Το α’ εξάμηνο του 2022 το σύνολο της επιβατικής κίνησης μεταξύ Αθήνας και ΗΠΑ, αφίξεις και αναχωρήσεις, ξεπέρασε τις 300.000 ταξιδιώτες, έχοντας σημειώσει αύξηση σε ποσοστό 51% έναντι της αντίστοιχης περιόδου του 2019, προ πανδημίας.

Η αμερικανική αγορά αποτελεί μέχρι στιγμής φέτος το πρώτο μεγάλο success story του ελληνικού τουρισμού, με τις προβλέψεις για το β’ εξάμηνο του έτους να είναι, πάντα με βάση τα σημερινά δεδομένα, παραπάνω από θετικές, αφενός λόγω αυξημένης συνδεσιμότητας, αφετέρου λόγω φθηνού ευρώ.

«Εάν είστε Αμερικανοί που επισκέπτεστε την Ελλάδα, την Ιταλία ή την Ισπανία αυτό το καλοκαίρι, είστε τυχεροί: τα γεύματα, τα ξενοδοχεία και οι εκδρομές είναι πιο προσιτά από ποτέ σε δολάρια εδώ και δύο δεκαετίες», σχολίαζε το CNN Business σε σχέση με την ισοτιμία ευρώ – δολαρίου και την υποχώρηση του ευρώ στα χαμηλότερα επίπεδα, από τα τέλη του 2002.

Οι επιδόσεις του α’ εξαμήνου του 2022 από την αμερικανική αγορά, όπως αυτές καταγράφονται στο μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας που δέχεται και τις πτήσεις από τις ΗΠΑ, είναι ενδεικτικές:

■ Το σύνολο της επιβατικής κίνησης μεταξύ Αθήνας και ΗΠΑ, αφίξεις και αναχωρήσεις δηλαδή, Ελλήνων και ξένων έφτασε την περίοδο Ιανουαρίου – Ιουνίου συνολικά τις 313.104 (εξαιρουμένων των διερχομένων), από 207.536 την αντίστοιχη περίοδο του 2019, με πάνω από το 1/3 της επιβατικής κίνησης να καταγράφεται μέσα στον Ιούνιο, που ήταν και ο καλύτερος μήνας. Μόνο τον Ιούνιο οι ταξιδιώτες στη γραμμή ξεπέρασαν τις 136.000 από σχεδόν 90.000 το 2019.
■ Την ίδια στιγμή αυξημένες κατά 64% έναντι του α’ εξαμήνου του 2019 είναι οι πτήσεις φτάνοντας στο α’ εξάμηνο τις 1.441, ενώ ένα ακόμη ενδιαφέρον νούμερο προκύπτει από τις διαθέσιμες θέσεις αφίξεων και αναχωρήσεων στις συνδέσεις Αθήνας – ΗΠΑ. Αυτές σημείωσαν αύξηση στο α’ εξάμηνο κατά 58% σε σύγκριση με την περίοδο Ιανουαρίου – Ιουνίου του 2019 ξεπερνώντας συνολικά φέτος τις 423.000.
■ Ειδικά όσον αφορά τις αφίξεις κατοίκων εξωτερικού για το α’ πεντάμηνο του έτους, οπότε είναι διαθέσιμα και τα τελευταία στοιχεία, η αμερικανική αγορά είναι στο top 3 των ξένων αγορών για τη χώρα μας όσον αφορά τον όγκο της επιβατικής κίνησης μαζί με τις δύο κύριες αγορές εισερχόμενου τουρισμού για την Ελλάδα, το Ηνωμένο Βασίλειο και τη Γερμανία, ενώ την πεντάδα συμπληρώνουν η Ιταλία και η Γαλλία.

Οι δύο βασικοί λόγοι για την αυξημένη επιβατική κίνηση από τις ΗΠΑ φέτος στη χώρα μας ειδικά σε σύγκριση με το 2019 είναι, κατ’ αρχάς, η αυξημένη συνδεσιμότητα και επιπλέον το γεγονός ότι η εκκίνηση των πτήσεων έγινε νωρίτερα από ποτέ, από την πρώτη εβδομάδα του Μαρτίου. Τρίτη βασική αιτία που ισχύει γενικότερα είναι η γενικευμένη επιθυμία και κατακόρυφη αύξηση της ζήτησης για ταξίδια διεθνώς τη θερινή σεζόν του 2022 μετά τις δύο δύσκολες σεζόν COVID-19 της περιόδου 2020-2021.

Ο προγραμματισμός το β’ εξάμηνο

Τώρα, οι πολύ καλές επιδόσεις του α’ εξαμήνου και οι υψηλές πληρότητες είναι οι βασικοί λόγοι για την αυξημένη συνδεσιμότητα και το β’ εξάμηνο του 2022 στη χώρα από τις αεροπορικές που δραστηριοποιούνται με τα θερινά τους προγράμματα στη σύνδεση της Ελλάδας με την αμερικανική αγορά, και συγκεκριμένα τις American, Delta και United, πέραν φυσικά της Εmirates, που είναι η μόνη που διατηρεί, σταθερά, επτά εβδομαδιαίες συνδέσεις με Νέα Υόρκη καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους.

Πλέον κι επισήμως η Delta έχει λάβει την απόφαση για επέκταση του θερινού της προγράμματος το δίμηνο Νοεμβρίου – Δεκεμβρίου με πέντε πτήσεις την εβδομάδα στη σύνδεση Αθήνας – Νέας Υόρκης συνεχίζοντας τα δρομολόγια και για το πρώτο δεκαήμερο του Ιανουαρίου του 2023, ενώ ήδη από τώρα έχει προγραμματίσει επανεκκίνηση του θερινού προγράμματος του 2023, από το πρώτο δεκαήμερο του Μαρτίου στη σύνδεση με Νέα Υόρκη.

Για το τετράμηνο Ιουνίου – Σεπτεμβρίου οι προγραμματισμένες πτήσεις σε εβδομαδιαία βάση από τις τέσσερις αεροπορικές που δραστηριοποιούνται στη σύνδεση της Αθήνας με την αμερικανική αγορά είναι 63, τον Οκτώβριο μειώνονται στις 44 και μέχρι το τέλος του έτους παραμένουν οι συνδέσεις με Νέα Υόρκη, σταθερά από Emirates και φέτος και από την Delta. Ως προς το προφίλ των ταξιδιωτών από τις Ηνωμένες Πολιτείες, 8 στους 10 έρχονται στη χώρα μας για αναψυχή, ένα πολύ μικρό ποσοστό της τάξεως του 4% για επαγγελματικούς λόγους και οι υπόλοιποι για να επισκεφθούν οικογένεια και φίλους. Το 87% είναι ξένοι κάτοικοι του εξωτερικού και οι υπόλοιποι Ελληνες που είτε ζουν στην Ελλάδα είτε ζουν στο εξωτερικό.

Τη χρονιά προ πανδημίας, το 2019, η δαπάνη ανά ταξίδι από τις ΗΠΑ στη χώρα μας ανήλθε στα 1.008 ευρώ, σχεδόν διπλάσια σε σύγκριση με τα 535 ευρώ που ήταν η συνολική δαπάνη ανά ταξίδι των υπόλοιπων ξένων-μη κατοίκων στην Ελλάδα την ίδια χρονιά. Πέρυσι το αντίστοιχο νούμερο των Αμερικανών εκτοξεύτηκε στα 1.505 ευρώ, υπερδιπλάσιο σε σύγκριση με τον μέσο όρο των 689 ευρώ που ήταν η συνολική μέση δαπάνη ανά ταξίδι των ξένων-μη κατοίκων στη χώρα μας.

Στις βασικές αιτίες ήταν η τάση που διαμορφώθηκε μέσα στην πανδημία για μεγαλύτερης διάρκειας ταξίδια στον προορισμό των διακοπών ώστε να αποφεύγονται οι πολλαπλές μετακινήσεις, καθώς και η προτίμηση σε ακριβότερα καταλύματα.

Επίσης, ρόλο έπαιξε και το ότι κάποιες από τις μακρινές αγορές που προτιμούν οι Αμερικανοί για τις διακοπές τους ήταν, λόγω πανδημίας και περιορισμών, κλειστές για διακοπές.

Διαβάστε ακόμη

Δημήτρης Χριστοφιλέας (Δειπνοσοφιστήριον): Υπηρετώντας την υψηλή γαστρονομία και την τέχνη του ευ ζην (pics)

Κώστας Σουλιώτης: Ο Έλληνας που έκανε μόδα τα ντολμαδάκια στις Galeries Lafayette

Katharina και Alexandra Andresen: Δισεκατομμυριούχοι με το… ζόρι – Τα μυστικά της Ferd AS (pics)