Των Μαριάννας Τζάννε, Στέλιου Μορφίδη 

Ολοκληρώθηκε σήμερα η πώληση και μεταβίβαση του 100% της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στην Ferrovie Dello Stato Italiane S.p.A., έναντι συνολικού τιμήματος 45 εκατ. ευρώ. Η υπογραφή της συμφωνίας έγινε στην Κέρκυρα στο πλαίσιο των εργασιών του Ανωτάτου Συμβουλίου Συνεργασίας Ελλάδας – Ιταλίας από την Πρόεδρο του ΤΑΙΠΕΔ, Λίλα Τσιτσογιαννοπούλου και τον Διευθύνοντα Σύμβουλο της Ferrovie dello Stato Italiane Group, Renato Mazzoncini.

«Σήμερα κλείνει ένα ακόμη σημαντικό βήμα για τη διεθνή ανάπτυξη του FS Group, όπως καταγράφεται στο επιχειρηματικό μας σχέδιο 2017 – 2026», δήλωσε μετά την τελετή ο κ. Mazzoncini, προσθέτοντας: «η εξαγορά της ΤΡΑΙΝΟΣΕ είναι μία ευκαιρία ανάπτυξης και εξέλιξης για τον ελληνικό σιδηρόδρομο, ο οποίο από σήμερα μπορεί να στηρίζεται στο know how και την εμπειρία του FS Italiane Group. Εξελισσόμαστε σε έναν μεγάλο Ευρωπαίο παίκτη στο χώρο των μεταφορών και ήδη είμαστε ένας απ’ τους ηγέτες διαχειριστές σιδηροδρόμων, τόσο στη διακίνηση επιβατών όσο και εμπορευμάτων, και τοπικών δημόσιων μεταφορών. Είμαστε πρώτοι στην Ιταλία και την Ελλάδα, δεύτεροι στη Γερμανία και επίσης λειτουργούμε μέσω θυγατρικών στη Βρετανία, τη Γαλλία και την Ολλανδία. Οι διεθνείς δραστηριότητες μας», καταλήγει ο κ. Mazzoncini, «αναλογούν σήμερα σχεδόν στο 15% των εσόδων μας και αναμένεται να αυξηθούν στο 17% σε ετήσια βάση. Ο στόχος μας είναι να αυξηθούν από ένα δισεκατομμύριο ευρώ σήμερα στα 4 δισ ευρώ ως το 2026».

Το ΤΑΙΠΕΔ από την άλλη σε ανακοίνωση του επισημαίνει πως ολοκληρώνει μία διαγωνιστική διαδικασία που ξεκίνησε πριν από τέσσερα χρόνια και η οποία «ανοίγει μία νέα σελίδα για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, καθώς η ιδιωτικοποίηση της εταιρείας επέφερε το κλείσιμο του φακέλου κρατικών ενισχύσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σχετικά με το χρέος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ προς τον ΟΣΕ, ύψους 692 εκατ. ευρώ».

Η Ferrovie Dello Stato Italiane S.p.A. αποτελεί την τρίτη μεγαλύτερη σιδηροδρομική εταιρεία στην Ευρώπη και αναλαμβάνει να ενισχύσει και να αναπτύξει την ΤΡΑΙΝΟΣΕ με την τεχνογνωσία και την εμπειρία της, δημιουργώντας ένα σημαντικό πάροχο σιδηροδρομικών υπηρεσιών.

Σύμφωνα με πληροφορίες του newmoney.gr το νέο ΔΣ που θα συγκροτηθεί θα είναι 7μελές. Θα έχει τέσσερα μέλη Ιταλούς και τρία Έλληνες. Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες διευθύνων σύμβουλος θα παραμείνει ο κ. Φίλιππος Τσαλίδης. Επίσης στο ΔΣ θα υπάρχει εκπρόσωπος των εργαζομένων.

Τα νέα «αφεντικά» της ΤΡΑΙΝΟΣΕ έχουν ανακοινώσει επενδυτικό πρόγραμμα ύψους 500 εκατ. ευρώ τα επόμενα χρόνια για τον εκσυγχρονισμό του ελληνικού σιδηροδρόμου. 

Αποτελεί βάση και άλλων συμφωνιών, λένε οι πρωθυπουργοί

Τη συμφωνία χαιρέτισαν οι πρωθυπουργοί Ελλάδας και Ιταλίας κατά την κοινή συνέντευξη Τύπου που παραχώρησαν μετά το πέρας των εργασιών της διακυβερνητικής Συνόδου.

tsipras gentiloni 2

«Η ιταλική πλευρά δεν έρχεται απλά να αγοράσει την ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Σημασία έχει το μέγεθος των επενδύσεων που θα κάνει στον ελληνικό σιδηρόδρομο και κατ’ επέκταση στην ελληνική οικονομία ύψους 500 εκατ. ευρώ», επισήμανε ο Αλέξης Τσίπρας, προσθέτοντας πως αυτό γίνεται σε μία εποχή «που  υπάρχει μεγάλη ανάγκη να υπάρξει δίκτυο εξυπηρέτησης  επιβατών αξιόπιστο αλλά που και η οικονομία διψά για επενύσεις που θα φέρουν θέσεις εργασίας».

Ο πρωθυπουργός σημείωσε ότι η συμφωνία για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ «αποτελεί την αρχή μίας σειράς σημαντικών ιταλικών επενδύσεων στην ελληνική οικονομία» και, υπενθυμίζοντας πως η Ιταλία αποτελεί το σημαντικότερο εμπορικό εταίρο μας με ετήσιες συναλλαγές που φθάνουν τα 6 δισ ευρώ, εξέφρασε τη βούληση να ενισχυθεί και άλλο η διμερής συνεργασία και το διμερές εμπόριο. 

Ο κ. Τσίπρας εξάλλου τόνισε πως η ΤΡΑΙΝΟΣΕ δεν ήταν απλά μία υπόθεση αποκρατικοποίησης αλλά και μία υπόθεση κατά την οποία το Δημόσιο έπρεπε να αποφύγει μία σειρά προστίμων που είχε επιβάλει η Κομισιόν συνολικού ύψους 700 εκατ. ευρώ. «Κυρίως είναι που γλυτώσαμε από ένα μεγάλο οικονομικό βάρος, η ευθύνη για το οποίο δεν ανήκει στη σημερινή κυβέρνηση», είπε χαρακτηριστικά. 

Απ’ την πλευρά του και ο πρωθυπουργός της Ιταλίας Πάολο Τζεντιλόνι τόνισε πως αποτελεί μία σημαντική συμφωνία και για την Ιταλία. «Και εμείς διανύουμε μία φάση κατά την οποία δημιουργούνται οι προϋποθέσεις για να επενδύσουμε περισσότερα στο μέλλον της Ελλάδας», δήλωσε χαρακτηριστικά κάνοντας αναφορά – μεταξύ άλλων – στη σημαντικότητα της ενεργειακής συνεργασίας και των θαλάσσιων μεταφορών.