«Η μετά COVID αναμενόμενη άνοιξη του τουρισμού δημιουργεί νέο επενδυτικό τοπίο και πολύ σημαντικές ευκαιρίες για τους Ελληνες τουριστικούς επιχειρηματίες».

Αυτό δηλώνουν οι κύριοι Σταύρος και Ανδρέας Ανδρεάδης από το τιμόνι του ομίλου Sani/Ikos, που το 2021, τη β’ σεζόν COVID-19, είχε μεικτά κέρδη όσα και το 2019, χαρακτηρίζοντας παράλληλα τις προοπτικές, με βάση τις προκρατήσεις για φέτος, «εξαιρετικές». «Η χρονιά ξεκίνησε πολύ δυναμικά, με όλα τα μηνύματα να δείχνουν πολύ καλές επιδόσεις, έστω κι αν οι άγνωστοι Χ λόγω των τελευταίων εξελίξεων έχουν αυξηθεί, όπως άλλωστε και ο βαθμός αβεβαιότητας», αναφέρει στο «business stories» ο κ. Ματιέ Γκιγμέν, συνδιευθύνων σύμβουλος της Sani/Ikos.

Το 2015 η Σάνη Α.Ε. ήταν το πρώτο μεγάλο εγχώριο ξενοδοχειακό όνομα που πέρασε από το αμιγώς οικογενειακό μοντέλο στη δημιουργία του πρώτου «διεθνούς ομίλου με ελληνικό DNA», όπως συνηθίζουν να λένε οι ίδιοι, ταξιδεύοντας πλέον με το πολυβραβευμένο brand Ikos Resorts εκτός Ελλάδας, στην Ισπανία και πρόσφατα στην Πορτογαλία, με νέες μεγάλες επενδύσεις εκατοντάδων εκατομμυρίων έως το 2024. Ο όμιλος Sani/Ikos αναπτύχθηκε σημαντικά τα τελευταία χρόνια, λειτουργώντας δέκα ιδιόκτητα ξενοδοχειακά συγκροτήματα στην Ελλάδα, σε δημοφιλείς προορισμούς όπως η Χαλκιδική, η Κέρκυρα και η Κως, καθώς και στην Ισπανία, ενώ πλέον έχει μπει στο κάδρο και η Κρήτη.

«Η Σάνη ήταν μια κλασική οικογενειακή επιχείρηση που ξεκίνησε τη δεκαετία του ’60, για να περάσει αργότερα στη δεύτερη γενιά και την ηρωική εποχή της αρχικής δημιουργίας», αναφέρει χαρακτηριστικά ο κ. Σταύρος Ανδρεάδης. Το 2015, στο χειρότερο σημείο της δημοσιονομικής κρίσης της χώρας, έγινε το μεγάλο βήμα με τη συνένωση με το αμερικανικό fund Oaktree Capital Management και την παράλληλη συμμετοχή στο νέο σχήμα γνωστών επενδυτικών κεφαλαίων. Σήμερα τη διοίκηση του ομίλου Sani/Ikos ασκούν ως co-managing partners οι κύριοι Σταύρος και Ανδρέας Ανδρεάδης και ο κ. Γκιγμέν, που είναι παράλληλα και μέτοχοι, με τη στήριξη, πέραν της Oaktree Capital, της Goldman Sachs, της Hermes GPE, της Moonstone Investments και της Florac.

«Το πέρασμα στο νέο μοντέλο λειτουργίας δεν ήταν εύκολο, ούτε έγινε αυτόματα», εξηγεί ο κ. Σταύρος Ανδρεάδης. «Επρεπε πρώτα απ’ όλα να ξεπεράσουμε εμείς οι ίδιοι τον εαυτό μας. Κάθε εταιρεία για να προσελκύσει ξένους επενδυτές πρέπει να προετοιμάσει μια λειτουργία με σαφείς και διαφανείς διαδικασίες, με διεθνή στάνταρ διοίκησης και με αξιοκρατικές δομές όσον αφορά το management και την αξιολόγηση των στελεχών της».

Η πλειονότητα των ελληνικών τουριστικών επιχειρήσεων εξακολουθεί σήμερα να στηρίζεται στο οικογενειακό μοντέλο, έστω κι αν έχουν πραγματοποιηθεί τα τελευταία χρόνια σημαντικές συμφωνίες στον κλάδο με διεθνή ονόματα, που αφορούν όμως κατά κύριο λόγο τις βαριές υποδομές και το real estate.

«Είναι κρίσιμο οι Ελληνες ξενοδόχοι, και κυρίως οι νέοι, να γίνουν πιο εξωστρεφείς και να μη διστάσουν να συνεργαστούν με σχήματα μεγαλύτερα και πιο ισχυρά, σε κοινοπραξίες με διεθνείς επενδυτές. Αυτό θα τους προσφέρει όχι μόνο τα απαραίτητα κεφάλαια, αλλά και τη διεθνή εμπειρία για οργάνωση σε όλα τα επίπεδα, συμπεριλαμβανομένου του δικτύου διανομής, ώστε να υπάρξει ένα πλήρως καθετοποιημένο μοντέλο λειτουργίας. Το αποτέλεσμα θα είναι ένα πιο σύγχρονο, πιο ελκυστικό, άρα και πιο ανταγωνιστικό προϊόν», αναφέρει ο κ. Σταύρος Ανδρεάδης.

Η πορεία της φετινής σεζόν

Για την πορεία της φετινής σεζόν ο κ. Ανδρέας Ανδρεάδης εκτιμά: «Θα δούμε ένα πολύ καλό ξεκίνημα που μπορεί να θυμίσει ακόμη και το 2019. Παρά τον πόλεμο στην Ουκρανία, που ήδη εισήλθε στον τρίτο μήνα του, η ζήτηση για την Ελλάδα το 2022, μετά το αρχικό σοκ, φαίνεται και πάλι να εξελίσσεται ιδιαίτερα θετικά. Εφόσον δεν υπάρξει κάποια νέα ανατροπή λόγω της πανδημίας ή κάποια σοβαρή περαιτέρω κλιμάκωση του πολέμου, αν και δεν μπορούμε να πούμε με βεβαιότητα ακόμη ότι θα πετύχουμε τα έσοδα του 2019, υπάρχει ένα ισχυρό ενδεχόμενο να τα πλησιάσουμε και το 2023, σίγουρα, να τα ξεπεράσουμε σημαντικά».

Ο ίδιος θεωρεί ότι «έστω κι αν η αύξηση της μέσης δαπάνης το 2021 ήταν λόγω των συνθηκών της πανδημίας υψηλή και άρα δεν είναι εύκολο να διαπιστωθεί αν θα είναι διατηρήσιμη, σε αυτή τη φάση η αγορά δεν κινείται βάσει της χαμηλής τιμής. Οι ταξιδιώτες θέλουν πρωτίστως ασφάλεια και ποιότητα, δύο στοιχεία όπου η Ελλάδα έχει βγει κερδισμένη και με το παραπάνω μέσα στην πανδημία. Η χώρα μας θα πρέπει να εστιάσει στο ότι διαθέτει ένα ποιοτικό και πιο boutique προϊόν και δεν θα πρέπει να εστιάζει τόσο στο κομμάτι της σύγκρισης των τιμών, για παράδειγμα, με την Τουρκία, η οποία ειδικά φέτος, λόγω και της πορείας της λίρας, είναι πολύ φθηνή. Είναι η κατάλληλη στιγμή σε αυτή τη φάση η Ελλάδα να βγει προς τα εμπρός, να επενδύσει και να προτάξει τα ποιοτικά της χαρακτηριστικά».

Για τη φετινή χρονιά και την πορεία της ελληνικής ξενοδοχίας συνολικά ως κλάδου που προσπαθεί να μετριάσει τις απώλειες των τελευταίων δύο ετών λόγω της πανδημίας ο κ. Ανδρέας Ανδρεάδης εκτιμά ότι θα υπάρξει μεγάλο κύμα κρατήσεων της τελευταίας στιγμής: «Οι Ελληνες ξενοδόχοι συνολικά θα πρέπει να λάβουν από τώρα σοβαρά υπόψη για τον επόμενο χρόνο τον ιδιαίτερα υψηλό πληθωρισμό, σε ό,τι έχει να κάνει με τις τιμές που θα δοθούν στους συνεργάτες στο εξωτερικό. Πρόκειται για μια παράμετρο που αναπόφευκτα θα επηρεάσει τις λειτουργικές δαπάνες των ξενοδοχείων. Εξάλλου και στους εργαζομένους μας στον τουρισμό πρέπει να δοθεί το δίκαιο τουριστικό μέρισμα μέσω των αυξήσεων των αποδοχών τους. Επομένως, είναι κρίσιμη η διαμόρφωση των τιμών για το 2023 σε ένα επίπεδο με ικανοποιητικές αυξήσεις, ώστε να επιτευχθεί ισορροπία, να μην υπάρχουν δηλαδή υψηλές πληρότητες αλλά με χαμηλά έσοδα και υψηλές δαπάνες».

Ματιέ Γκιγμέν: «Οι Ελληνες πρέπει να είναι περήφανοι για το τουριστικό προϊόν τους

«Οι τελευταίες εξελίξεις με την Ουκρανία, πέραν της τεράστιας και τραγικής ανθρωπιστικής διάστασης, σε αμιγώς οικονομικό επίπεδο, εντείνουν για μία ακόμη φορά τα τελευταία χρόνια την ανησυχία και την αβεβαιότητα στον τουριστικό κλάδο».

O κ. Γκιγμέν, συνδιευθύνων σύμβουλος της Sani/Ikos, εκτιμά ότι είναι αναπόφευκτος ο αντίκτυπος και στον τουρισμό φέτος, ανάλογα με την έκθεση που έχει κάθε χώρα στη ρωσική και την ουκρανική αγορά: «Ως όμιλος παραδοσιακά είχαμε αρκετούς επισκέπτες από τη Ρωσία στα ξενοδοχεία μας, ωστόσο η έκθεσή μας σε αυτή τη φάση είναι μικρή και απολύτως διαχειρίσιμη, με το δεδομένο ότι ήδη έχουμε πολύ υψηλές κρατήσεις συνολικά από όλες τις ξένες αγορές όπου δραστηριοποιούμαστε για τη σεζόν του 2022. Το πρόβλημα ενδέχεται να γίνει πιο ευρύ για όλη την τουριστική αγορά της Ευρώπης, αν οι εξελίξεις επηρεάσουν και τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές αγορές με πάγωμα στις κρατήσεις, το οποίο όμως επί του παρόντος δεν φαίνεται. Επιπλέον, δεν θα πρέπει να ξεχνάμε και το ασταθές περιβάλλον λόγω της πανδημίας».

Πώς βλέπει τώρα ο κ. Γκιγμέν τον ελληνικό τουρισμό, έχοντας ήδη την εμπειρία των τελευταίων ετών, από την περίοδο 2015-2016, όταν ξεκίνησε η συνεργασία με τους κυρίους Σταύρο και Ανδρέα Ανδρέαδη;

«Προσωπικά, πριν από το 2015 δεν είχα σχέση με τον χώρο της φιλοξενίας, εργαζόμουν στον επενδυτικό τομέα, σε funds. Πίσω στο 2015 το οικονομικό περιβάλλον στην Ελλάδα ήταν τραγικό, η εικόνα της χώρας διεθνώς ήταν τραυματισμένη, ωστόσο υπήρχε το παράδοξο του ελληνικού τουρισμού που πήγαινε καλά. Το “Sani” στη Χαλκιδική ήταν (και παραμένει) ένα διαμάντι και ένα πραγματικό, μεγάλο κεφάλαιο που θα βοηθούσε και στην επέκταση του brand της Ikos, και αυτό ακριβώς πράξαμε φέρνοντας διεθνή κεφάλαια σε εκείνη τη συγκυρία σε έναν πιο οικογενειακό όμιλο. Στη διάρκεια των τελευταίων ετών το “Sani” αναπτύχθηκε σε όλα τα επίπεδα και το brand Ιkos έχει πλέον μεγάλο αποτύπωμα τόσο στην Ελλάδα όσο και σε μεγάλες τουριστικές αγορές της Μεσογείου, όπως η Ισπανία και η Πορτογαλία. Ο όμιλος Sani/Ikos έχει περάσει από τη φάση του μετασχηματισμού, έχει πλέον διεθνοποιηθεί και έχει αποκτήσει σαφώς πιο θεσμικό χαρακτήρα». Ο κ. Γκιγμέν εξαίρει τη συνεργασία του με τους κυρίους Ανδρεάδη, απαντώντας και στα σενάρια περί πιθανής αλλαγής στο μετοχικό σχήμα του ομίλου Sani/Ikos: «Ολα αυτά τα χρόνια η συνδιοίκηση με τους Σταύρο και Ανδρέα Ανδρεάδη είναι ένα πολύ ενδιαφέρον ταξίδι, είναι πολύ δυναμικοί και δραστήριοι επιχειρηματίες και έχουμε μια πολύ καλή συνεργασία σε όλα τα επίπεδα, έχοντας επιτύχει μαζί με τους ανθρώπους μας, που είναι και το σημαντικότερο κεφάλαιο για τον όμιλο, και την αλλαγή του επιχειρηματικού μοντέλου. Με το δεδομένο ότι η μετοχική σύνθεση του ομίλου περιλαμβάνει και διεθνή θεσμικά κεφάλαια, η στρατηγική ορισμένων προβλέπει τη ρευστοποίηση σε ορίζοντα 4-6 ετών, χωρίς φυσικά να υπάρχει οποιοδήποτε θέμα ρευστότητας ή έλλειψης χρηματοδότησης».

Ο κ. Γκιγμέν, στη διάρκεια της τελευταίας επταετίας όπου παρακολουθεί πιο στενά τον ελληνικό τουρισμό, διαπιστώνει ότι το εγχώριο τουριστικό προϊόν έχει εξελιχθεί σημαντικά σε όρους ποιότητας, με την αναβάθμιση πολλών ξενοδοχειακών μονάδων, με περισσότερες επενδύσεις σε μονάδες ανώτερης κατηγορίας, με συνεργασίες με διεθνή brands και μάλιστα όλα αυτά μέσα σε ένα δύσκολο οικονομικό περιβάλλον: «Κι αυτό είναι κάτι για το οποίο θα πρέπει να είναι περήφανοι οι εγχώριοι τουριστικοί φορείς, ενώ δεν είναι καθόλου τυχαίο ότι ισχυρά διεθνή κεφάλαια όπως η Blackstone τοποθετούνται σε ελληνικά ξενοδοχεία, γεγονός που πριν από μια πενταετία, π.χ., ήταν εκτός του σχεδιασμού τους».

Το νέο μοντέλο Ikos Villas

E να νέο προϊόν, το Ikos Villas, για πολυτελείς all inclusive υπηρεσίες σε βίλες με πολύ υψηλά στάνταρ, λανσάρει το 2023 ο όμιλος στα Ikos Resorts, την ίδια στιγμή που έχει σε εξέλιξη ένα επενδυτικό πρόγραμμα τριετίας έως το 2024, τόσο για νέα ξενοδοχεία όσο και για τις αναβαθμίσεις στα ήδη υπάρχοντα «Sani» και «Ιkos», που θα δημιουργήσουν πάνω από 2.600 νέες θέσεις εργασίας.

Οι νέες προγραμματισμένες επενδύσεις αφορούν τέσσερα καινούρια ξενοδοχεία σε Ελλάδα (Κρήτη και Κέρκυρα), Ισπανία και Πορτογαλία, μαζί με επεκτάσεις σε υφιστάμενες μονάδες, όπως το «Ikos Andalusia» στη Mαρμπέγια και το «Porto Sani» στη Χαλκιδική.

«Ξεκινά η μελέτη του “Ikos Kissamos” στην Κρήτη -σηματοδοτώντας και την επέκταση σε έναν κορυφαίο ελληνικό προορισμό-, σε ιδιόκτητη έκταση άνω των 200 στρεμμάτων. Περιλαμβάνει συνολικά 400 δωμάτια, μπάνγκαλοου και βίλες που θα εκτείνονται σε παραλιακό μέτωπο μήκους 600 μέτρων», αναφέρει ο κ. Σταύρος Ανδρεάδης. Η νέα μονάδα, με στόχο να λειτουργήσει τον Μάιο του 2025, υπολογίζεται ότι θα δημιουργήσει περισσότερες από 750 νέες θέσεις εργασίας. Παράλληλα, το νέο «Ikos Odisia» στην Κέρκυρα με 395 δωμάτια, σουίτες και μπάνγκαλοου έχει αρχίσει ήδη να κατασκευάζεται στην έκταση του πρώην «Club Med», με προοπτική λειτουργίας τη σεζόν του 2023.

«Sani Resort» στη Χαλκιδική

Εκτός Ελλάδος, πέρυσι η Sani/Ikos προχώρησε σε συμφωνία με τον ισπανικό όμιλο Roxa για την εξαγορά του «Blau Porto Petro» στη Mαγιόρκα, με στόχο την αναβάθμισή του σε πολυτελές resort 5 αστέρων. Αυτή τη στιγμή βρίσκεται στη φάση των κατεδαφίσεων για τη μονάδα που θα λειτουργήσει τον Ιούνιο 2023 ως «Ikos Porto Petro». Αντίστοιχα, με την απόκτηση του «Alfamar Beach Resort» στην Αλγκάρβε της Πορτογαλίας, ο όμιλος θα λειτουργήσει τον Μάιο του 2024 με 448 δωμάτια, σουίτες και μπάνγκαλοου για το νέο «Ikos Cortesia», μετά από πλήρη ανακατασκευή και επέκταση, προχωρώντας τώρα τις αδειοδοτήσεις.

Επιπλέον, ο όμιλος Sani/Ikos αναπτύσσει τα υφιστάμενα ξενοδοχεία του, με την περαιτέρω επέκταση τόσο του «Ikos Andalusia», που λειτούργησε φέτος στη Mαρμπέγια, όσο και του «Porto Sani» στο «Sani Resort» στη Χαλκιδική. Το «Ikos Andalusia», που πέρυσι, την πρώτη χρονιά λειτουργίας του, είχε πολύ υψηλές πληρότητες, ακόμη και στο 90%, θα προσθέσει 19 νέες πολυτελείς βίλες και σουίτες, καθώς επίσης επιπλέον πισίνες και εστιατόρια έως το 2023.

Αντίστοιχα, στο «Porto Sani» βρίσκονται ήδη σε φάση αποπεράτωσης 50 νέες σουίτες, δύο εστιατόρια, εξωτερικές πισίνες και νέοι χώροι για παιδιά, που θα λειτουργήσουν τον Μάιο. «Είναι στη στρατηγική του ομίλου να προχωρά συνεχώς σε αναβαθμίσεις – βελτιώσεις των μονάδων του σε ετήσια βάση», αναφέρει ο κ. Σταύρος Ανδρεάδης. Οσον αφορά τα νέα projects, υπό σχεδιασμό είναι και μια πιθανή επέκταση στην Κω, για επιπλέον σουίτες και βίλες.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει και το νέο προϊόν, με ιδιαίτερα στάνταρ που λανσάρει η Ikos για τις Ikos Villas:

«Δουλεύουμε πάνω σε ένα νέο concept της Ikos, το Ikos Villas, για μοναδικές βίλες 3-4 υπνοδωματίων με ιδιωτική πισίνα στα ξενοδοχεία μας, που θα έχουν τη δυνατότητα να φιλοξενούν περισσότερα άτομα και μεγάλες οικογένειες ώστε να είναι όλοι μαζί, καλύπτοντας ένα έλλειμμα της αγοράς στον τουρισμό πολυτελείας. Πρόκειται για ένα αποκλειστικά ξενοδοχειακό προϊόν για βίλες με all inclusive υπηρεσίες 5 αστέρων, που ουσιαστικά δεν υπάρχουν αυτή τη στιγμή στην αγορά ως ένα οργανωμένο concept», αναφέρει ο κ. Ανδρέας Ανδρεάδης. Το νέο προϊόν θα λειτουργήσει το 2023 και το 2024 στο «Ιkos Dassia» στην Κέρκυρα, στο «Ikos Odisia», στο «Ikos Andalusia», στο «Ikos Porto Petro και στο «Ikos Αria».

Την ίδια στιγμή, η περαιτέρω επέκταση του ομίλου Sani/Ikos δεν σταματά: «Αναζητάμε νέα projects και σε άλλα σημεία της Ελλάδας και στην Ανατολική Μεσόγειο. Με βάση τον σημερινό προγραμματισμό, δεν έχουμε ακόμη παρουσία σε κάποιους μεγάλους προορισμούς, όπως στη Ρόδο, στην Κύπρο κ.α.».

Διαβάστε ακόμα

Καταπατημένα: Το σχέδιο που «σώζει» 100.000 ιδιοκτήτες και funds – «Ξεμπλοκάρουν» μεγάλες επενδύσεις

Taxisnet: 80.000 ζευγάρια αναζητούν… κλειδάριθμο – Περιθώριο 2 μηνών

Εργατική Πρωτομαγιά: Μετά από δυο χρόνια πανδημίας στη σκιά του πολέμου στην Ουκρανία