Αμερικανοί, Βρετανοί και Γερμανοί αποτέλεσαν τις 3 τοπ εθνικότητες για τον τουρισμό της Αθήνας το 2023, με τους ξένους επισκέπτες της πόλης με βάση τα στοιχεία της διεθνούς κίνησης του αεροδρομίου να αντιστοιχούν σε 7,1 εκατ. διεθνείς αφίξεις σε σύγκριση με τα 6,4 εκατ. επισκεπτών, προ πανδημίας το 2019, σημειώνοντας αύξηση 10%.

Το 2023 θα είναι το νέο σημείο αναφοράς για την ελληνική πρωτεύουσα σε ό,τι έχει να κάνει με τον τουρισμό της πόλης, με τους φορείς πάντως να τονίζουν την ανάγκη να προωθηθεί ο προορισμός ως ένα ενιαίο τουριστικό προϊόν μαζί με τα κοντινά της νησιά προκειμένου να ενισχυθεί συνολικά ο προορισμός.

«Το 2024 δείχνει σε ποιοτικά και ποσοτικά χαρακτηριστικά να ακολουθεί το 2023 και γρήγορα θα κληθούμε να αποφασίσουμε για το αν θα πρέπει να προσανατολιστούμε στον ποσοτικό ή τον ποιοτικό τουρισμό», ανέφερε χαρακτηριστικά χθές η πρόεδρος της Ενωσης Ξενοδόχων Αθηνών Αττικής Αργοσαρωνικού κ. Λαμπρινή Καρανάσιου Ζούλοβιτς με αφορμή την παρουσίαση των δύο διαφορετικών ετήσιων ερευνών ικανοποίησης επισκεπτών για τον προορισμό που διεξάγουν αυτόνομα τόσο η Ένωση Ξενοδόχων της Αθήνας στα ξενοδοχεία – μέλη της όσο και ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών κατά την αναχώρηση των επιβατών από την πρωτεύουσα.

«Προκειμένου να ενισχυθεί ο ποιοτικός τουρισμός υπάρχουν δύο τρόποι: Αφενός με το πραγματικό νοικοκύρεμα της πόλης για πολίτες και επισκέπτες αφετέρου με την πλήρη αξιοποίηση των δυνατοτήτων της Αθήνας και των νησιών της. Η Αθήνα είναι η μοναδική παραθαλάσσια πρωτεύουσα της Ευρώπης και σε απόσταση αναπνοής βρίσκονται τα νησιά της. Προτείναμε την ανάγκη προβολής της Αθήνας και των νησιών της ως ενιαίου προορισμού, πρόταση που με χαρά είδαμε να γίνεται αποδεκτή από την υπουργό κ. Ολγα Κεφαλογιάννη.

Η πρόταση αφορά τον τρόπο με τον οποίο θα ήταν σκόπιμο να προβάλλονται στο εξής και κυρίως στο εξωτερικό το ιστορικό εμπορικό κέντρο, οι παραθαλάσσιες περιοχές και τα νησιά ως σύνολο, ως ενιαίος προορισμός, ως επιλογή για θεματικές διακοπές και για εξερεύνηση από το κοινό. Στις διεθνείς εκθέσεις εξωτερικού για το 2025 και τις εξειδικευμένες παρουσιάσεις της Αθήνας στο εξωτερικό είναι σκόπιμο να γίνεται πλέον η προβολή ως ενιαίο σύνολο ως «Η Αθήνα και τα νησιά της».

Οι εθνικότητες

Σε ό,τι έχει να κάνει με την τουριστική κίνηση στην πόλη, με βάση τα στοιχεία του αεροδρομίου που παρουσίασε η κ. Μαριπόλα Κώτση, τομεάρχης Έρευνας Αγοράς του ΔΑΑ, η αύξηση το 2023 είναι τόσο στην κίνηση εσωτερικού όσο και στην κίνηση εσωτερικού.

«Η Αθήνα στο χάρτη των ευρωπαϊκών αεροδρομίων παρουσιάζει αξιοσημείωτη ανάπτυξη, έχοντας ξεπεράσει προ πολλού τα νούμερα του 2019, την ίδια στιγμή που άλλα αεροδρόμια στην Ευρώπη προσπαθούν να ανακάμψουν ακόμη από την πανδημία. Το θετικό είναι ότι η αύξηση προέρχεται όχι μόνο από τις μεγάλες αεροπορικές αλλά από την πλειονότητα των εταιρειών με ένα μεγάλο εκτεταμένο δίκτυο».

Το 64% της κίνησης του αεροδρομίου είναι ξένοι επισκέπτες με πάνω από 7 εκατ. διεθνείς αφίξεις. Ο μεγαλύτερος αριθμός επισκεπτών προήλθε από τις παραδοσιακές αγορές (ΗΠΑ, Ηνωμένο Βασίλειο, Γερμανία, Γαλλία, Ιταλία), ενώ σημαντικό στοιχείο αποτελεί το γεγονός ότι σταθερά θετική πορεία παρουσίασαν και αγορές, όπως οι Ελβετία, Ολλανδία, Βέλγιο, Τουρκία, Ρουμανία, οι οποίες προπανδημικά θεωρούνταν ως μη κύριες / παραδοσιακές.

Ειδικά όσον αφορά τους Αμερικανούς, αυτοί έφτασαν πέρυσι για πρώτη φορά το 1 εκατ. επισκέπτες από 694 χιλιάδες το 2019, απόρροια και των αυξημένων συνδέσεων, με το μερίδιό τους να έχει αυξηθεί στο 18% επί του συνόλου των διεθνών αφίξεων από το 11% του 2022, στο 10% είναι το μερίδιο για το Ηνωμένο Βασίλειο, οι Γάλλοι έχουν μερίδιο 7%, οι Γερμανοί 6%.

Παράλληλα, υπερπόντιοι προορισμοί / αγορές, όπως η Αυστραλία και η Κίνα, κλειστές το 2022 λόγω των περιορισμών της πανδημίας ανέκαμψαν με ταχείς ρυθμούς με 150 χιλιάδες πέρυσι στο 113% έναντι του 2019 για τους Αυστραλούς και τους Κινέζους με 95 χιλιάδες στο 90% έναντι του 2019.

Σε ό,τι αφορά τη διάρκεια της τουριστικής περιόδου, παρατηρήθηκε αυξημένη επισκεψιμότητα και κατά τους μήνες εκτός αιχμής. Οι 7 στους 10 ξένοι επισκέπτες της πόλης δουλεύουν στον ιδιωτικό τομέα, ενώ ως προς τη διαμονή μένουν περισσότερο σε ξενοδοχεία και ενοικιαζόμενα, ενώ υπάρχει σημαντική αύξηση το 2023 από 5% σε 11% στο ποσοστό των καταλυμάτων τύπου Airbnb «γεγονός το οποίο μπορεί να οφείλεται και στην επιστροφή στο συγκεκριμένο είδος καταλύματος μετά την πανδημία, δεδομένου ότι τα ξενοδοχεία θεωρούνταν ότι τηρούσαν πιο αυστηρούς όρους υγιεινής», όπως ανέφερε η κ. Κώτση.

Ικανοποίηση και εμπειρία

Η αύξηση της τουριστικής κίνησης στην Αθήνα δεν έχει επηρεάσει αρνητικά την συνολική εμπειρία των τουριστών. Αντίθετα, η ικανοποίηση των τουριστών έχει αυξηθεί τα τελευταία 10 χρόνια από τη χαμηλότερη βαθμολογία 7,7 το 2017 σε 8,4 το 2022 και το 2023, όπως ανέφερε ο επικεφαλής της έρευνας για τα ξενοδοχεία κ. Stefan Merkenhof της GBR Consulting.

«Ο βασικός λόγος που επιλέγουν οι επισκέπτες την Αθήνα είναι ο πολιτισμός και το αρχαιολογικό ενδιαφέρον. Το 1/3 συνδυάζει την επίσκεψη με άλλους προορισμούς και το 18% θεωρεί σημαντικό ότι η πόλη διαθέτει ένα μεγάλο παραλιακό μέτωπο, ποσοστό σημαντικό γιατί πλέον ένα 84% γνωρίζει το παραλιακό μέτωπο έναντι του 60% που ήταν περίπου το 2016- 2017. Η Ακρόπολη και το Μουσείο της δέχθηκε πέρυσι ρεκόρ επισκεπτών, ενώ και ο τομέας με τα tour στην πόλη και τις εμπειρίες αναπτύσσονται σημαντικά σε σχέση με μία δεκαετία πριν».

Ο κ. Merkenhof ανέφερε ακόμη ότι σχετικά με τα θέματα της ασφάλειας και της δημόσιας καθαριότητας, η ικανοποίηση των τουριστών έχει μειωθεί με βαθμολογίες 7,4 και 6,4 αντίστοιχα, ενώ η αξιολόγηση σχετικά με την κατάσταση στις πλατείες και τα πεζοδρόμια παρέμεινε σταθερή στο 6,9. Ωστόσο, αυτές οι αξιολογήσεις είναι ένας μέσος όρος και εξαρτώνται σε ένα πολύ μεγάλο βαθμό από τις τοποθεσίες των ξενοδοχείων. Από την έρευνα προκύπτει ότι ορισμένες περιοχές στο κέντρο της Αθήνας έχουν σοβαρά προβλήματα και χρειάζονται άμεσες δράσεις για τη βελτίωση της ασφάλειας, της καθαριότητας και των πεζοδρομίων.

«Η Αθήνα τα πήγε καλά, έχει το προϊόν, οι τουρίστες αυξάνονται, γίνονται επενδύσεις υπολογίζεται ότι στο ξενοδοχειακό δυναμικό της πόλης πρόκειται να προστεθούν περίπου 2.000 επιπλέον δωμάτια χωρίς να υπολογίζονται οι μονάδες από Ελληνικό, τα καταλύματα τύπου Airbnb και τα εξυπηρετούμενα διαμερίσματα.

Η πόλη έχει γίνει δημοφιλής προορισμός με περαιτέρω δυνατότητες για μεγαλύτερη ανάπτυξη δεδομένου ότι δεν έχει φτάσει ακόμη τα επίπεδα επισκεψιμότητας άλλων ευρωπαϊκών πόλεων, όπως η Ρώμη ή η Βαρκελώνη. Από την άλλη θα πρέπει να σκεφτεί τους κατοίκους της και να αυξήσει την επισκεψιμότητα εκτός αιχμής- ο κλάδος των συνεδρίων και εκθέσεων εξακολουθεί να περιμένει εδώ και …δεκαετίες το μεγάλο εκθεσιακό- συνεδριακό κέντρο».

Ο Γενικός Γραμματέας της ΕΞΑΑΑ, κ. Ευγένιος Βασιλικός, από την πλευρά του επεσήμανε πως «Τα …προγνωστικά εμφανίζουν την Αθήνα ως έναν πολύ ισχυρό «παίκτη» στην ευρωπαϊκή και διεθνή τουριστική σκηνή για τα επόμενα χρόνια, ζητούμενο ωστόσο είναι η Αθήνα ως πρωτεύουσα, ναυαρχίδα αλλά και καθρέπτης της χώρας να μπορέσει να λειτουργεί άρτια ως τουριστικός 12μηνος προορισμός (τουριστικός, επαγγελματικός, κρουαζιέρας κ.ά.) με ότι αυτό απαιτεί ή και συνεπάγεται. Η Αθήνα έχει βελτιώσει το τουριστικό της προϊόν, ωστόσο έχουμε πολύ δρόμο να φτάσουμε τους ανταγωνιστές.

Σαφώς το ζήτημα της βραχυχρόνιας μίσθωσης συνεχίζει και μας απασχολεί και παρά τις πρόσφατες κυβερνητικές ρυθμίσεις για τα συγκεκριμένα καταλύματα, αυτές δεν αρκούν. Ως προς τον αριθμό ξενοδοχείων στην πόλη είναι σημαντικό να θυμηθούμε ότι το 2012 είχαν κλείσει 80 ξενοδοχεία στην Αθήνα και ακόμη, παρά τις νέες επενδύσεις, δεν έχουν αναπληρωθεί γιατί, τελικά, τα ξενοδοχεία που ανοίγουν ως αμιγώς ξενοδοχειακές μονάδες δεν είναι και τόσα πολλά», ανέφερε ο κ. Βασιλικός.

Παράλληλα, η αγορά βραχυχρόνιας μίσθωσης έχει αυξηθεί την τελευταία δεκαετία σε 14.000 ενεργές μονάδες το 2023 -μόνο στο κέντρο- σε σύγκριση με τα 18.000 δωμάτια ξενοδοχείων στην ίδια περιοχή. Ως αποτέλεσμα, η πληρότητα το 2023 δεν έχει ανακάμψει πλήρως στα επίπεδα του 2019 καθώς σημειώθηκε μείωση 1,5% στο συγκριτικό διάστημα 2023/19 με βάση την έρευνα των ξενοδόχων.

Διαβάστε ακόμη

Οι πρώτες συμφωνίες στην Ινδία – Στη Βομβάη ο πρωθυπουργός και η επιχειρηματική αποστολή

Ακίνητα: Παράταση έως την 1η Μαρτίου για την έκπτωση στον ΕΝΦΙΑ – Τέλος χρόνου για τα Airbnb

Η πιο ακριβή σουίτα στον κόσμο είναι εξωπραγματική

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ