Οι αεροπορικές εταιρείες παγκοσμίως αναμένεται να καταγράψουν καθαρά κέρδη 41 δισ. δολαρίων το επόμενο έτος, με 5,2 δισ. επιβάτες να ταξιδεύουν αεροπορικώς. Ωστόσο, όπως επισημαίνει το Bloomberg, τα ρεκόρ αυτά θα ήταν ακόμη υψηλότερα, εάν ο κλάδος είχε ξεπεράσει τις επίμονες δυσκολίες στην εφοδιαστική αλυσίδα, όπως ανακοίνωσε η κορυφαία διεθνής ένωση του χώρου.

Η πρόβλεψη για τα κέρδη αντιστοιχεί σε αύξηση 4% σε σχέση με τα 39,5 δισ. δολάρια της φετινής χρονιάς, σύμφωνα με τη Διεθνή Ένωση Αερομεταφορών (IATA), η οποία παρουσίασε την ετήσια έκθεσή της την Τρίτη. Η ώθηση αυτή θα προέλθει από τη σταθερή οικονομική ανάπτυξη, τον χαμηλότερο πληθωρισμό, την αποδυνάμωση του δολαρίου και τη μείωση του κόστους των καυσίμων.

Η Ευρώπη εμφάνισε την ισχυρότερη οικονομική επίδοση το 2025, με τις εταιρείες χαμηλού κόστους να αναπτύσσονται με διψήφιο ποσοστό και να ξεπερνούν τις παραδοσιακές εταιρείες όσον αφορά τα περιθώρια κέρδους. Η Βόρεια Αμερική, που συνήθως κατατάσσεται ως η πλέον κερδοφόρα περιοχή, έχασε την πρωτιά λόγω στάσιμης ανάπτυξης, δασμών, αυστηρότερων μεταναστευτικών πολιτικών και του κυβερνητικού shutdown, σύμφωνα με την IATA.

Η περιοχή Ασίας – Ειρηνικού προβλέπεται να καταγράψει τη μεγαλύτερη αύξηση σε ζήτηση και χωρητικότητα το επόμενο έτος, χάρη στη διεύρυνση των μεσαίων τάξεων και την ενίσχυση του τουρισμού.

«Υπάρχει ξεκάθαρη αναγνώριση της ανάγκης να υπάρξουν οι κατάλληλες υποδομές που θα επιτρέψουν στον κλάδο να αναπτυχθεί», δήλωσε από τη Γενεύη ο Γουίλι Γουόλς, γενικός διευθυντής της IATA.

Πρωταθλήτρια σε περιθώρια καθαρού εισοδήματος αναδεικνύεται η Μέση Ανατολή, σημείωσε η Μαρί Όουενς Τόμσεν, επικεφαλής οικονομολόγος και ανώτατη αντιπρόεδρος βιωσιμότητας της IATA. Η ζήτηση επιβατών παραμένει ισχυρή, τροφοδοτούμενη από τα μεγάλης απόστασης ταξίδια, τις επενδύσεις σε υποδομές και την επέκταση των μεγάλων αεροπορικών κόμβων. Αντίθετα, οι αφρικανικές αεροπορικές εταιρείες εξακολουθούν να δυσκολεύονται να εμφανίσουν κερδοφορία λόγω κατακερματισμένων πολιτικών και υψηλότερου κόστους καυσίμων.

Οι δασμοί του Προέδρου των Ηνωμένων Πολιτειών Ντόναλντ Τραμπ, οι πόλεμοι στη Μέση Ανατολή και την Ουκρανία, και τα προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα συνέβαλαν στην αύξηση του κόστους των αεροπορικών εταιρειών μέσα στη χρονιά, σύμφωνα με την IATA. Οι αερομεταφορείς περιμένουν πλέον περισσότερο για τις παραδόσεις αεροσκαφών και, ως αποτέλεσμα, διατηρούν σε λειτουργία παλαιότερα αεροπλάνα για μεγαλύτερο διάστημα, όπως ανέφερε ο Στιούαρτ Φοξ, διευθυντής επιχειρήσεων πτήσης και τεχνικών λειτουργιών της ένωσης. Τα νέα αεροσκάφη χρειάζονται επίσης περισσότερο χρόνο για να λάβουν πιστοποίηση.

Η IATA είχε προηγουμένως αναθεωρήσει την πρόβλεψή της για τα κέρδη του κλάδου το 2025 από 36,6 δισ. σε 36 δισ. δολάρια, επικαλούμενη εμπορικές εντάσεις και ασθενέστερη καταναλωτική εμπιστοσύνη που επηρέασαν τα κέρδη των αεροπορικών εταιρειών.

Η ένωση εκτιμά πως το περιθώριο κέρδους του κλάδου θα ανέλθει στο 3,9% το επόμενο έτος, στα ίδια επίπεδα με το 2025. Τα συνολικά έσοδα προβλέπεται να φτάσουν τα 1,053 τρισ. δολάρια.

«Εξακολουθούμε να είμαστε ένας κλάδος που λειτουργεί με καθαρά περιθώρια κάτω του 4%», είπε ο Γουόλς, προσθέτοντας ότι παραμένει απογοητευμένος από τον αργό ρυθμό ανάπτυξης της παραγωγής βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων και από τα προβλήματα στον έλεγχο εναέριας κυκλοφορίας που έχουν προκαλέσει ακυρώσεις πτήσεων.

Διαβάστε ακόμη

ΕΛΣΤΑΤ: Επιτάχυνε στο 2,4% ο πληθωρισμός τον Νοέμβριο

Η Ευρώπη κοντά σε deal για τα παγωμένα ρωσικά assets υπέρ της Ουκρανίας

UBS: Η Πειραιώς στα κορυφαία επενδυτικά χαρτιά της Ευρώπης για το 2026 Υπεραποδίδουν οι ελληνικές τράπεζες

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα