Με εξαίρεση τον Αύγουστο, όπου ο ρυθμός μείωσης της επιβατικής κίνησης στο μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας ήταν ο χαμηλότερος- στο 60%- από την στιγμή που ξέσπασε η υγειονομική κρίση, ο Σεπτέμβριος παρουσίασε μεγαλύτερη πτώση, φθάνοντας το 68%.

Για το διάστημα του εννιαμήνου, μόνο οι δύο πρώτοι μήνες του έτους, Ιανουάριος και Φεβρουάριος, ήταν ανοδικοί για να ξεκινήσει εν συνεχεία η μείωση από 61,3% το Μάρτιο, φθάνοντας ακόμη και το 98,8% το μήνα του lockdown, μέσα στον Απρίλιο.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του Ελ. Βενιζέλος, συνολικά, κατά την περίοδο Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου, η κίνηση του αεροδρομίου ανήλθε στο επίπεδο των 6,9 εκατ. επιβατών, σημειώνοντας πτώση της τάξης του 65,7% σε σχέση την αντίστοιχη περίοδο του 2019, λόγω των επιπτώσεων της πανδημίας κατά την περίοδο ΜαρτίουΣεπτεμβρίου. Η διεθνής κίνηση μειώθηκε κατά 68,9%, ενώ οι επιβάτες εσωτερικού παρουσίασαν πτώση της τάξης του 58,2%.

Η κίνηση του Σεπτεμβρίου επηρεάστηκε επίσης σημαντικά από την πανδημία COVID-19 και τις επιπτώσεις της στο αεροπορικό ταξίδι: Ως αποτέλεσμα, η επιβατική κίνηση του αεροδρομίου ανήλθε στις 861 χιλιάδες επιβάτες περίπου, μειωμένη κατά 68% σε σχέση με τα αντίστοιχα επίπεδα του 2019.Οι επιβάτες, τόσο των πτήσεων εσωτερικού όσο και των διεθνών πτήσεων, κατέγραψαν μείωση της τάξης του 58% και 72,3% αντίστοιχα.

Ο αριθμός των πτήσεων στο Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών στο εννιάμηνο έφθασε τις 90.354 καταγράφοντας πτώση της τάξης του 49% σε σχέση με το 2019, λόγω των ακυρώσεων πτήσεων κατά την περίοδο Μαρτίου-Σεπτεμβρίου, εξαιτίας των επιπτώσεων της πανδημίας COVID-19. Οι πτήσεις εσωτερικού μειώθηκαν κατά 44% και οι διεθνείς πτήσεις κατά 52,7%.

Ακριβώς η εικόνα κατάρρευσης στο αεροπορικό ταξίδι σε όλη την Ευρώπη έχει οδηγήσει τους φορείς της αγοράς να απευθύνουν συνεχείς εκκλήσεις για την υιοθέτηση κοινών πρωτοκόλλων, ώστε να γνωρίζουν οι επιβάτες πώς θα ταξιδεύουν, ενώ οι εθνικές αεροπορικές ενώσεις στην Ευρώπη ζητούν την υιοθέτηση μιας κοινής ψηφιακής λύσης για όλα τα κράτη «για την υποστήριξη της ελεγχόμενης κατάργησης των περιορισμών ταξιδιού», όπως επισημαίνει ο κ. Αλέξανδρος Αβερκιάδης, πρόεδρος της B.A.R. Eλλάδος. «Το σύνολο των εθνικών αεροπορικών ενώσεων (BAR) στην Ευρώπη καλούν τις κυβερνήσεις να αναπτύξουν μια διεθνή, κοινή πρωτοβουλία δεδομένου ότι τέτοιου είδους, παγκόσμιες προκλήσεις, όπως η πανδημία, μπορούν να επιλυθούν μόνο μέσω συντονισμένης προσπάθειας πέρα από τα σύνορα μιας χώρας. Η διεθνής πολιτική βούληση είναι επιτακτική ανάγκη για την ανάπτυξη μιας βιώσιμης, υψηλής απόδοσης πλατφόρμας δεδομένων επιβατών που επιτρέπει την κοινή χρήση δεδομένων και αναλυτικά στοιχεία και μια ποιο συνετή επιβατική εμπειρία. Τα ασφαλή αξιόπιστα και αποτελεσματικά ψηφιακά σύνορα αποτελούν κρίσιμο μέτρο για το άνοιγμα των διεθνών ταξιδιών και την ανάκαμψη της παγκόσμιας οικονομίας».

Στο ίδιο μήκος κύματος και τα τουριστικά γραφεία ανά την Ευρώπη και δή η ECTAA, η οποία απευθύνει και αυτή έκκληση στις ευρωπαϊκές κυβερνήσεις και την ΕυρωπαΪκή Ένωση να υιοθετήσουν κοινή πρακτική στην εφαρμογή των ταξιδιωτικών περιορισμένων και των ελέγχων. «Καθημερινά υποβαλλόμαστε σε νέους ταξιδιωτικούς περιορισμούς οι οποίοι επηρεάζουν σημαντικά τη δυνατότητα διασυνοριακών μετακινήσεων.  Τέτοιοι περιορισμοί – και ιδιαίτερα η καραντίνα – είναι ουσιαστικά ταυτόσημοι με το κλείσιμο των συνόρων». 

Η ECTAA υποστηρίζει ότι είναι ανάγκη να υπάρξει περισσότερος συντονισμός όταν πρόκειται για ταξιδιωτικούς περιορισμούς.  Οι τουριτικοί φορείς υποστηρίζουν ότι είναι απαραίτητο να υιοθετηθεί ταχύτατα η πρόταση για συντονισμένους ταξιδιωτικούς περιορισμούς η οποία περιλαμβάνει και κοινή εκτίμηση κινδύνου καθώς και κοινό σύστημα κωδικοποίησης / χαρτογράφησης των εκάστοτε επικίνδυνων περιοχών.

Επιπρόσθετα, ο κλάδος υποστηρίζει σθεναρά την απαίτηση αντικατάστασης των μέτρων αποκλεισμού από την πραγματοποίηση υγειονομικών ελέγχων (tests).  H ECTAA στηρίζει την πρόταση των τριών διεθνών οργανισμών αερομεταφορών A4E, ACI και IATA η οποία παρουσιάστηκε χθες και αφορά ένα πανευρωπαϊκό πρωτόκολλο ταξιδιωτικών ελέγχων (EU-TPT). Η πρόταση αναφέρεται στην αντικατάσταση των μέτρων καραντίνας με την πραγματοποίηση εξέτασης πριν την αναχώρηση από περιοχές υψηλού κινδύνου της Ευρωπαϊκής Ένωσης / Schengen όπως και από τρίτες χώρες και θα βασίζεται στα κριτήρια εκτίμησης κινδύνου και κωδικοποίησης όπως περιγράφονται στην πρόταση που κατατέθηκε.

Σύμφωνα με τον πρόεδρο της ECTAA, κ. Pawel Niewiadomski «είναι ανάγκη να δράσουν άμεσα οι ηγέτες των ευρωπαϊκών χωρών.  Είμαστε πολύ κοντά στην πλήρη κατάρρευση του ταξιδιωτικού και τουριστικού κλάδου κάτι που θα λειτουργήσει σαν χιονοστιβάδα σε πολλούς άλλους κλάδους της οικονομίας».