης επιχειρούν να συντάξουν τάχιστα κάθε λεπτομέρεια στα κείμενα των υπουργικών αποφάσεων και των νομοθετικών διατάξεων που θα ακολουθήσουν προκειμένου να τεθούν σε εφαρμογή οι τέσσερις νέες παρεμβάσεις που ανακοινώθηκαν χθες. Οι τελευταίες έχουν ως στόχο τη μείωση των τιμών τόσο στο ράφι προκειμένου να πάρουν μία «ανάσα» τα νοικοκυριά όσο και στους τιμοκαταλόγους των εταιρειών ώστε να υποχωρήσει ο δείκτης του πληθωρισμού που καταρτίζει η ΕΛΣΤΑΤ.

Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες η πρώτη υπουργική απόφαση αναμένεται την ερχόμενη εβδομάδα. Ως τότε αναμένεται να έχει ξεκαθαρίσει μία σειρά από ζητήματα όπως πχ ο αναλυτικός προσδιορισμός ανά κωδικό των προϊόντων που θα ενταχθούν στα νέα μέτρα είτε αυτό αφορά στις αλλαγές του καθεστώτος των προσφορών και τιμολογήσεων που κάνουν οι εταιρείες είτε τις “καθαρές τιμές απ’ το χωράφι στο ράφι” που εξήγγειλε χθες ο υπ. Ανάπτυξης κ. Κώστας Σκρέκας για τα νωπά οπωροκηπευτικά και τα κρέατα. Ασφαλείς πληροφορίες του newmoney μάλιστα αναφέρουν πως η παρέμβαση δεν θα αφορά μόνο το κόκκινο κρέας αλλά και το λευκό και κυρίως τα πτηνά, που σήμερα κατέχουν μεγάλο μερίδιο της ευρύτερης αγοράς. Οι ίδιες πληροφορίες επίσης αναφέρουν πως τελικά θα ενταχθούν και τα ψάρια, ενδεχόμενο που χθες άφησε ανοικτό ο υπουργός Ανάπτυξης.

Τα μέτρα

Υπενθυμίζεται ότι ο κ. Σκρέκας ανακοίνωσε χθες δύο νέα μέτρα μόνιμου χαρακτήρα για τα οποία θα απαιτηθούν νομοθετικές διατάξεις και κατόπιν οι σχετικές υπουργικές αποφάσεις και δύο προσωρινού.

Στα μόνιμου χαρακτήρα είναι ο περιορισμός των συνολικών εκπτώσεων που κάνουν οι προμηθευτές στα σούπερ μάρκετ κατά 30% και μεταφορά του οφέλους στον καταναλωτή με αντίστοιχη μείωση της τιμής στο ράφι. Το μέτρο θα εφαρμοστεί σε απορρυπαντικά, καθαριστικά σπιτιού, οδοντόκρεμες, αφρόλουτρα, σαμπουάν και βρεφικές πάνες. Η δεύτερη παρέμβαση με μόνιμο χαρακτήρα είναι οι “καθαρές τιμές απ’ το χωράφι στο ράφι”. Με απλά λόγια όλοι οι εμπλεκόμενοι, απ’ τον παραγωγό, τον διακινητή ως τον λιανέμπορο πρέπει να εμφανίζουν στα τιμολόγια τους ‘καθαρές τιμές’. Όπως είπε ο υπουργός θα επιτρέπεται πλέον πιστωτικό τιμολόγιο έως 3% για επιστροφές προϊόντων ή φύρα.

Τα άλλα δύο μέτρα είναι: η απαγόρευση στους προμηθευτές, που αυξάνουν τις τιμές των προϊόντων, να κάνουν προωθητικές ενέργειες για 3 μήνες, που τίθεται από σήμερα σε εφαρμογή, και η επιβολή πλαφόν στο εμπορικό κέρδος των εταιρειών από προϊόντα βρεφικού γάλακτος στο 7%.

Πολύπλοκο εγχείρημα

Το εγχείρημα πάντως φαντάζει αρκετά πολύπλοκο και σύνθετο με αρκετούς παράγοντες της αγοράς να εκφράζουν δυσπιστία για την επιτυχή εφαρμογή κυρίως των νέων, μόνιμων, μέτρων με τον τρόπο που τουλάχιστον περιγράφηκαν χθες. Σημειώνουν δε ότι είναι μικρό το χρονικό διάστημα των δύο μηνών που είπε η ηγεσία του υπ. Ανάπτυξης ότι θα δώσει στους παραγωγούς, τους επαγγελματίες και τις εταιρείες σε όλα τα στάδια παραγωγής, διακίνησης και εμπορίας προκειμένου να προσαρμοστούν στις αλλαγές της διαδικασίας τιμολόγησης.

Επιφυλάξεις επίσης εκφράζουν για το ενδεχόμενο μήπως τελικά περιοριστούν οι τελικές προσφορές προς τον καταναλωτή με την παρέμβαση της “υποχρεωτικής” μείωσης της αρχικής τιμής, αν και εκπρόσωποι του λιανεμπορίου έλεγαν στο newmoney πως “η διαφάνεια” λειτουργεί υπέρ του καταναλωτή και παράλληλα δημιουργεί σχέση εμπιστοσύνης που αν συνδυαστεί με τον ανταγωνισμό στην αγορά μπορεί να δώσει σημαντικά αποτελέσματα.

Από τις νέες παρεμβάσεις, το μέτρο με άμεση ισχύ, η τρίμηνη απαγόρευση προσφοράς μέσω “προωθητικής ενέργειας” προϊόντος κατόπιν ανατίμησης του, είναι ίσως το πιο ξεκάθαρο και εύκολο να υλοποιηθεί. Γι αυτό εξάλλου και τονίστηκε χθες απ’ τον κ. Σκρέκα ότι ουσιαστικά ξεκινά να εφαρμόζεται από σήμερα κιόλας.

Για όλα τα προηγούμενα, όπως επίσης και για το πλαφόν στο βρεφικό γάλα θα πρέπει να υπάρξει μία περίοδος τουλάχιστον δύο μηνών ώστε να λειτουργήσουν. Ως εκ τούτου οι μειώσεις τιμών θα φανούν αργότερα.

Έρχονται νέα πρόστιμα

Ως μοχλός πίεσης της αγοράς και των εταιρειών να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα αναμένεται να λειτουργήσει η ΔΙΜΕΑ με τους ελέγχους που πραγματοποιεί. Ήδη ασφαλείς πληροφορίες του newmoney αναφέρουν πως την ερχόμενη εβδομάδα αναμένονται ανακοινώσεις για νέα πρόστιμα έπειτα απ’ το νέο γύρο ελέγχων που έχουν πραγματοποιηθεί. Σημειωτέον πως εκτός των δύο εταιρειών στο χώρο του βρεφικού γάλακτος, που ελέγχθηκαν πρόσφατα, έλεγχοι στο χώρο των τροφίμων υπήρξαν και σε εταιρείες με κατεψυγμένα θαλασσινά. «Κάθε εταιρεία που κοινοποιεί ανατιμήσεις ελέγχεται», σημείωσε κατά τη διάρκεια της παρουσίασης των μέτρων χθες ο κ. Σκρέκας.

Τα «μηνύματα» Μητσοτάκη

Τον τόνο για την κυβερνητική πολιτική που θα ακολουθηθεί στη “μάχη κατά της ακρίβειας” φρόντισε να δώσει χθες ο πρωθυπουργός κατά τη διάρκεια συνέντευξης του στην ΕΡΤ. «Από τη στιγμή που διαπιστώνουμε ότι υπάρχουν στρεβλώσεις στη λειτουργία της αγοράς, στην οποία εγώ πιστεύω, πιστεύω στην αγορά, αλλά γνωρίζω πολύ καλά ότι δεν είμαστε μια κοινωνία αγγέλων. Και γνωρίζω πολύ καλά ότι το κέρδος, η διεκδίκηση του υπερκέρδους ή του κέρδους απληστίας, μπορεί πάντα να είναι στο μυαλό κάποιων. Εκεί έχουμε την υποχρέωση να παρέμβουμε και το κάνουμε», σημείωσε ο κ. Κυριάκος Μητσοτάκης. Επανέλαβε δε τις προειδοποιήσεις προς τις πολυεθνικές επιχειρήσεις για την πώληση των προϊόντων ακριβότερα στην Ελλάδα σε σχέση με άλλες χώρες. «Είναι αδικαιολόγητο παντελώς για πολυεθνικές εταιρείες να πωλούν το ίδιο προϊόν σημαντικά ακριβότερα στην Ελλάδα από ό,τι σε άλλες αγορές. Δεν δικαιολογείται. Μερικές φορές ακούμε δικαιολογίες: ‘είμαστε νησιωτική χώρα, είμαστε απομονωμένοι’. Δεν τα πιστεύω αυτά και δεν υποστηρίζονται και από τα πραγματικά δεδομένα. Όταν είπα λοιπόν ότι η Ελλάδα δεν είναι ‘μπανανία’ και δεν θα κερδοσκοπούν στις πλάτες των Ελλήνων καταναλωτών μεγάλες εταιρείες του εξωτερικού, το εννοώ», πρόσθεσε.

Διαβάστε ακόμη

Τζέιμι Ντίμον (JP Morgan): «Ανησυχώ γιατί η κατάσταση μου θυμίζει τη δεκαετία του ’70»

Μασούτης: Επενδύσεις 22 εκατ. το 2024 για νέα καταστήματα και ανακαινίσεις

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ

Exit mobile version