Έξω έπεσαν τελικά ακόμα και οι εκτιμήσεις του οικονομικού επιτελείου που έκαναν λόγο για οριακή –έστω- υπέρβαση του στόχου στις εισπράξεις φορολογικών εσόδων.

Σύμφωνα με τις προσωρινές εκτιμήσεις, που είχαν δημοσιευθεί προ δεκαημέρου για την πορεία εκτέλεσης του Κρατικού Προϋπολογισμού, τα έσοδα από φόρους τον μήνα Ιανουάριο είχαν διαμορφωθεί σε 4,055 δισ. ευρώ και ήταν αυξημένα κατά 7 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου. Σήμερα όμως ανακοινώθηκαν τα οριστικά στοιχεία που δείχνουν υστέρηση 44 εκατ.ευρώ (εισπράξεις 4,005 δισ. ευρώ από φορολογικά έσοδα) .

Ανατρέπεται έτσι το επιχείρημα που προέβαλε μέχρι σήμερα το υπουργείο Οικονομικών ότι η υστέρηση στον στόχο του πλεονάσματος και των εσόδων ήταν συγκυριακή (λόγω καθυστέρησης πληρωμών από την ΕΕ) και, ως εκ τούτου, μη ανησυχητική για την πορεία των φετινών εσόδων.

Με βάση τα τελικά στοιχεία, τα συνολικά έσοδα του κρατικού προϋπολογισμού ανήλθαν σε 4,260 δισ. ευρώ, μειωμένα κατά 647 εκατ. ευρώ ή 13,2% έναντι του στόχου. Με αυτά τα δεδομένα, όπως είχε ανακοινωθεί ήδη προ δεκαημέρου, το Πρωτογενές πλεόνασμα ανήλθε σε 495 εκατ. ευρώ, έναντι στόχου για πρωτογενές πλεόνασμα 1,269 δισ. ευρώ τον συγκεκριμένο μήνα.

Ωστόσο επιβεβαιώνεται από τα τελικά στοιχεία, ότι η υστέρηση κατά 745 εκατ. ευρώ για τον Ιανουάριο του 2020 (ή 16% έναντι του στόχου που έχει περιληφθεί στην εισηγητική έκθεση του προϋπολογισμού 2020) οφείλεται κυρίως στα μειωμένα έσοδα ΠΔΕ καθώς και στις αυξημένες επιστροφές φόρων.

Παρόλα αυτά, καταγράφεται σημαντική υστέρηση στις βασικές κατηγορίες πηγών εσόδων του Κράτους, ακόμα και την προκαταβολή φόρου εισοδήματος (που γινόταν μάλιστα με παρακράτηση από 20% ακόμα αντί μόλις 9% που ψηφίστηκε και ισχύει φέτος)!

Επιπλέον καταγράφεται υστέρηση σε έμμεσους φόρους και ΦΠΑ, αντανακλώντας πτωτική τάση πωλήσεων στις εκπτώσεις. Σύμφωνα με το υπουργείο Οικονομικών, όπως τονίζεται στην ανακοίνωσή του, μείωση παρατηρείται έναντι του μηνιαίου στόχου στις εξής κατηγορίες:

– Φόρος εισοδήματος πληρωτέος από Φυσικά Πρόσωπα (ΦΠ) κατά 103 εκατ. ευρώ ή 12,8%, που οφείλεται κυρίως στη χρονική υστέρηση είσπραξης παρακρατούμενου φόρου στο εισόδημα από μισθωτή εργασία,

– Λοιποί φόροι επί συγκεκριμένων υπηρεσιών κατά 69 εκατ. ευρώ ή 58,1%,

– Λοιποί φόροι επί παραγωγής κατά 24 εκατ. ευρώ ή 97,4%,

– Λοιποί τρέχοντες φόροι κατά 55 εκατ. ευρώ ή 36,3%, εκ των οποίων : Φόροι οχημάτων κατά 56 εκατ. ευρώ ή 77,5%,

– Λοιπά τρέχοντα έσοδα κατά 42 εκατ. ευρώ ή 27,3%, εκ των οποίων:

– Eπιστροφές δαπανών κατά 30 εκατ. ευρώ ή 68,6%,

Υστέρηση παρατηρείται στα έσοδα από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, εξέλιξη που θεωρείται ως η βασική αιτία που τον πρώτο μήνα του έτους το πρωτογενές πλεόνασμα ήταν σημαντικά μικρότερο του στόχου.

Πάνω οι δαπάνες

Αντιθέτως οι δαπάνες του κρατικού προϋπολογισμού για την περίοδο του Ιανουαρίου 2020 ανήλθαν στα 4,681 δισ. ευρώ και παρουσιάζονται αυξημένες κατά 232 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου (4,449 δισ. ευρώ). Οι κυριότερες αιτίες της εμφανιζόμενης απόκλισης είναι οι αυξημένες δαπάνες τόκων κατά 204 εκατ. ευρώ, καθώς και οι αυξημένες αποδόσεις προς την Ε.Ε. κατά 141 εκατ. ευρώ, σε σχέση με τον στόχο για την συγκεκριμένη χρονική περίοδο του έτους.

Οι δαπάνες του κρατικού προϋπολογισμού για την περίοδο του Ιανουαρίου 2020 παρουσιάζονται αυξημένες σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2019 κατά 132 εκατ. ευρώ, κυρίως λόγω των αυξημένων δαπανών στο σκέλος του ΠΔΕ κατά 122 εκατ. ευρώ.

Στο σκέλος του Τακτικού Προϋπολογισμού παρουσιάστηκε αύξηση έναντι του 2019 στις εξής κατηγορίες δαπανών:

α) αποδόσεις προς την Ε.Ε. κατά 141 εκατ. ευρώ (στις μεταβιβάσεις),

β) τόκοι κατά 93 εκατ. ευρώ και

γ) λοιπές κεφαλαιουχικές μεταβιβάσεις κατά 74 εκατ. ευρώ (που αφορούν στην κάλυψη ελλείμματος ΕΛΕΓΕΠ και στις Υπηρεσίες Κοινής Ωφελείας).

Αντίθετα, η κατηγορία πρόσθετες αποδοχές (εντός της κατηγορίας παροχές σε εργαζομένους) εμφανίστηκε χαμηλότερη κατά 320 εκατ. ευρώ, καθώς το 2019 η κατηγορία αυτή περιλάμβανε τις πληρωμές των εφάπαξ ποσών του ν. 4575/2018.