Η ολλανδική αεροπορική εταιρεία KLM και η ένωση ταξιδιωτικών πρακτορείων ANVR συγκαταλέγονται μεταξύ των φορέων του τουριστικού κλάδου που επικρίνουν την πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να τριπλασιαστεί το τέλος για την ταξιδιωτική άδεια που θα απαιτείται από τους επισκέπτες από χώρες εκτός ΕΕ από τα τέλη του επόμενου έτους.
Η Επιτροπή πρότεινε την αύξηση του τέλους για το ETIAS (Ευρωπαϊκό Σύστημα Πληροφοριών και Αδειοδότησης Ταξιδιού) από 7 σε 20 ευρώ, επικαλούμενη ως λόγους «την αύξηση του πληθωρισμού από το 2018 και τα πρόσθετα λειτουργικά έξοδα που σχετίζονται, για παράδειγμα, με νέα τεχνικά χαρακτηριστικά που έχουν ενσωματωθεί στο σύστημα».
Η Κομισιόν ανέφερε επίσης ότι η αύξηση θα «ευθυγραμμίσει το κόστος της ταξιδιωτικής άδειας για την ΕΕ με παρόμοια προγράμματα ταξιδιωτικής άδειας, όπως το βρετανικό Electronic Travel Authorisation (ETA) και το αμερικανικό Electronic System for Travel Authorization (ESTA)». Και τα δύο κοστίζουν περίπου 18 ευρώ.
Ωστόσο, οι αεροπορικές εταιρείες και οι τουριστικοί σύλλογοι έχουν διαμαρτυρηθεί για την «αναλογικότητα και τη δικαιοσύνη» του νέου τέλους «σε μια εποχή που ο τουριστικός τομέας της Ευρώπης συνεχίζει να αντιμετωπίζει τις συνδυασμένες πιέσεις της γεωπολιτικής αστάθειας, του υψηλού πληθωρισμού και των αυξανόμενων λειτουργικών εξόδων».
«Αν και το τέλος μπορεί να αντιπροσωπεύει ένα μικρό μέρος των συνολικών εξόδων ταξιδιού, ο σωρευτικός αντίκτυπος στις οικογένειες δεν είναι αμελητέος, ιδίως δεδομένου του ευρύτερου πλαισίου της αύξησης των φόρων διανυκτέρευσης», υποστήριξαν οι φορείς σε κοινή δήλωση.
Τα λόμπι κάλεσαν το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο, τα οποία πρέπει να εγκρίνουν την αύξηση του τέλους, να την απορρίψουν και να ζητήσουν ένα «πιο αναλογικό, τεκμηριωμένο τέλος».
Επίσης, ρώτησαν αν εξετάστηκαν εναλλακτικές τιμές και επέκριναν την αναφορά στα βρετανικά και αμερικανικά συστήματα, λέγοντας ότι «οι αποφάσεις σχετικά με τα τέλη πρέπει να αντικατοπτρίζουν τις πραγματικές λειτουργικές ανάγκες του συστήματος της ΕΕ και να μην αποσκοπούν στην ευθυγράμμιση με άσχετα συστήματα χωρίς σαφή αιτιολόγηση και νομική βάση».
Το ETIAS δεν έχει ακόμη τεθεί σε λειτουργία, αλλά αναμένεται να ξεκινήσει το τελευταίο τρίμηνο του 2026. Η άδεια ταξιδιού αποτελεί μέρος του νέου ψηφιακού συστήματος συνόρων της ΕΕ, το οποίο έχει καθυστερήσει επανειλημμένα.
Το πρώτο βήμα θα είναι η εισαγωγή του συστήματος εισόδου/εξόδου (EES), μιας ηλεκτρονικής υποδομής που θα καταγράφει τα στοιχεία των υπηκόων τρίτων χωρών που ταξιδεύουν στη ζώνη Σένγκεν για βραχυπρόθεσμες διαμονές (έως 90 ημέρες σε περίοδο 180 ημερών) κάθε φορά που διέρχονται τα εξωτερικά σύνορα, αντικαθιστώντας τη χειροκίνητη σφράγιση των διαβατηρίων. Το EES αναμένεται να αρχίσει να εφαρμόζεται σταδιακά από τον Οκτώβριο του 2025.
Από τα τέλη του 2026, το ETIAS θα απαιτεί από τους ταξιδιώτες από χώρες εκτός ΕΕ που απαλλάσσονται από την υποχρέωση θεώρησης να υποβάλλουν αίτηση για ηλεκτρονική άδεια πριν ταξιδέψουν στη ζώνη Σένγκεν.
Θα υπάρχουν ωστόσο εξαιρέσεις για άτομα κάτω των 18 ή άνω των 70 ετών, ορισμένα μέλη της οικογένειας πολιτών της ΕΕ και υπήκοοι τρίτων χωρών που έχουν δικαίωμα ελεύθερης κυκλοφορίας στην ΕΕ, καθώς και για Βρετανούς πολίτες των οποίων τα δικαιώματα προστατεύονται από τη συμφωνία αποχώρησης από την ΕΕ.
Διαβάστε ακόμη
Απίστευτη παρέμβαση Τραμπ: Ζητά από το ΔΣ της Fed να παρακάμψει τον Πάουελ
Αυστραλία: Επιστήμονες ανακάλυψαν νέο έντομο-γίγας – Πιο βαρύ και από την κατσαρίδα-ρινόκερο (tweet)
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.