Οικονομικό πρόγραμμα τετραετίας με ανάπτυξη και πρωτογενή πλεονάσματα σχεδιάζει να καταθέσει στις Βρυξέλλες η κυβέρνηση. Αν και δεν ενσωματώνει από τώρα όλες τις κυβερνητικές προβλέψεις και εξαγγελίες, αλλά  προς το παρόν θέτει σαν βάση του σχεδιασμού, πώς θα εξελίσσονταν τα πράγματα στα επόμενα χρόνια, αν δεν άλλαζε τίποτε στην οικονομική πολιτική από το 2024 και μετά.

Η υποχρέωση για σύνταξη και υποβολή Μεσοπρόθεσμου Προγράμματος 2024-2027 επέστρεψε φέτος για την Ελλάδα και όλες τις χώρες της ευρωζώνης. Μετά το περσινό σοκ της ενεργειακής κρίσης όμως, επέστρεψε και η υποχρέωση τήρησης δημοσιονομικών στόχων και κανόνων.

Αυτό υπενθυμίζει το υπουργείο Οικονομικών και προς όλα τα υπουργεία και τους φορείς του δημοσίου, στους οποίους απέστειλε χθες οδηγία να βάλουν «φρένο» στις ανάγκες τους και να αποστείλουν έως 6 Μαρτίου τις προβλέψεις και τις δεσμεύσεις τους, για τα όρια δαπανών στα οποία μπορούν να κινηθούν.

Η εγκύκλιος- οδηγία του υπουργείου Οικονομικών υπογράφεται από τον αναπληρωτή υπουργό Θεόδωρο Σκυλακάκη. Εφιστά προσοχή στις δαπάνες, στις οποίες μπαίνουν ανώτατα όρια ώστε να επιτευχθεί η δραστική συμπίεσή τους, με έμφαση στην εξέλιξη του μισθολογικού κόστους του κάθε φορέα. Τους ζητά να υποβάλουν την εκτίμηση της εν λόγω δαπάνης, χωρίς να ενσωματώνεται η υπόθεση αύξησης του προσωπικού λόγω νέων προσλήψεων, μετακινήσεων, μετατάξεων κ.λπ.

Όλα αυτά δείχνουν όμως, ότι στην κυβέρνηση αναζητούν «καθαρό διάδρομο» για παροχές, φοροελαφρύνσεις, προσλήψεις και αυξήσεις στο δημόσιο, στην προσεχή  4ετία. Ενόψει της τελικής υποβολής του νέου Μεσοπρόθεσμου, η κυβέρνηση ξεκινά να καταγράφει τι θα συμβεί αν δεν αλλάξει τίποτε στην οικονομική πολιτική το 2024. Θα μπορεί όμως έτσι μετά να αποτυπώνει ποιες θα είναι οι επιπτώσεις του ενός ή του άλλου μέτρου πολιτικής, που θα λάβει στη συνέχεια. Αποφεύγεται έτσι ο διπλοϋπολογισμός του κόστους, «καθώς οι εκτιμήσεις για το σύνολο των προσλήψεων της Γενικής Κυβέρνησης και για το σχετικό κόστος γίνονται συγκεντρωτικά και όχι ανά φορέα». Με άλλα λόγια, η κυβέρνηση θα αποφασίζει «κεντρικά» για όλες τις προσλήψεις και τα μέτρα πολιτικής όταν έρθει η ώρα, και όχι κάθε φορέα ξεχωριστά.

Σε κάθε περίπτωση, η εγκύκλιος Σκυλακάκη προειδοποιεί ότι «μη ρεαλιστικές προβλέψεις και μάλιστα υποεκτιμημένες σε όρους δημοσιονομικού αποτελέσματος  δεν πρέπει να γίνουν αποδεκτές (…) γιατί οδηγούν στον προσδιορισμό μη ρεαλιστικού δημοσιονομικού αποτελέσματος και στην επακόλουθη λήψη αποφάσεων πολιτικής που βασίζονται σε εσφαλμένα δεδομένα». Με άλλα λόγια, υπάρχει ακόμα δρόμος ως τον Μάρτιο ή Απρίλιο που θα συνταχθεί και θα σταλεί το τελικό Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα στην Κομισιόν.

Προϋπολογισμός τετραετίας

Το Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα θέτει συγκεκριμένους στόχους, χρονοδιαγράμματα και δείκτες υλοποίησης στην προσπάθεια εξορθολογισμού και ελέγχου των δαπανών και επίτευξης των εκάστοτε δημοσιονομικών στόχων.

Παράλληλα, θέτει τα ανώτατα όρια δαπανών για όλη την περίοδο για τα Υπουργεία, καθώς και τους στόχους ισοζυγίου για τους λοιπούς φορείς της Γενικής Κυβέρνησης.

Ο κ.Σκυλακάκης επισημαίνει ότι «από το έτος 2024 δεν θα είναι σε ισχύ η «γενική ρήτρα διαφυγής» του Συμφώνου Σταθερότητας και Ανάπτυξης που επέτρεψε την προσωρινή απόκλιση από τους δημοσιονομικούς κανόνες τα προηγούμενα έτη 2020-2023. Ως εκ τούτου η χώρα μας, όπως και οι υπόλοιπες χώρες-μέλη της Ε.Ε., θα δεσμευθεί εκ νέου στην εφαρμογή δημοσιονομικών κανόνων και την επίτευξη συγκεκριμένων δημοσιονομικών στόχων για την περίοδο 2024-2027», όπως τονίζει ο κ. Σκυλακάκης.

Για την πορεία των εσόδων-εξόδων των εποπτευόμενων φορέων για την περίοδο 2023-2027, τα στοιχεία θα πρέπει να αναπροσαρμοσθούν ώστε να ενσωματώσουν τις προβλέψεις για το διάστημα 2023-2027 (π.χ. αν  συνδέονται με τον τιμάριθμο, ή με τον ονομαστικό ρυθμό ανάπτυξης της οικονομίας κλπ).

Για το σκοπό αυτό, ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών παραθέτει τις προσωρινές μακροοικονομικές προβλέψεις για την εκπόνηση των εκτιμήσεων εσόδων και δαπανών.

Πρέπει να τονιστεί πάντως ότι οι προβλέψεις αυτές για την ανάπτυξη αφορούν το ονομαστικό ΑΕΠ (τρέχουσες τιμές) και όχι το πραγματικό. Επιπλέον ο εναρμονισμένος δείκτης τιμών καταναλωτή δεν ταυτίζεται με τον αποπληθωριστή ΑΕΠ και συνεπώς δεν βοηθούν στην εξαγωγή συμπερασμάτων για την πορεία του πραγματικού ΑΕΠ  – που για το 2023 πάντως η πρόβλεψη που έχει τεθεί για την πραγματική αύξηση στον προϋπολογισμό είναι 1,8%.

Διαβάστε ακόμη

Οι ζήλιες (εντός) για την Πόπη, τα γκάλοπ δίχως Κασιδιάρη, ο βιαστικός της Αττικής Οδού, ο καυγάς του πρώην και οι δικηγόροι του Ηλιόπουλου

Domes Resorts: Τα δύο 5άστερα σε Μήλο και Χαλκιδική, η συμμαχία με το δίδυμο Invel-Prodea και τα πλάνα επέκτασης (pics)

Cryptos: Οι προβλέψεις για την πορεία τους – Πώς επηρεάζεται η τιμή