«Στην αρχή της χρονιάς είχαμε φακέλους με αιτήματα για στρατηγικές επενδύσεις συνολικού ύψους 7 δισ. ευρώ. Εκτοτε προχώρησε η έγκριση από τη Διυπουργική έργων ύψους 1,5 δισ. ευρώ αλλά στο pipeline έχουν αυξηθεί πάλι πάνω από τα 7 δισ., ενώ άλλοι 30 φάκελοι είναι υπό διαμόρφωση».

Ο γενικός γραμματέας Διεθνών Οικονομικών Σχέσεων και Εξωστρέφειας και πρόεδρος του Enterprise Greece Γιάννης Σμυρλής επιχειρεί, σε μια συζήτηση με το «business stories», να υπογραμμίσει μια τάση που εξελίσσεται δυναμικά για την ελληνική οικονομία, την προσέλκυση μεγάλων επενδύσεων. Αυτός είναι και ο μεγάλος στόχος του εθνικού στρατηγικού σχεδίου εξωστρέφειας που τέθηκε για πρώτη φορά σε ισχύ, στοχεύοντας, μεταξύ άλλων, σε 38 ξένες αγορές και περιλαμβάνοντας 458 δράσεις.

Απώτερη επιδίωξη είναι η αύξηση των άμεσων ξένων επενδύσεων σε 4% επί του ΑΕΠ έως το 2023 από μόλις 1,8% που ήταν το 2019. Μαζί με την προώθηση των ελληνικών εξαγωγών ώστε να φτάσει να αναλογεί στο 48% επί του ΑΕΠ έως το 2023 από 37% που ήταν το 2018, μέσω των νέων εργαλείων και της ουσιαστικής βοήθειας που πλέον είναι σε θέση να προσφέρουν η οικονομική διπλωματία και το Enterprise Greece, εκτιμάται ότι μπορεί να αποτελέσει την καμπή για να περάσει πλέον η ελληνική οικονομία σε νέα εποχή.

«Το εθνικό στρατηγικό σχέδιο είναι ο καρπός μιας μεταρρύθμισης που ξεκίνησε από το 2019 καθ’ υπόδειξιν του πρωθυπουργού στη νέα δομή της διπλωματίας. Ολα τα κομμάτια που αφορούν τις επενδύσεις και τις εξαγωγές, οι δομές της εξωστρέφειας -από τις οικονομικές πολυμερείς και διμερείς σχέσεις, τα εμπορικά γραφεία των προξενείων και των πρεσβειών, το Enterprise Greece κ.ο.κ.- μεταφέρθηκαν υπό τη σκέπη του υπουργείου Εξωτερικών, απ’ όπου γίνονται πλέον κεντρική διαχείριση και σχεδιασμός που αφορά όλες τις πλευρές της ελληνικής οικονομίας. Είναι το πρώτο του είδους και φτιάχτηκε σε συνεργασία με τους παραγωγικούς φορείς και τα υπουργεία», σημειώνει ο κ. Σμυρλής.

Οπως εξηγεί, το σχέδιο κάθε χρόνο θα επικαιροποιείται τόσο ως προς τις αγορές-στόχους που θέτει η χώρα όσο και ως προς τις επενδύσεις.

Επενδύσεις

Σε ό,τι αφορά τις επενδύσεις, οι γεωγραφικές περιοχές και οι χώρες στόχευσης για την προσέλκυση επενδυτών, σύμφωνα με το σχέδιο, είναι η Γαλλία, η Γερμανία, το Ηνωμένο Βασίλειο, η Ισπανία, η Ιταλία και η Ρωσία από την Ευρώπη, η Αίγυπτος, τα ΗΑΕ, το Ισραήλ, ο Λίβανος και η Σαουδική Αραβία από τη Μέση Ανατολή, οι ΗΠΑ και ο Καναδάς από τη Βόρεια Αμερική, η Κίνα και η Ιαπωνία από την Ασία και, τέλος, η Αυστραλία.

«Πλέον ένας ενδιαφερόμενος επενδυτής με το που πατήσει στην πρεσβεία μας σε κάποια χώρα συνδέεται με το Enterprise Greece, το οποίο κανονίζει τα πάντα, ακόμα και τα ραντεβού του στην Ελλάδα με τους κατάλληλους ανθρώπους για να προχωρήσει μια επένδυση», σημειώνει ο κ. Σμυρλής.

Και συνεχίζει: «Πέραν όμως του δικτύου που έχει δημιουργηθεί, το Enterprise Greece έχει δημιουργήσει και έναν χάρτη με τα κίνητρα στη χώρα ανά κατηγορία επένδυσης. Από τον αναπτυξιακό νόμο και τα τουριστικά, μαρίνες κ.ο.κ. έως τις αγροτικές επενδύσεις, τις προβλέψεις των προγραμμάτων του ΕΣΠΑ. Και φυσικά τώρα εντάσσονται σε αυτό τον χάρτη το Ταμείο Ανάκαμψης και το Πρόγραμμα Δίκαιης Μετάβασης. Οπότε με αυτό τον τρόπο ο επενδυτής ή το fund καταλαβαίνει ότι η χώρα πλέον είναι οργανωμένη, έχει εκσυγχρονιστεί και συμπεριφέρεται φιλικά στις επενδύσεις. Γι’ αυτό εξάλλου και ξεφεύγουμε πλέον από το μοντέλο που έως τώρα είχε επικρατήσει, δηλαδή επενδύσεις κυρίως τουριστικές ή στο real estate. Δημιουργήσαμε ένα χαρτοφυλάκιο με ΑΠΕ, το οποίο σχεδόν γέμισε, και πλέον ετοιμάζουμε νέους χώρους. Επίσης οι επενδύσεις τεχνολογίας αυξάνονται δυναμικά. Ακόμα και οι βιομηχανικές – παραγωγικές επενδύσεις κινούνται», υπογραμμίζει ο κ. Σμυρλής σημειώνοντας ότι σήμερα οι έτοιμοι προς έγκριση φάκελοι για τις στρατηγικές επενδύσεις φτάνουν στους 20. Μάλιστα, όπως λέει, έχει ξεκινήσει ο Οργανισμός να κάνει και ο ίδιος «ωρίμανση επενδυτικών προτάσεων».

«Ερχεται ο επενδυτής και τον συμβουλεύουμε πως η ιδέα της επένδυσης μπορεί να υλοποιηθεί στην Ελλάδα. Παράλληλα όμως ενεργοποιούμε και τους μηχανισμούς εκείνους που είναι απαραίτητοι για να προχωρήσει αυτή η επένδυση. Για παράδειγμα, επ’ ευκαιρίας της επένδυσης της Microsoft δουλεύαμε επί έξι μήνες να φτιάξουμε το νέο πλαίσιο για τις επενδύσεις σε μεγάλα data centers».

Παράλληλα το Enterprise Greece επιχειρεί να δώσει και λύσεις πάνω σε διαχρονικά προβλήματα όπως η έλλειψη διαθέσιμων χώρων για μεγάλες επενδύσεις. «Εχουμε φτιάξει και αναπτύσσουμε ένα χαρτοφυλάκιο διαθέσιμων και έτοιμων προς χρήση ακινήτων, σε συνεργασία με την ΕΤΑΔ, διάφορα υπουργεία και τις Περιφέρειες, το οποίο πάντα θέτουμε στη γνώση κάθε ενδιαφερομένου», σημειώνει. Στην περίπτωση δε που είναι μια μεγάλη επένδυση, ο Οργανισμός μπορεί να βοηθήσει και στην εξεύρεση επενδυτών ή χρηματοδοτών.

Ο μεγάλος στόχος των εξαγωγών

Το άλλο κομμάτι βέβαια στο οποίο στοχεύουν η οικονομική διπλωματία και το εθνικό στρατηγικό σχέδιο αφορά τις εξαγωγές. Στο κομμάτι αυτό όχι μόνο δίνεται προτεραιότητα σε χώρες στόχευσης (όλες οι παραπάνω, αλλά με την προσθήκη, μεταξύ άλλων, των Δυτικών Βαλκανίων, της Βραζιλίας, του Μεξικού, της Ινδίας, του Βιετνάμ και της Νότιας Αφρικής), αλλά και συγκεκριμένοι κλάδοι. Μεταξύ αυτών, τα φάρμακα, τα προϊόντα αλουμινίου και χαλκού, τα αγροδιατροφικά προϊόντα και ποτά, τα δομικά υλικά, τα χρώματα, καθώς επίσης και μια σειρά υπηρεσιών (παραγωγή οπτικοακουστικού υλικού κ.ο.κ.).

«Στις εξαγωγές έχουμε αναπτύξει ήδη ένα σοβαρό δίκτυο δράσεων, ακόμη και εν μέσω της πανδημίας. Παρότι περιοριστήκαμε στις διαδικτυακές δράσεις, το προηγούμενο διάστημα καταφέραμε και κλείσαμε Β2Β ραντεβού για πάνω από 1.000 ελληνικές επιχειρήσεις με αντίστοιχες του εξωτερικού. Αυτό νομίζω ότι φάνηκε και στην αύξηση των εξαγωγών μας όταν τελικά βγήκαμε από το lockdown», σημειώνει ο κ. Σμυρλής. Παράλληλα, ετοιμάζονται και οι πρώτες επιχειρηματικές αποστολές. Ηδη σήμερα ομάδα 15 επιχειρήσεων κυρίως του ενεργειακού και κατασκευαστικού κλάδου συμμετέχουν σε αποστολή του Enterprise Greece στη Λιβύη.

Οπως λέει, η βοήθεια προς τους εξαγωγείς θα είναι πλέον πιο ουσιαστική. «Με τη σύνδεση των εμπορικών ακολούθων μας με το Enterprise Greece πλέον οποιαδήποτε ελληνική επιχείρηση θα μπορεί να έχει μεγαλύτερες αναλύσεις για μια αγορά που ενδιαφέρεται, αλλά και θα της προτείνονται εγγυημένοι τοπικοί partners για το εγχείρημά της ώστε να υπάρχει σχετική ασφάλεια».

Στο πλαίσιο αυτό, θεωρείται κρίσιμης σημασίας και η μεταρρύθμιση του Οργανισμού Ασφάλισης Εξαγωγικών Πιστώσεων ώστε επιτέλους να είναι σε θέση να καλύψει τους Ελληνες εξαγωγείς, από τις μεγάλες έως τις μικρότερες εταιρείες.

«Το νομοσχέδιο έχει ήδη κατατεθεί και με αυτό πλέον δημιουργείται ένα κρίσιμο εργαλείο, ένα στήριγμα, για να επενδύσουν στην εξωστρέφειά τους και να ασφαλιστούν έναντι των ρίσκων κάθε επιχείρησης», σημειώνει ο κ. Σμυρλής. Ο ίδιος υπολογίζει ότι αυτό θα είναι διαθέσιμο από το α’ εξάμηνο του 2022.

Παράλληλα, μεταξύ των στόχων που έχουν τεθεί για την επόμενη χρονιά είναι και το rebranding του ελληνικού σήματος.

Διαβάστε ακόμη:

Mαρίνα Γκρανόφσκαγια vs Αμάντα Στέιβλι: «Πόλεμος» εκατομμυρίων για τις «Σιδηρές Κυρίες» της Premier League (pics)

Εφικτός ο στόχος για τουριστικά έσοδα πάνω από €11 δισ. (πίνακας)

Ελαφρύνσεις φόρων και ενισχύσεις ετοιμάζει η κυβέρνηση για την καταπολέμηση της ακρίβειας