Της Στεφανίας Σούκη

«Απευθύνουμε ανοικτή πρόσκληση σε όλους τους Ελληνες επιχειρηματίες που θέλουν να συμμετάσχουν στην επένδυση του Ελληνικού». Αυτό επισημαίνει στο newmoney.gr ο διευθύνων σύμβουλος της Lamda Development κ. Οδυσσέας Αθανασίου, ο οποίος έχει «τρέξει» την τελευταία τριετία την υπόθεση της αξιοποίησης του Ελληνικού για λογαριασμό της θυγατρικής του ομίλου Λάτση. Πρίν λίγες μέρες ο κ. Αθανασίου υπέγραψε μαζί με τον πρόεδρο του Ταμείου Αξιοποίησης της Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου κ. Στέργιο Πιτσιόρλα την επικαιροποιημένη συμφωνία για το έργο, το οποίο στην πλήρη ανάπτυξή του, σε ορίζοντα δωδεκαετίας, υπολογίζεται ότι θα κινητοποιήσει επενδυτικά κεφάλαια ύψους 8 δισ. ευρώ. «Υπάρχει ήδη εξασφαλισμένη χρηματοδότηση για το έργο», αναφέρει στο newmoney.gr ο κ. Αθανασίου, προσθέτοντας ότι «το επενδυτικό σχήμα με τη συμμετοχή του ομίλου Λάτση, των Κινέζων και των Αράβων επενδυτών έχουν ήδη δεσμεύσει αρχικά κεφάλαια της τάξεως των 550 εκατ. ευρώ».

Επιπλέον, τις …μπουλντόζες στην έκταση φαίνεται ότι αναμένουν και άλλοι επενδυτές (αμερικανικά κεφάλαια και όχι μόνο), οι οποίοι είχαν εκδηλώσει αρχικά ενδιαφέρον -όταν το επενδυτικό σχήμα κάτω από την «ομπρέλα» της Lamda είχε ανακηρυχθεί ανάδοχος-, στη συνέχεια ωστόσο και με δεδομένα τις καθυστερήσεις και το κλίμα αβεβαιότητας συνολικά στην ελληνική οικονομία προτίμησαν να τηρήσουν στάση αναμονής. «Τις τελευταίες ημέρες και μετά την υπογραφή του MoU έχουμε εισπράξει θετικά σχόλια και ενδιαφέρον για επενδύσεις στην Ελλάδα από το εξωτερικό, γεγονός το οποίο επιβεβαιώνει ότι συμφωνίες αυτού του είδους μπορεί να λειτουργήσουν συνολικά θετικά για την ελληνική οικονομία, αίροντας τις επιφυλάξεις και την αβεβαιότητα των ξένων επενδυτών», αναφέρει ο διευθύνων σύμβουλος της Lamda.

ypografi elliniko

 

Τα επόμενα βήματα

Την υπογραφή της επικαιροποιημένης συμφωνίας θα ακολουθήσουν ουσιαστικά τρία βασικά βήματα, προκειμένου το Νοέμβριο να πραγματοποιηθεί η καταβολή της πρώτης δόσης των 300 εκατ. από το σύνολο των 915 εκατ. ευρώ, για την απόκτηση του 100% των μετοχών της ΕΛΛΗΝΙΚΟ Α.Ε. και την εκμετάλλευση της περιοχής για 99 χρόνια: Καταρχάς να περάσει η νέα συμφωνία από το Ελεγκτικό Συνέδριο και να κυρωθεί από το ελληνικό Κοινοβούλιο με το χρονοδιάγραμμα ουσιαστικά να τοποθετείται προς το τέλος Ιουνίου- αρχές Ίουλίου. Επιπλέον, το Συμβούλιο της Επικρατείας θα πρέπει να εγκρίνει το master plan του έργου για το οποίο η Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων είναι κατά το μεγαλύτερο μέρος της έτοιμη (σε ποσοστό 90% και το υπόλοιπο 10% περίπου αφορά εγκρίσεις από υπηρεσίες του Δημοσίου, ενώ μέχρι το Νοέμβριο θα πρέπει να προωθηθούν οι διαγωνιστικές διαδικασίες για την άδεια καζίνο.

Σε δύο χρόνια από την πρώτη δόση θα πρέπει να έχουν εκδοθεί οι οικοδομικές άδειες για όσα από τα κτίρια προβλέπονται στα πρώτα στάδια του έργου στην έκταση των 6.200 στρεμμάτων. Οι πρώτες εργασίες που θα ξεκινήσουν αφορούν κυρίως εργασίες ισοπέδωσης, διαμόρφωσης των κοινόχρηστων δικτύων και υποδομών, το πάρκο αλλά και προκαταρκτικές εργασίες στη μαρίνα. «Ο ρόλος της Lamda στο έργο είναι διττός: Καταρχάς, ως manager του έργου, υπεύθυνου φορέα για την υλοποίηση και εγγυητή έναντι του Δημοσίου. Ο δεύτερος ρόλος έχει να κάνει με τις δραστηριότητές της ως εταιρεία ανάπτυξης ακινήτων και δή με τεχνογνωσία στο κομμάτι των εμπορικών κέντρων, ένα κομμάτι του έργου για το οποίο διατηρούμε, όπως είναι φυσικό ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Σε κάθε περίπτωση, θεωρούμε ότι το Ελληνικό είναι εθνική υπόθεση και καλούμε όλο το εγχώριο επιχειρείν να συμμετάσχει».

Σημειώνεται εδώ ότι με βάση τους υφιστάμενους υπολογισμούς, σε ετήσια βάση καθ’ όλη τη διάρκεια κατασκευής του έργου θα συντηρούνται περίπου 10.000 θέσεις εργασίας, ενώ μετά το πέρας της κατασκευής και κατά τη λειτουργία του, θα συντηρούνται περίπου 70.000 θέσεις με προοπτική μόνιμης διατήρησης τους
Η απάντηση για το «ξεπούλημα»

Στη συζήτηση περί «ξεπουλήματος» της έκτασης η διοίκηση της Lamda αντικρούει τις αιτιάσεις, επισημαίνοντας ότι «λαμβανομένων υπόψη α) του τιμήματος των 915 εκατ. ευρώ, το οποίο θα καταβληθεί σε συντομότερο χρόνο, β) των επιπλέον υποδομών του 1,5 δισ. ευρώ που αναλαμβάνει η εταιρεία σε συνδυασμό με τo μέγιστο της δόμησης των 2.700.000 τ.μ. στα οποία συμπεριλαμβάνονται και περίπου 60.000 τ.μ. υφιστάμενων διατηρητέων κτηρίων (3 υπόστεγα Πολεμικής Αεροπορίας, κτίριο Ανατολικού Αεροδρομίου Αθηνών κτλ) «το κόστος κατασκευής αντιστοιχεί στα 900 ευρώ ανά τ.μ. περίπου. Επιπλέον, το συγκεκριμένο έργο έχει μία σημαντική διαφορά σε σχέση με άλλες επενδύσεις: Ότι, ακόμη κι αν αποτύχει επενδυτικά, θα έχουν γίνει σημαντικά έργα για τους ίδιους τους πολίτες, με την ανάπλαση του παραλιακού μετώπου, ένα Μητροπολιτικό πάρκο και μία σύγχρονη εικόνα της ελληνικής πρωτεύουσας με την υπογραφή διεθνούς κύρους ονομάτων», καταλήγει ο κ. Αθανασίου.