Ένα ισχυρό χαρτοφυλάκιο περιουσιακών στοιχείων σε κρίσιμες υποδομές και δραστηριότητες της χώρας, βγάζει στην αγορά το αμέσως προσεχές διάστημα η κυβέρνηση για να προσελκύσει το ενδιαφέρον ελλήνων και ξένων επενδυτών με στόχο την αποκόμιση εσόδων που θα συμβάλλουν σε ένα επιτυχημένο turnaround της ελληνικής οικονομίας και θα αρχίσουν να γεμίζουν τα άδεια ταμεία των ιδιωτικοποιήσεων.

Στο πλαίσιο αυτό ενεργοποιούνται άμεσα οι διαδικασίες για την πώληση στρατηγικού ποσοστού στα Ελληνικά Πετρέλαια με πωλητή το Δημόσιο χωρίς να αποκλείονται εκπλήξεις, η ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ που το αρμόδιο υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας θα ακολουθήσει διαφορετική γραμμή στο μοντέλο πώλησης σε σχέση με τον προηγούμενο διαγωνισμό ενώ γρήγορες προμηνύονται και οι εξελίξεις για την πώληση του 30% της Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών.

Μένει να οριστικοποιηθεί η πολιτική γραμμή για την ιδιωτικοποίηση της Εγνατίας που σέρνεται επί επτά έτη αλλά και η τύχη των ΕΛΤΑ για τα οποία η πρόσφατη αναφορά του πρωθυπουργού στην ΔΕΘ ενισχύει τα σενάρια που θέλουν την κυβέρνηση να προκρίνει ένα σχέδιο εξυγίανσης με απώτερο σκοπό, σε δεύτερο χρόνο την συνεργασία με ιδιώτες.

Tο δημόσιο θα διατηρήσει μικρή συμμετοχή στα ΕΛΠΕ

Τα Ελληνικά Πετρέλαια μπορούν να θεωρηθούν ένα από τα πετράδια του στέμματος στο νέο πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων. Σύμφωνα με πληροφορίες το δημόσιο προσανατολίζεται στην εκχώρηση από 15-20% του ποσοστού του (σήμερα ελέγχει το 35,48% των μετοχών των ΕΛΠΕ) με στόχο την αποκόμιση εσόδων πάνω από 500 εκ. ευρώ. Τις προηγούμενες μέρες από τα ΕΛΠΕ επιβεβαίωναν ότι υπήρχε συμφωνία με την Paneuropean Oil & Industrial holdings του ομίλου Λάτση να διατηρήσει την συμμετοχή της που ανέρχεται σε 45,47%.

Χθες ανώτατη κυβερνητική πηγή δήλωσε ότι τίποτα δεν μπορεί να θεωρηθεί δεδομένο, ακόμη και η μη συμμετοχή στην πώληση της πλευράς Λάτση με κάποιο ποσοστό αλλά ούτε ο τρόπος πώλησης. Δεν αποκλείεται αν τελικά υπάρξει αλλαγή πλεύσης να υπαγορεύεται και από τις εξελίξεις στο Ελληνικό, που πλέον θα σηκώσει στους ώμους της ολοκληρωτικά η πλευρά Λάτση μέσω της Lamda Development. Αν ωστόσο αλλάξουν τα δεδομένα της πώλησης παίρνει άλλα χαρακτηριστικά και ο επικείμενος διαγωνισμός.

Η ίδια πηγή ανέφερε ότι η πώληση των ΕΛΠΕ θα γίνει μόνο εφόσον είναι θετική η διεθνής συγκυρία και αυτό για να μεγιστοποιηθούν τα οφέλη και τα έσοδα του δημοσίου από την συναλλαγή. Ανοικτό όπως αναφέρθηκε είναι και το θέμα της πώλησης με επικρατέστερο μέχρι στιγμής σενάριο, την πώληση μέσω χρηματιστηρίου, με την διαδικασία του book building.

Η αναθεώρηση του προηγούμενου σχεδιασμού για την πώληση των ΕΛΠΕ θεωρήθηκε επιβεβλημένη μετά την άγονη διαγωνιστική διαδικασία που οδήγησε σε ανύπαρκτο επενδυτικό ενδιαφέρον, μολονότι οι μέτοχοι πλειοψηφίας, με παρότρυνση της προηγούμενης κυβέρνησης είχαν αποφασίσει να εκχωρήσουν ισχυρό ποσοστό 50,1% του μετοχικού κεφαλαίου.

Νέος νόμος για τη ΔΕΠΑ

Παρελθόν αποτελεί το σχέδιο διχοτόμησης της ΔΕΠΑ που είχε προκρίνει η προηγούμενη πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΝ. Οι διαδικασίες, σύμφωνα με αξιωματούχους της κυβέρνησης προβλέπουν την οριστικοποίηση του σχεδιασμού μέχρι τα τέλη του μήνα με στόχο την αναθεώρηση του νόμου για τον ιδιοκτησιακό διαχωρισμό της εταιρείας μέσα στον Οκτώβριο.

Πληροφορίες αναφέρουν ότι βασικός κορμός της ιδιωτικοποίησης παραμένει η σύσταση τριών εταιρειών στον τομέα της Εμπορίας (ΔΕΠΑ Εμπορίας), των Υποδομών (ΔΕΠΑ Υποδομών) και των Διεθνών δραστηριοτήτων. Όπως αναφέρουν αρμόδιες πηγές έχει ήδη προχωρήσει η αποτίμηση των περιουσιακών στοιχείων του ομίλου και έχουν γίνει μελέτες για το πως θα προχωρήσει ο διαχωρισμός των διαθέσιμων και των αποθεματικών, πως θα μετακινηθεί το προσωπικό κ.α. Για την ΔΕΠΑ Υποδομών μελετάται η πώληση πλειοψηφικού πακέτου 66% ενδεχομένως και 100%. Ο προηγούμενος σχεδιασμός προέκρινε την διατήρηση πλειοψηφικού πακέτου στο ελληνικό δημόσιο.

Αντίστοιχα, για την ΔΕΠΑ Εμπορίας, η οποία θεωρείται ένας διαγωνισμός που θα αναδιατάξει το χάρτη στην λιανική αγορά ρεύματος και φυσικού αερίου λόγω της πώλησης της πρώην ΕΠΑ Αττικής και με εν δυνάμει πανίσχυρους μνηστήρες (Edison, ΕΛΠΕ, Κοπελούζο, Μυτιληναίο κ.α) δρομολογείται η πώληση επίσης του 100% και όχι του 50,1% των μετοχών που πρότεινε το προηγούμενο σχέδιο.

Τα διεθνή πρότζεκτ που αποτελούν ένα μεγάλο κεφάλαιο της ΔΕΠΑ (ελληνοβουλγαρικός αγωγός, ελληνοιταλικός αγωγός κ.α) θα διατηρήσουν την υφιστάμενη κατάσταση στη μετοχική σύνθεση.

Ισχυρό διεθνές ενδιαφέρον για το ΔΑΑ

Στο χαρτοφυλάκιο με τα ασημικά του δημοσίου προστίθεται και η πώληση του 30% του ΔΑΑ, με την υποβολή των δεσμευτικών προσφορών να έχει μετατεθεί στα τέλη Οκτωβρίου. Για το ΔΑΑ το ενδιαφέρον παραμένει πολύ ισχυρό από το υφιστάμενο μετοχικό σχήμα, την AviAlliance, που ελέγχεται από τον καναδικό όμιλο PSP και τον όμιλο Κοπελούζου, ο οποίος θα συμμετάσχει στο διαγωνισμό με διεθνή εταίρο αλλά και τη Γαλλική Vinci.

Στην λίστα με τα υποψήφια σχήματα προστέθηκε πρόσφατα και η Ινδική GMR, η οποία αποτελεί σύμμαχο της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ στο Καστέλι ενώ ενδιαφέρον υπάρχει και από μεγάλες επενδυτικές εταιρείες.

Σε ότι αφορά την Εγνατία η πολιτική κατεύθυνση είναι να αλλάξουν οι όροι της παραχώρησης προ όφελος του ελληνικού δημοσίου. “Αυτό σημαίνει μια συμφωνία τύπου ΣΔΙΤ που το δημόσιο θα επωφεληθεί από τα έσοδα των διοδίων” αναφέρουν πηγές κοντά στο έργο.

Ο υπουργός Υποδομών Κώστας Καραμανλής δήλωσε προ ημερών στην βουλή ότι παρά τον προβληματικό χαρακτήρα της, η παραχώρηση του δρόμου θα συνεχιστεί. Ωστόσο στην αγορά των κατασκευών εκτιμούν ότι το έργο όπως έχει σχεδιαστεί δεν “βγαίνει”. Άμεσες παρεμβάσεις προαναγγέλλονται και στις σχεδιαζόμενες τιμές των διοδίων που θεωρούνται εξωπραγματικά υψηλές.

Στο μικροσκόπιο τα ΕΛΤΑ

Ψηλά βάζει τον πήχη η κυβέρνηση και στην περίπτωση των Ελληνικών Ταχυδρομείων μίας από τις πλέον προβληματικές ΔΕΚΟ μετά την ΔΕΗ.

Η προηγούμενη κυβέρνηση περιορίστηκε στις ταμειακές ενισχύσεις των ΕΛΤΑ για την καθολική υπηρεσία (την δυνατότητα να φτάνουν και στην τελευταία γωνιά της χώρας), “καίγοντας” 90 εκατομμύρια ευρώ που ήταν όλα τα χρήματα των ΥΓΟΣ για την περίοδο 2012-2018.

Τα ΕΛΤΑ είναι αδύνατο να επιβιώσουν χωρίς νέα κονδύλια αφού με βάση τον ισολογισμό 2018 έχουν αρνητικά ίδια κεφάλαια 70 εκατομμυρίων ευρώ και συνεχίζουν να παράγουν ζημιά 8 εκ. ευρώ το μήνα. Ωστόσο για πρώτη φορά θα παρουσιάσουν ένα καθαρό ισολογισμό πλήρως αναμορφωμένο με βάση τα διεθνή λογιστικά πρότυπα.

Τα ΕΛΤΑ διεκδικούν αποζημιώσεις 155 εκατομμυρίων από την καθολική υπηρεσία. Αν δοθούν τα χρήματα αυτά συν επιπλέον 30 εκ. που οφείλει για άλλες υπηρεσίες το δημόσιο τότε εκτιμάται ότι μπορεί να δημιουργηθεί ένα ικανοποιητικό μαξιλάρι που θα αρχίζει να χτίζει στα θεμέλια ενός αναγκαίου σχεδίου εξυγίανσης.

Αρμόδιες πηγές αναφέρουν ότι εν αντιθέσει με την ΔΕΗ που πρέπει να περιορίσει το ποσοστό της, τα ΕΛΤΑ αποτελούν μια κρατική επιχείρηση που δεν έχει τέτοιου είδους περιορισμούς και μπορεί να μεγαλώσει αποτελώντας ένα πραγματικό success story μίας από τις πιο προβληματικές επιχειρήσεις. Από το σχεδιασμό δεν μπορεί να απουσιάζει ένα πρόγραμμα εθελουσίας 2.000 ατόμων, ο μετασχηματισμός αλλά και ο εκσυγχρονισμός της εταιρείας μέτρα αναγκαία για την διασφάλιση της βιωσιμότητάς της, τα οποία είχαν τεθεί στην πρόσφατη μελέτη της PwH αλλά έβαλε στο συρτάρι η προηγούμενη κυβέρνηση.