«Είναι μεγάλες οι προκλήσεις και συνεχείς οι ανατροπές, ωστόσο διατηρούμε την αισιοδοξία μας γιατί ο κλάδος είναι ισχυρός και στάθηκε όρθιος σε πολύ πιο δύσκολες συνθήκες. Φτάσαμε στο σήμερα να κλείνουμε τη χρονιά κοντά στο 55% του 2019, όμως τα πράγματα αλλάζουν ξανά. Βρισκόμαστε και πάλι μπροστά σε μία νέα συνθήκη. Ήδη οι τελευταίες ώρες έχουν κάνει πιο δύσκολη την κατάσταση με την επιβολή εκ νέου ταξιδιωτικών περιορισμών».

Αυτό ανέφερε χθες (16/12) από το βήμα του συνεδρίου του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων ο πρόεδρος κ. Γιάννης Ρέτσος, προσθέτοντας ότι ο κλάδος καλείται μακροπρόθεσμα να ξανά- ξεκινήσει και να ξανά- οργανώσει το μέλλον του από εκεί που άφησε το νήμα το 2019.

Από την πλευρά του, ο υπουργός Τουρισμού κ. Βασίλης Κικίλιας ανέφερε ότι πράγματι είναι δύσκολες οι συνθήκες τις τελευταίες ημέρες, με την «Όμικρον» και την εκ νέου επιβολή περιορισμών, ωστόσο «έχουν υπάρξει αρκετές δύσκολες μέρες αντίστοιχες τα τελευταία σχεδόν δύο χρόνια. Όμως αποδείξαμε στο παρελθόν ότι παρά τις δυσκολίες που προκύπτουν ακόμη και την περίοδο που δεν είχαμε εμβόλια, μπορούμε να κάνουμε σωστή διαχείριση.

Η χρονιά καταλήγει με ισχυρά έσοδα για το 2021, δεν θα εγκαταλείψουμε τους χειμερινούς προορισμούς, προχωράμε με την προγραμματισμένη καμπάνια και αμέσως μετά τα Χριστούγεννα θα ξεκινήσει η καμπάνια για το city break, ώστε να κερδηθεί ό,τι γίνεται περισσότερο από έσοδα και εισπράξεις. Πιστεύω ακράδαντα στις συνεργασίες και τις συνέργειες, ο κλάδος πρέπει να τυγχάνει του σεβασμού, της προσοχής και της μέριμνας γιατί φέρνει το 25% του ΑΕΠ της χώρας.

«Η κυβέρνηση αυτή έχει πολιτικά αποποινικοποιήσει το κέρδος και το επιχειρείν, έχει θέσει στο επίκεντρο την προσέλκυση νέων επενδύσεων. Έχω ήδη υπογράψει τα τεχνικά δελτία που αναλογούν σε 320 εκατομμύρια ευρώ από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Ανάκαμψης και τα οποία θα διατεθούν για τη στήριξη του τουρισμού, την τουριστική ανάπτυξη, την εκπαίδευση την αναβάθμιση των δεξιοτήτων, την ψηφιοποίηση, το τουριστικό μητρώο και άλλες δράσεις.

Θα κινηθούμε με τάχιστες διαδικασίες ώστε να είμαστε εντός χρόνου για την απορρόφηση των κονδυλίων και να ξεχωρίσουμε εκείνα τα έργα που θα δώσουν προστιθέμενη αξία στο τουριστικό προϊόν. Είμαστε έτοιμοι, έχουμε ήδη ένα καθαρό πλαίσιο της διαδικασίας, με οργανωμένες δομές και μαζί θέλουμε να χαράξουμε μαζί μια κοινή στρατηγική, για μια βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη».

Η ανάκαμψη

Από πλευρά του, ο κ. Ρέτσος ανέφερε ότι «η ανάκαμψη θα καθυστερήσει μερικούς μήνες ακόμη γιατί έχουμε μπροστά ένα δύσκολο χειμώνα μέχρι την άνοιξη, όπου θα μπορούσαμε να πούμε ότι αφήνουμε την πανδημία πιο πίσω. Δεν είναι η πρώτη φορά που ο τουρισμός βρίσκεται σε κρίση, υπενθυμίζω ότι η χώρα μας ήταν σε κρίση από το 2010 έως το 2018, όπου όμως ο κλάδος όχι μόνο ξεχώρισε ως ένας από τους λίγους τομείς της οικονομίας που αναπτύχθηκαν, αλλά τελικά γιγαντώθηκε».

Από το τέλος του 2012 και μετά, στα 7 χρόνια της ανόδου και της ανάκαμψης περισσότεροι από 230 εκατ. ξένοι επισκέπτες ήρθαν στη χώρα μας και αυτό βοήθησε στο να βελτιωθεί τρομερά το brand της Eλλάδας, ανέφερε ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ προσθέτοντας ότι πάνω από 160- 170 δισ. την περασμένη δεκαετία μέσω άμεσων τουριστικών εισπράξεων και επενδύσεων.

Στην παρούσα φάση και με δεδομένο ότι είναι δύσκολο το επόμενο διάστημα, ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ έθεσε μεταξύ άλλων το θέμα της στήριξης ενεργειακού κόστους των επιχειρήσεων (ειδικά αυτές που λειτουργούν σε ορεινούς και ημιορεινούς προορισμούς που έχουν να λειτουργήσουν από το Φεβρουάριο του 2020) «ώστε να βγούμε από αυτόν τον δύσκολο χειμώνα.

Ο τουρισμός απέδειξε για μια ακόμα φορά, στις πλέον δύσκολες συνθήκες, τη μέγιστη συμβολή του στην εθνική οικονομία. Ο ολοκληρωμένος σχεδιασμός και η δέσμευση όλων των εμπλεκομένων είναι απαραίτητη, κι αυτό είναι ακριβώς το σημείο όπου όλοι μαζί, ιδιωτικός τομέας, κεντρική κυβέρνηση και η τοπική αυτοδιοίκηση, μπορούμε να κάνουμε τη διαφορά.

Πιστεύουμε ότι έχει έρθει η στιγμή που ο ελληνικός τουρισμός θα στραφεί από την αυτοσχέδια ανάπτυξη σε έναν πιο προσεκτικό, στοχευμένο και ουσιαστικό τρόπο εργασίας και ευελπιστούμε ότι η μελέτη του ΙΝΣΕΤΕ «Ελληνικός Τουρισμός 2030 | Σχέδια Δράσης» θα θέσει τις βάσεις για εκτενή διαβούλευση και συζήτηση. Για να επανέλθουμε καλύτεροι πρέπει να σκεφτούμε, να μάθουμε, να σχεδιάσουμε το μέλλον με καθαρό μυαλό και ταπεινότητα. Με συνέργειες και συμπράξεις μπορούμε να διαμορφώσουμε την ατζέντα για την πραγματική μεταμόρφωση του τουρισμού και μετάβαση στην επόμενη μέρα».

Διασύνδεση τουρισμού- βιομηχανίας

Ο Σπύρος Θεοδωρόπουλος, Αντιπρόεδρος του ΣΕΒ και Διευθύνων Σύμβουλος της Chipita, ανέδειξε την αξία της διασύνδεσης του τουρισμού με τους παραγωγικούς τομείς της οικονομίας σημειώνοντας πως: «Ο τουρισμός και η ελληνική βιομηχανία είναι δύο κλάδοι όχι απλώς μη ανταγωνιστικοί μεταξύ τους, αλλά συμπληρωματικοί.

Από τη μία, η βιομηχανία κερδίζει καταναλωτές που φέρνει στη χώρα ο τουρισμός και επωφελείται από την αγοραστική δύναμη των απασχολούμενων σε αυτόν. Από την άλλη, ο τουριστικός κλάδος, χάρη στα προϊόντα της βιομηχανίας μας, προσφέρει μια ολοκληρωμένη, μοναδική «ελληνική» εμπειρία στους επισκέπτες. Έχουμε, συνεπώς, κάθε λόγο να δουλεύουμε μαζί, για να μεγαλώσουμε ακόμη περισσότερο, ακόμη πιο στέρεα».

Η μελέτη για την επόμενη μέρα

Οι κ.κ. Ηλίας Κικίλιας, Γενικός Διευθυντής ΙΝΣΕΤΕ, και Άρης Ίκκος, Επιστημονικός Διευθυντής ΙΝΣΕΤΕ, παρουσίασαν τη μελέτη «Ελληνικός Τουρισμός 2030 | Σχέδια Δράσης», που εκπονήθηκε από την κοινοπραξία εταιρειών Deloitte – Remaco για λογαριασμό του ΙΝΣΕΤΕ, με τον Ηλία Κικίλια να δηλώνει:

«Στο επίκεντρο της μελέτης «Ελληνικός Τουρισμός 2030 | Σχέδια Δράσης» τέθηκε η έννοια του «προορισμού», ως θεμελιακή μονάδα ανάλυσης, σχεδιασμού, χάραξης και υλοποίησης πολιτικής, άσκησης διακυβέρνησης, διαχείρισης και marketing, που δεν ταυτίζεται υποχρεωτικά με διοικητικά όρια.

Η επιλογή αυτή αποτελεί και την πρωταρχική καινοτομία του έργου μας. Κύριο μήνυμα είναι ότι ο κάθε προορισμός έχει τη δυνατότητα να διαμορφώσει τη δική του μοναδική αλυσίδα αξίας και εμπειριών, τη δική του αναπτυξιακή διαδρομή με όρους βιωσιμότητας, ανταγωνιστικότητας και ανθεκτικότητας.

Αλλά υπό τις προϋποθέσεις επάρκειας και καταλληλότητας των δημοσίων υποδομών, τεχνογνωσίας και εξειδίκευσης ως προς τον σχεδιασμό, συντονισμένης κι αποτελεσματικής διακυβέρνησης και ουσιαστικής συνεργασίας του δημοσίου με τον ιδιωτικό τομέα» και τον Άρη Ίκκο να συμπληρώνει πως «Τα προηγούμενα εθνικά σχέδια για τον τουρισμό προσδιόριζαν το «τι;» προϊόντα πρέπει να αναπτυχθούν.

Αυτή η μελέτη προχωράει στο «πώς;» θα αναπτυχθούν. Για το λόγο αυτό επιλέξαμε συγκεκριμένους προορισμούς και προσδιορίσαμε ποια προϊόντα μπορεί να αναπτύξει ο κάθε προορισμός και σε ποιες αγορές να απευθυνθεί, λαμβάνοντας υπόψη ότι η ανάπτυξη του τουρισμού προς το 2030, απαιτεί δημιουργία σύνθετων, και όχι μονοθεματικών, προϊόντων και υπηρεσιών, που θα επιτρέπουν στους τουρίστες να αποκτήσουν τις εμπειρίες που αποζητούν.

Με τα νέα αυτά προϊόντα θα είναι εφικτή η περαιτέρω διείσδυση σε εδραιωμένες και ώριμες αγορές, καθώς και η ανάπτυξη long-haul αγορών στη μετά Covid εποχή».

Διαβάστε ακόμη

Έμα Ραντουκάνου: Οι «χρυσές» χορηγίες των Tiffany’s, Dior, Evian και η σύγκριση με τη Σαράποβα (pics)

Νέους μπελάδες στους ιδιοκτήτες φέρνει η υποχρεωτική ενεργειακή αναβάθμιση στα ακίνητα

Οι Αμερικανοί αγοράζουν από την Εθνική και… από τον Πατέλη, το Υπερταμείο πουλάει αεροδρόμια, η Ιντρακάτ αποκτά νέους μετόχους