Για έσοδα πάνω από 7 δισ. ευρώ πάει ο ελληνικός τουρισμός για το τρίμηνο Αυγούστου – Οκτωβρίου, όσα περίπου ήταν και η πιο συντηρητική εκτίμηση του κλάδου στο ξεκίνημα της φετινής τουριστικής σεζόν για ολόκληρο το 2021.

Τώρα, η καλή εικόνα του καλοκαιριού συνεχίζεται και μέσα στο φθινόπωρο για τις αφίξεις από το εξωτερικό στους προορισμούς της πρώτης γραμμής, γεγονός που αποτυπώνεται στα νούμερα όλης της τουριστικής αλυσίδας, από τις αεροπορικές και τα ξενοδοχεία, μέχρι τις κρατήσεις από τις βραχυχρόνιες μισθώσεις. Και σε αυτή την περίπτωση, τις κρατήσεις τύπου Airbnb, η Ελλάδα βρέθηκε το προηγούμενο διάστημα πιο μπροστά από άλλες βασικές τουριστικές αγορές της Νότιας Ευρώπης, όπως η Ισπανία, η Πορτογαλία και η Ιταλία, ανακτώντας ταχύτερα το χαμένο έδαφος σε σχέση με το 2019.

Ενδεικτικά, με βάση τα στοιχεία από την εξειδικευμένη εταιρεία AirDNA, η ζήτηση όσον αφορά τις βραχυχρόνιες μισθώσεις στην Ελλάδα ήταν μειωμένη κατά 19,6% τον Αύγουστο του 2021 έναντι του Αυγούστου του 2019, ενώ στις υπόλοιπες αγορές το αντίστοιχο ποσοστό είναι πάνω από 20%, και συγκεκριμένα στο -23,9% για την Ιταλία, στο – 27,7% για την Ισπανία, στο -35% για την Πορτογαλία κ.λπ.

Τι λένε τα νούμερα

Υπό τις παρούσες συνθήκες, οι τουριστικοί φορείς θεωρούν τώρα εφικτό να ξεπεραστεί ο στόχος των 7 δισ. ευρώ εσόδων για την περίοδο Αυγούστου – Οκτωβρίου, την ίδια στιγμή που υπάρχουν και ακόμη πιο αισιόδοξες φωνές στον κλάδο, όπως αυτή του πρώην προέδρου του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) Ανδρέα Ανδρεάδη, ο οποίος ανεβάζει τον πήχη για την περίοδο που διανύουμε στα ίδια επίπεδα με αυτά του Αυγούστου – Οκτωβρίου του 2019. Τότε, οι τουριστικές εισπράξεις είχαν αγγίξει τα 8,5 δισ. ευρώ, για την ακρίβεια είχαν διαμορφωθεί στα 8,472 δισ. ευρώ, εξ ου και ο πρώην πρόεδρος του ΣΕΤΕ κάνει την εκτίμηση για το σύνολο των τουριστικών εσόδων όλο το 2021 ακόμη και στα 12 δισ. ευρώ.

Πάντως, σε αυτή τη φάση και με τα σημερινά δεδομένα, ένα θετικό και παράλληλα ρεαλιστικό σενάριο που βλέπει και το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης για το τελικό ταμείο της φετινής χρονιάς είναι για έσοδα λίγο χαμηλότερα ή ακόμη και κοντά στα 11 δισ. ευρώ. Νούμερο που, αν πιαστεί, θα είναι σαφώς υψηλότερο σε σύγκριση με τον αρχικό στόχο που είχε τεθεί στο ξεκίνημα της φετινής τουριστικής σεζόν για το 50% των εσόδων των 18,2 δισ. ευρώ του 2019.

Υπενθυμίζεται ότι με βάση τα επίσημα στοιχεία της Τραπέζης της Ελλάδος για το επτάμηνο Ιανουαρίου – Ιουλίου του 2021 οι τουριστικές εισπράξεις διαμορφώθηκαν στα 3,38 δισ. ευρώ, με τη μερίδα του λέοντος (2,27 δισ. ευρώ) να αντιστοιχεί, όπως είναι εύλογο, στον Ιούλιο λόγω και της μεγάλης εποχικότητας του ελληνικού τουρισμού.

Επιπλέον, από τα επίσημα στοιχεία και του Ινστιτούτου του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων για την περίοδο του οκταμήνου 2021 οι διεθνείς αεροπορικές αφίξεις στα κυριότερα αεροδρόμια της χώρας με 7,7 εκατομμύρια, εμφανίζονται μειωμένες κατά 51,2% έναντι της περιόδου Ιανουαρίου – Αυγούστου 2019 (από 15,8 εκατομμύρια το 2019) και οι οδικές κατά 67,5%, φτάνοντας φέτος στα 2,8 εκατομμύρια από τα 8,6 εκατομμύρια της αντίστοιχης περιόδου του 2019 (-5,8 εκατομμύρια).

Η εικόνα του φθινοπώρου

Τώρα, η θετική πορεία του φθινοπώρου αποτυπώνεται τόσο στην πληρότητα στα ξενοδοχεία όσο και στα αεροπλάνα των αεροπορικών. Μόνο για τον Σεπτέμβριο η μέση πληρότητα στα ανοιχτά ξενοδοχεία πανελλαδικά, με βάση τα στοιχεία από το Ινστιτούτο Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων, ήταν πέριξ του 63% και μόνο τις τελευταίες ημέρες έπεσε πιο κάτω, στο 62,8%. Για τα εποχικής λειτουργίας resorts στα νησιά που ετοιμάζονται να κλείσουν τη σεζόν το ποσοστό είναι ακόμη υψηλότερο κλείνοντας τον Σεπτέμβριο κοντά στο 67%, με τον μέσο όρο να πέφτει, λόγω των επιδόσεων των συνεχούς λειτουργίας, κυρίως στα αστικά κέντρα, όπου το αντίστοιχο ποσοστό πληρότητας είναι στο 50%.

Στους προορισμούς της χώρας που κάνουν… πρωταθλητισμό, όπως το Νότιο Αιγαίο, με βάση τα στοιχεία του Σεπτεμβρίου, η ανάκαμψη σε σχέση με το «κανονικό» 2019 τοποθετείται ήδη στο 85% στα πέντε διεθνή αεροδρόμια του Νοτίου Αιγαίου (Μύκονος, Σαντορίνη, Κως, Ρόδος, Κάρπαθος), τα οποία διαχειρίστηκαν 4.852 διεθνείς πτήσεις, που μετέφεραν συνολικά 624.525 επιβάτες από το εξωτερικό. Η ανάκαμψη, με βάση τα στοιχεία που επεξεργάζεται η Πρωτοβουλία Νοτίου Αιγαίου για τον Τουρισμό, έναντι του 2019 ξεπέρασε τον Σεπτέμβριο στη Μύκονο το 92%, στη Ρόδο ήταν 80%, στην Κω 78%, ενώ η Σαντορίνη έκανε την έκπληξη, δεδομένου ότι η αεροπορική κίνηση του φετινού Σεπτεμβρίου ξεπέρασε την αντίστοιχη του 2019 κατά 17.000 επιβάτες.

Συγκεκριμένα, το νησί επισκέφτηκαν 97.038 επιβάτες από το εξωτερικό, μέσω 815 απευθείας διεθνών πτήσεων. Με βάση και τα στοιχεία του Σεπτεμβρίου, οι προορισμοί του Νοτίου Αιγαίου έχουν δεχτεί φέτος, μέσω των απευθείας διεθνών πτήσεων, περισσότερους από 2,5 εκατομμύρια επισκέπτες. Προσθέτοντας σε αυτό το νούμερο και τους επιβάτες μέσω πτήσεων με ανταπόκριση στο Διεθνές Αεροδρόμιο Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος», το Νότιο Αιγαίο συγκεντρώνει έως τις 30 Σεπτεμβρίου 2,8 εκατομμύρια ταξιδιώτες εξωτερικού.

Από το μέτωπο των αεροπορικών, έστω κι αν οι κρατήσεις εξακολουθούν να πραγματοποιούνται την τελευταία στιγμή, είναι γεγονός οι σαφώς καλύτερες πληρότητες στα αεροσκάφη. Ακριβώς γι’ αυτό δεν είναι καθόλου τυχαίο το γεγονός ότι οι μεγάλοι του κλάδου στην Ευρώπη όπως η Lufthansa επεκτείνουν το πρόγραμμά τους σε «προορισμούς με ήλιο» μέσα στον Οκτώβριο, ο οποίος παρουσιάζει «τη μεγαλύτερη αύξηση στις κρατήσεις μετά τον Αύγουστο», όπως αναφέρουν οι επιτελείς του αερομεταφορέα. H Ισπανία παίρνει τη μερίδα του λέοντος από τις επιπλέον πτήσεις της αεροπορικής μέσα στον Οκτώβριο και ακολουθούν η Πορτογαλία, η Ιταλία και η Ελλάδα (κυρίως σε Ρόδο).

Γόνιμο το έδαφος και για το 2022

Ανεξάρτητα από το πού θα διαμορφωθούν τα τελικά νούμερα για φέτος, γεγονός είναι ότι ο ελληνικός τουρισμός έχει καλύψει σε μεγάλο βαθμό το χαμένο έδαφος της πανδημίας, έχοντας παράλληλα προετοιμάσει και το έδαφος για την επόμενη χρονιά, όπως δείχνουν τα μηνύματα από το εξωτερικό.

Από την άλλη άκρη του Ατλαντικού, η Delta Airlines ανακοίνωσε στις αρχές της εβδομάδας ότι διευρύνει τις επιλογές της για πτήσεις από/προς Αθήνα για τη θερινή σεζόν του 2022 ξεκινώντας ένα ακόμη απευθείας δρομολόγιο στη σύνδεση με Βοστόνη στο τέλος Μαΐου, έναν καινούριο προορισμό που θα συμπληρώσει τα υπάρχοντα, καθημερινά, απευθείας δρομολόγια προς Ατλάντα και Νέα Υόρκη (JFK), τα οποία πραγματοποιούνται κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού. Οι επιτελείς της αεροπορικής διαπίστωσαν φέτος το καλοκαίρι ότι «υπήρξε μεγάλη ζήτηση για Ελλάδα», σύμφωνα με τις επίσημες δηλώσεις του ίδιου του διευθυντή πωλήσεων της Delta για τη Νότια Ευρώπη, Φρέντερικ Σενκ. Εξ ου και οι πληροφορίες τώρα ότι έστω κι αν προς το παρόν τα δρομολόγια είναι εποχικά, η εταιρεία εξετάζει το ενδεχόμενο να επεκτείνει την παρουσία της στη χώρα μας καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου στη σύνδεση Ελλάδα – ΗΠΑ, όπως έχει κάνει ήδη η Emirates.

Στους νεοεισερχόμενους στο αεροδρόμιο της Αθήνας από την άνοιξη του 2022 περιλαμβάνεται και η Jet2.com και Jet2CityBreaks. Ο όμιλος που μαζί με την ΤUI φέρνει παραδοσιακά τον μεγαλύτερο αριθμό Βρετανών τουριστών στη χώρα μας ξεκινά πτήσεις και city breaks για πρώτη φορά προς την Αθήνα από τον Απρίλιο του 2022 από τρεις βάσεις της εταιρείας στο Ηνωμένο Βασίλειο, διαφημίζοντας ήδη την ελληνική πρωτεύουσα ακόμη και για τις γαστρονομικές της επιλογές.

Αντίστοιχα, περισσότερη Ελλάδα για την επόμενη χρονιά προβλέπει και η TUI, η οποία εντάσσει τη χώρα μας μαζί με την Τουρκία (στην πρώτη θέση) και την Κύπρο (στην τρίτη θέση) στους πλέον δημοφιλείς προορισμούς στη Μεσόγειο για τη σεζόν του 2022. Η πρόβλεψη έρχεται με βάση τις προκρατήσεις που έχουν γίνει τώρα για την επόμενη θερινή σεζόν, ως ένας -έστω πολύ πρόωρος- δείκτης για τη ζήτηση του καλοκαιριού του 2022, συμπεριλαμβανομένης και της βασικής αγοράς εισερχόμενου τουρισμού για την Ελλάδα όπως η Γερμανία, όπου έχει και την έδρα της η TUI.

Ενας ακόμη πρόωρος δείκτης αυξημένου ενδιαφέροντος για την Ελλάδα προκύπτει και από τη Γαλλία όπου βρέθηκε την προηγούμενη εβδομάδα ο υπουργός Τουρισμού Βασίλης Κικίλιας. Η ηγεσία του υπουργείου διαπιστώνει και για το 2022 συνεχώς αυξανόμενο ενδιαφέρον των Γάλλων, οι οποίοι το φετινό καλοκαίρι έκαναν την Ελλάδα κορυφαία τουριστική επιλογή τους σημειώνοντας αύξηση 88% συγκριτικά με το 2019.

Κατόπιν συνάντησης εργασίας του κ. Κικίλια με την ηγεσία της αεροπορικής εταιρείας Transavia συμφωνήθηκε η αύξηση κατά 50% των διαθέσιμων αεροπορικών θέσεων για ελληνικούς προορισμούς σε σύγκριση με το 2019, ενώ έπεσε στο τραπέζι και η δυνατότητα επέκτασης των δρομολογίων της καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους. Εχει προηγηθεί βέβαια η Air France η οποία ήδη από το καλοκαίρι αποφάσισε να αυξήσει περισσότερο από άλλες αγορές τις συνδέσεις με Ελλάδα και έπεται συνέχεια και για την επόμενη σεζόν.

Διαβάστε ακόμη:

Mαρίνα Γκρανόφσκαγια vs Αμάντα Στέιβλι: «Πόλεμος» εκατομμυρίων για τις «Σιδηρές Κυρίες» της Premier League (pics)

Γιάννης Σμυρλής: Τι αλλάζει με το πρώτο εθνικό στρατηγικό σχέδιο εξωστρέφειας

Σύνοδος Κορυφής G-20: Αγωνία και… μικρό καλάθι για τις κρίσιμες αποφάσεις