Τρεις βασικές προκλήσεις σε σχέση με τη ζήτηση, την προσφορά αλλά και τον ανταγωνισμό στην περιοχή μας εντοπίζει η τελευταία έκθεση της Εθνικής Τράπεζας για την πορεία του ελληνικού τουρισμού τη φετινή χρονιά, επισημαίνοντας πάντως ότι τα πρώτα μηνύματα για τον κλάδο το 2023 είναι ενθαρρυντικά λόγω αφενός, της γενικότερης ισχυρής διάθεσης των Ευρωπαίων για ταξίδια, αφετέρου του επίσης ισχυρού brand «Ελλάδα».

Ωστόσο, το 2023, όπως εκτιμά η ΕΤΕ, παραμένει ένα έτος προκλήσεων για τον κλάδο σε τρία βασικά «μέτωπα»:

-Καταρχάς στην πλευρά της ζήτησης, δεδομένου ότι παραμένουν οι αστάθμητοι παράγοντες με τους οποίους έχει έρθει αντιμέτωπος ο κλάδος τα τελευταία χρόνια, από το 2020, με αβέβαιη ακόμη τη διάρκεια αλλά και την ένταση της γεωπολιτικής ανασφάλειας.

-Στην πλευρά της προσφοράς, όπως αναφέρει η ΕΤΕ, η πρόκληση έχει να κάνει με το γεγονός ότι τα ελληνικά ξενοδοχεία καλούνται να ανταπεξέλθουν σε αυξημένα κόστη αλλά και ελλείψεις εργατικού δυναμικού. Οι πρόσφατες εκτιμήσεις κάνουν λόγο για ελλείψεις προσωπικού για φέτος σε τουρισμό – επισιτισμό κοντά στις 80.000 εργαζομένους.

-Ενδιαφέρον έχει και η παράμετρος που θέτει η ΕΤΕ στο «μέτωπο» του ανταγωνισμού. Όπως αναφέρει, αναμένονται αλλαγές στο πεδίο του ανταγωνισμού στην περιοχή μας, καθώς η ένταξη της Κροατίας στη ζώνη του Σένγκεν, αναμένεται να διευκολύνει την προσέλκυση Ευρωπαίων τουριστών, ενισχύοντας ενδεχομένως τη θέση της στη μεσογειακή αγορά.

Από την άλλη πλευρά, η Ελλάδα ευνοείται από την παράλληλη επίδραση δύο δυνάμεων φέτος, γεγονός που παραπέμπει στα πρώτα ενθαρρυντικά στοιχεία όσον αφορά τη διεθνή τάση του τουρισμού: 

1. Καταρχάς, υπάρχει ισχυρή διάθεση για ταξίδια: Παρά τη συσταλτική επίδραση του πληθωρισμού στο διαθέσιμο εισόδημα, η τάση για “revenge travel”, τα λεγόμενα ταξίδια εκδίκησης, που επικράτησε αμέσως μετά την πανδημία φαίνεται να κυριαρχεί. Επιπλέον, η καταναλωτική εμπιστοσύνη στις βασικές μας αγορές φαίνεται να ανακάμπτει σταδιακά, ενισχύοντας περαιτέρω τη διάθεση για ταξίδια τόσο από χώρες εντός ΕΕ όσο και από πιο μακρινούς προορισμούς (με την ανοδική τάση να κινείται σε ένα εύρος 6%-16%).

2. Πολύ σημαντικό είναι και το γεγονός ότι υπάρχει υψηλή προτίμηση για ελληνικούς τουριστικούς προορισμούς: Η χώρα μας προσελκύει ισχυρό τουριστικό ενδιαφέρον, αποτελώντας πρώτη επιλογή για το 5,8% των Ευρωπαίων φέτος (έναντι 4,4% για το 2022) όσον αφορά το επόμενο ταξίδι τους στην Ευρώπη. Παράλληλα, το ενδιαφέρον αυτή την στιγμή για κρατήσεις τουριστών στη χώρα μας, (τα λεγόμενα early bookings) είναι σε επίπεδα 70% υψηλότερα έναντι του 2022, ενώ 11% υψηλότερα κινούνται οι προγραμματισμένες αεροπορικές θέσεις για τις πρώτες εβδομάδες Μαρτίου, αποτελώντας σηματωρό επιμήκυνσης της τουριστικής περιόδου. Τα σημάδια αυτά παραπέμπουν σε έγκαιρη έναρξη τουριστικής περιόδου, ενώ η αξιοσημείωτη επίδοση του φετινού Οκτώβρη (κάλυψε 60% του Σεπτέμβρη, από 54% το 2019) απέδειξε το εφικτόν της επέκτασης της τουριστικής περιόδου.

Διαβάστε ακόμη 

Τράπεζες: Νέο χρήμα στις προθεσμιακές καταθέσεις – Τι κερδίζουν οι καταθέτες (πίνακας) 

Μεγάλου: «Αμυντική» η υποβολή δημόσιας πρότασης για τη MIG – Ο πήχης των επιδιώξεων για το 2023 

Ρωσία: Ο πόλεμος στην Ουκρανία έδιωξε τα κορυφαία brands αλλά όχι τα προϊόντα τους