Το νέο πλαίσιο για την παροχή μικροχρηματοδοτήσεων σε επιχειρήσεις παρουσίασε ο Χρήστος Σταϊκούρας στο κοινοβούλιο κατά τη συζήτηση του σχετικού νομοσχεδίου.

Η εισήγηση του υπουργού έχει ως εξής:

«Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,

Η ελληνική Κυβέρνηση έδρασε γρήγορα, αποτελεσματικά και αποφασιστικά για να περιορίσει τις επιπτώσεις της υγειονομικής κρίσης.

Και συνεχίζει να ενεργεί με μεθοδικότητα, υπευθυνότητα και αποτελεσματικότητα.

Αποδεικνύεται ότι διαθέτει και υλοποιεί ένα συνεκτικό, ρεαλιστικό, ολοκληρωμένο και, ταυτόχρονα, δυναμικό σχέδιο για τη στήριξη της οικονομίας.

Σχέδιο με βασικούς στόχους την ενδυνάμωση του δημόσιου συστήματος υγείας, τη στήριξη της απασχόλησης, την ενίσχυση της ρευστότητας των επιχειρήσεων και την τόνωση της κοινωνικής συνοχής.

Ειδικότερα, σε ό,τι αφορά την ενίσχυση της ρευστότητας των επιχειρήσεων, η Κυβέρνηση έχει ενεργοποιήσει ή δρομολογεί ένα πλήθος από εναλλακτικά, συμπληρωματικά, σημαντικά εργαλεία, όπως ανέφερα εκτενώς χθες, κατά τη συνεδρίαση Κοινοβουλευτικών Επιτροπών.

Εργαλεία όπως είναι η επιστρεπτέα προκαταβολή, οι αναστολές των φορολογικών και ασφαλιστικών υποχρεώσεων νοικοκυριών και επιχειρήσεων, η ρύθμισή τους σε 12 άτοκες δόσεις ή 24 δόσεις, η έκπτωση 25% για οφειλές και δόσεις ρυθμίσεων που θα πληρωθούν εμπρόθεσμα, ο συμψηφισμός του 25% στον ΦΠΑ, η σχεδιαζόμενη μείωση στην προκαταβολή φόρου για τις επιχειρήσεις, η επιδότηση επιτοκίου όλων των επιχειρηματικών δανείων, το κεφάλαιο κίνησης στο πλαίσιο του ΤΕΠΙΧ ΙΙ, το Ταμείο Εγγυοδοσίας της Ελληνικής Αναπτυξιακής Τράπεζας και φυσικά το νέο θεσμικό πλαίσιο, που συζητάμε σήμερα, για τις μικροχρηματοδοτήσεις.

Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,

Με το παρόν Σχέδιο Νόμου, για τη διαμόρφωση ενός νέου πλαισίου χορήγησης μικροπιστώσεων, προσφέρεται ένα ακόμη εργαλείο ενίσχυσης της ρευστότητας των επιχειρήσεων, κυρίως των μικρών επιχειρήσεων.

Πλαίσιο που ξεκίνησε μεν να διαμορφώνει – πράγματι – η προηγούμενη Κυβέρνηση, αλλά που τελικά ουδέποτε υλοποίησε.

Η σημερινή Κυβέρνηση, η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας προχωράει στη νομοθέτησή του, έχοντας συμπεριλάβει σημαντικές βελτιώσεις, προσθήκες και διορθώσεις, αποτέλεσμα της δημόσιας διαβούλευσης, αλλά και προτάσεων Κομμάτων της Αντιπολίτευσης, της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, της Τράπεζας της Ελλάδος και άλλων φορέων.

Στόχος είναι να διαμορφωθεί ένα σύγχρονο και αποτελεσματικό εργαλείο.

Εργαλείο που έρχεται να καλύψει το χρηματοδοτικό κενό το οποίο υπάρχει στην επιχειρηματική δραστηριότητα και πλήττει, κυρίως, όσους βρίσκονται στο ξεκίνημα της επιχειρηματικής δραστηριότητας.

Το υπό συζήτηση πλαίσιο έχει βασιστεί στον Ευρωπαϊκό Κώδικα Καλής Πρακτικής για την Παροχή Μικροπιστώσεων.

Παρέχει τη δυνατότητα άντλησης κεφαλαίου έως 25.000 ευρώ, και απευθύνεται:

στις πολύ μικρές επιχειρήσεις,
στα φυσικά πρόσωπα για τη σύσταση πολύ μικρών επιχειρήσεων,
στα φυσικά πρόσωπα που ασκούν ατομική επιχειρηματική δραστηριότητα,
σε φορείς κοινωνικής και αλληλέγγυας οικονομίας,
σε άτομα που θέλουν να εκπαιδευτούν ώστε να μπουν στον χώρο εργασίας,
σε άτομα τα οποία ανήκουν σε ευάλωτες κοινωνικές ομάδες.

Το Σχέδιο Νόμου:

Είναι συνεκτικό, καθώς ενσωματώνει πρόνοιες που διασφαλίζουν τη λειτουργικότητα και αποτελεσματικότητά του.
Είναι συμβατό με τις ευρωπαϊκές πρακτικές, όπως θα σας αναλύσω εκτενέστερα στη συνέχεια.
Είναι ρεαλιστικό, χωρίς να δημιουργεί περίεργα νομοθετικά και βαριά μορφώματα.
Είναι κοινωνικό, καθώς εκτιμάται ότι μπορεί να συμβάλει στην ανάσχεση ακραίων κοινωνικών ανισοτήτων και να συνεισφέρει στην αντιμετώπιση της ανεργίας και του κοινωνικού αποκλεισμού.
Είναι καινοτόμο, καθώς εισάγει ένα εντελώς νέο, σύγχρονο και δυναμικό εργαλείο παροχής ρευστότητας.
Είναι αυστηρό, ώστε να διασφαλίζεται η διαφάνεια.
Είναι ελκυστικό, αφού προβλέπονται συγκεκριμένες φορολογικές απαλλαγές με σκοπό την παροχή κινήτρων.
Είναι ευέλικτο, ώστε να ενισχυθεί η επιχειρηματικότητα, να περιοριστεί η παραοικονομία και να προωθηθεί η υγιής επιχειρηματική κουλτούρα.

Με το υπό συζήτηση Σχέδιο Νόμου θεσπίζονται κανόνες που αφορούν:

την ανάληψη, άσκηση και εποπτεία της δραστηριότητας χορήγησης μικροχρηματοδοτήσεων,
τη διαφάνεια των όρων και τις απαιτήσεις ενημέρωσης σχετικά με τις δραστηριότητες χορήγησής τους και
τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις των δικαιούχων και των ιδρυμάτων μικροχρηματοδοτήσεων.

Ειδικότερα:

Προβλέπεται η σύσταση ιδρυμάτων μικροχρηματοδοτήσεων και θεσπίζεται πλαίσιο αδειοδότησης και εποπτείας τους από την Τράπεζα της Ελλάδος.
Ιδρύονται φορείς μικροχρηματοδοτήσεων που λειτουργούν με τη μορφή κεφαλαιουχικής ή αστικής εταιρείας αποκλειστικού σκοπού.
Πρόσωπα που υπάγονται στο δημόσιο τομέα μπορούν να συμμετέχουν στις εν λόγω εταιρείες, με ποσοστό όμως που δεν υπερβαίνει το 60% του κεφαλαίου της εταιρείας.
Απαιτείται ελάχιστο αρχικό κεφάλαιο από τα ιδρύματα μικροχρηματοδοτήσεων κατά τη στιγμή της αδειοδότησης, που ανέρχεται στις 250.000 ευρώ.
Καθ’ όλη τη διάρκεια λειτουργίας τους, τα ιδρύματα μικροχρηματοδοτήσεων υποχρεούνται να διατηρούν ίδια κεφάλαια τουλάχιστον ίσα με το αρχικό κεφάλαιο.
Προβλέπεται έλεγχος καταλληλότητας των προσώπων που κατέχουν ειδική συμμετοχή και που ασκούν τον έλεγχο του ιδρύματος μικροχρηματοδοτήσεων.
Ο έλεγχος καταλληλότητας εισάγεται προκειμένου τα πρόσωπα που θα συμμετέχουν στα ιδρύματα μικροχρηματοδοτήσεων να διαθέτουν τα κατάλληλα προσόντα κύρους, εκπαίδευσης, περιουσιακής κατάστασης και εμπειρίας.

Με τον τρόπο αυτό, ενισχύεται η ορθή λειτουργία και διαφάνεια του θεσμού των μικροχρηματοδοτήσεων.

Παρέχονται συγκεκριμένες φορολογικές απαλλαγές με σκοπό την παροχή κινήτρων, όπως η απαλλαγή από τέλη χαρτοσήμου και η απαλλαγή από την εισφορά του ν. 128/75.
Τηρείται μητρώο στον επίσημο διαδικτυακό τόπο της Τράπεζας της Ελλάδος, στο οποίο καταχωρίζονται τα αδειοδοτημένα ιδρύματα μικροχρηματοδοτήσεων με έδρα στην Ελλάδα.
Προβλέπεται η υποχρέωση διαφάνειας στους όρους δανειοδότησης, που αφορούν το επιτόκιο, το συνολικό κόστος, τον αριθμό και το ποσό των δόσεων, τη διάρκεια αποπληρωμής, το περιεχόμενο και το κόστος των συμβουλευτικών υπηρεσιών, το δικαίωμα καταγγελίας, τη διαδικασία είσπραξης ανεξόφλητων οφειλών και τη διαδικασία εξωδικαστικής επίλυσης διαφορών.
Ορίζεται ότι η διάρκεια αποπληρωμής της χορηγηθείσας μικροχρηματοδότησης μπορεί να κυμαίνεται από 12 μήνες έως 10 έτη.
Δεν επιτρέπεται η λήψη εμπράγματων εξασφαλίσεων για τη χορήγηση των μικροχρηματοδοτήσεων.
Εκτός από τη χορήγηση των μικροχρηματοδοτήσεων, τα ιδρύματα υποχρεούνται να παρέχουν στους δικαιούχους και συμβουλευτικές υπηρεσίες επιχειρηματικής εκπαίδευσης σε τεχνικές διαχείρισης, στήριξη για την επίλυση νομικών, φορολογικών και διοικητικών προβλημάτων και καθοδήγηση.
Επίσης προβλέπεται, με νομοτεχνική βελτίωση, η υποχρέωση του Υπουργείου Οικονομικών και της Τράπεζας της Ελλάδος να συντάσσουν, ετησίως, Έκθεση για την πορεία εφαρμογής του πλαισίου χορήγησης μικροχρηματοδοτήσεων, που θα υποβάλλεται στη Βουλή.
Η πρόταση αυτή θα επιτρέψει, τόσο στο Υπουργείο όσο και στη Βουλή, να αξιολογούν το θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας των ιδρυμάτων και να προβούν στις κατάλληλες διορθωτικές κινήσεις, ώστε ο θεσμός να πετύχει και να λειτουργήσει πολλαπλασιαστικά για την εθνική οικονομία.

Σε αυτό το σημείο να επισημανθεί ότι η Κυβέρνηση εξέτασε λεπτομερώς τι ισχύει στις άλλες ευρωπαϊκές χώρες που έχουν ήδη προχωρήσει στη νομοθέτηση σχετικού πλαισίου μικροχρηματοδοτήσεων, όπως είναι η Γαλλία, η Ιταλία, η Πορτογαλία, η Ρουμανία κ.ά., και ενσωμάτωσε, στο παρόν νομοσχέδιο, βέλτιστες πρακτικές, που να είναι όμως συμβατές με την ελληνική πραγματικότητα.

Οι διαφοροποιήσεις ανά χώρα είναι πολύ μεγάλες, όμως υπάρχουν αρκετά κοινά στοιχεία, τα οποία ενσωματώθηκαν και στο νομοθετικό πόνημα της Κυβέρνησης.

Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,

Συμπερασματικά, η Κυβέρνηση αποδεικνύει έμπρακτα ότι συνεχίζει να στηρίζει την επιχειρηματική κοινότητα, και ιδιαίτερα τις μικρές επιχειρήσεις.

Από την πλευρά τους οι επιχειρήσεις, όπως είπα και χθες, και συχνά επαναλαμβάνω, καλούνται να αναλάβουν το δικό τους μερίδιο ευθύνης για τη διασφάλιση των θέσεων απασχόλησης, την τόνωση της παραγωγικότητας και της ανταγωνιστικότητας, και την επιτυχή μετάβαση της ελληνικής οικονομίας σε ένα νέο αναπτυξιακό μοντέλο, που θα διασφαλίσει βιώσιμους και χωρίς αποκλεισμούς υψηλούς ρυθμούς οικονομικής μεγέθυνσης.

Να πρωταγωνιστήσουν στη μετάβαση σε ένα καινούργιο παραγωγικό και αναπτυξιακό μοντέλο, βασισμένο σε προϊόντα και υπηρεσίες υψηλής προστιθέμενης αξίας, στην εξωστρέφεια, στην καινοτομία, σε τομείς όπου η Ελλάδα διαθέτει συγκριτικό πλεονέκτημα.

Αυτό είναι το «κλειδί», ώστε όλοι μαζί – Κράτος, επιχειρήσεις και εργαζόμενοι – να επιτύχουμε το αναπτυξιακό άλμα που χρειάζεται η χώρα και να θέσουμε στέρεες βάσεις για ένα καλύτερο μέλλον.

Το οφείλουμε στις επόμενες γενιές.

Και είμαι αισιόδοξος ότι θα τα καταφέρουμε, με πίστη στις δυνάμεις μας, αλληλεγγύη, μεθοδικότητα και σκληρή δουλειά!»