Τις συμπράξεις μεταξύ δημοσίου και ιδιωτικού τομέα στη διαχείριση αποβλήτων, την εξοικονόμηση ενέργειας και τις κοινωνικές υποδομές επιταχύνει και ενθαρρύνει η κυβέρνηση, κεφαλοποιώντας την πολύχρονη εμπειρία της Ειδικής Γραμματείας ΣΔΙΤ, η οποία έχει επιφορτιστεί τους τελευταίους μήνες και με τις στρατηγικές επενδύσεις.

Το νέο ξεκίνημα γίνεται με την πρώτη ΣΔΙΤ στην αγορά της φοιτητικής στέγης για την κατασκευή συγκροτημάτων 3.000 κλινών του Πανεπιστημίου Κρήτης. Ο σχετικός διαγωνισμός ύψους 180 εκατ. ευρώ βρίσκεται στον αέρα με κυβερνητικά στελέχη να προεξοφλούν μεγάλο επενδυτικό ενδιαφέρον, καθώς η αγορά της φοιτητικής εστίας αποτελεί ένα ταχέως αναπτυσσόμενο τομέα διεθνώς στον τομέα των ακινήτων.

Η πρόσφατη απόφαση της Συγκλήτου του Πανεπιστημίου Κρήτης να προχωρήσει το έργο με ΣΔΙΤ ανοίγει το δρόμο και σε άλλες πανεπιστημιακές κοινότητες, όπως, για παράδειγμα, το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας αλλά και το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιου που εμφανίζονται να μελετούν αντίστοιχα έργα.

Μεγάλη κινητικότητα παρατηρείται και στις υποδομές  διαχείρισης απορριμμάτων στην Αττική αλλά και στην υπόλοιπη χώρα εγκαταλείποντας τις ιδεοληψίες του ΣΥΡΙΖΑ.

Για τα στερεά απόβλητα έχει εγκριθεί από την Διυπουργική Επιτροπή το μεγαλύτερο έργο διαχείρισης απορριμμάτων που έχει κατασκευαστεί στην Ελλάδα, δυναμικότητας 300.000 τόνων ετησίως με συνολικό προϋπολογισμό 118 εκ. ευρώ. Πρόκειται για την μονάδα επεξεργασίας απορριμμάτων του Δυτικού τομέα της Μακεδονίας, ένα έργο που προβλέπεται να προκηρυχθεί εντός του α΄εξαμήνου του 2020 και να διαχειριστεί τα στερεά απόβλητα 10 Δήμων που αποτελούν το 64% των παραγόμενων σύμμεικτων απορριμμάτων της Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης.

Αντίστοιχη μονάδα δρομολογείται και για τον Ανατολικό τομέα της Μακεδονίας περίπου 130.000 τόνων, η οποία εκτός απροόπτου θα κατασκευαστεί ως δημόσιο έργο. Με σύμπραξη ιδιωτικού –δημόσιο τομέα είχε εγκριθεί πριν ένα χρόνο και η μονάδα διαχείρισης αποβλήτων στην Ρόδο, χωρίς επί του παρόντος να έχει προκηρυχθεί ο σχετικός διαγωνισμός ύψους 44 εκατ. ευρώ.

Για την Αττική αναμένεται ο σχεδιασμός της περιφέρειας, η οποία δεν έχει ανοίξει ακόμη τα χαρτιά της, μολονότι είναι δρομολογημένη η λύση της επέκτασης του κυττάρου της Φυλής.

Ωστόσο από τις επαφές αλλά και τις συζητήσεις που έχουν γίνει μέχρι σήμερα εκτιμάται ότι θα πάμε τουλάχιστον σε δυο ΣΔΙΤ σε Φυλή και Σχιστό εντός του 2020 ενώ στο σχεδιασμό περιλαμβάνεται και η μικρότερη μονάδα στο Γραμματικό, η οποία θα κατασκευαστεί ως δημόσιο έργο. Στην αγορά πάντως πληθαίνουν οι απόψεις ότι οι ΣΔΙΤ δεν είναι πανάκεια και ότι για να επιλυθεί οριστικά το θέμα των αποβλήτων θα πρέπει να υπάρξουν αλλαγές στον εθνικό σχεδιασμό, στο πλαίσιο διεξαγωγής διαγωνισμών αλλά και μεγάλη ενίσχυση του τομέα της ανακύκλωσης.

Στελέχη της αγοράς επισημαίνουν επίσης ότι ακόμη και να τελειώσουν τα αντίστοιχα έργα της Πελοποννήσου (αναμένεται να ξεκινήσει εντός της νέας χρονιάς αφού με νομοθετική ρύθμιση αντιμετωπίστηκαν τα προβλήματα με τις απαλλοτριώσεις) και της Ηλείας στις μονάδες ΣΔΙΤ θα πηγαίνουν μόλις 800.000 τόνοι! Κάποιοι μάλιστα δεν διστάζουν να πουν ότι παρά τα τολμηρά βήματα που έχει κάνει τους τελευταίους μήνες η κυβέρνηση στον τομέα των επενδύσεων, στην αγορά των στερεών αποβλήτων εμφανίζεται συντηρητική.

Μεταξύ των εταιρειών επικρατεί μεγάλη κινητικότητα αφού ο τομέας των απορριμμάτων σε συνδυασμό με την παραγωγή ενέργειας από σκουπίδια ενεργοποιεί το ενδιαφέρον πανίσχυρων ομίλων.

Η ΔΕΗ είναι από τις εταιρείες που ύστερα από 10 χρόνια (υπήρξε στο παρελθόν συμφωνία για από κοινού ανάπτυξη με τον ισπανικό όμιλο ACS) ξαναβλέπει την αγορά των σκουπιδιών, παρακολουθώντας τις τεχνολογίες που θα μπορούσαν να τις δώσουν την δυνατότητα παραγωγής ενέργειας από καύση στερεών αποβλήτων στα λιγνιτικά εργοστάσια για τα οποία  ο κυβερνητικός σχεδιασμός προβλέπει βίαιο λουκέτο. Στην αλλαγή του καταστατικού της για να επεκταθεί και στον τομέα των απορριμμάτων έχει προχωρήσει πρόσφατα και η Motor Oil. Στην αγορά μάλιστα έχουν φουντώσει τους τελευταίους μήνες τα σενάρια περί συμφωνίας εξαγοράς ή συνεργασίας με άλλους συναφείς επιχειρηματικούς ομίλους.

Τρία μεγάλα έργα ΣΔΙΤ προγραμματίζονται και στην αγορά του οδοφωτισμού και της ενεργειακής εξοικονόμησης από τις Περιφέρειες Ηπείρου, Κεντρικής Μακεδονίας και το δήμο Αθηναίων συνολικού ύψους άνω των 47 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για ένα τομέα που έχουν πέσει βαριές σκιές στους διαγωνισμούς που έχουν γίνει μέχρι σήμερα από τους δήμους.

Μέχρι στιγμής έχει προκηρυχθεί ο διαγωνισμός για το πρώτο έργο και αναμένεται εκδήλωση ενδιαφέροντος μέχρι τα τέλη Νοεμβρίου ενώ ακολουθεί ο διαγωνισμός για την Κεντρική Μακεδονία.

Με συμπράξεις θα προχωρήσει αντίστοιχα και η ανάπτυξη του ευρυζωνικού ίντερνετ υψηλών ταχυτήτων σε «λευκές περιοχές» της χώρας αξίας 780 εκατ. ευρώ, ένα έργο για το οποίο έχει εκδηλωθεί ήδη ισχυρό ενδιαφέρον από δέκα υποψηφίους.