Περιθώριο ενός έτους δίνει η Κομισιόν στην Ελλάδα για να οργανώσει την δομή και το σχεδιασμό των σιδηροδρομικών έργων, προκειμένου να σταματήσει η μάστιγα των καθυστερήσεων και των πολυετών διαδικασιών ολοκλήρωσης και σχεδιασμού. Το τελεσίγραφο της Κομισιόν ξεκαθαρίζει ότι μέχρι η πολιτεία να εξασφαλίσει ένα ξεκάθαρο πλαίσιο λειτουργίας μεταξύ του ΟΣΕ και της ΕΡΓΟΣΕ δεν θα χρηματοδοτήσει κανένα νέο έργο.

Η προειδοποίηση των Βρυξελλών έρχεται την στιγμή που η κυβέρνηση ετοιμάζεται να υλοποιήσει σειρά έργων σιδηροδρομικού ενδιαφέροντος σε όλη την χώρα με τον υπουργό κ. Κώστα Καραμανλή να δηλώνει τις προηγούμενες μέρες ότι η επόμενη γενιά έργων θα είναι σιδηροδρομικών υποδομών.

Είναι χαρακτηριστικό ότι στην τελευταία έκθεση μεταμνημονιακής εποπτείας η ΕΕ, εμφανίζει δυσαρέσκεια για τις καθυστερήσεις στην προώθηση του σχεδίου αναδιοργάνωσης του ομίλου ΟΣΕ. Σημειώνεται στην έκθεση ότι ενώ δημιουργήθηκε επιτροπή, στην οποία συμμετέχουν και εκπρόσωποι της Κομισιόν, που θα καταρτίσει το πλαίσιο της αναδιοργάνωσης του ΟΣΕ και το νέο μοντέλο υλοποίησης των σιδηροδρομικών έργων, αυτό μέχρι σήμερα δεν έχει επιτευχθεί.

Στη Κομισιόν περιμένουν να καταθέσει η ελληνική κυβέρνηση το χρονοδιάγραμμα για τις αλλαγές στον ΟΣΕ και το σχεδιασμό των σιδηροδρομικών έργων μέσα στον Οκτώβριο.

Το υπουργείο Υποδομών έχει κληθεί να υποβάλλει αναλυτικά στοιχεία τόσο για τα έργα προτεραιότητας με τα οποία θα ολοκληρωθεί η αναβάθμιση του βασικού σιδηροδρομικού δικτύου όσο και για τα νέα έργα. Στον πρώτο κατάλογο εντάσσονται βελτιώσεις του υφιστάμενου δικτύου και διασυνδέσεις με λιμάνια όπως Θεσσαλονίκης και Αλεξανδρούπολης. Στον δεύτερο έχουν ενταχθεί έργα όπως η ανατολική σιδηροδρομική Εγνατία (Θεσσαλονίκη – Καβάλα), οι επεκτάσεις του προαστιακού προς Λαύριο και Ραφήνα, κ.α.

Τις παθογένειες του συστήματος θα επιχειρήσει να αντιμετωπίσει άμεσα η κυβέρνηση, με την  προκήρυξη διαγωνισμού για την επιλογή Τεχνικού Συμβούλου, προϋπολογισμού άνω των 30 εκατ. ευρώ από την ΕΡΓΟΣΕ. Ο σύμβουλος θα αναλάβει να διαχειριστεί τις εργολαβίες που δεν τελειώνουν ποτέ στον ελληνικό σιδηρόδρομο, αλλά και να σχεδιάσει και να προχωρήσει τους νέους διαγωνισμούς σιδηροδρομικών έργων.