Τεχνολογία

«Βροχή» τα πρόστιμα για την Google – Πώς αντιδρά ο τεχνολογικός κολοσσός

  • Άντζελα Μπολέτση


Από το 2017 μέχρι σήμερα στη Google «βρέχει» πρόστιμα – Η κατάχρηση δεσπόζουσας θέσης στην αγορά των διαφημίσεων στη Γαλλία και ο «πόλεμος» στην Ευρώπη

Αντιμέτωπη με ένα ακόμη πρόστιμο από τo μέτωπο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αυτή τη φορά από την Aρχή Aνταγωνισμού της Γαλλίας, ήρθε η Google. Στον τεχνολογικό κολοσσό, που έχει βρεθεί στο στόχαστρο των ευρωπαϊκών αρχών ουκ ολίγες φορές, επιβλήθηκε σήμερα πρόστιμο 220 εκατομμυρίων ευρώ, ενώ κλήθηκε να προβεί σε διαρθρωτικές αλλαγές στην λειτουργία της διαφημιστικής του επιχείρησης.

Προνομιακή μεταχείριση των διαφημιστικών της υπηρεσιών

Η Αρχή Ανταγωνισμού της Γαλλίας δήλωσε ότι επέβαλε πρόστιμο στην Google για κατάχρηση της δεσπόζουσας θέσης της στην αγορά διαδικτυακών διαφημίσεων σε βάρος των ανταγωνιστικών πλατφορμών και εκδοτών.

Η υπόθεση ξεκίνησε το 2019, μετά από καταγγελίες του ομίλου του Rupert Murdoch News Corp., της γαλλικής εφημερίδας Le Figaro και του βελγικού ομίλου Rossel La Voix.

Η γαλλική Επιτροπή ανταγωνισμού έκρινε ότι Google προωθεί τις δικές της διαδικτυακές διαφημιστικές υπηρεσίες εις βάρος των αντιπάλων της. Συγκεκριμένα, διαπίστωσε ότι η πλατφόρμα διαχείρισης διαφημίσεων της Google, το Google Ad Manager, ευνόησε τη διαδικτυακή αγορά διαφημίσεων της εταιρείας, το Google AdX, στο οποίο οι εκδότες πωλούν χώρο σε διαφημιζόμενους σε πραγματικό χρόνο, θέτοντας δυσμενείς όρους στις ανταγωνιστικές διαφημιστικές υπηρεσίες.

Η αρχή ανακοίνωσε ότι το Google Ad Manager παρείχε πρόσβαση στο AdX σε στρατηγικά δεδομένα, όπως σε κερδοφόρες τιμές προσφοράς, ενώ το AdX απολάμβανε επίσης προνομιακή πρόσβαση σε αιτήματα που υπέβαλαν διαφημιζόμενοι μέσω των διαφημιστικών υπηρεσιών της Google.

Η Google δέχθηκε να προβεί στις κατάλληλες αλλαγές της διαφημιστικής της επιχείρησης για να διευκολύνει τους εκδότες να χρησιμοποιούν ισότιμα τα δεδομένα και τα εργαλεία του. «Θα αναπτύξουμε και θα δοκιμάσουμε αυτές τις αλλαγές τους επόμενους μήνες προτού τις εφαρμόσουμε ευρύτερα, σε παγκόσμιο επίπεδο», δήλωσε η εταιρεία.

«Βροχή» τα πρόστιμα

Δεν είναι η πρώτη φορά που ο τεχνολογικός κολοσσός ΄χτυπήθηκε΄ από μεγάλα πρόστιμα λόγω παραβίασης των ευρωπαϊκών κανόνων.

Από το 2017 μέχρι σήμερα στη Google «βρέχει» πρόστιμα. Την αρχή έκανε το 2017 η Κομισιόν με την επιβολή προστίμου ύψους 2,42 δισ. ευρώ για καταχρηστική εκμετάλλευση της δεσπόζουσας θέσης που κατέχει ο κολοσσός στην αγορά των μηχανών γενικής διαδικτυακής αναζήτησης (search engines). Πιο συγκεκριμένα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή κατηγόρησε την εταιρεία για εσκεμμένη συστηματική τοποθέτηση της δικής της υπηρεσίας σύγκρισης τιμών (Google shopping) σε περίοπτη θέση στα αποτελέσματα της μηχανής αναζήτησής της, και της υποβίβασης των ανταγωνιστικών υπηρεσιών σύγκρισης τιμών. Αυτό είχε κατέστη δυνατό, σύμφωνα με την Επιτροπή, μέσω αλγοριθμικών ρυθμίσεων που ίσχυαν για τις ανταγωνιστικές υπηρεσίες σύγκρισης τιμών, όχι όμως για τη δική της.

Πρωταγωνιστής στο επόμενο πρόστιμο μεγαλύτερης αξίας έγινε το 2018 το σύστημα Android. Η Κομισιόν επέβαλε αυτή τη φορά πρόστιμο ύψους 4,34 δισ. ευρώ, με την αιτιολογία ότι η Google εκμεταλλεύτηκε τη δύναμη του συστήματος Android στα smartphones για να αποκλείσει και να ζημιώσει ανταγωνιστικές εφαρμογές.

Ένα χρόνο μετά, το 2019, επιβλήθηκε στη Google πρόστιμο 1,49 δισ. ευρώ από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, για αποκλεισμό ή παρεμπόδιση ανταγωνιστών διαφημιζόμενων στη μηχανή αναζήτησης, καθώς και το πρόστιμο 50 εκατομμυρίων ευρώ, από τις γαλλικές αρχές, για παραβίαση των κανόνων προστασίας δεδομένων της ΕΕ.

Το Facebook, ο άλλος κυρίαρχος παίκτης στην αρένα της ψηφιακής διαφήμισης, διερευνάται χωριστά από τις ρυθμιστικές αρχές της ΕΕ με αφορμή τους ισχυρισμούς ότι η χρήση των προσωπικών δεδομένων στα οποία έχει πρόσβαση του προσδίδουν αθέμιτα πλεονεκτήματα.

«Η απόφαση για την επιβολή κυρώσεων στην Google είναι ιδιαίτερης βαρύτητας, διότι αποτελεί την πρώτη απόφαση στον κόσμο που εστιάζει στις πολύπλοκες αλγοριθμικές διαδικασίες στις οποίες βασίζεται η διαδικτυακή επιχείρηση διαφημίσεων», δήλωσε η Isabelle de Silva, επικεφαλής της Αρχής Ανταγωνισμού της Γαλλίας.

«Απόφαση-ορόσημο»

Ο Γάλλος υπουργός Οικονομικών, Bruno Le Maire, δήλωσε: «Οι πρακτικές που εφαρμόζει η Google για να ευνοήσει τις δικές της υπηρεσίες διαφήμισης έχουν επηρεάσει ομάδες του Τύπου, των οποίων το επιχειρηματικό μοντέλο εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τα έσοδα από διαφημίσεις».

Η γαλλική αρχή αναφέρει ότι η απόφασή θα αποτελέσει ορόσημο καθώς θα ανοίξει το δρόμο των αποζημιώσεων σε υπηρεσίες και εκδότες που αισθάνονται ότι έχουν υποστεί άδικη αντιμετώπιση από την Google.

«Αν και πιστεύουμε ότι προσφέρουμε πολύτιμες υπηρεσίες και ανταγωνιζόμαστε δίκαια, δεσμευόμαστε να ενισχύσουμε τη συνεργασία μας με τις ρυθμιστικές αρχές παγκοσμίως για να βελτιώσουμε τα προϊόντα μας», δήλωσε σε απάντηση η Maria Gomri, νομική διευθύντρια της Google France.

Διαβάστε περισσότερα

G7: Τι σημαίνει η συμφωνία για τον φόρο στις πολυεθνικές – Κερδισμένοι και χαμένοι – Το όφελος για την Ελλάδα

Δικηγόροι: Έρχεται επιδότηση έως 2.000 ευρώ – Οι δικαιούχοι και η διαδικασία για τις αιτήσεις

Νέες αντικειμενικές αξίες: Όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε σε 5 ερωτήσεις και απαντήσεις