ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Σφίγγει ο κλοιός: Έλεγχοι για φορο­διαφυγή μέσω courier και social media

Οι έλεγχοι επικεντρώνονται σε ηλεκτρονικά καταστήματα που δεν έχουν φυσική παρουσία, αλλά πωλούν προϊόντα ή υπηρεσίες μέσω ιστοσελίδων στο Facebook ή σε άλλα social media, όπως το Instagram ή το TikTok - Χατζηδάκης: Στην προσπάθεια για αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής μας στηρίζει η πλειονότητα της κοινωνίας

Mέσω courier και social media η Εφορία συλλαμβάνει τη φοροδιαφυγή σε e-shop και άλλους που πουλάνε… όπως να ’ναι, μέσα από το Διαδίκτυο. Πρόκειται για μια νέα και ιδιαίτερα αποδοτική μέθοδο που εφαρμόζει η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) για να εντοπίζει όσους διακινούν μαύρο χρήμα, καθώς, σε πολλές περιπτώσεις, πωλητές και αγοραστές δεν τηρούν πάντα τις υποχρεώσεις τους απέναντι στην Εφορία.

Οι έλεγχοι μάλιστα αρχίζουν να βγάζουν «χρυσό»:

■ Επιχείρηση εμπορίου ενδυμάτων στην Αθήνα, έπειτα από αντιπαραβολικό έλεγχο μεταξύ των αντικαταβολών εταιρείας ταχυμεταφορών και των εκδοθεισών αποδείξεων, διαπιστώθηκε να μην έχει εκδώσει 46.500 αποδείξεις, συνολικής αξίας 3 εκατ. ευρώ (πλέον ΦΠΑ 720.000 ευρώ), με συνέπεια να επιβληθεί πρόστιμο 355.000 ευρώ.

■ Κέντρο αισθητικής και εμπορίας προϊόντων ομορφιάς, στο οποίο πραγματοποιήθηκε αντιπαραβολικός έλεγχος μεταξύ των στοιχείων από γνωστή εταιρεία ταχυμεταφορών και των εκδοθέντων φορολογικών στοιχείων, διαπιστώθηκε ότι δεν είχε εκδώσει 6.270 φορολογικά στοιχεία, συνολικής αξίας 439.000 ευρώ (πλέον ΦΠΑ 106.000 ευρώ), με συνέπεια να καταλογιστεί πρόστιμο 52.600 ευρώ.

Οι έλεγχοι επικεντρώνονται σε ηλεκτρονικά καταστήματα που δεν έχουν φυσική παρουσία, αλλά πωλούν προϊόντα ή υπηρεσίες μέσω ιστοσελίδων στο Facebook ή σε άλλα social media, όπως το Instagram ή το TikTok, ή ακόμη και μέσω ιστοσελίδων που λειτουργούν αυτόνομα ως e-shop. Επειδή μάλιστα οι τιμές πώλησης των προϊόντων που αναφέρονται στις ιστοσελίδες είναι ιδιαίτερα δελεαστικές, τα περισσότερα από αυτά διατίθενται χωρίς παραστατικά, με αποτέλεσμα να παραμένουν αφορολόγητα.

Με οδηγία του προς τα ελεγκτικά κέντρα ο διοικητής της ΑΑΔΕ Γιώργος Πιτσιλής τονίζει πως σε ύποπτες συναλλαγές μέσω Διαδικτύου θα πρέπει να ελέγχονται και να επαληθεύονται τα παρακάτω:

■ Η καταχώρηση του ελεγχόμενου στο Γενικό Εμπορικό Μητρώο (ΓΕΜΗ), αναφορικά με τη δραστηριοποίησή του σε ηλεκτρονικό ή εξ αποστάσεως εμπόριο ή παροχή υπηρεσιών.
■ Η ύπαρξη τυχόν διαδικτυακών τόπων που σχετίζονται με το ελεγχόμενο πρόσωπο, καθώς και το όνομα του φυσικού/νομικού προσώπου στο οποίο έχουν κατοχυρωθεί.
■ Η έκταση της δραστηριοποίησης του ελεγχόμενου προσώπου και τυχόν συναλλαγές αυτού σε μέσα επιχειρηματικής και κοινωνικής δικτύωσης, καθώς και το κόστος της παρουσίας και δραστηριοποίησής του στο Διαδίκτυο, συμπεριλαμβανομένης και της διαφημιστικής του δαπάνης. Μεταξύ άλλων, ερευνώνται και στοιχεία όπως ο αριθμός των μελών/φίλων, σχολίων πελατών, κριτικών κ.λπ.
■ Η διενέργεια εξ αποστάσεως πωλήσεων αγαθών ή παρεχόμενων υπηρεσιών.
■ Η ύπαρξη συμβάσεων/συμφωνιών με επιχειρήσεις ταχυδρομικών υπηρεσιών ή/και εταιρείες μεταφορών (courier).
■ Η διαδικασία που ακολουθείται κατά τη λήψη και καταχώρηση της παραγγελίας, την πληρωμή, καθώς και την αποστολή των αποθεμάτων ή την παροχή υπηρεσιών.
■ Το ύψος των συναλλαγών που προκύπτουν από τα δεδομένα που τηρούνται και είναι ηλεκτρονικά αρχεία αποθηκευμένα στους υπολογιστές του ελεγχόμενου προσώπου.
■ Οι τρόποι πληρωμής των ηλεκτρονικών και εξ αποστάσεως συναλλαγών, όπως πληρωμή μέσω πιστωτικών ιδρυμάτων, αντικαταβολές μέσω επιχειρήσεων ταχυδρομικών υπηρεσιών, ιδρυμάτων έκδοσης ηλεκτρονικού χρήματος, PayPal κ.λπ.
■ Η τυχόν σύνδεση των συσκευών POS/e-POS με ξένα πιστωτικά ιδρύματα.
■ Η ύπαρξη εσόδων από προμήθειες, διαφημιστικά συμβόλαια ή άλλα έσοδα από συναλλαγές με επιχειρήσεις ή πρόσωπα που έχουν παρουσία στο Διαδίκτυο (τους λεγόμενους influencers).

Μέχρι τώρα έχουν εντοπιστεί τα εξής κόλπα που χρησιμοποιούν οι επιτήδειοι της φοροδιαφυγής:

■ Τα στοιχεία των πωλήσεων να είναι καταγεγραμμένα στις παραγγελίες, στις αποδείξεις πληρωμής είτε μέσω τραπεζικών λογαριασμών, καθώς και στις μεταφορικές ή ταχυδρομικές εταιρείες και την ίδια ώρα οι πωλήσεις να μη δηλώνονται στα βιβλία της επιχείρησης και συγκεκριμένα στο MyDATA.
■ Διάθεση εμπορευμάτων χωρίς προηγουμένως να έχει πραγματοποιηθεί έναρξη εργασιών στο φορολογικό μητρώο! Δηλαδή επιχειρηματίες πωλούν χωρίς να έχουν καν υπόσταση επιχείρησης, λειτουργώντας παρασιτικά και ενάντια στις όποιες συνθήκες ανταγωνισμού.
■ Ο αγοραστής βλέπει ένα προϊόν που ψάχνει σε μια συγκεκριμένη επιχείρηση που προωθείται μέσω ενός marketplace. Κάνει την παραγγελία του, πληρώνει μέσω κάποιας κάρτας ή μέσω τραπεζικού λογαριασμού και περιμένει να την παραλάβει σπίτι του. Αρκετοί μάλιστα επιλέγουν να πληρώσουν και με αντικαταβολή, δηλαδή στο χέρι.

Oπως τονίζουν αρμόδιες παράγοντες, η φοροδιαφυγή μέσω Διαδικτύου εξελίσσεται σε νέα γάγγραινα και γι’ αυτόν τον λόγο όλες οι καταγγελίες ελέγχονται εξονυχιστικά με τη βοήθεια ειδικού αλγόριθμου που τρέχει συνδυαστικές διασταυρώσεις για τον εντοπισμό υποθέσεων παράνομου πλουτισμού.

Διαβάστε ακόμη

Eurostat: 2,4% ο πληθωρισμός στην Ευρωζώνη, 3% στην Ελλάδα τον Νοέμβριο

JP Morgan: Overweight για το Χ.Α. μεταξύ των αναδυόμενων αγορών της Ευρώπης – Τop pick η Alpha Bank

Πετρέλαιο: Προκαταρκτική συμφωνία του ΟΠΕΚ+ για μείωση άνω του 1 εκατ. βαρελιών ημερησίως

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ

string(0) ""