Για το δεύτερο εξάμηνο του 2020 και με πολλούς αστερίσκους μετατίθεται το πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων του ΤΑΙΠΕΔ για τις μεγάλες ενεργειακές εταιρείες και την πώληση του «Ελευθέριος Βενιζέλος», που αποτελούν τα πιο εμβληματικά πωλητήρια στον τομέα των υποδομών, τον οποίο παγώνει η πανδημία και επηρεάζει η κατακόρυφη πτώση του πετρελαίου.

Όλος ο σχεδιασμός του επόμενου διμήνου εκτροχιάζεται, ενώ πρότζεκτ όπως η πώληση του ΑΔΜΗΕ, για τον οποίο υπήρχε ζεστό ενδιαφέρον από Κινέζους (State Grid) και Ιταλούς (ΤΕΡΝΑ), χώρες που βρίσκονται στη μέγγενη του COVID-19, μετατίθενται για πολύ αργότερα.

Τα μεγάλα εμπόδια στην πρόοδο του προγράμματος είναι αφενός οι αποτιμήσεις που λόγω της κρίσης εξαϋλώνουν τις αξίες και γεννούν μεγάλες αβεβαιότητες στο οικονομικό περιβάλλον όσο και η δυσκολία στις μετακινήσεις που βάζει εμπόδια στη διεύρυνση του ανταγωνισμού και την προσέλκυση μεγάλων διεθνών παικτών, στους οποίους η κυβέρνηση ποντάρει για να βάλει και νέους παίκτες στο παιχνίδι. Από τα πρώτα θύματα αυτής της πανδημίας είναι αναμφισβήτητα, η πώληση του 30% του ΔΑΑ, που προβλεπόταν να εξελιχθεί μέχρι τα τέλη Ιουνίου με την υποβολή δεσμευτικών προσφορών.

Από την πώληση του πακέτου, η κυβέρνηση προσδοκούσε τίμημα άνω του 1 δισ. ευρώ (κάποιοι εκτιμούν ότι θα μπορούσε να φτάσει και το 1,5 δισ. ευρώ), γεγονός που ενίσχυε το μεγάλο επενδυτικό ενδιαφέρον. Ομως η εξαφάνιση των επιβατών από το «Ελευθέριος Βενιζέλος» με την εμπορική κίνηση να υποχωρεί σε πρωτοφανή επίπεδα μεταθέτουν την επανέναρξη της διαδικασίας ιδιωτικοποίησης όχι πριν από τις αρχές του 2021. Κάποιοι μάλιστα υποστηρίζουν ότι για να πιάσει το αεροδρόμιο τις προ κρίσης αποτιμήσεις θα χρειαστούν τουλάχιστον ένα-δύο χρόνια.

Αν δεν ομαλοποιηθεί το κλίμα στην αγορά δεν θα προχωρήσει ούτε η διπλή ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ. Στο ΥΠΕΝ εκτιμούν ότι οι ιδιωτικοποιήσεις αποτελούν ένα ισχυρό όπλο για το restart της ελληνικής οικονομίας, όμως δεν σκοπεύουν να ρισκάρουν ώστε οι επενδυτές να «πατήσουν» στην κρίση και να ρίξουν τον πήχη στα τιμήματα. Για αυτό και δηλώνουν ότι δεν σκοπεύουν να βιαστούν.

Εντός των ημερών ολοκληρώνεται ο ιδιοκτησιακός διαχωρισμός της ΔΕΠΑ Υποδομών και η σημερινή ΔΕΠΑ μετονομάζεται σε ΔΕΠΑ Εμπορίας. Ομως για την εταιρεία παραμένουν αγκάθι οι ρήτρες take or pay από τα διεθνή συμβόλαια, αλλά και η όξυνση του ανταγωνισμού στο φυσικό αέριο που ψαλιδίζει τα έσοδά της.

Η α’ φάση του διαγωνισμού για τη ΔΕΠΑ Εμπορίας, για την οποία εκδηλώθηκε ενδιαφέρον από εννέα συνολικά μνηστήρες, ολοκληρώθηκε στις 21 Φεβρουαρίου. Περίπου ένα μήνα αργότερα επιβεβαιώθηκε και το ισχυρό ελληνικό και διεθνές ενδιαφέρον επίσης από εννέα διαφορετικούς υποψήφιους για τη ΔΕΠΑ Εμπορίας. Στο ΤΑΙΠΕΔ δηλώνουν ότι έχει ξεκινήσει η αξιολόγηση των φακέλων, ωστόσο δεν είναι σαφές εάν αυτή θα ολοκληρωθεί πριν από το καλοκαίρι ή μετά, καθώς αυτό είναι συνάρτηση και των μηνυμάτων που θα πάρουν από την πλευρά των επενδυτών.
Προβάδισμα υπάρχει για τη ΔΕΠΑ Υποδομών, καθώς, υπό κανονικές συνθήκες, η προεπιλογή θα μπορούσε να ολοκληρωθεί μέσα στο επόμενο δίμηνο.

Οι μεγάλες αναταράξεις στη διεθνή αγορά πετρελαίου παγώνουν και την ιδιωτικοποίηση των ΕΛ.ΠΕ. Ο χρόνος για τα πετρέλαια σταμάτησε τον περασμένο Απρίλιο όταν κηρύχθηκε άγονος ο πρώτος διαγωνισμός. Η νέα κυβέρνηση είχε εκφράσει τη βούληση να μειώσει τη συμμετοχή του Δημοσίου στην εταιρεία (το 35,5% ελέγχεται από το ΤΑΙΠΕΔ), καθώς ο όμιλος Λάτση, που κατέχει το 45,5%, δεν εμφανιζόταν πρόθυμος να πουλήσει την συμμετοχή του. Παρά το γεγονός ότι εξετάστηκαν εναλλακτικά σενάρια για την πώληση, δεν υλοποιήθηκαν. Το κλίμα των τελευταίων εβδομάδων στην αγορά πετρελαίου βάζει ταφόπλακα στη διαδικασία.

Τις προηγούμενες ημέρες το ΥΠΕΝ άνοιξε τον δρόμο για τη μείωση του ποσοστού του Δημοσίου στον ΑΔΜΗΕ που ελέγχει το 51%, περιλαμβάνοντας σχετική διάταξη στο περιβαλλοντικό νομοσχέδιο που βρίσκεται στη Βουλή. Υπενθυμίζεται ότι για την ιδιωτικοποίηση του διαχειριστή έχουν δικαίωμα προτίμησης οι Κινέζοι της State Grid. Για τον ΔΕΔΔΗΕ γίνεται προετοιμασία σε επίπεδο πρόσληψης τεχνικών συμβούλων, όμως από την πορεία της πανδημίας θα καθοριστεί και ο βηματισμός για την πώληση της θυγατρικής της ΔΕΗ που ήταν προγραμματισμένη για τον Σεπτέμβριο.