«Έχουμε λόγους να είμαστε συγκρατημένοι αισιόδοξοι και πιστεύω ότι το δεύτερο εξάμηνο μπορεί να μας εκπλήξει ευχάριστα. Η πορεία εμβολιασμών στη χώρα μας αλλά και εκτός Ελλάδος στις χώρες όπου απευθυνόμαστε θα καθορίσουν την εξέλιξη του δεύτερου εξαμήνου».

Αυτό ανέφερε πριν από λίγο ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, ο οποίος έδωσε το ‘’παρών’’ στη γενική συνέλευση του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) εκφράζοντας την άποψη ότι είναι εφικτό να επιτευχθεί ο στόχος του 50% των τουριστικών εσόδων του 2019, εφόσον τα πράγματα εξελιχθούν ομαλά, δεδομένου ότι «ο κόσμος θέλει να ταξιδέψει». Ο ίδιος αναφέρθηκε και στα φετινά ‘’όπλα’’ για τον ελληνικό τουρισμό, όπως είναι τα εμβόλια, τα self test, τα υγειονομικά πρωτόκολλα, το ψηφιακό πιστοποιητικό που θα έχει πλήρη εφαρμογή στην Ε.Ε. από 1ης Ιουλίου.

Ο κ. Μητσοτάκης ανέφερε ότι υπάρχουν ευχάριστα μηνύματα από διάφορες αγορές, όπως πχ. από τις ΗΠΑ. Ειδικότερα, για το θέμα του ‘’ανοίγματος’’ της πολύ σημαντικής αγοράς του Ην. Βασιλείου (σ.σ. δεύτερης για την Ελλάδα ως προς τον εισερχόμενο τουρισμό) επεσήμανε ότι «από τη μία θέλουμε να ανοίξουν οι αγορές αλλά από την άλλη πλευρά, θέλουμε να είμαστε και προσεκτικοί. Κάθε νόμισμα έχει δύο όψεις και στη Βρετανία η μετάλλαξη Δέλτα (σ.σ. η οποία απαιτεί διπλή δόση εμβολιασμών για να είναι οι εμβολιασμένοι πλήρως προστατευμένοι) έχει μεγάλη διασπορά. Το θετικό είναι δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι κάθε εβδομάδα που περνά σε όλες τις χώρες σημαίνει εκατομμύρια παραπάνω εμβολιασμούς. Σε αυτή τη φάση θα προτιμήσω να είμαστε πολύ προσεκτικοί και να εντείνουμε τους ελέγχους για τους επισκέπτες που προέρχονται από αγορές όπου υπάρχουν κάποια ερωτηματικά». Σημειωτέον ότι ο κ. Μητσοτάκης ζήτησε από τον Βρετανό πρωθυπουργό είναι να αντιμετωπίσει όλες τις χώρες στην Ευρώπη με τον ίδιο τρόπο με το σκεπτικό ότι αυτές είναι λίγο -πολύ στο ίδιο επιδημιολογικό επίπεδο.

Ως προς τα φετινά όπλα, ο κ. Μητσοτάκης αναφέρθηκε στο πολύ σημαντικό όπλο των εμβολίων- «οι εμβολιασμοί προχωρούν πολύ γρήγορα και θεωρούμε ότι θα χτίσουμε πολύ σύντομα το τείχος ανοσίας. Θα φθάσουμε το 50- 55% εμβολιαστικής κάλυψης χωρίς ιδιαίτερη προσπάθεια κι έχουμε επάρκεια εμβολίων. Ομως αυτό δε φτάνει. Θα πρέπει να πείσουμε τις συμπολίτες μας που δεν έχουν εμβολιαστεί να το πράξουν. Ο εμβολιασμός είναι προαιρετικός, κάνουμε μία έκκληση να αξιοποιήσουν όλοι, πολίτες και εργαζόμενοι αυτό το δώρο της επιστήμης.

Εχουμε μία ανησυχία για τις μεταλλάξεις και ειδικά τη μετάλλαξη Δέλτα, θα ήταν πολύ άδικο και δυσάρεστο για τη μεγάλη προσπάθεια που έχουμε καταβάλει ως χώρα αν έχουμε οποιαδήποτε έξαρση της πανδημίας να έχουμε πισωγύρισμα. Δεν θεωρώ ότι κάτι τέτοιο θα γίνει, ωστόσο πρέπει να μιλάμε με ειλικρίνεια».

Εκτός από το εμβόλιο, και τα self test έχουν συμβάλει σε μεγάλο βαθμό για τον έλεγχο της πανδημίας και δή τους ασυμπτωματικούς. «Επίσης έχουμε και τα υγειονομικά πρωτόκολλα, ενώ αναμένουμε και τις αποφάσεις των μεγάλων αγορών ώστε να μπορούμε πια να είμαστε ανοικτοί σε όλους τους υποψήφιους φίλους που θέλουν να επισκεφθούν την Ελλάδα». Ο κ. Μητσοτάκης δεν παρέλειψε να αναφερθεί και στη σημασία του ψηφιακού πιστοποιητικού που από 1ης Ιουλίου θα εφαρμοστεί σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες -μία πολύ σημαντική διευκόλυνση για τα ταξίδια.

Σε σχέση με τα οικονομικά μέτρα και τα μέτρα στήριξης, ο ίδιος ανέφερε ότι η μετάβαση στην κανονικότητα πρέπει να γίνει με ήπιο τρόπο και πολλά θα εξαρτηθούν από την πορεία του τουρισμού το β’ εξάμηνο.

Οσον αφορά το πάγιο αίτημα των τουριστικών φορέων για μείωση του ΦΠΑ στο τουριστικό πακέτο ο κ. Μητσοτάκης ανέφερε ότι «δεν είμαι σε θέση να δεσμευτώ για μελλοντικές πολιτικές στο κομμάτι της φορολογίας και ειδικά του ΦΠΑ, ωστόσο όλα τα εξαρτηθούν από την πορεία της οικονομίας τους επόμενους μήνες. Οσο πιο αποτελεσματικά εφαρμόζονται οι μεταρρυθμίσεις, τόσο μεγαλύτερο θα είναι και το δημοσιονομικό πλεόνασμα, ώστε να υλοποιήσουμε πλήρως το προεκλογικό μας πρόγραμμα. Παρά το γεγονός ότι περάσαμε μία πρωτοφανή υγειονομική κρίση έχουν περάσει κάποιες από τις βασικές μεταρρυθμίσεις που είχαμε εξαγγείλει στην αρχή της θητείας μας. Οι ενδείξεις για τους ρυθμούς ανάπτυξης είναι πολύ καλές, εμμένουμε στην πρόβλεψη 3,6% για ανάπτυξη το 2021 και προτιμούμε να είμαστε συντηρητικοί παρά υπερφίαλοι στις προβλέψεις μας».

Για το Ταμείο Ανάκαμψης ο κ. Μητσοτάκης ανέφερε ότι πρόκειται για μία ευκαιρία που δε θα μείνει αναξιοποίητη. «Έχουμε οριζόντιες δράσεις που θα ωφελήσουν την επιχειρηματικότητα, τις υποδομές και τον τουρισμό. Σε αυτά τα κεφάλαια προστίθενται και οι πόροι του ΕΣΠΑ. Δημιουργείται δηλαδή ένα χρηματοδοτικό πλαίσιο ώστε να καλυφθεί το επενδυτικό κενό της τελευταίας δεκαετίας και ο κλάδος του τουρισμού μπορεί να αποτελέσει σημαντικό κομμάτι, με έμφαση στην προστασία του περιβάλλοντος, τη βιωσιμότητα, την κλιματική αλλαγή- παραμέτρους που έφερε μπροστά η πανδημία».

Σύμφωνα με τον Πρωθυπουργό, η πανδημία μας ανάγκασε να ανακατευθύνουμε το τουριστικό μας προϊόν σε πιο ποιοτικά και πράσινα χαρακτηριστικά, πέραν της ψηφιοποίησης που επίσης είναι εκ των ων ουκ άνευ. «Επιπλέον, φέτος ο ελληνικός τουρισμός επωφελείται και από την αναβάθμιση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων που παρουσιάζουν μία πιο αναβαθμισμένη εικόνα της χώρας.

Το Ταμείο Ανάκαμψης πολύ μεγάλη ευκαιρία για τις δημόσιες πολιτικές που θα ασκήσουμε αλλά και για τις επιχειρήσεις ώστε να έχουν φθηνό δανεισμό, υπό την προϋπόθεση ότι θα είμαστε συνεπείς με την στρατηγική που θα χαράξουμε με στόχο, μεταξύ άλλων, την επέκταση της τουριστικής περιόδου. Η ‘’ήπια ισχύς’’ της χώρας μας είναι ιδιαίτερα ενισχυμένη το τελευταίο διάστημα ως αποτέλεσμα και της διαχείρισης της πανδημίας και τώρα είναι η κατάλληλη στιγμή να αξιοποιήσουμε τη συγκυρία για την επόμενη δεκαετία του ελληνικού τουρισμού», δήλωσε ο κ. Μητσοτάκης.

Ο ίδιος τόνισε και τη σημασία των συνεργειών Δημοσίου- ιδιωτικού τομέα σε όλα τα επίπεδα και αυτό της προβολής. «Πρίν την πανδημία είχαμε ξεκινήσει μία προσπάθεια για την αναμόρφωση του brand της χώρας, κάτι το οποίο σταμάτησε λόγω της πανδημίας. Το 2022 θα επιχειρήσουμε να επανέλθουμε στον ίδιο σκοπό ώστε να έχουμε μία ενιαία εικόνα για την Ελλάδα στο εξωτερικό». Ο κ. Μητσοτάκης αναφέρθηκε και στην πρόσφατη επίδειξη του Dior στην Αθήνα, με το δεδομένο ότι έχουν αλλάξει τα ‘’εργαλεία’’ προβολής και γκρεμίζονται παλιά στερεότυπα. «Το 2022 θα παρουσιάσουμε τη νέα ταυτότητα της χώρας με εμφαση και στο branding και στο marketing του ελληνικού τουριστικού προϊόντος», ανέφερε ο κ. Μητσοτάκης.

Ο Πρωθυπουργός αναφέρθηκε επίσης και στη σύνδεση τουρισμού με άλλους κλάδους, όπως ο αγροδιατροφικός τομέας και ο πολιτισμός: «Είναι αδιανόητος ο μικρός αριθμός των επισκεπτών της χώρας στους αρχαιολογικούς χώρους», σχολίασε χαρακτηριστικά, προσθέτοντας και τη σημασία της προσέλκυσης τουριστών υψηλότερων εισοδηματικών κριτηρίων.

«Θα πρέπει να ξεφύγουμε από την τυραννία των αφίξεων και είναι βέβαιο ότι η χώρα μας μπορεί να προσφέρει μοναδικές εμπειρίες για υψηλού επιπέδου υπηρεσίες και πιο υψηλά εισοδήματα. Εκεί είναι οι υπεραξίες που μπορούμε να δημιουργήσουμε και προς τα εκεί ήδη στρέφεται η αγορά. Η ανάπτυξη θα έρθει από τις κρυμμένες υπεραξίες, τον πλούτο της χώρας. Επιπλέον θα πρέπει να είμαστε αυστηροί με τη διαχείριση προορισμών που δείχνουν έντονα στοιχεία κορεσμού και θα πρέπει να πάρουμε δύσκολες αποφάσεις αν τυχόν χρειαστεί. Πρέπει να αναδείξουμε και να προφυλάξουμε τη μοναδικότητα της χώρας μας που είναι κρυμμένη σε κάθε γωνιά της πατρίδας μας και όχι μόνο στους προβεβλημένους προορισμούς κι αυτό είναι το όραμά μας για τον τουρισμό».

Διαβάστε ακόμα:

Χωρίς μνηστήρες το πιο ακριβό «σφυρί» στη Μύκονο

Επίδομα Παιδιού 2021: Ποιοι το χάνουν – Όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε

Άρση μέτρων: Τέλος η μάσκα και η απαγόρευση κυκλοφορίας – Τι ισχύει για self test, ανακοινώσεις Χαρδαλιά