Με διπλό όφελος από επιδότηση στα καύσιμα και  με «πινακίδες με το μήνα», εκατοντάδες χιλιάδες  ιδιοκτήτες ΙΧ,  θα «φουλάρουν» ξανά μετά από μήνες τα αυτοκίνητα που είχαν θέσει σε ακινησία, για να αποδράσουν ύστερα από 3 ολόκληρα χρόνια το Πάσχα στο χωριό ή άλλους αγαπημένους προορισμούς.

Νωρίτερα από ποτέ, πληρώνοντας αναλογικά τέλη και χωρίς καμία προσαύξηση (μόνον για όσους μήνες επιλέξουν) θα μπορέσουν φέτος να πάρουν ξανά πινακίδες και να κυκλοφορήσουν  τα οχήματα που είχαν θέσει μέχρι πέρυσι σε ακινησία. Η πλατφόρμα myCar και η άρση ακινησίας με πληρωμή τελών κυκλοφορίας «με το μήνα» άνοιξε πριν το Πάσχα τελικά, παρότι Χρήστος Σταϊκούρας και Απόστολος Βεσυρόπουλος είχαν  προαναγγείλει ότι το μέτρο θα ξεκινούσε από τον Μάιο.

Μέχρι πέρυσι η δυνατότητα δινόταν από το τριήμερο του Αγίου Πνεύματος τον Ιούνιο, ενώ το 2020 είχε τεθεί σε εφαρμογή από τον Ιούλιο.

Εφέτος όμως οι ιδιοκτήτες των οχημάτων θα μπορέσουν να τα εκμεταλλευτούν και τις αργίες του Πάσχα, αλλά και το τριήμερο της Πρωτομαγιάς -αργία η οποία μεταφέρεται τη Δευτέρα 2 Μαΐου. Και με 10 ευρώ μόλις για όχημα με ετήσια τέλη 120 ευρώ (ή 8 ευρώ για ΙΧ με τέλη 96 ευρώ) θα μπορέσουν ίσως κάποιοι να κάνουν από σήμερα 1 εβδομάδα διακοπών «εκτός των τειχών», εκμεταλλευόμενες  2 αργίες σε 1 μήνα.

Επιπλέον όφελος θα έχουν επίσης εκατομμύρια ιδιοκτήτες, από την επιδότηση καυσίμων: όσοι χρησιμοποιούν πετρέλαιο κίνησης βλέπουν ότι από 1η Απριλίου η τιμή «ξεκόλλησε» από τα 2 ευρώ που είχε φτάσει. Πωλείται πλέον ακόμα και κάτω από 1,6 ευρώ το λίτρο (δηλαδή σε σχεδόν… προπολεμικά επίπεδα). Ενώ μέσα στις επόμενες μέρες ή ώρες θα ανοίξει και η πλατφόρμα για το «κουπόνι» καυσίμων των 30 έως 50 ευρώ  για όλους, ασχέτως τι τύπο καυσίμων χρησιμοποιούν (βενζίνη ή  υγραέριο κλπ).

Ταυτόχρονα όμως το μέτρο των τελών κυκλοφορίας «με το μήνα» ωφελεί και τα κρατικά ταμεία, αφού εκατοντάδες χιλιάδες ιδιοκτήτες οχημάτων που έχουν υποβάλλει δήλωση ακινησίας θα πάρουν πίσω τις πινακίδες τους πληρώνοντας τέλη κυκλοφορίας αναλογικά με τους μήνες που θα κυκλοφορήσουν το Ι.Χ τους.

Τι να προσέξουν

Με την νέα διάταξη Σταϊκούρα – Βεσυρόπουλου για την αναλογική καταβολή τελών κυκλοφορίας, ορίζονται τα εξής:

–          δίνεται η δυνατότητα, εξαιρετικά για το έτος 2022, καταβολής αναλογικών τελών κυκλοφορίας για τους μήνες που υπολείπονται μέχρι το τέλος του έτους, από κατόχους ΙΧ οχημάτων, αυτοκινήτων, ρυμουλκούμενων ή μοτοσυκλετών,

–          καταβάλλονται τα δωδεκατημόρια των ετησίων τελών κυκλοφορίας που αντιστοιχούν στους μήνες της άρσης αυτής.

–           τα τέλη κυκλοφορίας καταβάλλονται ΠΡΙΝ την άρση της ακινησίας.

–           ο ιδιοκτήτης ή κάτοχος του οχήματος υποχρεούται να θέσει εκ νέου το όχημά του σε ακινησία έως και την τελευταία ημέρα της περιόδου κυκλοφορίας του, για την οποία έχουν καταβληθεί τα τέλη κυκλοφορίας

ΠΡΟΣΟΧΗ: εάν η τελευταία ημέρα είναι μη εργάσιμη ή συμπίπτει με επίσημη αργία, πρέπει να δηλώσει ακινησία κατά την επόμενη εργάσιμη για τη φορολογική διοίκηση, ημέρα.

Αξίζει να σημειωθεί ότι εφέτος η αργία της Πρωτομαγιάς μεταφέρεται την επόμενη ημέρα και συνεπώς η Δευτέρα 2 Μαΐου δεν θα εργάσιμη για τη φορολογική διοίκηση.

Για παράδειγμα:

Έστω Ε.Ι.Χ., με αναλογούντα ετήσια τέλη κυκλοφορίας 120 ευρώ, το οποίο τελεί σε ακινησία.

Ο ιδιοκτήτης /κάτοχος αυτού επιθυμεί να άρει την ακινησία του για χρονικό διάστημα τριών μηνών και υποβάλει σχετικό έγγραφο αίτημα προς την αρμόδια Δ.Ο.Υ. στις 18 Απριλίου  2022. Το ποσό που οφείλει να πληρώσει, πριν την θέση σε κίνηση του οχήματός του, είναι 120 ευρώ Χ 3/12 =30 ευρώ.

Ο μήνας της αίτησης (Απρίλιος) λογίζεται ως ολόκληρος μήνας για τον υπολογισμό των οφειλομένων τελών κυκλοφορίας.

Ο ιδιοκτήτης του εν λόγω οχήματος, οφείλει να επιστρέψει τα στοιχεία κυκλοφορίας αυτού στην Δ.Ο.Υ. έως την τελευταία εργάσιμη ημέρα του μηνός Ιουνίου, ήτοι την Πέμπτη  30.6.2022.

Μπορεί να επιλέξει όμως για μόλις 1 μήνα (Απρίλιο) καταβάλλοντας τέλη 10 ευρώ. Θα ταξιδέψει τη Μεγάλη Εβδομάδα και θα εκμεταλλευτεί και το τριήμερο της Πρωτομαγιάς. Δεν θα έχει όμως τη δυναντότητα να πάρει ξανά πινακίδες μέσα στο 2022.

Ωστόσο αν δεν θέσει όμως σε ακινησία το αυτοκίνητο ως την Τρίτη 3 Μαρτίου (πρώτη εργάσιμη ημέρα μετά τη λήξη του μηνός Απριλίου) θα πληρώσει πρόστιμο το διπλάσιο των τελών των υπολοίπων 11 μηνών, δηλαδή 220 ευρώ. Έτσι πάντως θα έχει τη δυνατότητα να διατηρήσει το όχημα σε κυκλοφορία για ολόκληρο το 2022.

Επιπλέον:

Κατά τη θέση του οχήματος σε ακινησία και εφόσον έχει επέλθει μεταφορά του οχήματος σε νέο σημείο, διάφορο του αρχικά δηλωθέντος, δηλώνεται εκ νέου το σημείο ακινητοποίησης.

Σε περίπτωση εκπρόθεσμης θέσης σε ακινησία ή μη θέσης σε ακινησία, επιβάλλεται αυτοτελές πρόστιμο ίσο με το διπλάσιο των ετήσιων τελών κυκλοφορίας, αφαιρουμένου του διπλάσιου ποσού των ήδη καταβληθέντων δωδεκατημορίων των ετήσιων τελών κυκλοφορίας.

Ποιους συμφέρει

Το σύστημα «τέλη με το μήνα» δίνει διέξοδο σε πολλούς ιδιοκτήτες που είχαν καταθέσει πινακίδες για να ανακτήσουν και να θέσουν σε κυκλοφορία για 1 ή 3 ή περισσότερους μήνες τα αυτοκίνητά τους.

Γλίτωναν έτσι (μέρος) από τα τεκμήρια διαβίωσης, αλλά όχι και από τα ετήσια Τέλη Κυκλοφορίας. Και αυτό γιατί ακόμα και για μόλις 1 μήνα κυκλοφορίας, πλήρωναν τέλη 2 μηνών, για 3 μήνες πλήρωναν 4,  ενώ για 5 ή 6 μήνες ως το τέλος του χρόνου πλήρωναν και επιπλέον τέλη για 2 μήνες!

Το αντικίνητρο  αυτό  καταργήθηκε και πλέον, για παράδειγμα, για δεύτερο αυτοκίνητο 2.000 κυβικών του 2009 με ετήσια τέλη 690 ευρώ, ο ιδιοκτήτης θα πληρώσει:

–          57,5 ευρώ αντί 115 που πλήρωνε για 1 μήνα κυκλοφορίας (-50%)

–          172,5 ευρώ αντί 230 ευρώ για 3 μήνες κυκλοφορίας (-25%)

–          345 ευρώ αντί 460 ευρώ για όλο το β΄εξάμηνο Ιουλίου-Δεκεμβρίου 2022.

Αναγκαστική ακινησία

Σε περίπτωση άρσης αναγκαστικής ακινησίας εντός του έτους 2022, καταβάλλονται κατ’ εξαίρεση αναλογικά τα τέλη κυκλοφορίας για τους μήνες που υπολείπονται μέχρι το τέλος του έτους.

Τα τέλη κυκλοφορίας στην περίπτωση αυτή καταβάλλονται εντός δεκαπέντε (15) ημερών από την ημερομηνία κατά την οποία έλαβε χώρα το γεγονός εξαιτίας του οποίου ήρθη η αναγκαστική ακινησία, ενώ σε περίπτωση εκπρόθεσμης καταβολής, επιβάλλεται πρόστιμο ίσο με το διπλάσιο των ετήσιων τελών κυκλοφορίας.

Για τον υπολογισμό του ποσού των τελών κυκλοφορίας, ο μήνας εντός του οποίου γίνεται η άρση της αναγκαστικής ακινησίας λογίζεται ως ολόκληρος μήνας ανεξάρτητα από τη χρονική στιγμή της άρσης αυτής.

 Πώς υπολογίζονται τα τέλη ΙΧ με το μήνα

*Χρέωση ολόκληρου μήνα ανεξαρτήτως αν η άρση ακινησίας γίνει στην αρχή ή στο τέλος

*Για άρση ακινησίας 1 μηνός θα καταβάλλεται 1/12 αντί τα 2/12 του συνολικού ποσού

Παράδειγμα:

-για ετήσια τέλη 120€  πληρώνονται 10 ευρώ αντί 20 ευρώ

*Για άρση ακινησίας 3 μηνών πληρώνονται τα 3/12 του συνολικού ποσού

Παράδειγμα:

– 30 ευρώ (αντί 40 ευρώ) για ετήσια τέλη 120€

*Για άρση ακινησίας για το υπόλοιπο διάστημα του έτους: καμία επιπλέον επιβάρυνση.

Παράδειγμα:

-για άρση ακινησίας τον Ιούλιο 60€ (αντί για 80€) με ετήσια τέλη 120€

* Ποινές: Πρόστιμο ίσο με το διπλάσιο του ποσού των τελών αν δεν επιστραφούν οι πινακίδες στην εφορία την ημέρα λήξης προθεσμίας

Παράδειγμα:

-για ετήσια τέλη 120€ =  10€ για 1 μήνα + 240€ πρόστιμο = 250 ευρώ

* Προσοχή! Αν πουληθεί το όχημα, πληρώνετε και το υπόλοιπο ποσό των τελών συν τις τυχόν οφειλές  άλλων ετών, διαφορετικά επιβάλλεται πρόστιμο διπλάσιο όλων των ετήσιων τελών που χρωστά ο ιδιοκτήτης.

Παράδειγμα: για ετήσια τέλη 120€ = πρόστιμο 240€ για κάθε χρόνο οφειλής

Διαβάστε ακόμη:

Θέλετε να εργαστείτε στο εξωτερικό; Αυτή η πλατφόρμα υπολογίζει το μισθό σας σε 38 χώρες

Τζον Μόλντιν: Ο «μάντης» των αγορών αναμένει ύφεση μέχρι το τέλος του έτους

Cargill: Οι μεγιστάνες των τροφίμων – Διατροφική κρίση και πόλεμος αύξησαν την περιουσία τους