search icon

Οικονομία

Ολοκλήρωσε τις εργασίες του το 7ο Taxation Law Forum – Βεσυρόπουλος: Βάλαμε τέλος στην πολιτική της υπερφορολόγησης

Γιώργος Πιτσιλής: «Έντονο είναι το ενδιαφέρον επιχειρήσεων και λογιστών για την πλατφόρμα myDATA της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων»

Ο Υφυπουργός Φορολογικής Πολιτικής και Δημόσιας Περιουσίας, κ. Απόστολος Βεσυρόπουλος και o Διοικητής Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.), κ. Γεώργιος Πιτσιλής, ήταν ανάμεσα στους βασικούς ομιλητές του TAXATION LAW FORUM, το οποίο διοργάνωσε η Palladian Conferences για έβδομη συνεχή χρονιά.

Το συνέδριο πραγματοποιήθηκε σε υβριδική μορφή μόνο με την φυσική παρουσία των ομιλητών, την Πέμπτη 22 Οκτωβρίου  2020, υπό την αιγίδα του Οικονομικού Επιμελητηρίου Ελλάδος (ΟΕΕ), του Εμπορικού & Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Αθηνών (ΕΒΕΑ) και του Ελληνογερμανικού Εμπορικού & Βιομηχανικού Επιμελητηρίου και συντονιστής του συνεδρίου ήταν ο δημοσιογράφος και δικηγόρος Αντώνης Παπαγιαννίδης.

«Αποδείξαμε ότι υπάρχει και άλλος δρόμος. Βάλαμε τέλος στην πολιτική της υπερφορολόγησης», τόνισε ο Υφυπουργός Οικονομικών κ. Απόστολος Βεσυρόπουλος από το βήμα του 7ου TAXATION LΑW FORUM.

«O δικός μας στόχος είναι να δημιουργήσουμε δημοσιονομικό χώρο, προκειμένου να μειωθούν ακόμα περισσότερο οι φόροι αλλά και να ενισχυθούν στοχευμένα οι κοινωνικές δαπάνες. Είμαστε σταθερά δεσμευμένοι στην πολιτική μείωσης των φόρων και αυτό αποδεικνύεται από τον Προϋπολογισμό του 2021 στον οποίο περιλαμβάνονται φορολογικές και ασφαλιστικές ελαφρύνσεις», επισήμανε ο Υφυπουργός Οικονομικών.

Ο κ. Βεσυρόπουλος αναφέρθηκε αναλυτικά στο νέο πλαίσιο για τις ρυθμίσεις οφειλών, στις φοροελαφρύνσεις ενώ χαρακτήρισε μεγάλη καινοτομία και βήμα προόδου το νέο πλαίσιο εξώδικης επίλυσης φορολογικών διαφορών και τα ηλεκτρονικά βιβλία. Επισήμανε, ότι μέσα από την ηλεκτρονική τιμολόγηση θα μειωθεί το οικονομικό και διοικητικό κόστος για επιχειρήσεις και επαγγελματίες, θα αποτελέσουν παρελθόν οι χρονοβόρες και δαιδαλώδεις διαδικασίες στην διεκπεραίωση των φορολογικών υποθέσεων και θα προχωρήσουν άμεσα οι επιστροφές φόρου.

«Κανείς δεν μπορεί να προσπεράσει το γεγονός ότι ακόμα και εν μέσω πανδημίας, η Κυβέρνηση προχώρησε τόσο σε φορολογικές ελαφρύνσεις όσο και σε ουσιαστικά μέτρα στήριξης των επιχειρήσεων, των εργαζομένων και της κοινωνίας», υπογράμμισε ο Υφυπουργός Οικονομικών.

Έντονο είναι το ενδιαφέρον επιχειρήσεων και λογιστών για την πλατφόρμα myDATA της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων. Όπως αποκάλυψε ο Διοικητής της ΑΑΔΕ, Γιώργος Πιτσιλής: «Ήδη, στις πρώτες είκοσι ημέρες λειτουργίας της πλατφόρμας, στη φάση της προαιρετικής και πιλοτικής λειτουργίας, έχουμε λάβει 130.000 παραστατικά, από περισσότερους από 1.000 λογιστές και επιχειρήσεις». Απευθυνόμενος στις επιχειρήσεις, είπε ότι: «Όποιος από εσάς έχει ατομική ή κάθε είδους επιχείρηση, μπορεί πλέον να κάνει χρήση των υπηρεσιών του myDATA, οι οποίες θα γίνουν υποχρεωτικές από τον καινούριο χρόνο. Με το myDATA ενισχύουμε τη διαφάνεια, βοηθάμε την αγορά να μειώσει τα διαχειριστικά της κόστη, να έχει καλύτερη εικόνα των συναλλαγών της και περιορίζουμε δραστικά την πληγή των πλαστών τιμολογίων. Με το myDATA, η φορολογική διοίκηση θα έχει επίσης καλύτερη εικόνα των συναλλαγών, που πραγματοποιούνται καθημερινά στην αγορά, ώστε και να ανταποκρίνεται αμεσότερα στα αιτήματα κάθε επιχείρησης, αλλά και να αναπτύσσει ακόμα καλύτερα και αποτελεσματικότερα τα intelligence εργαλεία της για risk analysis. Μόλις ενεργοποιηθεί και ο τρίτος πυλώνας του myDATA, δηλαδή η διασύνδεση των ταμειακών με το myTAXISNet, θα είμαστε σε θέση να ελέγχουμε ακόμα αποτελεσματικότερα την αγορά, προστατεύοντας τα συμφέροντα των φορολογουμένων και τον υγιή ανταγωνισμό. Και συνεχίζουμε με σύγχρονες και αποτελεσματικές μεθόδους και για άλλες περιπτώσεις, που θα αποκαλύψουμε στο προσεχές διάστημα». Ο Διοικητής της ΑΑΔΕ προανήγγειλε και την άμεση υπογραφή εγκυκλίου αναφορικά με το νέο άρθρο 50 του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας για την αλληλέγγυα ευθύνη διοικούντων νομικά πρόσωπα. «Γνωρίζω το πόσο έχουν ταλαιπωρηθεί ουκ ολίγα στελέχη της αγοράς, πληρώνοντας αμαρτίες άλλων. Σας ενημερώνω, λοιπόν, ότι η εγκύκλιος, που έχουμε ετοιμάσει, βρίσκεται στο στάδιο της υπογραφής. Εγκύκλιος, που έχει μία κατεύθυνση: Την ελάφρυνση στελεχών από βάρη, για τα οποία ουδέποτε ευθύνονταν. Ο νομοθέτης πλέον επιτάσσει οι ευθύνες να βαρύνουν αυτούς, που πραγματικά δημιούργησαν το χρέος προς το Δημόσιο. Αυτό είναι το περίγραμμα της εγκυκλίου, με την οποία παίρνουμε μια σημαντική πρωτοβουλία όσον αφορά στη διαδικασία όσων έχουν ήδη διατυπώσει αιτήματα απαλλαγής τους: Δεν αφήνουμε κανένα αίτημα αναπάντητο. Δίνουμε μια δεύτερη ευκαιρία, ώστε όποιος θέλει, να επαναφέρει το αίτημά του στη ΔΟΥ, ώστε αυτό να κριθεί και να απαντηθεί με βάση τις διευκρινίσεις, που δίνονται στην εγκύκλιο. Ακόμα και αν αυτό το αίτημα βρίσκεται στη Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών».

Στη συνέχεια, το συνέδριο χαιρέτισε ο κ. Κωνσταντίνος Κόλλιας, Πρόεδρος του Οικονομικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, ο οποίος μεταξύ άλλων ανέφερε πως η πανδημία έχει αλλάξει πολλά στον φορολογικό κλάδο και αναμένεται να επιφέρει και άλλες αλλαγές. Χαρακτηριστικά αναφέρθηκε στις αλλαγές που πραγματοποιήθηκαν κατά την περίοδο της πανδημίας όπως η θέσπιση άμεσων μέτρων και η ψηφιοποίηση της φορολογικής διοίκησης.

Κατά την ομιλία του, ο κ. Στέφανος Μήτσιος, Εταίρος και Επικεφαλής του Φορολογικού Τμήματος της ΕΥ Ελλάδος, μεταξύ άλλων, αναφέρθηκε στα επίκαιρα φορολογικά θέματα και στις νομοθετικές εξελίξεις. Συγκεκριμένα, παρουσίασε την ενσωμάτωση και εφαρμογή των Ευρωπαϊκών Οδηγιών στην εθνική νομοθεσία, τις εξελίξεις στη νομολογία, καθώς και στον ψηφιακό μετασχηματισμό μέσω της εισαγωγής της ηλεκτρονικής τιμολόγησης και της πλατφόρμας myDATA (e-βιβλία). Τέλος, ο κ. Μήτσιος παρουσίασε προτάσεις αναπτυξιακού χαρακτήρα, που στοχεύουν στη βελτίωση της φορολογίας και τη μείωση της γραφειοκρατίας, προτείνοντας, μεταξύ άλλων, τη μείωση της φορολογίας των μισθωτών, την κατάργηση της εισφοράς 0,6% ετησίως επί των τραπεζικών δανείων, τη μείωση των φορολογικών επιβαρύνσεων στα ακίνητα και της γραφειοκρατίας για τη μεταβίβαση ακινήτων και τέλος, τη δυνατότητα μεταφοράς φορολογικών ζημιών σε δέκα χρόνια.

Ακολούθησε η πρώτη ενότητα του συνεδρίου κατά την οποία συζητήθηκε η μετάβαση της φορολογίας στην ψηφιακή εποχή. Ο κ. Φώτης Στάμος, Διευθυντής Φορολογίας & Ταμειακών Διαθεσίμων της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας, παρουσίασε τα πρώτα βήματα που εφάρμοσαν οι επιχειρήσεις, για τα ηλεκτρονικά βιβλία, την ηλεκτρονική τιμολόγηση, αλλά και για τη λειτουργία του myBusinessSupport. Η κα Μαρία Θεοδουλίδου, Group Finance Director, Controlling & Planning του Ομίλου Φουρλής, αναφέρθηκε στην εμπειρία του ομίλου σχετικά με την πλατφόρμα myData, την οποία χαρακτήρισε ως τον πιο ριζικό ψηφιακό μετασχηματισμό που υλοποιείται στην Ελλάδα. Στη συνέχεια, ο κ. Ρένος Καραστάθης, Προϊστάμενος της Διεύθυνσης Στρατηγικής Τεχνολογιών Πληροφορικής (ΔΙ.Σ.ΤΕ.ΠΛ.) της Γενικής Διεύθυνσης Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης (Γ.Δ.ΗΛΕ.Δ.) της Ανεξάρτητη Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ), ανέφερε τη συμβολή της ΑΑΔΕ στην μετάβαση της φορολογίας στην ψηφιακή εποχή. Ακολούθησε η παρουσίαση του κ. Γιάννη Γουλιά, Εταίρου του Φορολογικού Τμήματος της ΕΥ Ελλάδος, ο οποίος ανέδειξε ότι η διαβίβαση δεδομένων στην πλατφόρμα myDATA (e-βιβλία) δε συνιστά απλά υποχρέωση, αλλά και μια μεγάλη ευκαιρία για τις ελληνικές επιχειρήσεις, προκειμένου να βελτιώσουν, μέσω της τεχνολογίας, την ποιότητα της πληροφορίας για φορολογικούς σκοπούς, μειώνοντας, παράλληλα, τον χρόνο που απαιτείται και, κατ’ επέκταση, το σχετικό κόστος. Σε αυτό το πλαίσιο, παρουσίασε παγκόσμια έρευνα που διεξήγαγε η ΕΥ το 2020, σχετικά με τη χρήση της τεχνολογίας και τον μετασχηματισμό των φορολογικών τμημάτων και εντόπισε ομοιότητες και διαφορές με το τι ισχύει σήμερα στην Ελλάδα.

Στην δεύτερη ενότητα του συνεδρίου, αναπτύχθηκαν τα επίκαιρα φορολογικά θέματα με τον κ. Ιωάννη Σταυρόπουλο, Managing Partner του δικηγορικού γραφείου Stavropoulos & Partners, να αναφέρεται στην νέα επιτροπή εξώδικης επίλυσης φορολογικών διαφορών. Συγκεκριμένα, παρουσίασε τον τρόπο με τον οποίο εξελίσσονται οι εκκρεμείς υποθέσεις στη διοικητική δικαιοσύνη και οι υποθέσεις στη διεύθυνση επίλυσης διαφορών. Κατά την παρουσίαση του, μεταξύ άλλων ανέφερε και τον σκοπό για τον οποίο ιδρύθηκε αυτή η επιτροπή. Ο κ. Παναγιώτης Δαβέρος, Διευθυντής Φορολογικών & Τελωνειακών Θεμάτων του Ομίλου Ελληνικά Πετρέλαια, αναφέρθηκε στις επιπτώσεις, αλλά και στις ευκαιρίες που ανακύπτουν από την προσαρμογή στην νέα φορολογική κανονικότητα μετά την πανδημία. Οι ευκαιρίες αυτές, σχετίζονται με την περαιτέρω αξιοποίηση της τεχνολογίας, τα επενδυτικά κίνητρα και τα ειδικά φορολογικά μέτρα, όπως η αξιοποίηση του φορολογικού πιστοποιητικού και της εφαρμογής myDATA, στην επίσπευση των επιστροφών, στους ελέγχους και στις παραγραφές. Ο κ. Πέτρος Δασκαλέας, Head of Group Tax της Εθνικής Τράπεζας της Ελλάδος, παράθεσε κατά την παρουσίαση του τα ζητήματα που προέκυψαν από την πανδημία στις διασυνοριακές συναλλαγές. Ενώ, ο κ. Χρήστος Κρίγκας, Λογιστής – Φοροτεχνικός – Σύμβουλος Επιχειρήσεων της KnΚ Accounting, αναφέρθηκε στις ευκαιρίες και στις προκλήσεις που φέρνει στις επιχειρήσεις η ψηφιοποίηση της φορολογίας.

Στην τελευταία ενότητα του συνέδριου, συζητήθηκαν οι διεθνείς εξελίξεις στη φορολογία. Ο κ. Πέτρος Πανταζόπουλος, Partner του δικηγορικού γραφείου Fortsakis – Diakopoulos – Mylonogiannis & Associates, αναφέρθηκε στον τόπο άσκησης της πραγματικής διοίκησης κατά την περίοδο της πανδημίας και κατά την εποχή της ψηφιακής οικονομίας. Συγκεκριμένα, αναφέρθηκε στην πρότυπη σύμβαση του ΟΟΣΑ (Οργανισμός Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης), στην επίδραση της ψηφιακής οικονομίας και στην εγκύκλιο της ΑΑΔΕ. Η κα Κατερίνα Πέρρου, Assistant Lecturer in Tax Law, Post-Doctoral Researcher, της Νομικής Σχολής Αθηνών, παρουσίασε τις διεθνείς εξελίξεις στην φορολογία μέσα από τη νομολογία των δικαστηρίων σε Ελλάδα και Ευρώπη. Η κα Σοφία Σταυρίδη, Associate της Pinsent Masons, σημείωσε τους κανόνες κατά των πρακτικών φοροαποφυγής, αναφέροντας τις ασυμφωνίες στη μεταχείριση υβριδικών μέσων και τους κανόνες φορολόγησης κατά την έξοδο. Ο κ. Ηλίας Σακελλαρίου, Director στο Φορολογικό Τμήμα της ΕΥ Ελλάδος, αναφέρθηκε στο σχέδιο δράσης για την καταπολέμηση της διάβρωσης της φορολογικής βάσης και την μεταφορά κερδών (BEPS 1 και BEPS 2). Κατά την παρουσίασή του, ο κ. Σακελλαρίου τόνισε τις δράσεις που έχουν πραγματοποιηθεί κατά την BEPS 1, οι οποίες προσανατολίζονταν σε τρεις πυλώνες σχεδιασμού των φορολογικών συστημάτων, όπως η συνέπεια, η διαφάνεια και η ουσιαστική υπόσταση. Στη συνέχεια, αναφέρθηκε στην BEPS 2 για την ψηφιακή οικονομία, σημειώνοντας τα επόμενα βήματα, αλλά και ποια μπορεί να είναι η πιθανή κατάληξή της.

Το συνέδριο πραγματοποιήθηκε με την υποστήριξη των χορηγών εταιρειών ΕΥ, ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΠΕΤΡΕΛΑΙΑ, IRON MOUNTAIN, ΠΑΠΑΣΤΡΑΤΟΣ ΑΒΕΣ (Εταιρεία της Philip Morris International), ΦΟΡΤΣΑΚΗΣ, ΔΙΑΚΟΠΟΥΛΟΣ, ΜΥΛΩΝΟΓΙΑΝΝΗΣ & ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ, ΣΤΑΥΡΟΠΟΥΛΟΣ & ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ ΔΙΚΗΓΟΡΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ και RETAIL@LINK.

Exit mobile version